عصر کرد

آخرين مطالب

سرانه فضاي کتابخانه هاي عمومي بانه بايد هفت برابر شود گفتگو

  بزرگنمايي:

کردانلاين- صفر حسين زاده افزود: زيربناي کتابخانه هاي عمومي بانه هزار و 480 متر مربع است که سرانه فضا در بانه به ازاي هر 100 نفر جمعيت 1.1 متر مربع است.
وي خاطر نشان کرد: اين در حالي است که فضاي استاندارد کتابخانه عمومي براي هر 100 نفر، هشت متر مربع است بنابراين فضاي کتابخانه هاي عمومي در بانه با فضاي استاندارد فاصله زيادي دارد.
حسين زاده به عناوين کتاب در کتابخانه هاي عمومي بانه اشاره کرد و افزود: در سال گذشته 57 هزار و 455 جلد کتاب در کتابخانه هاي عمومي بانه وجود داشته که در سال جاري به 58 هزار 803 عنوان رسيده که 2.34 درصد رشد داشته است.
وي، تعداد نسخه کتاب ها را در مدت مشابه سال گذشته 69 هزار و 915 نسخه عنوان کرد و ادامه داد: در سال جاري اين تعداد به 72 هزار و 918 نسخه رسيده که 4.29 درصد رشد مثبت داشته است.
وي با اشاره به اينکه در هفت ماهه گذشته از ابتداي امسال، 10 هزار و 14 جلد کتاب به امانت داده شده است اظهار کرد: در سال جاري نيز 10 هزار و 648 جلد کتاب به امانت داده شده که حدود 6.33 درصد رشد مثبت داشته است.
اين مسئول گفت: تعداد مراجعه کنندگان به کتابخانه در مدت مشابه پارسال، 22 هزار و 416 نفر بوده که در هفت ماه گذشته از ابتداي امسال به 23 هزار و 347 نفر رسيده که بيش از چهار درصد رشد مثبت داشته است.
وي با ابراز تاسف پرداخت نشدن نيم درصد سهم کتابخانه هاي عمومي بانه از کل درآمد شهرداري توسط اين نهاد، اظهار کرد: متاسفانه سهم کتابخانه هاي عمومي از کل درآمد شهرداري 37 درصد رشد منفي داشته است.
وي افزود: در هفت ماهه گذشته از ابتداي سال 94 شهرداري بانه 240 ميليون ريال را به حساب انجمن کتابخانه هاي عمومي واريز کرده بود که در سال جاري و تا کنون تنها 150 ميليون ريال به حساب اين انجمن واريز کرده است.
رئيس کتابخانه هاي عمومي بانه ادامه داد: شهرداري آرمرده در مدت مشابه سال گذشته حدود پنج ميليون ريال را پرداخت کرده بود که در سال جاري همين ميزان را به حساب انجمن کتابخانه آرمرده واريز کرده است.
وي به ديگر شهرهاي اقماري شهرستان بانه اشاره کرد و گفت: در شهر کاني سور در هفت ماه گذشته از ابتداي سال 94، چهار ميليون و 170 هزار ريال به حساب کتابخانه هاي عمومي واريز کرده بود که در سال جاري 570 هزار ريال به حساب انجمن کتابخانه هاي پرداخت کرده است.
وي ادامه داد: در شهر بوئين سال گذشته 2 ميليون و 400 هزار ريال به حساب انجمن کتابخانه هاي واريز شده بود که در سال جاري سه ميليون و هفتاد هزار ريال واريز شده است و بنابراين سهم انجمن کتابخانه ها از کل درآمد شهردري اين شهر 27 درصد رشد کرده است.
حسين زاده شاخص سرانه کتاب نسبت به هر نفر جمعيت شهر بانه را 55 صدم بيان کرد و افزود: به ازاي هر دو نفر يک جلد کتاب در کل کتابخانه هاي عمومي بانه وجود دارد.
وي اظهار کرد: طبق استانداردهاي تعريف شده بايد به ازاي هر نفر چهار جلد کتاب در کتابخانه هاي عمومي وجود داشته باشد.
رئيس کتابخانه هاي عمومي شهرستان بانه فرسودگي ساختمان کتابخانه نبي اکرم (ص) را از مشکلات عمده کتابخانه هاي عمومي اين شهر دانست و اظهار کرد: ساختمان اين کتابخانه جزء ساختمان هاي تخريبي است که بيش از 35 سال قدمت دارد متاسفانه تاکنون هيچ اقدامي براي حل اين مشکل نشده است.
وي بيان کرد: در تملک دارايي هاي شهرستان سال جاري 100 ميليون ريال براي تعمير و تجهيز اين کتابخانه تصويب شده که تاکنون پرداخت نشده است.
وي خاطر نشان کرد: زميني به مساحت 2 هزار متر مربع نزديک آتش نشاني وجود دارد که 6 سال براي تملک اين زمين براي کتابخانه هاي عمومي تلاش مي کنم اما تاکنون موفق نشدم.
وي با بيان اينکه اين زمين در تملک راه و شهرسازي است که براي آن بارها با سازمان هاي مختلف مکاتبه کردم افزود: در صورت تملک اين زمين براي احداث ساختمان کتابخانه، پنج شهرک را تحت پوشش قرار مي دهد.
وي گفت: متاسفانه بعضي از مسئولين به لکه هاي فرهنگي شهر بانه توجه نمي کنند و در صدد تغيير کاربري اين زمين به مسکوني هستند.
حسين زاده اظهار کرد: در شهرک هاي بانه لکه هاي فرهنگي در نقشه تعريف شده که متاسفانه به مسکوني و آموزشي تغيير کاربري داده مي شود.
وي، رشد کتابخانه هاي مدارس شهرستان را مثبت ارزيابي کرد و ادامه داد: خوشبختانه روز به روز شاهد رشد و شکوفايي کتابخانه هاي مدارس هستيم و در زمينه کودک و نوجوان اقدامات خوبي انجام شده است.
وي گفت: در سال جاري 9 نشست کتاب خوان در مدارس برگزار شده و بارها دانش آموزان از کتابخانه عمومي بازديد کردند که در اين بازديد ها در مورد فوايد کتاب خواني و مطالعه بحث مي شود و جلسات قصه گويي برگزار مي شود.
اين مسئول تاکيد کرد: بايد لکه هاي فرهنگي بويژه کتابخانه ها را در مکان هاي عمومي تقويت کرد چرا که ضعف فضاهاي فرهنگي ضربه اي بزرگ به پيکره جامعه مي زند که جبران پذير نخواهد بود.
رئيس کتابخانه هاي عمومي بانه يکي ديگر از مشکلات کتابخانه ها را متمرکز بودن دو کتابخانه شهر بانه در يک محله عنوان کرد و گفت: دو کتابخانه عمومي شهر بانه در يک محله و در کنار هم واقع شده و در محلات ديگر شهر کتابخانه عمومي وجود ندارد.
وي افزود: اين مشکل انگيزه افراد را براي عضويت و حضور در کتابخانه کاهش مي دهد چرا که بايد مسافت و هزينه هايي را براي رفت و آمد به کتابخانه صرف کنند.
با توجه به آمار سال گذشته سرانه مطالعه در بانه کمتر از نيم درصد جمعيت بوده است. بانه در 242 کيلومتري سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/4112/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت مشکوک یک پرسپولیسی مقابل آلومینیوم

آلومینیوم - پرسپولیس؛ زمانی برای انتقام

ستاره ایرانی نیمه نهایی آسیا؛ علیرضا فغانی

برایتون 0 - 4 سیتی؛ تلافی رئال را سر دی‌زربی خالی کردند

چهارمین شلیک جلال به قلب دروازه پیکان

شکایت از پورتو به خاطر مهدی طارمی

فقط سیتی؛ قرار نیست تیم دیگری قهرمان شود

ترکیب احتمالی پرسپولیس در جام حذفی

گواردیولا: شاید ما هم مثل لیورپول شویم

اسلات: مگر دیوانه‌ام پیشنهاد لیورپول را رد کنم

نقش ماموستا ملااحمد فخری در مبارزه با گروهک‌های معاند کم نظیر بود

بردلی بارکولا: می‌دانستم که آرائوخو مرتکب اشتباه می‌شود

آنچه در آئین افتتاحیه هفته فرهنگی سنندج گذشت + فیلم

فال انبیا فردا جمعه 7 اردیبهشت 1403

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف مطالبه جدی ایران از عراق است

آغاز دومین جشنواره عکاسی سنندج

دستگیری حفاران غیرمجاز در شهرستان سنندج

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

یک سفر خبری خوشمزه!

امام جمعه شهر «شروینه» منصوب شد

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی‌های زن: «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

تکریم حافظ قرآن توانخواه در کردستان

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

میراثی که از تیم شمسایی در جام ملت‌ ها باقی می‌ماند

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان

رم با سردار 22 دقیقه بازی کرد، گل زد و برد

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

شوت های قویتر از موشک در رقابت های لالیگا

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد

دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور 50 عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد

سردیس استاد عباس کمندی در سنندج رونمایی شد

سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی

ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج

افتتاحیه برنامه های هفته سنه / سردیس استاد عباس کمندی رونمایی شد + فیلم

شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند