عصر کرد

آخرين مطالب

شیوع دیابت در زنان 2 درصد بیشتر از مردان است علمي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - پزشک و متخصص اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، گفت: هم گام با افزایش روز به روز دیابت در کشور، نتایج مطالعات نشان می‌دهد که زنان بیشتر از مردان مبتلا به دیابت می‌شوند.
قباد مرادی   اظهار کرد: دیابت یکی از مهمترین بیمارهای غیر واگیر است که باعث عوارض متعدد، مرگ و میر و هزینه های مالی زیادی در مردم جهان می‌شود، یک شاخص به اسم بار جهانی بیماری ها در دنیا معرفی شده است که هم مرگ و میر، عوارض و هم هزینه های هر بیماری را برای هر بیمار در نظر می‌گیرد و اکنون در دنیا براساس این شاخص بار بیماری ها را اولویت بندی می‌کنند.
وی عنوان کرد: دیابت در سال های اخیر، همیشه جزء 10 بیماری اول در دنیا بوده که بار خیلی زیادی را به مردم جهان تحمیل کرده است، با افزایش شیوع دیابت در همه جوامع، اکنون این تصور غلط که این بیماری مخصوص جوامع پیشرفته است از بین رفته و با افزایش طول عمر مردم ثابت شده که همه جوامع فقیر و غنی دنیا در معرض شیوع بالای این بیماری قرار دارند.
متخصص اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با بیان اینکه تخمین زده می‌شود که 500 میلیون نفر در دنیا مبتلا به بیماری دیابت باشند، افزود: هزینه‌های تحمیل شده دیابت به نظام های سلامت دنیا زیاد است که حدود 10 درصد هزینه های خدماتی، بهداشتی و درمانی در دنیا صرف بیماری دیابت می‌شود، این هزینه زیاد و قابل توجه است و نشان می‌دهد بیماری دیابت می‌تواند عوارض و مشکلات اقتصادی و اجتماعی متعدد و زیادی برای جوامع ایجاد کند.
مرادی تصریح کرد: در کشور ایران، شیوع دیابت در سال های اخیر روند رو به افزایشی داشته است، نتایج بعضی مطالعات اخیر نشان می‌دهد که نزدیک به 10 درصد افراد بالای 18 سال در کشور مبتلا به دیابت هستند.
وی خاطر نشان کرد: بر اساس نتایج مطالعات اخیر در کشور، شیوع بیماری دیابت در مناطق شهری نسبت به مناطق روستای بیشتر است، در مناطق شهری شیوع حدود 10 درصد و مناطق روستای حدود هشت درصد است.
متخصص اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، بیان کرد: شیوع دیابت در همه استان های کشور یکسان نیست و طیف وسیعی دارد، اما وضعیت استان کردستان از نظر شیوع این بیماری مانند میانگین کشور و حدود 10 درصد است.
مرادی افزود: وضعیت و شیوع این بیماری در کشور می‌تواند این هشدار را به مدیران و سیاستگذاران نظام سلامت بدهد که با روند رو به افزایش یک بیماری در جامعه مواجه هستند که هزینه بردار، پر عارضه و در صورت عدم درمان مناسب کشنده روبرو و نیازمند برنامه های مداخله ای مناسب اجتماعی برای پیشگیری و کنترل است.
وی اشاره کرد: انواع مختلفی از دیابت وجود دارند، اما مهمترین انواع آنها دیابت نوع1 و دیابت نوع 2 است، دیابت نوع یک بیشتر در کودکان و جوانان و در سنین قبل از سی سالگی بروز پیدا می‌کند که
معمولا زمینه های ایمنی دارد، این نوع دیابت حدود پنچ درصد کل مبتلایان به دیابت را شامل می‌شود.
متخصص اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، ذکر کرد: شیوه به خصوصی برای پیشگیری از این نوع دیابت وجود ندارد و افراد مبتلا بعد از تشخیص ناگزیرند از دارو مانند تزریق داروی انسولین تا پایان عمر استفاده کنند، دیابت در همه انواع همراه اختلالاتی است که باعث عدم توانایی بدن در استفاده از گلوکز می‌شود.
مرادی عنوان کرد: از نظر بهداشت عمومی دیابت نوع 2 اهمیت بیشتری دارد، بیش از 90 درصد کل موارد دیابت از این نوع هستند که افراد چاق بالای 40 سال، ریسک بالاتری برای ابتلا به دیابت نوع دو دارند.
وی گفت: فاکتورهای مختلفی سبب ابتلا به دیابت نوع دو می‌شود از جمله مهمترین این عوامل می‌توان به اضافه وزن، بی تحرکی، تغذیه ناسالم، اختلال در چربی خون اشاره کرد.
متخصص اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، بیان کرد: اکنون با این شیوه زندگی شهری و خانه های آپارتمانی، محدودیت در دسترسی به امکانات ورزشی، استفاده زیاد از فست فودها، افراد مستعد چاقی می‌شوند، فقط یکی از عوارض چاقی، دیابت است و عوارض متعدد دیگری دارد، اگر بخواهیم دیابت را کنترل کنیم یکی از راهای آن مبارزه با چاقی است.
مرادی با اشاره به اینکه بی تحرکی یکی دیگر از عوامل ابتلا به دیابت نوع دو است،افزود: بی تحرکی، افراد را مستعد به چاقی می‌کند و مستعد ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و سکته مغزی می‌کند.
وی ذکر کرد: یک نوع از دیابت در زنان باردار شایع است که در زمان بارداری معمولا تغییراتی در سطح هورمون های مختلف بدن زنان روی می‌دهد و آنها را مستعد دیابت بارداری می‌کند، 5 تا 10 درصد زنان باردار مستعد ابتلا به دیابت بارداری هستند که در صورت عدم کنترل دیابت بارداری، سلامت مادر و نوازد با تهدید مواجه می‌شود.
متخصص اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی کردستان،تصریح کرد: برای تشخیص به هنگام و کنترل دیابت بارداری، اکنون در هفته 24 بارداری، زنان باردار از نظر ابتلا به این بیماری کنترل می‌شوند، این افراد اگر مبتلا به دیابت بارداری باشند، بیماری شان قابل کنترل است.
مرادی با اشاره به اینکه پنج علامت مهم وجود دارد که مجموعه ای از آنها در یک فرد می‌تواند امکان ابتلای وی به بیماری های غیر واگیر را بیشتر کند، افزود: این پنج علامت عبارتند از: چاقی شکمی که در مردان بالای 94 سانتیمتر و در زنان بالای 80 سانتیمتر شایع است، چربی خون از نوع تری گلیسرید که بالای 150میلی گرم باشد، چربی خوب یا HDL خون اگر در مردان کمتر از 40 و در زنان کمتر 50 میلی گرم باشد،فشار خون اگر بیشتر 130 روی 80 باشد، و قند خون بالای100باشد.
وی ادامه داد: اگر کسی سه علامت از 5 علامت فوق را داشته باشد مبتلا به سندروم متابولیک و مستعد بیماریهای مانند دیابت، سکته قلبی، سکته مغزی است، حدود 30 تا 40 درصد افراد بزرگسال در کشور ما مبتلا به این سندرم متابولیک هستند.
این متخصص اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، در پایان یادآور شد: اکنون راه هایی به مردم اموزش داده می‌شود که بتوانند احتمال بروز بیماریهای غیر واگیر را در خود پیش بینی کنند و با از بین بردن بعضی از علایم خطر ایجاد این بیماریها جلوگیری کنند و یا بروز آن را به تاخیربی اندازند، اگر افراد این علایم را به موقع در خود تشخیص دهند و با روش هایی مانند کاهش وزن، تحرک فیزیکی، تغذیه مناسب و یا درمان دارویی علایم را کنترل کنند از بروز بیماریهای غیرواگیر پیشگیری می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/34383/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مسی واقعا از پسرش یک فوق ستاره ساخته

بدهی کلان استقلال به بانک سهام‌دار پرسپولیس!

شوک به رئال؛ بلینگام و رودریگو مریض شدند!

مدیر کنسرسیوم بانک‌ها: دیگر ما پرسپولیسی هستیم

دین‌محمدی: حیف از تیم راه‌آهن که منحل شد

مطهری: این یک استارت دوباره است

امیری: قلعه‌نویی بخواهد در خدمت تیم ملی هستم

هدف ما حضور مهدی الفتی در فینال المپیک است

شانس ایران برای تصاحب یک طلا و 3 برنز

دین‌محمدی: طرفدار ماشین سازی از تراکتور بیش‌تر بود

امام جمعه سابق جوانرود درگذشت

پیشرفت پروژه‌های آبی کردستان به تعامل تمامی واحدها بستگی دارد

نماهنگی دیدنی از شهر سنندج + فیلم

دومین نمایشگاه عکس‌های قدیمی شهر سنندج برپا می‌شود

رقابت 285 دانش‌آموز مدارس سمپاد در مسابقات ورزشی کردستان

بازگشایی گردنه تته بعد از پنج ماه

آغاز عملیات اجرایی واحد‌های مسکن ملی خبرنگاران

کار قرارگاهی، زمینه‌ساز حرکت صحیح و اثرگذار در عرصه فرهنگ

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

انریکه: من را با کسی مقایسه نکنید

محمدی: بعید می‌دانم بین یزدانی و قاسم‌پور مسابقه برگزار شود

شجاعی هشتم شد

اعلام میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان 2027 و 2028

خبرخوش رئیس صدا و سیما درباره حق‌پخش فوتبال

امیدواری جانشین کلوپ؛ 48 ساعت دیگر در لیورپول!

شجاعی: زود است اما به قهرمانی در جام حذفی فکر می‌کنیم

وقتی دوست صمیمی رونالدو، ستاره پرتغالی را می ترساند

پرسپولیس در انتظار خبر مهم

دعوای عجیب مدیران بارسا؛ ژاوی باید اخراج شود

آرامگاه «گهواره‌گر» یکی از زیباترین بناهای به‌جا مانده در دشت توس

71 هزار نفر در استان قم صاحب خانه می‌شوند

گازرسانی به 1268 واحد تولیدی و صنعتی در کردستان

اتصال 1268 واحد تولیدی و صنعتی به شبکه سراسری گاز در کردستان

بازدید رایگان از موزه های سنندج در روز سنه

تزریق 3/5 میلیون مترمکعب آب به تالاب هشیلان

کشف 1300 کیلوگرم مرغ زنده قاچاق در ثلاث باباجانی

دعوت 5 بوکسور کرمانشاهی به اردوی تیم ملی نونهالان

حضور دو مربی کرمانشاهی در اردوی تیم ملی کشتی آزاد

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر 7 سال در کرمانشاه

برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی سپاه در کردستان تشریح شد

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

شادترین روز اورتون در یک دهه!

امروز، روزِ یوهان کرویف است

آغاز رقابت‌های کشتی فرنگی جام تختی با حضور سرمربی تیم ملی

واحدهای سیار برای پخش HD لیگ برتر!

نونیز در حد لیورپول نیست، زودتر بفروشیدش!

پیمان یوسفی و علی دبیر باز هم خبرساز شدند

گل های جذاب لحظه ثانیه های آخری تیم ملی انگلیس در طول تاریخ

گلهای برتر سری آ در هفته 33

خوشحالی کاپیتان بارسا