عصر کرد

آخرين مطالب

مدرسه، ایده آل ترین مکان برای سلامت دهان و دندان دانش آموزان است اجتماعی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - عضو هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، گفت: داشتن دندان های سالم، نقش بسیار مهمی در سلامت جسم و روح دارد، مدرسه ایده‌‌‌ال ترین جایگاه برای رفتارهای بهداشتی از جمله ایجاد سلامت دهان و دندان در کودکان است.
آرزو فلاحی اظهار کرد: سلامت دهان و دندان یکی از مسائل مهم بهداشتی در سراسر دنیا است، اما متاسفانه در کشور ایران این چالش بهداشتی به عنوان معضل اساسی مطرح است.
وی با بیان اینکه مادران باید از ابتدا به نوزاد خود یاد بدهند که بعد از هر وعده غذا خوردن، دهان خود را تمیز کنند، افزود: مادران باید بعد از هر وعده شیر دادن با انگشت دهان نوزادشان را تمیز کنند این کار موجب می‌شود که مادران از ابتدا به دهان و دندان فرزندشان اهمیت بدهند.
عضو هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، تصریح کرد: حدود 6 ماهگی اولین دندان شیری در دهان نوزاد رویش می یابد، تعداد دندان های شیری در دهان کودک 20 عدد است که از 6 تا 12 سالگی به تدریج دندانهای شیری جای خود را به دندانهای دائمی می‌دهند.
فلاحی با بیان اینکه نباید دندان های شیری را کشید بلکه باید ترمیم کرد، گفت: کشیدن دندان شیری موجب رویش کج دندان دائمی ‌می شود، دندان شیری مانند ستون های یک ساختمان هستند که اگر خوب جا داده شود مکان مناسب برای رویش دندان دائمی است.
وی بیان کرد: سلامت دهان و دندان ابتدا در بدو کودکی در کانون خانواده و بعدها در مدرسه شروع می‌شود، مدرسه ایده‌‌‌ال ترین جایگاه برای رفتارهای بهداشتی از جمله ایجاد سلامت دهان و دندان در کودکان است.
عضو هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با تاکید بر اینکه یکی از مکانهایی که انتظار می‌رود به سلامت دانش آموزان اهمیت داده شود مدرسه است، افزود: مدرسه جایگاهی برای شکل گیری رفتارهای بهداشتی است و قطعا این رفتارها در آینده در ذهن نوجوان و دانش آموز نهادینه می شود.
فلاحی ذکر کرد: متاسفانه آمارها نشان می‌دهد که 99 درصد مردم دچار بیمارهای دهان و دندان هستند و شایع ترین آنها التهاب لثه و پوسیدگی دندان است.
وی خاطر نشان کرد: همه ما بارها مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و استفاده دهان شویی و مواردی از این قبیل را شنیده ایم، اما چطور بتوانیم این روش ها را به کار ببریم تا دهان و دندان سالمی داشته باشیم بسیار حائز اهمیت است.
عضو هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، اشاره کرد: عوامل متعدد و موثری وجود دارد در شکل گیری رفتار بهداشتی دانش آموزان که می‌توان به خانواده، مدرسه و محیط اشاره کرد، اگر خانواده و مدرسه در شکل گیری رفتارهای بهداشتی دانش آموزان مشارکت کنند قطعا این رفتار سریع تر شکل می‌گیرد.
فلاحی عنوان کرد: گاهی مدرسه رفتارهای بهداشتی را به دانش آموزان آموزش می‌دهد اما کسی در کانون خانواده به این مسئله توجه نمی‌کند،انتظار داریم که خانواده به ویژه مادر که مسئول اصلی و شکل دهنده یک رفتار در خانواده است به این موضوع اهمیت بدهد.
وی بیان کرد: راه کارهایی را باید انجام داد تا دانش آموز توجه بیشتری به سلامت دهان و دندان خود داشته باشد از جمله؛ اگر هر شش ماه یک بار دندانپزشک در مدرسه دندان دانش آموزان را معاینه کند، با این کار دانش آموزان و کادر علمی به اهمیت این رفتار پی می‌برند.
عضو هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان،با اشاره به اینکه متاسفانه ما در جامعه زندگی می‌کنیم که همیشه درمان در اولویت است، افزود: از جمله عواملی بسیار مهم در سلامت دهان و دندان اهمیت دادن و آموزش سلامت در دوران کودکی و در سنین پایین به دانش آموزان است، تا دانش آموز ارزش دهان و دندان خود بیشتر را بداتد.
فلاحی با ذکر اینکه دهان دروازه تمام بیماری هاست، افزود: اگر ما دهانی نا سالم داشته باشیم دچار بیماریهایی از جمله؛ بیماری قلبی عروقی، کم خونی، سکته قلبی، دیابت و بسیاری از موارد دیگر که ناشی از بیماری دهان و دندان است می شویم.
وی با بیان اینکه انگیزه دادن به دانش آموزان برای سلامت دهان و دندان بسیار مهم است، تصریح کرد: بسیاری از دانش آموزان از اعتماد به نفس لازم برای انجام رفتار بهداشتی برخوردار نیستند و این در حالی است که مهمترین فاکتور خود کارآمدی یا به عبارتی اعتماد به نفس جهت انجام رفتار سلامت است.
عضو هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، عنوان کرد: افراد باید مسواک خود را سه ماه یک بار تعویض و شش ماه یک بار به دندانپزشکی مراجعه کنند.
فلاحی بیان کرد: داشتن ذهن و روح آرام، ارتباط اجتماعی گسترده و حفظ سلامت بدن قطعا سلامت دهان و دندان خوبی به همراه دارد، عدم تمیز کردن دندان باعث بوی بد دهان است که این مسئله در روابط اجتماعی افراد تاثیر به سزایی دارد.
وی ذکر کرد: برای پیشگیری از بیماری دهان و دندان باید بعد از هر وعده غذایی به ویژه شب قبل از خواب و صبح بعد از خوردن صبحانه ابتدا نخ دندان و بعد از آن مسواک استفاده شود، خوردن سیب باعث کاهش جرم دندان و آب نمک رقیق به طوری که در سطح دهان بچرخد، می‌تواند محیط اسیدی دهان را کاهش دهد و کمک به سلامت دهان و دندان کند.
عضو هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، تصریح کرد: دندان پزشکان متاسفانه آموزش لازم را جهت داشتن دندان سالم به بیمار نمی‌دهند و فقط دید درمانی دارند.
وی خاطرنشان کرد: در استان کردستان حدود 70 درصد از دانش آموزان در مدارس رفتارهای بهداشتی از جمله مسواک را انجام نمی‌دهند، فقط 30 درصد از مسواک و نخ دندان استفاده می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/34261/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

سرخیو راموس اینگونه توپ را از روی خط دروازه تیمش بیرون کشید!

7 سال قبل در چنین روزی؛ شادی گل خاص مسی در ال‌کلاسیکو

عواقب واگذاری؛ تغییرات مدیریتی در سرخابی ها؟

رقابت در سنگر تیم ملی شدت گرفت

آرتتا: پوچتینو جای پدرم است، از او درس زندگی می‌گیرم

نکات مهم اوسمار درباره جدایی مهاجم گلزن

دوپینگ 6 ورزشکار پاورلیفتینگ ایران در سال 2023

بیرانوند از صعود به فینال مسابقات تراپ قطر باز ماند

جوکوویچ: امیدوارم یک بار دیگر با نادال بازی کنم

گفت و گوی جنجالی داوران ال‌کلاسیکو با VAR منتشر شد +ویدئو

اهداف سه‌گانه اردوغان از سفر به عراق چه بود؟

درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

تکرار یک رکورد تاریخی در سری A با قهرمانی اینتر

امید آلومینیوم به ارسال تأییدیه یوئل برای مجوز حرفه‌ای

«پرویزخان» به خانه‌ها می‌آید

کلوپ: همه چیز از باخت به یونایتد شروع شد

رضاییان: به رحمتی پیش قرارداد داده بودیم

رانگنیک به نیمکت بایرن مونیخ نزدیک شد

امری در ویلا ماندنی شد

دو تمدید فوری که رئال مادرید می‌خواهد

زشته جلوی دوربین؛ بحث جالب یزدانی و میرزازاد برای شروع مجدد بازی

برهانی در آستانه ریاست دوباره آکادمی استقلال

ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»

سخنگوی دولت: دهک های پایین را صاحب مسکن می کنیم

مرگ 109 نفر در تصادفات درون‌شهری کرمانشاه

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران/ پزشک زن یا پزشک مرد؟

وضعیت محیط‌زیست کردستان از زبان مدیرکل حفاظت محیط‌زیست این استان

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

جریمه 238 میلیونی برای 3 باشگاه

کلیپ زیبای باشگاه اینتر به مناسبت 2 ستاره شدن لوگوی این تیم

ترین‌های هفته؛ تیر دروازه های هفته بیست‌و‌چهارم لیگ برتر

بازی اسم و فامیل مدیران تراکتور به قیمت پراندن یک جام دیگر

اسنایدر:‌ امیدوارم یونایتد با پنج گل در فینال شکست بخورد

حضور بانوان هوادار در تبریز ممنوع شد

انریکه: رکورد را خراب کردی، کسی از امباپه نپرسیده بود

خداحافظ نایکی؛ لیورپول با آدیداس بست

ترکیبی که بهترین تیم آسیا را از مرگ نجات می‌دهد

قرارداد واگذاری شش ساله برای پرسپولیس و استقلال

مدیرکل هنرهای نمایشی به تماشای «شاماران» نشست

افشاگری درباره رفتار‌های جانی دپ سر صحنه فیلمبرداری

نمایش «آلاء» به تونس می‌رود

افتتاح پایگاه آموزش قرآنی مساجد در مسجد صاحب الزمان (ع) مشهد

با نگاه منصفانه می‌توان جمله به‌قله نزدیک می‌شویم رهبر انقلاب را بهتر درک کرد

هزینه 13 میلیارد ریالی درمان بیمه شدگان کرمانشاهی طی سال گذشته

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

داستانک/ دوستت دارم