عصر کرد

آخرين مطالب

کارگروه تنظیم بازار کردستان خود نیازمند تنظیم است اقتصادي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج- کارگروه تنظیم بازارکردستان که با هدف ساماندهی روابط در زنجیره تولید و بررسی وضعیت بازارو تلاش برای حفظ ثبات و آرامش بازار تشکیل شده در کردستان خود محتاج تنظیم است.

 سومین جلسه کارگروه تنظیم بازار کردستان در سالن شهدای گمنام استانداری کردستان بدون حضور رئیس(استاندار) و نایب رئیس آن(معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار) تشکیل شد.
قرار شده هر یکشنبه جلسات کارگروه دراستان تشکیل تا مصوبات آن به کارگروه ملی تنظیم بازار که هر سه شنبه برگزار می شود، ارسال شود.
یکشنبه گذشته دومین جلسه کارگروه به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تشکیل شد که به مسئله قیمت مرغ در بازار استان به ویژه شهرستان سنندج پرداخته شد.
گویا دو جلسه گذشته نتیجه رضایت بخشی به دنبال نداشته که رئیس و نایب رئیس این جلسه علی رغم حضورشان در استان تمایلی به شرکت در سومین جلسه آن نداشتند.
نبود رئیس در این جلسه منجر شد که روسای سازمان های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی استان هر کدام از منظر خود به تفسیر مصوبات کارگروه ملی تنظیم بازار که به استان ها ابلاغ شده بپردازند.
هر لحظه که می گذشت بر تُن صدای روسای سازمان های مذکور افزوده می شد تا اینکه فرماندار سنندج، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و مدیرکل تعزیرات هم تا حدودی وارد بحث و خواستار پایان دادن به این نوع بیان موضوع شدند.
رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت کردستان که مدیرکل تعزیرات استان هم موافق او بود، بر اجرای مصوبه کارگروه ملی در خصوص قیمت تعیین شده برای مرغ تاکید داشتند و رییس سازمان جهاد کشاورزی استان هم عنوان کرد قیمت مرغ تابع مصوبه نیست بلکه تابع عرضه وتقاضا است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در این جلسه با اشاره به اینکه تصمیم تشکیل کارگروه تنظیم بازار به دلیل حساسیت های بازار اتخاذ شده است، گفت: اکنون فضای حاکم بر بازار فضای خاصی است و شاهد نوسانات قیمت کالاها هستیم.
محمد دره وزمی بیان کرد: لذا این کارگروه باید قیمت ها را رصد کند تا اگر گرانی هست لااقل گرانفروشی اتفاق نیافتد.
وی با اشاره به اینکه کالاهای مورد نیاز مردم باید تامین بعد عرضه و توزیع آن به نحو احسن انجام شود، افزود: متاسفامه در طول یک هفته گذشته قیمت مرغ دچار حاشیه هایی شده است.
وی بیان کرد: در جلسه هفته گذشته قرار شد هر روز سازمان جهاد کشاورزی قیمت مرغ زنده را به سازمان صنعت، معدن وتجارت استان اعلام تا بر بازار نظارت شود که این اتفاق محقق نشد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: مسئولان جهاد کشاورزی استان معتقدند قیمت مرغ زنده را عرضه و تقاضا تعیین می کند و در هیچ استانی این سازمان دراین رابطه ورود پیدا نکرده است.
دره وزمی افزود: علی رغم مطلب مذکور در تماسی که با دو تن از معاونان وزیر صمت داشتم آنها عنوان کردند جهاد کشاورزی باید قیمت کالاهای اساسی را اعلام کنند.
وی بیان کرد: قیمت مرغ زنده براساس مصوبه کارگروه ملی که برای استان ارسال شده در درب مرغداری 5 هزار و 155 تومان و برای مصرف کننده هم باید 8 هزار و 170 تومان باشد و مامکلف به اجرای این مصوبه هستیم.
کردستان به 12 استان کشور مرغ صادر می کند
رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در رابطه با قیمت گذاری مرغ توسط جهاد کشاورزی دراین جلسه گفت: مرغ جزو اجناس وکالاهایی نیست که قیمت گذاری شود.
خالد جعفری با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی متولی تولید است نه اعلام قیمت، بیان کرد: در اکثر استان های کشور سازمان های جهاد کشاورزی یک روز بعد از تولید در جریان قیمت مرغ قرار می گیرند.
