عصر کرد

آخرين مطالب

با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت؛

عملیات اجرایی سه طرح صنعتی در کردستان آغاز شد اقتصادي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - عملیات اجرایی طرح تولید گندله آهن شرکت صبا نور یاسوکند بیجار، طرح تولید گندله آهن در قروه و کارخانه تولید آهن اسفنجی شرکت ذوب آهن (فولاد گستر الماس) سقز روز پنجشنبه با حضور محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، این کارخانه ها به ظرفیت تولید سالانه حدود سه میلیون و 400 هزار تن با پیش بینی 21 هزار و 100 میلیارد ریال سرمایه گذاری ارزی و ریالی و فراهم کردن زمینه اشتغال مستقیم یک هزار و 550 نفر در این شهرستان ها احداث و پیش بینی می شود پس از بهره برداری از فروش خام حدود سه میلیون و 400 هزار تن مواد معدنی جلوگیری شود.
ذخایر قطعی ‌سنگ آهن با درجه خلوص بالا از مزیت‌ها و پتانسیل‌های معدنی در کردستان است که در چند سال گذشته تلاش های جدی برای ایجاد صنایع معدنی به خصوص فرآوری سنگ آهن و ایجاد زنجیره فولاد با هدف جلوگیری از خام فروشی معادن و ایجاد اشتغال جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی، خلق ثروت و ارزش افزوده در کردستان با همت مدیران دولت تدبیر و امید برداشته شده است.
این هدف پس از سال ها در حالی تحقق می یابد که بیکاری، اشتغال و تحقق ارزش افزوده فرآوری سنگ‌ آهن کردستان یکی از دغدغه‌ های مردم و دولت است تا از این طریق بتوان نقش کردستان را که بر اساس برآوردهای کارشناسی معادن کشف‌ شده از لحاظ میزان ذخیره سنگ ‌آهن استان چهارم است را در توسعه کشور ارتقا داد.
کارخانه های تولید تولید گندله آهن شرکت صبانور در بیجار و شرکت صنایع فولاد کردستان در قروه هر کدام با ظرفیت اسمی سالانه یک میلیون تن گندله آهن (مواد اولیه تولید آهن اسفنجی) با پیش بینی 200 شغل مستقیم و سه هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی در زمینی به مساحت 70 هزار متر مربع با 12 هزار متر مربع زیربنا احداث می شود.
** 2 پروژه از زنجیره فولاد در بیجار کلنگ زنی شد
** تولید گندله آهن صبانور بیجار
طرح تولید گندله آهن شرکت صبا نور یاسوکند بیجار با ظرفیت اسمی یک میلیون تن گندله آهن در زمینی به مساحت 7 هکتار و زیربنای 12 هزار متر مربع ساخته می شود.
این پروژه که محصولات آن در تولید مواد اولیه تولید آهن اسفنجی کاربرد دارد در زمان بهره برداری کامل برای 200 نفر اشتغال ایجاد می کند.
برای احداث این طرح در مجموع 3 هزار میلیارد ریال (687 میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و 15.9 میلیون دلار سرمایه ارزی) هزینه می شود و قرار است تا سال 1399 راه اندازی شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین کلنگ زنی این طرح صنعتی گفت: حدود 1120 کیلومتر اکتشاف معادن و ذخایر سنگ آهن بصورت هوایی در کشور انجام شده که این میزان بیش از ظرفیت فعلی معادن در حال فعالیت است.
محمد شریعتمداری اظهار داشت: شهرستان بیجار حدود 80 درصد سنگ آهن کردستان را در خود ذخیره دارد و با توجه به این ظرفیت، بخش خصوصی و دولت در این منطقه سرمایه گذاری می کنند.
وی افزود: 6 واحد معدنی در بیجار کشف شده و با ورود بخش خصوصی و افزایش رونق اقتصادی، تولید و اشتغال در شهرستان، مهاجرت معکوس تحقق خواهد یافت.
شریعتمداری تاکید کرد: یکی از مسایل مهم احداث کارخانه های آهن اسفنجی، تامین آب مورد نیاز است که با مصوبه وزیر نیرو، سهم آب این کارخانه تامین و تضمین شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: ظرف 2 تا سه ماه آینده اقدامات عمرانی این پروژه آغاز خواهد شد.
نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی هم در این آیین گفت: این شهرستان از ظرفیت 200 تا 250 هزار تن تولید گندم در سال برخوردار است و به نوعی انبار غله کردستان محسوب می شود.
حمدالله کریمی اضافه کرد: نیروی انسانی متخصص و جوان یکی دیگر از ظرفیت های دیار گروس است که با احداث پروژه های صنعتی می توان از این ظرفیت استفاده مطلوب برای رفع معشل بیکاری کرد.
وی با اشاره به اینکه بیکاری جوانان موجب مهاجرت از شهرستان شده است، افزود: مردمان دیار گروس با تقدیم 450 شهید و حضور حداکثری در صحنه های ملی و مذهبی، استحقاق خدمات بیشتری از سوی مسئولان را دارند.
شهرستان بیجار با 89 هزار و 162 نفر جمعیت در 142 کیلومتری شمال شرق سنندج قرار دارد.
** آغاز عملیات اجرایی کارخانه تولید آهن اسفنجی سقز
عملیات اجرایی کارخانه تولید آهن اسفنجی شرکت ذوب آهن (فولاد گستر الماس) نیز امروز در مراسمی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، استاندار کردستان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مسئولان اجرایی استان در شهر سقز آغاز شد.
این پروژه ظرفیت تولید یک میلیون و 400 هزار تن آهن اسفنجی خام، 2 میلیون تن گندله و 2 میلیون تن کنسانتره آهن را دارد و محصولات تولیدی آن در مواد اولیه صنعت ذوب و نورد کاربرد دارد.
مجری طرح یک سرمایه گذار خارجی است و مجموع سرمایه گذاری آن 15 هزار و 100 میلیارد ریال به صورت 3 هزار و 940 میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و 215 میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی است.
این طرح در زمینی به مساحت 105 هکتار و زیربنای 20 هکتار در شهرستان سقز ساخته خواهد شد و زمان راه اندازی آن سال 1400 خواهد بود.
پیش بینی می‌شود این طرح در زمان بهره برداری کامل برای یک هزار و 150 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کند.
وزیر صنعت معدن و تجارت در آیین کلنگ زنی این پروژه صنعتی گفت: در مجموع استان کردستان در حوزه معدن جایگاه ویژه‌ای دارد.
محمد شریعتمداری افزود: در این استان، 8 هزار و 500 کیلومتر عملیات اکتشافات معدنی توسط بالگرد ژئوفیزیک هوایی انجام شده ضمن اینکه تمام پهنه‌های کردستان زیر نظر اکتشافات ژئوفیزیک هوایی قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه عملیات اجرای معدن طلای سقز از اولویت های کاری این وزارتخانه است، یادآور شد: این اولین طرح برای جلوگیری از خام فروشی و فرآوری محصولات معدنی در کردستان است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت وجود بازارچه های مرزی در استان را مزیتی اقتصادی برشمرد و گفت: با تفکیک لیست کالاهای ممکن در بازارچه‌ها، درصدد هستیم فعالیت‌های اقتصادی و مبادلات مرزی را رونق دهیم.
شریعتمداری اضافه کرد: بازگشایی بازارچه سیف سقز را پیگیری خواهم کرد و در این خصوص رایزنی هایی با مقامات عراقی انجام شده که امیدواریم در کمترین زمان این بازارچه بازگشایی شود البته بسته شدن بازارچه سیف به دلیل مشکلات امنیتی آنسوی مرز است.
** ظرفیت‌های معدنی کردستان باید بارور شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در بدو ورود و در فرودگاه سنندج بر بارور شدن ظرفیت های معدنی استان کردستان تاکید کرد و اظهار داشت: دیار کردستان سرزمینی زر خیز بوده و دارای پتانسیل های فراوان معدنی است و باید این استعدادها شکوفا و بارور شود.
شریعتمداری توجه به ظرفیت های معدنی استان کردستان را در دولت تدبیر و امید بسیار ارزشمند دانست و افزود: در این استان عملیات های گسترده اکتشافی برای یافتن معادن جدید انجام شده است که می تواند عرصه های مناسبی را برای فعالیت های معدنی آزاد می کند.
وی استفاده از پتانسیل بزرگ معادن برای توسعه استان را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: ایجاد زنجیره فولاد می تواند زمینه های اشتغال و بسترهای مناسب را برای توسعه صنعت در استان فراهم کند.
به گزارش ایرنا، وزیر صنعت، معدن و تجارت روز پنجشنبه 28 تیر ماه برای عارضه یابی و حل ریشه ای مشکلات واحدهای تولیدی و آغاز عملیات احداث و بهره برداری چند طرح به این استان سفر کرد.
شرکت در آیین عملیات اجرایی کارخانه های تولید گندله آهن شرکت صبا نور، تولید آهن اسفنجی شرکت فولاد گستر الماس و تولید ورق گرم فولادی (اسلب) شرکت صنایع فولاد کردستان و افتتاح کلنیک صنعت و سرمایه گذاری کردستان و شرکت در کارگروه رفع موانع تولید این استان از برنامه های وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر به کردستان است.
استان کردستان از نظر ذخایر معدنی دارای 620 میلیون تن ذخایر معدنی است و هم اکنون 384 معدن در این استان با یک هزار و 940 نفر اشتغالزایی دارای پروانه بهره برداری هستند.
ظرفیت اسمی استخراج معادن کردستان سالانه 19 میلیون تن است اما فقط 6 میلیون تن از این میزان استخراج می شود.
وجود 18 گونه ماده معدنی در استان از جمله انواع سنگ های تزئینی، پلی متال، طلا و سنگ آهن، باریت و پوکه ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه کردستان وجود دارد.
استان کردستان دارای 20 معدن سنگ آهن است که 74 میلیون تن از 2 میلیارد و 800 میلیون تن از ذخیره قطعی معادن کشور را در خود جای داده است.
سهم کردستان از ذخیره قطعی 48 هزار میلیون تُنی معادن کشور 1.2 درصد و در بخش اشتغال هم سهم استان از 138 هزار و 879 نفر اشغال اسمی کشور سه درصد است.
7350/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/34504/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعرخوانی دختر شیرین زبان

تیموری: برای قهرمانی جام حذفی می‌جنگیم

در السد برای اولین بار خشم ژاوی را دیدم

ملیکا رسولی بانوی کاراته کار مدالش را به علی دایی تقدیم کرد

آنچلوتی: نمایش‌مان مقابل سیتی؟ ندیدم هواداری ناراحت باشد!

کونسیسائو: طارمی حالا همان بازیکنی است که همیشه بود

ترکیب تیم ملی فوتسال در بازی دوم جام ملت‌ها

ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان مشخص شد

قدوس متفاوت از نیم‌فصل اول مقابل لوتون

میداوودی: استقلال نکونام لایق قهرمانی است

نفس دختر پژمان بازغی در پشت صحنه سریال گناه فرشته (عکس)

معرفی نفرات برتر جام برترین‌های دارت کشور

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

تاج: واگذاری باشگاه‌ها (استقلال و پرسپولیس) روز دوشنبه انجام می‌شود

فولاد در تیم ملی جوانان رکورددار شد

گواردیولا: پارسال لوکاکو ما را قهرمان اروپا کرد

وضعیت مبهم سنگربان پرسپولیس؛ بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

حسینی یاد ذوب‌آهنی های محبوب را زنده نگه داشت

استقلال و پرسپولیس یک قدم تا واگذاری

کنایه تاج به باشگاه‌های معترض سقف قرارداد

استراتژی استقلال خوزستان برای بقا جواب داد

بارسلونا در اضطراب؛ الان وقت ال‌کلاسیکو نبود

محل برگزاری فینال جام حذفی مشخص شد

نام پتروشیمی‌های خریدار باشگاه استقلال مشخص شد

طرح توسعه‌ فضای سبز مناطق هشتگانه کرمانشاه در منطقه پنج کلید خورد

پیش‌بینی بارش باران در کرمانشاه/دمای هوا کاهش می‌یابد

آزادسازی و رهاسازی کبک‌ها از دست شکارچی غیرمجاز در روانسر

ماجرای پیشگویی امام خمینی(ره) از شهادت فرزند آیت‌الله ‌شاه‌آبادی

پوستر جشنواره فیلم کن 2024 رونمایی شد

دیوید تیلور امشب المپیکی می‌شود

فیلم| طنین نوای هزار دف در کردستان

مردی که از یک عروسک صاحب فرزند شده خاطرات زندگی عجیبش را به اشتراک می گذارد

خاطرات عجیب مردی که از یک عروسک صاحب فرزند شد!

جذب حامی مالی برای هیأت تنیس روی میز کردستان در حال انجام است

(ویدئو) حمله گاو به حاضرین در مراسم «هزار دف» کردستان

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

بیانیه هیات مدیره باشگاه تراکتور

تصمیم سخت ستاره چلسی؛ تردید برای جراحی

10 سال از یکی از سوپرگل‌های دیمیتار برباتوف با پیراهن موناکو گذشت

پس از یک سال؛ ستاره ناکام لیورپول جدا می‌شود

آنچلوتی: اگر نیاز باشد با 7 مدافع و دو گلر بازی می‌کنیم

آمار نیما کار پیام برای بازگشت را سخت کرد

ژاوی: براوو رئال، این صعود حلالشان باشد

انریکه: اول دورتموند را ببریم، به رئال هم می‌رسیم

رفع تصرف 3 هزار مترمربع از اراضی ملی سنندج

1000 دف عظمت پالنگان را به تصویر کشید

وعده برخورد با ورود موتور به پیاده‌راه فردوسی سنندج عملی نشد