عصر کرد

آخرين مطالب

آب هست نه برای آبیاری اقتصادي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - سال ها است شهرداری ها از آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده می کنند و هدر رفت آبی که با هزینه های بالا برای مصارف شرب آماده می شود، همچنان و بی وقفه ادامه دارد.
  این روزها به دلیل کمبود آب و دمای بالای هوا شاهد کاهش منابع آبی و برق هستیم، طبق اعلام وزارت نیرو میزان ذخیره آبی پشت سدهای کشور در سال 95 حدود 18 میلیارد مترمکعب بود که در سال 96 به 13 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است و این ضرورت استفاده درست از منابع آبی چه شرب و چه غیر شرب را بیشتر می کند.
در این شرایط توصیه ها به صرفه جویی و مصرف درست آب و برق افزایش یافته و قطعی و خاموشی بویژه در حوزه برق به صورت چشمگیری در همه نقاط کشور افزایش یافته است.
در زمینه آب هم علاوه بر محدود بودن منابع و میزان آن، برای تهیه آب شرب هزینه های بالایی صرف می شود که حفظ و مصرف درست آن را از سوی همگان ضروری می کند لذا استفاده از آب شرب برای مصارف دیگر از جمله آبیاری فضای سبز اسراف و هدر رفت این نعمت الهی است و باید از انجام آن ممانعت کرد.
مسئول روابط عمومی شرکت آبفای شهری کردستان حجم آب شربی که توسط شهرداری ها در سال 96 برای مصارف فضای سبز در تمام شهرهای استان استفاده شده را 504 هزار و 793 مترمکعب بیان کرد.
ادریس شریفی اظهار داشت: سال گذشته در سنندج 405 هزار و 202 مترمکعب، کامیاران 43 هزار و 94 مترمکعب، قروه 19 هزار و 569 مترمکعب، بیجار 11 هزار و 872 مترمکعب، سقز 11 هزار و 645 مترمکعب، دیواندره هفت هزار و 259 مترمکعب، سریش آباد 2 هزار و 702 مترمکعب و دهگلان یک هزار و 449 مترمکعب از آب شرب را شهرداری ها برای آبیاری فضای سبز مصرف کرده اند.
وی اضافه کرد: در هر کدام از شهرهای موچش، بانه و زرینه کمتر از یک هزار مترمکعب در این مدت صرف آبیاری فضای سبز شده و در سایر شهرهای استان نیز از آب شرب برای مصارف فضای سبز استفاده نمی شود.
شریفی یادآور شد: جلسات مشترکی میان شرکت آبفا، شوراهای اسلامی و شهرداری ها برگزار شد تا برای مصارف فضای سبز به جای استفاده از آب شرب از آب های زیرزمینی و قنات ها و منابع دیگر استفاده شود.
وی تاکید کرد: شرکت آب و فاضلاب شهری به جد پیگیر این مساله است اما به دلیل حجم بالای نیاز و استفاده، ایجاد زیرساخت ها برای تامین منابع آبی فضای سبز در یک زمان کوتاه امکانپذیر نیست و زمانبر است.
راه های مختلفی از جمله استفاده از آب های سطحی، زیرزمینی، تصفیه فاضلاب و موارد دیگری وجود دارد تا از آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده نشود، حتی قطع شود اما به نظر می رسد تاکنون همتی وجود نداشته و شهرداری ها ترجیح داده اند از آب های آشامیدنی که با سهولت در دسترس است، برای این منظور استفاده کنند.
آب آشامیدنی با رنج و هزینه فراوان تولید و به شبکه لوله کشی مشترکان خانگی منتقل می شود تا مردم برای مصارف خود آب سالم بهداشتی داشته باشند پس روا نیست آن را بیهوده هدر داده و استفاده های نادرست و غیر اصولی از این نعمت الهی داشته باشیم.
شهردار سنندج که شهریور سال گذشته به این سمت رسیده است  اظهار داشت: مطالعات شناسایی چشمه ها و قنات های شهر مدتی است آغاز شده و بخشی از آن هم به انجام رسیده است.
حشمت الله صیدی با تاکید بر اینکه این مطالعات در دوره او آغاز شده است، افزود: با تکمیل شناسایی و بررسی این چشمه ها، قنات و منابع آبی شهر از آنها برای آبیاری فضای سبز استفاده می کنیم.
وی با بیان اینکه این امکان وجود دارد که حتی استفاده از آب شرب برای فضای سبز بطور کامل هم قطع شود، اضافه کرد: برای شهرداری هم استفاده از آب شرب برای آبیاری ناخوشایند است لذا اصرار داریم از آبی که با هزینه های بالا برای مصارف آشامیدنی تولید می شود به منظور آبیاری استفاده نشود.
به نظر می رسد تدابیر شهرداری ها در پروسه کاهش مصرف آب و هدر رفت آن و استفاده صحیح از آب شرب کاملا دیده نشده و در سایه مانده است.
اینکه طرح شهرداری برای کاهش استفاده از آب شرب در مصارف آبیاری تا چه میزان اجرایی و عملی شود نیاز به گذشت زمان دارد اما امید می رود مدیران شهری در دیگر شهرهای استان هم به دنبال راه هایی برای کاهش یا حتی قطع استفاده از آب شرب در آبیاری فضای سبز باشند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/39755/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است