وی با بیان اینکه قیمت مرغ در شهرستان بیجار تابع قیمت گذاری استان زنجان ودر قروه هم تابع همدان است، افزود: حال قیمت مرغ در شهرستان های سنندج، مریوان و کامیاران تابع عرضه و تقاضای موجود در این شهرستان ها است.
وی اظهارداشت: معتقدیم قیمت مرغ دراستان بالاتر از قیمت میانگین کشوری این کالا نیست و بی شک قیمت آن هم تابع مصوبات کارگروه نیست بلکه عرضه و تقاضا آن را تعیین می کنند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: از آنجا که در دوره هایی که مرغداری ها با قیمت بسیار پایین اقدام به عرضه تولیدات خود می کنند دولت مابه التفاوتی لازم برای جلوگیری از ضرر به این واحدها پرداخت نمی کند لذا در مواقعی که قیمت هم افزایش می یابد نمی توان آنها را مجبور به پذیرش قیمت اعلام شده دولتی کرد.
جعفری با اشاره به اینکه کردستان به 12 استان کشور مرغ صادر می کند، گفت: قیمت مرغ به نسبت قیمت نهاده ها گران نیست قیمت مرغ در استان 8 هزار و 400 تومان است که میانگین کشوری آن 8900 تومان است.
وی یکی از دلایل افزایش قیمت مرغ در کشور را افزایش قیمت جهانی سویا خواند و افزود: مرغ کمتر از هر محصول دیگری قیمت آن افزایش یافته است چراکه در استان بیشتر از نیاز مردم ، تولید می شود.
بحث های فراوانی در ارتباط با مصوبه کارگروه ملی تنظیم بازار در زمینه قیمت مرغ شد و فرماندار سنندج از دو مدیر مذکور خواست عصبانی نشوند چراکه مصوبه بحدی روشن است که نیاز به تفسیر ندارد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان هم گفت: چون استاندار رییس کارگروه است ابهام ایجاد شده باید توسط او برطرف شود لذا نتیجه این جلسه هم به هفته آینده موکول خواهد شد.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی سنندج هم در این جلسه با بیان اینکه اقتصاد دستوربردار نیست، گفت: برای مسئولانی متاسفم که برصندلی تکیه زدند و حرف هایی میزنند که خود هم به آن معتقد نیستند.
پرویز رعدی ادامه داد: حتی اگر بخش نامه ای هم از سوی کارگروه ملی و توسط وزیر ابلاغ شده باشد اگر با شرایط استان ما همخوانی نداشته باشد می توان با استفاده از قابلیت کارگروه استانی برای فکر اساسی کرد.
وی افزود: اگر این کارگروه توان و قابلیتی ندارد پس چرا تشکیل می شود.
کارگروهی که در آن نه رییس ونه نایب رییس شرکت نمی کنند و دو مدیر تنها در آن اظهار نظر و سخنرانی می کنند و دیگر اعضا تنها شنونده هستند و بدون خروجی هم پایان می یابد بی شک اگر با این روال ادامه یابد نه تنها قادر به تنظیم بازار نیست بلکه نمی تواند نظم و انسجام خود را هم حفظ کند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/39726/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کار سخت عقاب‌ها در فینال سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا

انریکه: تا امباپه حرف نزند چیزی نمی‌گویم!

علیرضا فغانی یکی مثل کولینا برای آسیایی‌ها

پرسپولیس به جد‌ی‌ترین طلبکارش رسید!

دانشگر بدون کتف‌بند در تمرینات

داوید رایا آرسنال را نجات می‌دهد

فرصت ویژه برای گرفتن دو انتقام «اوسمار» از گربه سیاه پرسپولیس

پیکان به دنبال اولین پیروزی برابر مس

پنج عامل سقوط الهلال در لیگ قهرمانان آسیا

برخورد صمیمانه شمسایی با خبرنگار ژاپنی

تیم ملی یک مربی جدید می‌خواهد

دومین طلا برای ملی پوش ووشو ایران

برگزاری کشتی فرنگی جام تختی بدون مدعیان

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

طرح اجرای فیبرنوری کشور امسال به اتمام می‌رسد

رونمایی از طرح مرکز رشد و نوآوری اتاق بازرگانی سنندج

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

امیری: از مردم برای رای به صحنه‌های ماندگار بازی با ژاپن تشکر می‌کنم

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند