عصر کرد

آخرين مطالب

واحدهای تولیدی کردستان از محصولات پتروشیمی استان محرومند اقتصادي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت کردستان گفت: با وجود اینکه پتروشیمی استان راه اندازی و وارد مدار تولید شده است اما واحدهای استان که مواد اولیه تولید آنها وابسته به پتروشیمی بوده قادر به خرید پلی اتیلن سبک از آن نیستند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد دره وزمی روز پنجشنبه در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان کردستان که با حضور محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد اظهار داشت: تاکنون رایزنی با پتروشیمی نیز به نتیجه ای نرسیده و واحدهای تولیدی استان که مواد اولیه آنها پلی اتیلین سیک است مجبور هستند از منابع دیگر با قیمتی گرانتر مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند.
به گزارش ایرنا، ظرفیت اسمی کارخانه پتروشیمی کردستان، تولید 300 هزارتن پلی اتیلن سبک در سال است که در زمینی به مساحت 129 هکتار احداث و بخشی از آن به شهرک تولید محصولات پایین دستی پتروشیمی اختصاص داده شده است.
این طرح در سال 1383 کلنگ زنی و بیش از 80 درصد منابع مالی آن در دولت تدبیر و امید تامین شده و در فرودین سال 96 به بهره برداری رسید.
وی در ادامه سخنان خود به مشکلات واحدهای تولیدی استان نیز اشاره کرده و گفت: سرمایه در گردش و دریافت تسهیلات 18 درصدی به عنوان مشکل مشترک تمامی واحدهای تولیدی استان است که انتظار می رود وزارت صنعت به عنوان حامی صنعتگران در این راستا اقداماتی را انجام دهد.
وی اضافه کرد: مالیات، ارزش افزوده و مشکلات بیمه مربوط به تامین اجتماعی از دیگر مشکلات واحدهای تولیدی است که در این راستان نیز انتظار می رود با همکاری وزارتخانه های مختلف برای این مشکلات به صورت ویژه چاره اندیشی شود.
وی با بیان اینکه هم اکنون تولیدکنندگان در زنجیره های مختلف متحمل پرداخت مالیات می شود اظهار داشت: باید پاره ای اندیشیده شود تا واحدهای تولید تنها در محصول نهایی ملزم به پرداخت مالیات شود.
وی گفت: برخی دیگر از طرح های پیشران استان از جمله سیمان چلچمه و کارخانه لاستیک بارز کردستان نیز در بانک ها دچار مشکلاتی هستند باید در خصوص تامین سرمایه در گردش آنها نیز تمهیداتی ویژه اندیشیده شود.
وی اظهار داشت: هم اکنون 840 واحد صنعتی دارای پروانه فعالیت در استان وجود دارد که پیش بینی می شود 20 درصد از آنها در رکود باشند و 80 درصد دیگر نیز فعال و نیمه فعال هستنتد.
وی افزود: از این تعداد واحد صنعتی، 51 درصد کمتر از یک نفر نیرو در گروه صنایع خرد، 42 درصد دارای نیروی 11 تا 50 نفر و 6 درصد نیز در گروه صنایع بالای 50 نفر نیرو هستند که انتظار می رود در خصوص راه اندازی واحدهای بزرگ نیز در استان تلاش بیشتری از گذشته انجام شود.
رییس خانه صنعت و معدن کردستان نیز اظهار داشت: استان کردستان دارای پتانسیل های بسیار خوبی در زمینه منابع معدنی است.
عبدالله کاردانی افزود: 10 هزار ساعت کارگروه منابع تولید در کردستان برگزار شده اما کارایی آن بسیار خوب نبوده چون لازم است قوانین اصلاح شود.
وی اضافه کرد: لازم است مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید لازم اجرا باشد و نظارت لازم برای پیگیری مصوبات باشد.
رییس خانه صنعت و معدن کردستان افزود: پتروشیمی کردستان باید تامین نیاز استان را تکمیل کند و باید با نظارت دستگاه ها تولیدات این واحد در بین واحدهای توزیع شود.
وی یاداور شد: مساله قطعی برق یکی دیگر از مشکلات واحدهای صنعتی در کردستان است که قطع مکرر برق واحدهای صنعتی را با مشکلاتی مواجه کرده است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج هم در این جلسه گفت: نابسامانی، بی ثباتی در کسب و کار، ترس از دست دادن موقعیت اقتصادی از سوی واحدهای تولید در اثر رکود موجود از جمله مشکلات واحدهای استان است.
سید کمال حسینی اظهار داشت: پیش بینی می شد از افزایش نرخ ارز به عنوان فرصت مغتنمی برای تولید گران استتفاده شود که سودجویان مانع از این اقدام شدند.
وی اضافه کرد: انتظار می رود دولت در این راستا برنامه ای منسجم را تدوین کنده که علاوه بر کوتاه شدند دست سودجویان از بازار ارز و دریافت ارز های دولتی باعث شود واحدهای تولیدی استان های مرزی بهره بیشتری از آن ببرند.
وی همچنین با اشاره به ارایه بسته های مختلف حمایتی دولت مانند اشتغال فراگیر و پایدار روستایی گفت: استان کردستان از این تسهیلات کمترین بهره را برده که لازم است تمهیدات ویژه ای برای بهره مندی کردستان در این بخش ارایه شود.
به گزارش ایرنا، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت علاوه بر شرکت در کارگروه رفع موانع تولید برای شروع عملیات اجرایی سه طرح زنجیره تولید فولاد شامل کارخانه های تولید گندله آهن شرکت صبا نور در بیجار و شرکت صنایع فولاد کردستان در قروه با سرمایه گذاری داخلی و تولید آهن اسفنجی در شرکت فولاد گستر الماس سقز با سرمایه گذاری خارجی واحدهای صنعتی روز پنجشنبه به استان کردستان سفر کرده است.
این کارخانه ها به ظرفیت تولید سالانه حدود سه میلیون و 400 هزار تن با پیش بینی 21 هزار و 100 میلیارد ریال سرمایه گذاری ارزی و ریالی و فراهم کردن زمینه اشتغال مستقیم یک هزار و 550 نفر در این شهرستان ها احداث و پیش بینی می شود پس از بهره برداری از فروش خام حدود سه میلیون و 400 هزار تن مواد معدنی جلوگیری شود.
کارخانه های تولید گندله آهن شرکت صبانور در بیجار و شرکت صنایع فولاد کردستان در قروه هر کدام با ظرفیت اسمی سالانه یک میلیون تن گندله آهن (مواد اولیه تولید آهن اسفنجی) با پیش بینی 200 شغل مستقیم و سه هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی در زمینی به مساحت 70 هزار متر مربع با 12 هزار متر مربع زیربنا احداث می شود.
کارخانه تولید آهن اسفنجی شرکت فولاد گستر الماس نیز در شهرستان سقز با سرمایه گذار خارجی ساخته می شود که ظرفیت اسمی تولید کنسانتره آهن، گندله آهن و آهن اسفنجی خام آن سالانه حدود یک میلیون و 400 هزار تن است.
اجرای این طرح در زمینی به مساحت 105 هکتار با 20 هکتار زیر بنا، 15 هزار و 100 میلیارد ریال سرمایه گذاری خارجی انجام و براساس پیش بینی ها برای یک هزار و 150 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می کند.
از نظر ذخایر معدنی کردستان دارای 620 میلیون تن ذخایر معدنی است و هم اکنون 384 معدن در این استان با یک هزار و 940 نفر اشتغالزایی دارای پروانه بهره برداری هستند.
ظرفیت اسمی استخراج معادن کردستان سالانه 19 میلیون تن است اما فقط 6 میلیون تن از این میزان استخراج می شود. وجود 18 گونه ماده معدنی در استان از جمله انواع سنگ های تزئینی، پلی متال، طلا و سنگ آهن، باریت و پوکه ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه کردستان وجود دارد.
استان کردستان دارای 20 معدن سنگ آهن است که 74 میلیون تن از 2 میلیارد و 800 میلیون تن از ذخیره قطعی معادن کشور را در خود جای داده است.
سهم کردستان از ذخیره قطعی 48 هزار میلیون تُنی معادن کشور 1.2 درصد و در بخش اشتغال هم سهم استان از 138 هزار و 879 نفر اشغال اسمی کشور سه درصد است.
3034/ 3020

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/34516/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد