عصر کرد

آخرين مطالب

گردش مالی میلیاردی در 180 دقیقه اقتصادي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - سودآوری در کمترین زمان (یکسال) بدون نیاز به دانش تخصصی با پرورش و نگهداری دام سبک و سنگین بویژه گوسفند از دیرباز شغل پایدار، سنتی و سودآور برای مردمان بیجار (دیار گروس) بوده است.
  یکی از شغل های کهن و سنتی مردم مناطق کوهستانی این شهرستان که نسل به نسل در کنار کار کشاورزی و کشت گندم دیم رواج داشته پرورش و نگهداری از دام است.
شهرستان بیجار به علت گستردگی جغرافیایی، تنوع زیستگاهی، ورود و خروج دام های غیر بومی و واقع شدن بین استان های همدان، زنجان و آذربایجان غربی دارای بیشترین دام شناور است.
در حال حاضر حدود 350 هزار راس دام سبک و حدود دو هزار و 300 راس دام سنگین در بیجار توسط دامداران نگهداری می شود و میدان عرضه دام نیز که در پنج کیلومتری جاده بیجار - زنجان واقع است بدلیل خرید و فروش دام، روزهای پر رونقی را پشت سر می گذارد.
میدان عرضه و فروش دام در بیجار به علت موقعیت جغرافیایی و اینکه در فاصله یکسان با سه شهر سنندج، زنجان و همدان (140 کیلومتری) یکی از بهترین موقعیت ها برای تهیه، فروش و صادرات انواع دام سبک و سنگین در استان کردستان بشمار می رود.
با توجه به ورود دام های شهرهای تکاب، قروه، ابهر، تاکستان، دیواندره و روستاهای دور و نزدیک، میدان دام بیجار به یکی از بازارچه های مهم تهیه دام در منطقه تبدیل شده است.
دامداری یکی ظرفیت بسیار قوی برای سرمایه گذاری در اقتصاد مقاومتی محسوب می شود و در صورت حمایت از این بنگاه اقتصادی، شهرستان بیجار با توجه به دسترسی به کریدور اصلی شمال به جنوب، توانایی و ظرفیت تبدیل شدن به بزرگترین مرکز تهیه و عرضه دام های سبک و سنگین غرب کشور با هدف صادرات به کشورهای همسایه از جمله عراق را دارد.
استقلال اقتصادی و تامین نیازمندی های سایر نقاط کشور در بیجار می تواند همانند یک کارخانه عظیم صنعتی در رونق اقتصادی و کاهش چشمگیر بیکاری، موثر و در راستای اقتصادی مقاومتی و مهاجرت معکوس تاثیرگذار باشد.
ایجاد منبع درآمدی پایدار، مناسب و سودآور در حد نیاز یک خانواده با پرورش و نگهداری چند ماهه دام از جمله گاو، گوسفند و بز، موقعیت مناسب منطقه و استعداد دشت ها و کوهپایه ها، شرایط اولیه نگهداری از دام را افزایش داده و خانواده های بسیاری در کنار کشت و زرع، با پرورش دام شغل دوم منفعت دار و سودآوری برای خود دارند.
استان کردستان و شهرستان بیجار مناطق بسیار مستعد و بالقوه ای برای پرورش دام سبک و سنگین محسوب می شوند و فرصت خوبی را در اختیار سرمایه گذاران بخش خصوصی، مشتاقان دامداری و جوان بیکار جویای کار برای ورود به این حوزه قرار داده است.
شهرستان بیجار مرتفع ترین نقطه جغرافیایی استان کردستان محسوب می شود و بیشترین وسعت دامنه ها و دشت ها با پوشش گیاهی کافی و مغذی، برای حداقل 9 ماه از سال را دارد که این شرایط ظرفیت خوب و مقرون به صرفه ای برای پرداختن به شغل دامداری ایجاد کرده است.
بیجار که در شرق استان کردستان واقع شده با داشتن بیشترین وسعت جغرافیایی برای فعالیت های دامداری مناسب است و برآورد شده حدود 30 درصد مردم این منطقه بطور مستقیم و غیر مستقیم از این راه، نیازهای مالی زندگی شان را تامین می کنند.
** میدان عرضه دام تعاونی 1625 بیجار
تعاونی 1625 میدان دام بیجار به عنوان مالک میدان دام دارای 41 عضو و 341 سهم است که در سال 1382 در زمینی به مساحت 20 هزار مترمربع ایجاد شد.
در حال حاضر به ازای ورود هر راس دام سبک به میدان 10 هزار ریال و به ازای هر راس دام سنگین 20 هزار ریال از دامداران و فروشندگان دریافت می شود و در صورت فروش دام در میدان، هنگام خروج هم همین میزان به ازای هر دام از او دریافت می شود.
با توجه به فعالیت پنج روز در هفته از ساعت هفت تا 10 صبح این میدان و اینکه به طور متوسطه روزانه حدود 700 تا 1500 راس دام سبک و سنگین معامله می شود با احتساب قیمت هر دام سبک هفت تا 12 میلیون ریال و هر دام سنگین 20 تا 40 میلیون ریال به جرات می توان گفت بزرگترین گردش مالی روزانه بیجار به ارزش تقریبی 20 میلیارد ریال در کمتر از 180 دقیقه در این بنگاه اقتصادی سودآور به ثبت می رسد.
بیجار در سال های گذشته نقش مهمی در پرورش دام سبک و سنگین داشته و اغلب دام مورد نیاز کشتارگاه استان های قم و تهران از این شهرستان تامین می شده است و اکنون دامداران این منطقه 350 هزار راس دام سبک و هفت هزار راس دام سنگین دارند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/39674/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خلیلی: پرسپولیس پا به پای استقلال پیش می‌رود

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

رفیعی در تاریخ لیگ جاودانه شد

علیاری: برای حریفان ذوب‌آهن آسان پنالتی می‌گیرند

دهمین بازیکن تاریخ پرسپولیس!

افزایش 20 درصدی برداشت محصول گندم در گیلانغرب

رفع تصرف 300 هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه

«زندگی به شرط خنده»، در راه شبکه آی‌فیلم

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

«ابله» آماده نمایش و پخش شد/ «آخرین شیهه» در جشنواره آمریکایی

رشته‌های نوپا آینده ورزش کشور را رقم می‌زنند

صدای آرامش بخش رودخانه در میان کوه‌های روستای بهرام آباد + فیلم

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

سردار آزمون به میلان رسید

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها