عصر کرد

آخرين مطالب

صادرات مرغ کردستان به عراق تحت تاثیر افزایش 50 درصدی تعرفه اقتصادي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - تعرفه واردات مرغ ایران به عراق و اقلیم کردستان از 14 مرداد امسال به میزان 50 درصد با تصمیم طرف عراقی افزایش می یابد که این موجب نگرانی تولید کنندگان و صادرکنندگان مرغ بویژه در استان کردستان شده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، مشکلات و سخت گیری های طرف عراقی همچون نیاز به تایید بهداشت جهانی یا ضرورت وجود نامه تاییدیه اداره دامپزشکی برای عدم ابتلای مرغ ها به آنفولانزا در کنار عدم تطبیق با استاندارد جهانی بویژه از لحاظ سایز و وزن مرغ، عدم انجام به موقع تعهدات صادرکنندگان ایرانی و موارد دیگر موجب شده با وجود تولید مازاد بر نیاز مرغ در استان و کشور میزان صادرات بویژه به اقلیم کردستان عراق در حد مطلوب نباشد.
در کنار این مشکلات افزایش تعرفه مرغ و فرآورده های وابسته به میزان 50 درصد از سوی طرف عراقی که رقم بالایی است می تواند صادرات را بیشتر تحت تاثیر قرار دهد.
این شرایط کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج را بر آن داشت تا نشستی با عنوان بررسی مسایل و مشکلات صادرات گوشت مرغ به اقلیم کردستان عراق تشکیل دهد.
عباس غفاری نماینده گمرک استان کردستان در این نشست با اشاره به افزایش تعرفه از سوی طرف عراقی برای چند کالای مختلف میزان افزایش تعرفه برای مرغ را 50 درصد و به مدت چهار سال اعلام کرد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم گفت: در سال ظرفیت تولید 110 هزار تُن گوشت مرغ در استان وجود دارد که بالاتر از مصرف داخلی است.
یحیی ذکریایی نژاد اضافه کرد: برخی محدودیت ها موجب می شود مرغداری ها با ظرفیت کمتری فعالیت کنند حال آنکه با افزایش صادرات، مرغداری ها می توانند با ظرفیت کامل به تولید مبادرت کنند.
وی با انتقاد از افزایش تعرفه ها برای ورود مرغ از سوی طرف عراقی افزود: باید بررسی شود چگونه کشور ترکیه با تعرفه پایین تری به عراق مرغ صادر می کند.
ذکریایی نژاد تاکید کرد: برای بهبود شرایط صادرات باید ساختار صادراتی تغییر کند البته نباید همیشه به دولت اتکا کرد و منتظر بخش دولتی برای تصمیم گیری و اقدام بود.
مسئول قرنطینه اداره کل دامپزشکی کردستان هم در این نشست با بیان اینکه مشکلی برای صادرات مرغ وجود ندارد، گفت: در خصوص نبود بیماری آنفولانزای مرغی در استان 2 نامه به بغداد و اقلیم کردستان عراق زده شده البته براحتی و با رجوع به پایگاه اینترنتی این تاییدیه قابل بررسی و رویت است.
کامران زیباکردار با اشاره به اینکه ترکیه رقیب ایران در صادرات مرغ به عراق محسوب می شود، اظهار داشت: این کشور به صادر کنندگان خود برای صدور مرغ به عراق یارانه هم پرداخت می کند.
وی با بیان اینکه سایز مرغ های صادراتی به کشور عراق استاندارد باشد، اضافه کرد: تولید کنندگان و صادر کنندگان باید تلاش کنند سطح کیفی مرغ تولیدی برای صادرات را به سطح استانداردهای جهانی برسانند.
زیباکردار افزود: رقابت با ترکیه در زمینه صدور مرغ گرم راحت تر است و پیشنهادهایی به طرف عراقی داده ایم که حتی می تواند نماینده ای در کشتارگاه های استان کردستان مستقر کنند که در کمیته ایی در اقلیم کردستان عراق در حال بررسی است.
نماینده شرکت پشتیبانی امور دام کردستان هم در این نشست گفت: برنامه ریزی های ما برای صادرات به اقلیم کردستان عراق کوتاه مدت است و نمی تواند ما را به هدف مطلوب برساند.
اسکندری اضافه کرد: برخی نوسانات قیمت در داخل موجب می شود بسیاری از صادرکنندگان مرغ به تعهدات خود برای صدور مرغ عمل نکنند که این به بازار ایران در عراق صدمه می زند.
وی یادآور شد: نمایندگان سیاسی کشور و سیاستمداران در تسهیل صادرات بویژه در زمینه تعرفه ها می توانند تاثیر گذار باشند که انتظار داریم بیشتر در این زمینه به صادرکنندگان و تجار کمک کنند.
اسکندری افزود: بسته ای برای حمایت از مرغداری ها تهیه شده که یارانه هایی در قالب تهیه سویا و ذرت به آنها تعلق گیرد و هماهنگی ها برای صادرات انجام شود اما با این پیشنهادات موافقت نشده است.
نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این نشست اظهار داشت: باید تعداد رایزن های اقتصادی در کنسولگری های کشورمان در خارج افزایش یابد تا به تسهیل صادرات کمک شود.
امینی اظهار داشت: در سال 92 راه حل شرکت های مدیریتی صادرات مطرح شد تا در بخش صادرات به صورت خوشه ای عمل کنیم ولی تنها یک شرکت وارد عمل و آماده ارائه مشاوره های صادراتی بود اما تولیدکنندگان اعتمادی به این شرکت ها نمی کنند.
وی با اشاره به اینکه شاخص عمده قوت اقتصادی هر کشور بخش صادرات است، افزود: تعدد بخشنامه ها و گاهی تناقض دستورالعمل ها مانعی در حوزه صادرات بود که در سال های اخیر کمتر شده است.
رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج هم گفت: بخش های مختلف دولتی، خصوصی، تولید کننده و صادر کننده باید با هم هماهنگی داشته باشند.
محمد رحیم نیازی با تاکید بر اینکه آمار و ارقام دقیقی باید وجود داشته باشد، اظهار داشت: ضروری است مشخص شود که میزان تولید مرغ استان چقدر است و چه برنامه ای برای صادرات مازاد تولید داریم.
وی با بیان اینکه صادرکنندگان ما تخصصی عمل نمی کنند، اضافه کرد: دولت بودجه ای برای مشوق های صادارتی تعیین کرده است که صادر کنندگان موفق می توانند از آن بهره ببرند.
نیازی خواستار این شد که سیاست در خدمت اقتصاد قرار گیرد و پیگیری های سیاستمدران موجب رونق صادرات شود همچنین قول داد که تیمی در اقلیم کردستان عراق مستقر شود تا با رصد نحوه صادرات مرغ از ترکیه به عراق نقاط ضعف پیش روی صادرکنندگان داخلی را برای رفع آن و رقابت با این کشور، شناسایی کند تا نسبت به رفع آنها اقدام شود.
6108/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/37678/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

مژده 500 میلیاردی وزیر در دیدار با ورزشکاران

وعده لاپورتا به هواداران بعد از ماندنی شدن ژاوی

بارسلونا به ستاره پی‌اس‌جی باخت!

ماموستا فخری در تبیین حقایق انقلاب از علمای پیشتاز بود

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

تکریم حافظ قرآن توانخواه توسط استاندار کردستان

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

سپاه در هر صحنه‌ای که وارد شد میدان پیروزی بود

کشف بیش از 5 هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین

طلایی شدن دو مازندرانی در انتخابی ووشو چین

حافظان قرآن به عنوان سفیران تاثیرگذار نقش آفرینی کنند

وعده تأمین اینترنت برای روستاهای بالای 20 خانوار کشور

کاهش 100 درصدی تصادفات فوتی در کردستان

یک قرن سنندج در قاب تصویر

خدمات رسانی سه کتابخانه سیار در شهرستان‌های هرسین، قصرشیرین و جوانرود

برگزاری مانور آمادگی و پیشگیری از خطرات احتمالی وقوع حوادث غیرمترقبه طبیعی

5 هزار و 780 زن سرپرست خانوار در کرمانشاه تحت پوشش بهزیستی است

معرفی حافظان و قاریان در ترویج رفتارهای قرآنی اثرگذار است

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

10 مدافع برتر تاریخ فوتبال

نشانه‌گیری اتفاقی اما بسیار دقیق فران تورس در پایان ال‌کلاسیکو

مطهری: تراکتور همیشه مدعی بوده

آزمون در ترکیب اصلی رُم برابر اودینزه

واکنش دین محمدی به قهرمان لیگ برتر امسال

واکنش رجب زاده به اتفاقات بازی با استقلال ملاثانی

مطهری: همه تیم‌ها را می‌شناسم

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

مطهری: در تراکتور باید کمتر حرف زد، بیشتر عمل کرد

هاشمی: نیم همت برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها درنظر گرفتیم

اعتراف عجیب چهره جنجالی مجلس خبرساز شد

ماموستا ملااحمد فخری؛ امام جمعه سابق جوانرود درگذشت

فردا جمعه آخرین فرصت شرکت در آزمون نهایی«زندگی با آیه‌ها»

مشارکت بیش از 300 سازمان مردم نهاد در طرح ملی مشارکت اجتماعی

ورود سامانه ناپایدار به جو استان کرمانشاه