عصر کرد

آخرين مطالب

سرگردانی های یک شهر پر از تاکسی فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - روزنامه همشهری روز دوشنبه 25 تیر ماه در ویژه نامه استان کردستان خود گزارشی به قلم روزیتا قادری با عنوان سرگردانی های یک شهر پر از تاکسی دارد که در آن به مشکلات حمل و نقل عمومی در شهر سنندج پرداخته است.
در این گزارش آمده است: امروزه با توجه به آلودگی هوا و ترافیک های سنگین، استفاده از ناوگان عمومی سطح شهر بسیار مهم و ضروری است اما از طرفی هم باید از فعالیت اتوبوس‌های فرسوده و دودزا جلوگیری کرد و در فصول مختلف سال اتوبوس‎ها از امکانات مناسب از جمله گرمایشی و سرمایشی مناسبی برخوردار باشد و تا جایی که امکان دارد مسافت مسیرها را کوتاه نمایند، چرا که امروز زمان برای شهرندان بسیار ضروری و قابل اهمیت است.
یکی از شهروندان سنندجی درباره وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی سطح شهر می‎ گوید: روزانه ده‎ها دستگاه اتوبوس، مسافران سطح شهر را جابجا می‌کنند که مستلزم امکانات مناسب تری برای آسایش بهتر مردم هستند.
مریم رضایی عنوان می کند: استان کردستان و به تبع شهرسنندج هر سال با رشد جمعیت مواجه است و شهرک‎های جدید با مجتمع‎های آپارتمان‎های بسیاری ساخته شده که با این وضعیت و برای رفاه حال شهروندان و جابجایی آنها، باید فکری اساسی صورت گیرد.
وی بیان می ‎کند: امروزه تعداد ماشین‎های تک سرنشین در سطح شهر افزایش یافته و موجب ترافیک و آلودگی هوا می ‎شوند و این ناشی از نارضایتی مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی است، چرا که اتوبوس‎های سطح شهر فرسوده و امکانان گرمایشی و سرمایشی مناسبی ندارند و در بسیاری از موارد اتوبوس‎ها مسیرهای خود را دورتر کرده‎اند در حالیکه مدیریت زمان برای مردم مهم است.
دانشجوی سنندجی سال آخر دوره دکتری برنامه‌ ریزی شهری دانشگاه شهید بهشتی در باره وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی شهر سنندج می گوید: بی تردید الگوهای شهرسازی در حال حاضر به سوی شهرهای مبتنی بر توسعه حمل و نقل عمومی در حرکت است و اگر نگاهی به تجارب برخی کشورهای پیشتاز در زمینه حمل و نقل عمومی شهر بیندازید، پرده از مولفه‎های برمی ‌دارند که بی شک می‌ توانند در کشور و استان کردستان نیز مورد استفاده واقع شود.
امیر شریفی گفت: مولفه‎های استفاده حداکثری از حمل و نقل عمومی می‎ تواند، تخصیص حداقل زمان، تسهیل در دسترسی، کیفیت و جذابیت، بهینگی اقتصادی و بسیاری از موارد دیگر باشد که متاسفانه در استان کردستان اغلب این شاخص‌ها وضعیت مطلوبی ندارد.
وی تاکید کرد: نوسازی ناوگان عمومی شهر بسیار ضروری است و در شاخص‎های ذکر شده قطعا تاثیرگذار است اما صرفا فقط نوسازی این ناوگان تغییری ایجاد نمی ‎کند، چرا که نوسازی ناوگان عمومی شهر چه بر پایه هزینه‌های بخش عمومی شهرداری و چه با هزینه‌های بخش خصوصی تا زمانی که بسترهای استفاده از این ناوگان فراهم نشود، مقرون به صرفه نیست.
کارشناس شهرسازی می‌ گوید: وضعیت شهر سنندج از نظر کیفیت خودروهای خدمات رسان در حوزه حمل و نقل عمومی، با توجه به وضعیت کلی اقتصادی می توان در سطح متوسط ارزیابی کرد لذا با این وجود آنچه که بیشتر از نوسازی این ناوگان نیاز است که بسیار سنتی اداره می شود.
شریفی تصریح می ‎کند: نظام مدیریت حمل و نقل در شهر بایستی پیش از نوسازی آن باید به زمینه‎های اساسی بیندیشد که نوسازی به صورت اتوماتیک و از سوی بخش خصوصی انجام شود نه این که با تدوین مقررات اجباری آنها را مجبور به ارتقای کیفیت‎ خودروها کرد، چرا باید یک راننده تاکسی خودروی پیکان درصدد ارتقای خوردوی خود به یک خود روی باکیفیت روز باشد در حالی که کرایه‎های جابه جایی برای کل سطح شهر یکسان است.
مدیر عامل حمل و نقل بار و مسافر شهر سنندج می ‎گوید: طی جلسات متعدد توسط شهرداری و شورای شهر سنندج می‎ بایست در سال گذشته 15 مینی‌ بوس و 10 دستگاه اتوبوس نو به شهرداری سنندج تعلق بگیرد، اما متاسفانه صورت نگرفت که به دلایل متعددی از جمله استقبال نکردن از نوسازی و توسعه ناوگان عمومی است.
امیر جمشیدنژاد بیان می ‎کند: از سال 89 تا به امروز در شهر سنندج اتوبوسی در سطح شهر نوسازی یا اضافه نشده که این ناشی از کم ‎کاری دولت در واگذار کردن این خودروها می‎ باشد، سال جاری نیز با توجه به برنامه و طرح‎های اجرایی وزارت دولت، توجیه اقتصادی ندارد، این درحالی است، حتی شهرهای مانند تهران، اصفهان و ... که وضعیت حمل و نقل عمومی مناسبی داشتند، مخالف بودند.
وی به استقبال کم شهروندان سنندجی از ناوگان عمومی اشاره و عنوان می‎ کند: ساختار سنتی شبکه اتوبوس‎ رانی که به شکل‎های مناسب طراحی نشده است، همچنین نبود فرهنگ لازم استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است.
مدیر عامل حمل و نقل بار و مسافر شهر سنندج بیان می کند: بازار تاکسی نیز برای متولیان امر بسیار مهم است چرا که باید این قشر نیز بتوانند به شغل تاکسیرانی خود ادامه دهند و بازار آنها فعال باشد، اما کمتر از 10 درصد شهروندان سنندجی از سفرهای اتوبوسی سطح شهر استفاده می کنند.
جمشیدنژاد تصریح می کند: نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری توسط وزارت کشور صورت می گیرد و در گذشته 82.5 درصد قیمت تمام شده یک اتوبوس را وزارت کشور و 17.5 درصد باقیمانده نیز توسط شهرداری و شرکت های خصوصی پرداخت می شد.
وی می گوید: در طرح مصوب شده سال جاری واگذاری قیمت های اتوبوس به 50 درصد تقسیم شده لذا برای بخش خصوصی از نظر اقتصادی به صرفه نیست.
لازم است دولت درصد سهم خود را بیشتر و 50 درصد بخش خصوصی که مقرر شد 30 درصد آن را از محل وام های با سود بالا پرداخت شود که باید سود آن کمتر شود تا شاید متقاضی داشته باشد در حالیکه قیمت یک اتوبوس نو بیشتر از 600 میلیون تومان است که دولت در گذشته 500 میلیون تومان را تقبل و مابقی را بخش خصوصی پرداخت می کرد.
منبع: روزنامه همشهری

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/34417/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی