عصر کرد

آخرين مطالب

معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

لزوم توجه به روان‌سازی، اولویت‌بندی، تسهیل‌گری و تمرکز بر اشتغال پایدار در کردستان اقتصادي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ایجاد اشتغال در کردستان یکی از مهم‌ترین تأکیدات کنونی است، گفت: برای دستیابی به این مهم باید روان‌سازی، اولویت‌بندی، تسهیل‌گری و تمرکز بر اشتغال پایدار در خصوص طرح جامع اشتغال و طرح اشتغال خانگی و روستایی مورد توجه قرار گیرد.
  عیسی منصوری  در هشتمین جلسه کارگروه تخصصی اشتغال استان کردستان که در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، با ابراز خرسندی از اینکه هماهنگی بین دستگاهی خوبی در استان کردستان وجود دارد، اظهار کرد: این امر نشان‌دهنده این است که اگر بخواهیم کاری در این استان انجام گیرد، ظرفیت و همت خوبی برای انجام آن نیز وجود دارد.
وی افزود: آنچه در حال حاضر جاری است، ظرفیت استان برای جذب منابع خوب مالی اشتغال‌زایی است که یک گام روبه‌جلو محسوب می‌شود.
معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بابیان اینکه در مناطق مختلف استان طرح‌های خوبی ارائه‌شده است، گفت: امید است جریان اقتصادی منطقه یک جریان مثبت و کارساز را در پیش‌گرفته باشد.
وی با ذکر اینکه حضور قوی و تأثیرگذار فرمانداران استان کردستان در طرح اشتغال فراگیر فرصتی مغتنم و کاربردی برای مردم استان است، تصریح کرد: هرچند روند فعالیت بانک‌های سطح استان از نیمه دوم اردیبهشت سرعت یافته است، اما کافی و راضی‌کننده نیست.
یکی از مؤلفه‌های اصلی اشتغال روستایی «روان‌سازی» است
منصوری با تأکید بر اینکه یکی از مؤلفه‌های اصلی اشتغال روستایی «روان‌سازی» دسترسی به بانک است، گفت: با تحقق این مهم زمینه مساعد برای اخذ وام توسط کارآفرینان فراهم می‌شود.
وی با اشاره به اینکه روان‌سازی، سهل‌گیری و فعال برخورد کردن قاعده‌هایی مهم برای پیگیری دریافت تسهیلات بانکی است، اظهار کرد: برای سرعت دادن به ارائه تسهیلات مقوله روان‌سازی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد چرا که در صورت غفلت از این موضوع در تله‌هایی گرفتار خواهیم آمد که قبلاً بارها گریبان‌گیر طرح‌های اشتغال‌زایی شده است.
معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ذکر اینکه باید در بین بانک‌ها مسابقه جذب اعتبارات گذاشته شود، ادامه داد: در مقطعی از زمان با تراکم طرح‌ها در رسته‌ها روبرو بودیم که این چالش با بررسی کمیته‌های فنی مرتفع شد و در حال حاضر شاهد این تراکم طرح در بانک‌ها تراکم و توقف طرح‌ها به‌صورت سیستمی هستیم.
به گفته وی این وضعیت ناشی از عدم تأمین وثیقه، عدم تأمین آورده، فقدان مجوزهای لازم و ... بوده که باید هرچه سریع‌تر راه‌ چاره‌ای برای آن اندیشده شود.
منصوری با اعلام اینکه بحث ضمانت در حوزه صنعت با صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی مرتفع شده است، گفت: صندوق ضمانت تعاون ایجاد شده است، فلذا باید از این ظرفیت در راستای تأمین وثایق و ضمانت‌نامه‌های بانکی استفاده کرد.
وی با تأکید بر اینکه نماینده صندوق ضمانت باید فعال در جلسات کارگروه اشتغال حضور داشته باشد، خاطرنشان کرد: طرح‌ها باید به وی ارجاع داده شود تا بتوان از 250 میلیون ضمانتی که از طریق این صندوق تأمین می‌شود برای اجرایی کردن طرح‌ها بهره برد.
معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص 20 درصد آورده نیز توضیح داد: بانک‌ها باید ملاحظاتی را لحاظ کنند و در این میان باید توجه داشت که آورده نباید حتماً نقدی باشد و در ادامه برای حسن انجام کار نیز نباید پول مخاطب را در بانک محصور کرد.
کم‌اطلاعی متقاضی بازیچه درست مسئولین ذی‌ربط نشود
منصوری در ادامه با ذکر اینکه همگی در خصوص طرح اشتغال مسئول هستیم و باید تلاش کرد تا تخصیص‌ها به‌درستی صورت‌پذیرید، اظهار کرد: نباید با کم‌اطلاعی و گاه بی‌سوادی متقاضیای بازی کرد، برعکس باید توجه داشت که ما قرار است به اشتغال روستایی کمک کنیم و مانع آزرده شدن متقاضیان این حوزه شویم.
وی پایان زمان‌بندی طرح اشتغال را 31 شهریور ماه سال‌جاری اعلام و خاطرنشان کرد: خوشبختانه 50 درصد دوم منابع صندوق توسعه ملی ابلاغ شده و به همین خاطر استان‌هایی که طرح‌های مازاد دارند می‌توانند در این حوزه ورود پیدا کنند.
معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتقاد از طولانی بودن پروسه پرداخت بانکی، بیان کرد: در بسیاری از موارد شاهد هستیم که طرحی که به بانک معرفی می‌شود زمان بررسی آن طولانی شده و ادامه یافتن این معطلی متقاضی را دلسرد و زده می‌کند.
وی رفع این مشکل را نیازمند برخوردهای نظارتی دانست و گفت: تنفیذ اختیارات لازم در راستای تسهیل‌گری صورت گرفته است و فرمانداران می‌توانند از این موقعیت برای سرعت بخشی به فعالیت‌ها اقدام کنند.
انحصارطلبی ممنون/ باندبازی در کار نیست
منصوری با تأکید بر اینکه نباید انحصار خاصی در طرح‌های اشتغال ایجاد شود، ادامه داد: در هر استانی شرکت‌های مشاوره معرفی شده‌اند که فعالیت این شرکت‌ها به خاطر اینکه روستائیان در تب‌وتاب دریافت تسهیلات نگه‌داشته نشوند گسترش یابد.
وی با اعلام اینکه باید به بحث استعلامات بانکی سرعت بخشید، دلیل این امر را این‌گونه بیان کرد: این بدان خاطر است که گاه استعلامات زمان‌بر بوده و بر این اساس برای اینکه طرح معطل نماند باید جریان وام به راه انداخته شود.
معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بابیان اینکه در مورد رسته‌ها نیز کارگروه رسته‌های اولویت‌دار سرمایه‌گذاری مشخص‌شده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه رسته‌ها با محدودیت‌هایی روبرو هستند، تمرکز بر حوزه‌های مرتبط با بحث اشتغال فراگیر متکی بر ظرفیت‌های بومی و منطقه‌ای قرار گرفت و پس‌ازاینکه بررسی‌های لازم در خصوص وجود ظرفیت‌های صورت پذیرفت، تصمیمات جدی اخذ گردید.
وی با ذکر اینکه وحدت‌رویه خوبی در میان بانک‌ها در خصوص بحث اشتغال فراگیر و خانگی ایجادشده است، افزود: باید طرح‌هایی را که مسکوت مانده‌اند پیگیری کرد و مشکلات آنان را مرتفع ساخت.
منصوری با تأکید بر اینکه در بحث اشتغال باندبازی در کار نیست و هدف اقدام و خدمت است، خاطرنشان کرد: بانک‌ها باید بر اساس اولویت‌ها جهت‌گیری استراتژیکی استان را پیگیری کنند.
اولویت با طرح‌های بومی و مادر است
معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه فرهنگ و هنر، خدمات، کشاورزی به‌ویژه صنایع تبدیلی کشاورزی، خدمات مهندسی، گردشگری، آی‌تی و تربیت‌بدنی از طرح‌های اولویت‌دار استان کردستان هستند، اظهار کرد: تلاش شود تا از ظرفیت‌های این بخش‌ها به بهترین نحو ممکن بهره برد.
وی افزود: روش‌ها و متدهای رفتاری در هر بخش متفاوت است، فلذا باید انعطاف‌پذیرتر و فنی‌تر ورود پیدا کرد و درعین‌حال جامعه‌محور پیش رفت.
منصوری با انتقاد از اینکه متأسفانه شاهد هستیم که بانک‌ها یا وام نداده‌اند و یا اگر داده‌اند در قالب اولویت‌ها نبوده است، تبعات این موضوع را مثبت ارزیابی نکرده و گفت: یکی از انتقادهایی که به پرداختی تسهیلات در استان کردستان وارد است پرداخت بیش‌ازحد تسهیلات به مقوله دامداری است که نمی‌توان از آن به‌عنوان یک اشتغال پایدار نام برد.
وی تصریح کرد: در خصوص زمان‌بندی طرح‌های ملی 4 روز وقت رسیدگی تعیین شده است و اگر طرح در بخشی از حرکت باز مانده است در دستگاه‌ها با مشکل روبه‌رو شده است، فرمانداران باید در زمان بروز این مشکل ورود پیدا کنند.
منصوری گریزی به ضعف دیگر ارائه تسهیلات زد و توضیح داد: متأسفانه تشکیل سرمایه ثابت در استان کاهش‌یافته است و این کاهش در حوزه صنعت ملموس‌تر است، امری که در صورت ادامه‌دار شدن در کنار نداشتن اهلیت فرد و عدم توازن بین رسته‌ها، موانع بزرگی را پیش روی اشتغال ایجاد خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه اولویت‌بخشی طرح‌ها می‌تواند مانع تکرار این روند شود، خاطرنشان کرد: باید بررسی‌های کارشناسانه صورت پذیرد و بر اساس نیازسنجی استان طرح‌های اشتغال را تعریف و دنبال کرد.
تمرکز از دریافت وام به تمرکز بر اشتغال تغییر یابد
معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه نقش دولت مداخله توسعه‌ای است، اظهار کرد: باید در راستای اولویت‌بخشی پیش رفت و محل خرج کردن وام کنترل شود تا از هدررفت سرمایه‌ها و یا هزینه کردن آن در بخش‌های غیرمرتبط جلوگیری به عمل آورد.
وی در ادامه خواستار شد: مداخله اشتغال صورت پذیرد و تمرکز از روی «وام» به «اشتغال» منتقل شود آن‌هم اشتغال پایداری که بر اساس اولویت‌ها ایجاد می‌شود.
منصوری ضمن درخواست اینکه طرح‌هایی که معطل شده‌اند از طریق وزارت‌خانه پی‌جویی شود، خاطرنشان کرد: طرح‌های آی‌تی و آی‌سی‌تی از جمله مزیت‌های استان کردستان است که باید مانع متوقف شدن آن‌ها شد.
وی در پایان با انتقاد از پرداختن به برخی حوزه‌های اشباع‌شده در استان، یادآور شد: برای این طرح‌ها به‌ویژه در حوزه دامداری باید سقفی تعیین شود که پس از رسیدن به این میزان اعتبارات این بخش به سایر بخش‌ها منتقل شود.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/35633/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هاشمی‌نسب: هواداران استقلال لایق این همه استرس نیستند

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو ورزشگاه آزادی سنگین بود

ستاره شمس‌آذر: استقلالی هستم و به دنبال پیشرفت

تیمی که یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کند!

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

نویدکیا: نیمه دوم با کیفیت بازی کردیم

شجاع: هواداران تراکتور هر چه بگویند حق دارند

سیامک: باید ببینیم برای چه به تراکتور آمده‌ایم

فراز: منظورم از نشان دادن عدد 4 کری نبود!

دومین صدر جدول هم به استقلال رسید

ساماندهی 1800 شی تاریخی در استان کرمانشاه

فنایی درباره پنالتی جنجالی استقلال : داور خیلی مشکوک قضاوت می کند

ساماندهی 1800 شیء تاریخی در استان کرمانشاه

حضور کشور‌های اسلامی در جشنواره مد و لباس مداومت

توزیع انسولین قلمی وارداتی از هفته آینده

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال : داور خیلی مشکوک قضاوت می کند

دیدگاه کارشناسان داوری در مورد پنالتی مشکوک استقلال

ترافیک سنگین در مسیر روستای شبانکاره به روانسر

از برگزاری رویدادهای گردشگری شناسنامه‌دار در کرمانشاه حمایت می‌کنیم

کرمانشاه میزبان نمایشگاه و کارگاه خیابانی نقاشی «وعده صادق»

صحنه‌ای نادر در بازی استقلال با شمس‌آذر | تماشاگران استقلالی چرا این کار را کردند؟

کارشناسی صحنه‌های جنجالی دیدار استقلال - شمس آذر + فیلم

نفرات برتر رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی مشخص شدند

افتخارآفرینی تکواندوکاران در اوج بی‌توجهی+فیلم

عملیات برف‌روبی در محور پاوه به مریوان

من پیر فنا بدم جوانم کردی

گل اول شمس آذر به استقلال توسط فراز امام علی

گل دوم شمس آذر به استقلال توسط فخریان

صعود تایلند و جبران مافات عربستان

ضعف مشهود دفاعی تراکتور مقابل نساجی

تصمیم بزرگ کاپیتان؛ ناچو فرناندز، خواهان جدایی از مادرید

آشتی‌کنان در بارسا؛ فقط گل و شیرینی کم بود

خوشحالی جواد نکونام بعد از گل دوم استقلال

خلاصه بازی استقلال 3 - شمس آذر قزوین 2

حکم ‏CAS‏ علیه اسپانیا؛ انتخابات را از نو برگزار کنید

هوادار استقلال دچار حمله عصبی شد

منفور بارسلون بازیکن هفته چمپیونزلیگ شد!‏

شمس‌آذر نفس آبی‌پوشان را حبس کرد؛ استقلال صدر را پس گرفت

صرف هزینه 1250 میلیارد تومانی برای بیمارستان بهارستان

توزیع 200 تن آرد تشویقی بین 495 واحد خبازی

تحقق بیش از 80 درصد از برنامه‌های اشتغال تبصره 18 مددجویان

تردد روزانه بیش از هزار زائر از مرز خسروی

اعلام قیمت جدید خدمات پارکینگ‌های کرمانشاه

نقش روستابازار‌ها در کنترل قیمت‌ها

طنین انداز شدن نوای دف در روستای پالنگان

تو مثل منی برف...

بدشانسی و فرصت‌سوزی مدافع استقلال!

رئال رونمایی می‌کند؛ قله فناوری برای چمن مخملی

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی