عصر کرد

آخرين مطالب

در نشست هم‌اندیشی اداره کار با جوانان؛

پیشاهنگی خلق فرصت و ثروت در کردستان به جوانان سپرده شد مقالات

  بزرگنمايي:

عصر کرد - نخستین نشست هم‌اندیشی مجمع جوانان کردستان با مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با هدف تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان در حوزه جوانان، هماهنگی و هم‌گرایی فعالیت‌ها و اقدامات، تبادل نظر و انتقال تجربیات و به‌ویژه توانمندسازی جوانان استان با حضور جمعی از جوانان در دفتر مدیرکل تعاون و کار و رفاه اجتماعی کردستان برگزار شد.
  نگاهی گذرا به قانون برنامه سوم، چهارم، پنجم و ششم توسعه نشان‌دهنده جایگاه جوانان در نزد قانون‌گذاران و برنامه‌نویسان است، به‌گونه‌ای که اهداف مهمی را ذیل احکام مربوط به جوان پرورش داده و آن را دنبال کرده‌اند؛ از تأسیس سازمان ملی جوانان در برنامه سوم توسعه گرفته تا اختصاص ماده 112 برنامه چهارم و تکلیف دولت به تبیین و تقویت جایگاه جوانان به‌عنوان سرمایه‌های انسانی و اجتماعی کشور و عنایت و اهتمام ویژه به اعتلا، رشد و تعالی نسل جوان و به‌تبع آن جامعه در بخش‌های مختلف؛ تهیه و اجرای برنامه ملی ساماندهی امور جوانان و تأکید و گسترش این اهداف در مواد 41 و 43 برنامه پنجم و درنهایت بند 5 ماده 15 و ماده 24 برنامه ششم توسعه، همگی دال بر همان نگاه راهبردی است، نگاهی که برای گسترش افق خود نیازمند هم‌افزایی و مشارکت تمامی دستگاه‌های ذی‌صلاح با حوزه جوانان است؛ امری که اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان بر اهمیت آن واقف بوده و به همین خاطر در نشست هم‌اندیشی با جمعی از اعضای مجمع جوانان کردستان در تلاش برای استقرار این نگاه تحول آفرین در حوزه اشتغال و کارآفرینی با همکاری خود جوانان شد.
«فقدان حمایت مادی و معنوی» سنگ پیش‌پای سازمان‌های مردم‌نهاد
«دارا ترسیم» رئیس مجمع جوانان کردستان، در ابتدای این نشست با بیان اینکه در حال حاضر 30 سمن فعال در حوزه ورزش و جوانان مشغول به ارائه خدمات هستند، اظهار کرد: خوشبختانه این تشکل‌های گام‌های بزرگ و تأثیرگذاری را در حوزه اشتغال‌زایی و فعالیت‌های حمایتی در استان برداشته‌اند.
وی افزود: با این وجود متأسفانه فقدان حداقل امکانات و امتیازها برای اعضای سمن‌ها در راستای تشویق به تأسیس و ادامه کار در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد، گریبان‌گیر بسیاری از سازمان‌های مردم‌نهاد شده و ادامه فعالیت و حیات آنان را با مشکل روبرو ساخته است.
رئیس مجمع جوانان کردستان با ذکر اینکه فقر منابع مالی دیگر چالش بزرگ پیش روی سمن‌هاست، گفت: وضعیت بودجه‌ای سازمان‌های مردم‌نهاد استان بسیار لاغر و نحیف است و این نحیف بودن بر فعالیت‌های این تشکل‌ها تأثیر منفی و بازدارنده گذاشته است.
وی بابیان اینکه جوانان با مشکلات عدیده‌ای هم‌چون بیکاری، عدم فراهم بودن شرایط ازدواج، فقدان توان مالی و ناامیدی روبرو هستند، تصریح کرد: تا زمانی که این مشکلات مرتفع نشود، نمی‌توان از یک جوان انتظار کارآفرینی و تحول‌آفرینی را داشت.
ترسیم پرداختن به موضوع اشتغال را یکی از الزامات کنونی جوانان دانست و خاطرنشان کرد: وقتی که ابتدایی‌ترین نیازها، خواسته‌ها و مطالبات جوانان برطرف نشود، پرداختن به دیگر موارد به شوخی بی‌معنایی می‌ماند که بیشتر از آنکه خنده‌دار باشد، دردآور است.
وی دیگر چالش‌های پیش‌روی سمن‌ها را جدی نگرفتن نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در فرآیند تصمیم‌گیری، عدم درک و شناخت مناسب مدیران دستگاه‌ها از سمن‌ها و کارکردهای آنان، نداشتن مکان برای سازمان‌های مردم‌نهاد برای ارتباط با مردم، نگاه ابزاری به سمن‌ها و استفاده نامناسب از ظرفیت‌های آنان دانست.
نقش جوانان روستایی در پروسه اشتغال جدی گرفته شود
«سعدی آذری» نائب رئیس مجمع جوانان کردستان در ادامه بابیان اینکه جوانان روستایی پتانسیل‌های غنی در حوزه اشتغال هستند، اظهار کرد: اراده، استفاده حداکثری از کمترین امکانات، قناعت، پشتکار و تلاش مستمر از جمله ویژگی‌هایی است که در جوانان روستایی وجود دارد.
وی با تأکید بر پرداختن به حوزه اشتغال روستایی، گفت: حمایت از جوانان مناطق محروم، حاشیه‌ای و روستایی و افزایش توان روستاها در تدوین و اجرای برنامه‌های جامع حوزه اشتغال و جوانان باید به‌عنوان یک اصل ویژه پیگیری شود.
«اعتماد عمومی» شاخص‌ترین ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد در بین مردم است
نائب رئیس مجمع جوانان کردستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مهم‌ترین کارکرد سمن‌ها، افزایش مشارکت اجتماعی است، افزود: رسالت سازمان‌های مردم‌نهاد حرکت به سمت حل مشکلات جامعه با هدایت و کمک‌گیری از خود مردم است.
آذری با ذکر این نکته که تقویت اعتماد عمومی به دامن‌گستر شدن حس همبستگی و مشارکت فعالانه در جامعه ختم می‌شود، تصریح کرد: عناصر اعتماد عمومی به دلیل اینکه بسترساز مشارکت و همکاری میان اعضای جامعه تلقی می‌شود، یکی از مفاهیمی است که روز به روز نقش و اهمیت آن پررنگ‌تر می‌شود.
وی قرارگیری در کنار سازمان‌های مردم‌نهاد را به دلیل پشت‌گرمی آنان به مردم و اعتماد عمومی به آنان یک فرصت مغتنم برشمرد و اعلام کرد: زمانی که یک سازمان، اداره، نهاد و ارگان دولتی در فعالیت‌های مردم‌نهاد حضور به عمل می‌آورد و این حضور با بودن در کنار سازمان‌ها اهلیت خود را کسب می‌کند، مردم نیز این بودن را قدر دانسته و به آن اعتماد می‌کنند.
نائب رئیس مجمع جوانان کردستان، در پایان مهم‌ترین نقش سمن‌ها را افزایش مشارکت اجتماعی دانست و گفت: باید توجه داشت که این مشارکت است که عامل پیشرفت جامعه خواهد بود و جامعه بدون استفاده از ظرفیت سمن‌ها قادر نیست که به‌طور کامل و درست در مسیر اصلاح امور قدم بردارد.
سمن‌ها می‌توانند به واسطه‌ای مدنی بین مسئولان و مردم تبدیل شوند
«یاسین شریعتی» دیگر عضو مجمع جوانان کردستان نیز در ادامه این نشست با اعلام اینکه «پیگیری مطلوب خواسته‌ها و دغدغه‌های جوانان و مردم از مسئولان» یکی از رسالت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد است، اظهار کرد: سمن‌ها می‌توانند به واسطه‌ای مدنی بین مسئولان و مردم بدل شوند.
وی با ابراز تأسف از اینکه در حال حاضر مدیران دولتی، تحت سیطره تفکر دولتی هستند، گفت: باید مدیران را متقاعد ساخت که بسیاری از امور اجرایی قابل واگذاری به جوانان است.
به گفته این جوان کردستانی، تحقق این مسئله نیازمند اراده اجرایی سیاسی و مذاکرات نتیجه‌بخش است که این بستر را فراهم سازد تا به جوانان فرصت داده شود که تجربیات موفق خود از ارتباط‌گیری با مردم را به‌تمامی بخش‌ها و برنامه‌های بخش دولتی انتقال دهند.
این عضو مجمع جوانان کردستان از اهمیت تشویق و ترغیب جوانان برای مشارکت نهادن و تشکیل سازمان‌های مردم‌نهاد سخن گفت و افزود: باید سازمان‌های مردم‌نهاد به سمت مشکلات جامعه حرکت کنند و در این بین به‌صورت ویژه در مسائلی هم‌چون آسیب‌های اجتماعی و موضوع اشتغال ورود کنند.
وی گریزی به تجربیات موفق سازمان‌های مردم‌نهاد در خصوص ایجاد اشتغال برای قشر آسیب‌پذیر و زنان سرپرست خانوار زد و ادامه داد: این دستاورد به‌خوبی بر این ادعا صحه خواهد گذاشت که سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند نقش کلیدی را در کاهش بیکاری و آسیب‌های اجتماعی داشته باشند.
شریعتی در پایان با اشاره به حضور تأثیرگذار سمن‌ها در بخش‌های مختلف اجتماعی بهترین شاهد را انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری دانست و یادآور شد: خوشبختانه امروزه به این امر واقف هستیم که فعالیت‌های اجتماعی و مدنی بستر مناسبی است که به جوانان امکان می‌دهد که به‌صورت عملی و ملموس دموکراسی را تجربه و تمرین کنند.
مدیران استانی اعتقادی به کارکرد و مفهوم سمن‌ها ندارند
«نوید صیدمرادی» دیگر جوان کردستانی حاضر در جمع است که چندان امیدی به کسب نتیجه و خروجی مفید از جلسات با مدیران ندارد؛ وی دلیل این سرخوردگی را عدم اعتقاد مدیران جامعه به مفهوم و کارکردهای سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان دانسته و اعلام می‌کند: فقدان حمایت جدی، پایدار و هدفمند بخش دولتی از جوانان و سازمان‌های مردم‌نهاد معضلی است که گاه فعالیت‌های جوانان را به بن‌بست کشانده و جز ناامیدی ثمره دیگری به بار نمی‌آورد.
وی با اشاره به عدم دسترسی به منابع مادی و معنوی سازمان‌های مردم نهاد در کنار فقدان الزام قانونی برای مشارکت دستگاه‌ها در فعالیت‌های آنان، منجر به این شده است که قدم‌های روبه‌جلو سازمان‌های مردم‌نهاد در این شرایط لنگ‌لنگان توصیف شود، گفت: متأسفانه از این موضوع که ایجاد تعامل می‌تواند به‌شدت در کاهش هزینه و مشارکت مردمی تأثیرگذار باشد، مورد غفلت و گاه فراموشی واقع شده است.
صیدمرادی کم‌رنگ بودن نقش سازمان‌های مردم نهاد در پروسه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی را دیگر دغدغه سمن‌ها دانسته و ادامه داد: جوانان در بسیاری از جایگاه‌های تصمیم‌گیری حتی به‌عنوان مشاور هم‌محلی از اعراب ندارند.
وی علل این امر را در درجه اول آشنا نبودن مدیران ارشد استان با مفهوم سازمان مردم‌نهاد دانسته و با اشاره به اینکه این عدم شناخت تا بدانجاست که از نظر برخی مدیران سازمان مردم‌نهاد یعنی شرکت خصوصی، خاطرنشان می‌کند: عدم وجود شبکه ارتباطی مناسب بین سمن‌ها و دستگاه‌ها و حتی عدم وجود ارتباط مناسب بین سمن‌ها در راستای تشریک‌مساعی و درنهایت عدم اعتقاد مدیران جامعه به مفهوم و کارکردهای سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان مشکلاتی است که در رده‌های پایین‌تر بروز و ظهور پیدا می‌کند.
عالی‌ترین مشارکت‌ها در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد شکل می‌گیرد
«نامدار حیدریان» از جوانان حاضر در نشست است که اعتقاد راسخی به نقش واسطه‌ای سازمان‌های مردم‌نهاد میان دولت و مردم دارد و با تأکید بر اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد حدفاصل بین دولت و مردم هستند، اعلام کرد: همواره شاهد هستیم که عالی‌ترین مشارکت‌ها در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد به وجود می‌آید.
وی دلیل تحقق این امر را شکل‌گیری مشارکتی سالم، غیرسیاسی، غیرانتفاعی و مردمی در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد دانسته و ادامه می‌دهد: رازی که سازمان‌های مردم نهاد به آن پی برده‌اند آن است که «مشارکت اجتماعی» به خلق «سرمایه اجتماعی» می‌انجامد و این سرمایه بر اساس اعتماد کسب می‌شود و پس از آن به سایر بخش‌ها تعمیم می‌یابد.
این جوان خوش آتیه در ادامه اثرات مثبت و سازنده توسعه مشارکت‌های مردمی را مورد تأکید قرار داد و بیان می‌کند: مشارکت‌های مردمی با آسیب‌های اجتماعی، نقاط تقابل هم هستند، یعنی به هر میزان مشارکت‌های اجتماعی افزایش یابد، آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش می‌یابد.
حیدریان با ذکر اینکه توسعه باید در عرصه‌های مادی و معنوی صورت پذیرد، خاطرنشان کرد: در توسعه باید به موضوع جوانان به‌عنوان سرمایه‌های اجتماعی توجه داشته باشیم زیرا به اذعان کارشناسان یکی از نشانه‌های توسعه ملی کسب موفقیت در پرداختن به این موضوع و دغدغه‌های جوانان است.
به گزارش ایسنا، منطقه کردستان؛ شاید بتوان یکی از زیبایی‌های نشست هم‌اندیشی مدیرکل اداره تعاون، کار و اشتغال کردستان با مجمع جوانان را اولویت دادن به بیان و شنیدن خواسته‌ها جوانان برشمرد، این نشست که بالغ بر 3 ساعت به طول کشید پس از بیان بخشی از دغدغه‌های نمایندگان جوانان استان از سوی نمایندگان آنان وارد فاز دیگری شد. این بار «برهان صلواتی» مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تیم همراهش در جایگاه پاسخگو قرار گرفته و علاوه بر پرداختن به جزءبه‌جزء پیشنهاد‌ها، انتقادات و راه‌کارهای اعضای مجمع جوانان، موضوع برگزاری نشست را از زاویه دید خود به شور گذاشتند.
فراست و تلاش الزام کنونی است
مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان در ادامه نشست هم‌اندیشی با مجمع جوانان کردستان با اشاره به اینکه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارای گستره وسیع فعالیتی است، اظهار کرد: می‌توان این اداره را دولتی کوچک در دل دولت بزرگ‌تر دانست.
وی بابیان اینکه هرگونه تنگنا که معیشت مردم را به خطر اندازد، هشداری برای این اداره است، افزود: باید توجه داشت که جنگ اقتصادی دارای تلفات، آسیب و تبعات زیادی است که باید با هوشیاری و حساسیت ویژه نسبت به آسیب‌شناسی، ارائه راهکار و اجرای دقیق و صحیح آن لحاظ کرد.
باید به جوانان نگاهی فرصت جویانانه داشته باشیم
صلواتی با تأکید بر اینکه باید به جوانان نگاهی فرصت جویانانه داشته باشیم و آنان نیز باید تلاش کنند تا در مرکز ثقل تصمیم‌گیری قرار بگیرند، گفت: در راستای تحقق این هدف باید ابتدا نیازهای اصلی جوانان را شناخت و مطالبات برحق آنان از جمله آموزش، اشتغال، ازدواج و فراغت را به‌صورت ویژه برآورده ساخت.
وی با بیان اینکه مجمع جوانان می‌تواند در جایگاه معرفی و خانه امن جوانان ظاهر شود، ادامه داد: یکی از اهداف این مجمع باید در راستای استقرار شرایط اجتماعی مطلوب در حوزه جوانان و تلاش برای مسئولیت‌پذیرتر ساختن سمن‌های متمرکز شود.
مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با تأکید بر اینکه «بحران‌ها» در نتیجه برآورده نشدن نیازهای طبیعی جوانان در زمان خود شکل می‌گیرند، گفت: باید تلاش کرد تا به وسیله اقدامات سازنده در حوزه ساماندهی و طرح‌های حوزه جوانان زمینه توسعه مشارکت آنان و در نتیجه به ساحت اجتماعی بازگرداندنشان و جلوگیری از سرخوردگی هرچه بیشتر آنان ترتیت اثر داده شود.
اشتغال فراگیر و تولید به جوانان تنفیذ شود
صلواتی با گریزی بر سیاست‌های امروز کشورهای پیشرفته بر استفاده هر چه بیشتر از جوانان و ظرفیت و امکانات موجودشان گفت: توفیق کشورهای ژاپن و چین در حوزه توسعه اقتصادی به دلیل تعهد آنان به تولید و اشتغال به‌عنوان دو شاکله اساسی توسعه است که در فضای رقابتی جهان کنونی بیش از سایر شاخص‌های اقتصادی با هم هم‌پیوندی یافته و در ادامه شکوفایی اقتصادی آنان بکار بسته‌شده است.
وی گفت: شاهد هستیم که پس از سال‌ها تحمل فشارهای تحریمی، سیاست‌های نادرست صنعتی و مالی در کنار فقدان حمایت از تولید ملی، زیان‌دهی و تعطیلی یک‌به‌یک واحدهای تولیدی به گسترش بیکاری دامن زده و رونق تولید ملی و اشتغال‌زایی به چالشی حیاتی و ضرورتی انکارناپذیر بدل شده است.
مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان خاطرنشان کرد: بر این اساس از ابتدای کار دولت یازدهم، اراده مسئولین بر ایجاد تحول در وضعیت بازار کار تمرکزیافته و تلاش شد تا اقدامات اساسی را در قبال سیاست‌گذاری‌های ناصحیح آموزشی پیشین و سیل متقاضیان تحصیل‌کرده جویای کار و افزایش روزافزون بیکاری را مهار کرده تا با بهره بردن از افزایش توان تولید داخلی و فعال‌سازی ظرفیت‌های مغفول در زمینه‌های گوناگون صنعتی، خدماتی و کشاورزی و رونق بخشی به اقتصاد کلان را برطرف ساخت.
بهترین پایگاه و سرمایه اجتماعی «مردم» هستند
مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان در بخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه گسترش آسیب‌های اجتماعی امری بدیهی است، گفت: در راستای تقابل با این آسیب‌ها باید به بهترین پایگاه و بهترین سرمایه اجتماعی که همان مردم هستند مراجعه کرد.
وی یکی از آیتم‌های حاکم بر نظم جهان را «کار» و «فعالیت» دانست و گفت: حتی اگر نباتات و حیوانات از کار اصلی خود دست بکشند اختلالاتی به وجود می‌آید که نظم هستی را به هم خواهد زد.
صلواتی این اصل را به زندگی اجتماعی تعمیم داده و اعلام می‌کند: کار و فعالیت جزء اصلی نظام هستی است که مانع حاکمیت معضلات اجتماعی بر زندگی افراد می‌شود.
مطالبات جوانان برحق است/ در چارچوب قانون پیش بروید
مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با ذکر اینکه مطالبات جوانان امروز بر حق است، ادامه داد: زمانی که بیکاری بر جو جامعه حاکم شود و نیاز ذهنی، روانی، مالی، جسمی و حیاتی جوانان مورد غفلت واقع شود، مرگ معنوی جامعه حتمی خواهد بود.
وی با تأکید بر اینکه جوانان نیز باید در این رهگذر نقش خود را به‌خوبی ایفا کنند، اظهار کرد: ما نیز تلاش خواهیم کرد تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی در راستای پیشبرد امور کارآفرینی و درآمدزایی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی بیش‌ازپیش ورود پیدا کنیم.
صلواتی سازمان‌های مردم‌نهاد را مجموعه‌هایی مشارکت‌پذیر خطاب کرد و گفت: خوشبختانه ازجمله مزیت‌های این تشکل‌ها پایبندی به قانون بودن آن‌هاست و به همین خاطر می‌توان امیدوار بود که در چارچوب قانون یاری‌گر حوزه اشتغال و کارآفرینی باشند.
تعاونی‌ها در قلب سمن‌ها متولد شوند
«علی‌اصغر عباسی» رئیس اداره تشکیل تعاونی‌های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان، نیز دیگر سخنران این نشست با اشاره به اینکه در بحث دخیل کردن بخش خصوصی در مقوله اشتغال، واگذاری هرچه بیشتر فعالیت‌ها و پروژه‌های اشتغال‌آفرین به نهادهای مردم‌نهاد باید به‌صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: به این طریق می‌توان فضای تولید و اشتغال‌زایی را بیش از پیش به سوی رونق سوق داد.
وی با ذکر این نکته که موفقیت جوامع ارتباط تنگاتنگی با موفقیت جوانانشان دارد، افزود: موفقیت جوانان نیز نیازمند امید، هدف، پشتیبانی و حمایت است.
رئیس اداره تشکیل تعاونی‌های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان، ارتقاء و رشد فکری، علمی و توانمندسازی و هم‌چنین افزایش میزان مشارکت جوانان را الزامی دانسته و گفت: تعاونی‌ها ازجمله بخش‌های اقتصادی و اجتماعی است که علاوه بر اینکه مشارکت‌پذیری اجتماعی را ارتقاء می‌بخشد، زمینه‌ای مساعد برای اجرایی ساختن ایده‌های جوانان را فراهم می‌سازند.
وی با تأکید بااینکه باید تلاش کرد تا تعاونی‌ها را از بطن سمن‌ها به‌ویژه با محوریت جوانان تحصیل‌کرده بیرون کشید، تصریح کرد: ظرفیت‌های تعاونی‌ها می‌تواند در تسهیل اجرای فعالیت‌های اشتغال‌زایی به خدمت گرفته شود.
عباسی دیگر ویژگی منحصربه‌فرد تعاونی‌ها را گستره وسیع فعالیتی آن دانست و بیان کرد: تعاونی‌ها در شهر و روستا می‌توانند به فعالیت بپردازند و با هدایت، ساماندهی و اجرایی ساختن ایده‌ها در خلق فرصت‌های شغلی و درآمدی به سمن‌ها کمک می‌کنند.
وی بابیان اینکه استارت آپ‌ها با یک ایدهٔ ساده و اولیه شروع می‌کنند و به‌سرعت رشد می‌یابند و به درآمد می‌رسند، یادآور شد: در استارت‌آپ‌ها جدای از اینکه فرد کار گروهی را یاد می‌گیرد، چگونه درست فکر کردن و ایده خود را در چه جهتی هدایت و عملی کردن را نیز ارتقاء می‌بخشد، به همین خاطر این ظرفیت نیز نباید از دید سازمان‌های مردم‌نهاد پنهان بماند.
رئیس اداره تشکیل تعاونی‌های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان، فعالیت استارت‌آپ‌ها را در کنار شرکت‌های ریسک‌پذیر ازجمله پتانسیل‌های بالقوه پیش رو جوانان صاحب ایده دانست و گفت: استارت‌آپ‌ها بستری است که در قالب آن جوانان همواره ثابت کرده‌اند که در نازل‌ترین امکانات و اعتبارات محدود، فعالیت‌هایی را کلید زده‌اند که در زمینه‌های مختلف اقدامات سنتی را تحت شعاع قرار داده و تحول‌آفرین بوده‌اند.
لزوم نهادینه‌سازی علم گفتمان در جوامع کنونی
«نادر اردلان» مدیر کارآفرینی و توسعه اشتغال اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان، نیز با اشاره به اینکه نسل جدید، طبیعت و اقتضای جامعه با گذشته متفاوت شده است، گفت: امروزه آسیب‌هایی نظیر تغییر در سبک زندگی، بحران هویت، کمرنگ شدن پیوندهای خانوادگی و اجتماعی، گسترش شکاف بین نسلی و گسست شهری روستایی و قومی مذهبی در بین جوانان به‌شدت این قشر را تهدید می‌کند.
وی با تأکید بر اینکه «توسعه مشارکت جوانان» به‌ویژه جوانان تحصیل‌کرده موضوع کلیدی و مهم در حوزه اشتغال‌زایی است، افزود: دوره جوانی یک فرصت است و اهمیت این دوران در سرزندگی و تلاش برای ایجاد تغییر است.
اردلان با ذکر اینکه گاه تغییر با چاشنی نقد و نصیحت همراه می‌شود، گفت: باید شرایط را فراهم ساخت که تجربه بزرگان چراغ راه جوانان شود و تعبیر نصیحت و توبیخ به راهنمایی و هدایت، تغییر معنا یابد.
وی با اشاره به اینکه گاه تقابل به دلیل عدم وجود علم گفتمان پیش می‌آید، گفت: متأسفانه علم گفتمان و تحمل در جامعه نهادینه نشده است، به همین خاطر در بسیاری از مواقع شاهد جبهه‌گیری و برخورد هستیم.
مدیر کارآفرینی و توسعه اشتغال اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با ذکر اینکه گفتمان و سواد گفتمانی بهترین اهرم برای انتقال تجارب و ارائه راهکار است، خاطرنشان کرد: نقد سازنده می‌تواند به توسعه منتهی شود که به وسیله آن بزرگان می‌توانند با الگوسازی صحیح و مهربانانه جوانان را به‌سوی توسعه سوق دهند.
وی بابیان اینکه فرهنگ و تمدن ایرانی سرشار از نقش‌آفرینی‌های کلیدی جوانان در عرصه‌های مختلف بوده است، تصریح کرد: همواره سرداران و مدیران تراز اول که در صف نخست ایستاده‌اند جوانانی بودند که دغدغه‌مندانه برای نیل به آرمان‌های خود و استقرار ارزش‌های جمعی تلاش کرده‌اند.
گفتنی است؛ پیری جمعیت در آینده، کمبود مهارت و نبود تناسب بین تحصیلات دانشگاهی با مشاغل، لزوم تسهیل‌گیری از جانب دولت، تمکین به قانون، بهره‌گیری از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد، افزایش نرخ مشارکت اجتماعی و هم‌چنین کارآفرینی و ایده‌پردازی، اتصال به بازار، تجاری‌سازی و خلق ثروت ازجمله موارد دیگری بود که از سوی اردلان مطرح شد.
تلاش برای استقرار شادی و امید در فضای جامعه
«فرزاد پیشکاری» مدیر امور اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان نیز در پایان جلسه با اشاره به اینکه به‌رغم وجود مشکلات زیرساخت‌های صورت گرفته باید با اطمینان بخشی در زمینهٔ جبران کمبودها و برداشتن گام‌های اساسی برای اشتغال جوانان تلاش کرد، اظهار کرد: با استفاده از نشاط بیشتر، وحدت بیشتر و رونق اقتصادی بیشتر می‌توان زمینه توسعه اقتصادی را فراهم ساخت.
وی با اشاره به اینکه به‌خوبی واقف هستیم که آسیب‌های ناشی از وضعیت نامناسب اقتصادی هم‌چون بیکاری و عدم تناسب شغلی با علایق جوانان و افزایش هزینه‌های زندگی به‌وفور در میان قشر جوانان مشکل‌آفرین شده است، افزود: به همین خاطر باید تلاش کرد تا در راستای شناسایی، تدوین و معرفی فرصت‌های اشتغال و کارآفرینی جوانان در چارچوب وظایف و اختیارات قانونی اقدام کرد.
پیشتکاری با تأکید بر لزوم ایجاد وحدت‌رویه در حوزه جوانان و ایجاد تناسب آن با فعالیت‌های اشتغال‌آفرین، خاطرنشان کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد علاوه بر رسالت‌هایی که بر عهده‌دارند، می‌توانند یاری‌گر دولت در خصوص استقرار امید و شادی و نشاط در جامعه باشند.
خودباوری رمز موفقیت جوانان است
مدیر اجتماعی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان استقرار امید در جامعه به وسیله جوانان را نیازمند خودباوری دانست و گفت: خودباوری رمز موفقیت جوانان است، به همین خاطر باید با بهره‌گیری از مهارت‌های جوانان برای کمک به دیگران استفاده کرد و مطمئن شد که نتیجه‌ای که خواهان آن هستیم را کسب خواهیم کرد.
به گفته وی نشاط و وجد یکی از نیازهای اصلی و طبیعی هر جوانی است که باید شرایط کسب آن مهیا شود تا این نیاز از طریق منطقی، طبیعی و درست مرتفع گردد.
به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، شاید بتوان مفیدترین نتیجه‌ای را که از این نشست هم‌اندیشی اخذ کرد «توجه به منابع انسانی به‌ویژه جوانان» در راستای دستیابی به توسعه دانست. به‌خوبی مبرهن است که برنامه‌ریزی برای جوانان حوزه‌های مختلفی را شامل می‌شود که با جایگاه و نقش اجتماعی، علایق و توانایی‌های آن‌ها مرتبط است. نباید فراموش کرد که امروزه، منابع انسانی بیش از هر زمان مورد توجه قرارگرفته و از آن به‌عنوان سرمایه انسانی یاد می‌شود و به همین خاطر نیز محور توسعه جوامع حول آن شکل گرفته است. بر این اساس حتی اگر این دیدگاه مطرح‌ شده که منابع انسانی باید به‌عنوان موتور اصلی سایر بخش‌ها شناخته شوند، باید توجه داشت که در چنین شرایطی جوانان به دلیل برخورداری از خلاقیت و نشاط و انرژی فراوان و نگاه توأم با امید به آینده، بخش اصلی سرمایه‌های انسانی برای توسعه کشور و استان به شمار می‌آیند؛ به همین خاطر بالطبع تأمین نیازهای جوانان و حل مسائل و مشکلات آنان ضرورتی غیرقابل‌انکار است که نه‌تنها به ارتقای سطح کیفی زندگی می‌انجامد که موجب تضمین و تقویت روند توسعه در آینده خواهد شد. این مهم از جمله مواردی است که نمی‌توان صرفاً در چارچوب وظایف و فعالیت‌های یک اداره و سازمان به آن نگریست بلکه درواقع حل مشکلات جوانان به‌عنوان یک امر فرابخشی نیازمند مشارکت تمامی دستگاه‌های مرتبط با امور جوانان است، نیازی که در این نشست چهارساعته به‌خوبی مطرح و بدان پرداخته شد.
 

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/34385/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

«ابله» آماده نمایش و پخش شد/ «آخرین شیهه» در جشنواره آمریکایی

رشته‌های نوپا آینده ورزش کشور را رقم می‌زنند

صدای آرامش بخش رودخانه در میان کوه‌های روستای بهرام آباد + فیلم

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

سردار آزمون به میلان رسید

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

پنالتی و گل اول پرسپولیس درست بود؟

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

اوزونیدیس: چیزی از استقلال ندیدیم و بازی مساوی شد!

مرز پرویزخان برای عبور سوخت قاچاق ناامن شده است

پنالتی پرسپولیس مقابل صنعت نفت درست بود؟

پرسپولیس باز هم گل مردود زد؟ | کارشناسی صحنه‌های جنجالی نفت آبادان و پرسپولیس

فال انبیا فردا جمعه 31 فروردین 1403