عصر کرد

آخرين مطالب

ارگونومیک، علم راحت کردن کارهاست علمي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - طب کار یک تخصص بالینی و یکی از شاخه های پزشکی است که تمرکز آن روی حفظ سلامت فکری و جسمی فردی در محیط کار است، با پیچیده تر شدن محیط‌های کار، پزشکان طب کار نقش مهمی در انجام توصیه های لازم به افراد در زمینه تاثیر محیط کار بر سلامت عمومی و توانایی انجام وظایف آنها ایفا می کنند.
یک متخصص طب کار می‌تواند به کارفرمایان در شناسایی نواحی پر خطر شغلی که سلامت و امنیت کارگران و کارمندان آنها را به خطر می‌ا‌ندازد کمک کند که این امر موجب کاهش آسیب‌های شغلی، بیمارهای محیط کار و کاهش هزینه می‌شود.
امیدگیاهی  با اشاره به اینکه محیط کار از چند پارامتر تشکیل شده است که عوامل محیطی و نیروی انسانی در آن مشغول کار هستند، اظهار کرد: یک سری عوامل در محیط کار، افراد را در معرض خطر قرار می‌دهد که متخصصین طب کار این عوامل را به چند قسمت تقسیم کرده‌اند مانند عوامل فیزیکی مثل سروصدا، ارتعاش، نور، فشار و عوامل شیمیایی مانند انواع موادشیمیایی طبیعی و مصنوعی که در محیط کار ممکن است وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه عوامل ارگونومیکی دسته دیگر از عواملی است که در محیط کار وجود دارد، تصریح کرد: کارشناسان و مختصصین در محیط کار وسایل و ابزارها را به صورت ارگونومی طراحی می‌کنند که در آینده افراد دچار دیسک کمر و اختلالات اسکتلی عظلانی نشوند.
اختلال اسکلتی عضلانی در زنان نبست به مردان شیوع بیشتری دارد
این متخصص طب کار و بیماری های شغلی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، عنوان کرد: در کشور ایران اختلالات اسکلتی عضلانی جزو مهمترین عوارضی است که افراد دچار آن می‌شوند و همه افراد به ویژه مادران ما به دلیل ساختار اسکلتی و کار زیاد از درد شانه، کمر درد، گردن درد، آسیب مچ دست، لگن و ساق پا می‌نالند.
گیاهی با اشاره به اینکه مبلمان به ویژه در محیط کار، حلقه اتصال ابزار و لوازم با محیط است، افزود: میزکار اهمیت زیادی دارد و ارتفاع، عمق، شکل و حتی رنگ آن تاثیرگذار است، صندلی مناسب ارگونومیکی عنصر اساسی در محل کار است و نقش مهمی در سلامتی، راحتی و آسایش افراد دارد.
وی با بیان اینکه دسته بلند جارو برقی موجب شده که زنان در هنگام جارو کشیدن کمتر خم و راست ‌شوند، بیان کرد: دسته جارو برقی طرحی ارگونومی است که افراد می توانند به راحتی از آن استفاده کرده و احساس خستگی در اعضلاتشان نکند و دچار دیسک کمر نشوند.
متخصص طب کار و بیمارهای شغلی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، ذکر کرد: هدف ارگونومیک کاهش آسیب های شغلی و هزینه های خدمات درمانی است که کاربردی فراتر از محیط کار دارد و بهره‌وری و کیفیت محصول یا خدمات را افزایش می‌دهد و حتی بر زندگی شخصی و سلامتی افراد هم ثاتیر می‌گذارد.
گیاهی با بیان اینکه ارگونومی موجب کاهش هزینه ها، افزایش بهره‌وری، کیفیت، مشارکت کارکنان و فرهنگ ایمنی در کار می‌شود افزود: ارگونومیک، علم راحت کردن کارهاست؛ هر چه کارها راحت تر انجام شوند در واقع بهره‌وری بیشتر می‌شود، منظور از راحتی فقط طراحی یک دستگیره نرم و خوش دست نیست بلکه راحتی از مهم‌ترین ابعاد اثر بخشی یک طراحی است.
وی عنوان کرد: در واقع ابزارها همچون رایانه، نمایشگر، صفحه کلید، ماوس و تلفن که رایج ترین ابزار کار در محیط کار هستند باید ارگونومی باشد چرا که میزان تناسب این ابزارها با ساز و کار طبیعی بدن در استفاده کارآمد آنها موثر است.
تکنولوژی با توجه به نیازهای اگونومیک انسان طراحی شده است
این متخصص طب کار و بیمارهای شغلی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، خاطرنشان کرد: طراحی ارگونومیک در طول 10 سال تغییراتی بالقوه به تلویزیون ال سی دی ها، لپ تاپ ها و تبلت ها داده است که افراد در هنگام تماشای آنها احساس لذت و راحتی کنند چون میزان تشعشعات براساس ارگونومیک طراحی شده و ساختار آنها میدان بینایی را در هنگام تماشا کردن دچار خستگی نمی‌کند که اصطلاحا درخشندگی این وسایل ها را کمتر کردند در نتیجه میزان خیرگی و خستگی چشم کمتر می‌شود، این طراحی در بازار فوق العاده جذاب و موجب رقابت در میان شرکت ها و کمپانی ها است و به دلیل اختلالات اسکلتی عضلانی از نظر پزشکی بسیار حائز اهمیت است.
گیاهی با بیان اینکه عوامل روانی در محیط کار دو دسته اند؛فردی و سازمانی، عنوان کرد: در کشورهای ژاپن، انگستان، استرالیا، کاندا و آمریکا در زمینه طب کار و بیماری شغلی پیشرفته هستند و توانسته اند بیمارهای اختلال عضلانی را کمتر کنند.
وی با اشاره به اینکه روابط بین سازمانی در ارتباط بین مدیر با کارمندان و زیر مجموعه ها است که فوق العاده اهمیت دارد، گفت: یکی از اختلالاتی که در یک سازمان می‌تواند به وجود بیاید ابهام شغلی است که فرد موقعیت خود را در سازمان نمی‌داند، و فرد در سمت شغلی خود نمی داند که کدام مسئولیت، شغل اصلی اوست.
متخصص طب کار و بیمارهای شغلی دانشگاه علوم پزشکی کردستان،بیان کرد: عوامل روانی در سازمانها شامل انگیزه، رضایت شغلی، اهمیت دادن فرد در تصمیمات سازمان، سلسه مراتب، حوادث و استرس شغلی است، که در واقع عوارض و بیمارهای شغلی را در یک سازمان به دنبال دارد که افراد را بیمار می‌کند.
گیاهی ادامه داد: ایمنی در محیط، مدرسه، خانه و هر محیط دیگری جزء فرایند بسیار مهم و خطرناک است که آمار و حوادث آن متعدد و مهمترین اشتباه توسط نیروی انسانی رخ می‌دهد مانند تصادفات، سانحه هوایی، آتش سوزی در خانه و اتصالی برق، که منجر به حادثه و بیماری می‌شود.
طراحی ارگونومیک نیازمند آموزش و فرهنگ سازی است
وی تصریح کرد: بیماری های شغلی، بیماری مزمنی است که افراد در طول روز دچار می‌شوند که عوارض آن سالها بعد خود را نشان می‌دهد که نیازمند آموزش و فرهنگ سازی در بین افراد است.
متخصص طب کار و بیماری های شغلی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، ذکر کرد: کارشناسان بهداشت حرفه ای با ابزارهای خاص خود در محیط کار صدا و نور کارخانه‌ ها را اندازه گیری و کنترل می‌کنند که در حد استاندارد خود باشد، صدای زیاد در کارخانه ها به مرور زمان افراد را ناشنوا می‌کند.
هدف متخصص طب کار و بیماری شغلی در محل کار پایش و کنترل است
گیاهی با بیان اینکه متخصصین طب کار افرادی که دچار عارضه‌ شغلی شده‌اند را شناسایی و درمان می‌کنند یادآور شد: شخصی که نقاش ساختمان است با موادهایی سرو کار دارد که می‌تواند به مرور زمان دچار عوارضی همچون بیماری عصبی، لرزش دست، اختلال تعادل و بیماری کبدی شود و همچنین فردی که کار جوشکاری انجام می‌دهد دچار بیماری اختلال بینایی، آب مروارید، آسیب شبکه چشم و بعد از مدتی دچار نابینایی می‌شود، در واقع هدف متخصص طب کار و بیماری شغلی در محل کار پایش و کنترل است که نیروی کار سالم در سازمان ها و با کمترین عارضه شغلی زمان اشتغال دچار شوند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/35594/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد