عصر کرد

آخرين مطالب

ساز بازار کردستان کوک نیست اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - بازارهای استان کردستان از قدیم مرکز خریدی برای هموطنانی بود که از سراسر کشور برای خرید اجناس با کیفیت و قیمت مناسب به این استان می آمدند، اما مدتی است این بازار سر ناسازگاری با خریداران دارد و سازش کوک نیست.
به گزارش خبرنگار ایرنا، حدود 56 هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب در استان کردستان وجود دارد که از این تعداد 29 هزار واحد در سنندج مرکز استان هستند و حدود سه درصد از این واحدهای صنفی، فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای محسوب می شوند.
اهمیت بازارهای کردستان بدلیل تعداد واحدهای صنفی و دارای مجوز آن نیست بلکه بخاطر کالاها و محصولاتی است که در این بازارها عرضه می شود.
بخشی از بازارهای کردستان به سبب نزدیکی به اقلیم کردستان عراق و فعالیت بازارچه های مرزی سیرانبند بانه، خانم شیخان مریوان و مله خورد سروآباد به عرضه کالاهای خارجی اختصاص دارد.
پس از افزایش نرخ ارزهای خارجی این بازار بشدت تحت تاثیر قرار گرفت، قمیت اجناس رشد تصاعدی پیدا کرد و فروشندگان این کالاها نیز از بیم افزایش قیمت ها تمایل کمتری به فروش دارند و همین امر باعث افزایش کاذب قیمت ها شده است.
خریداران این گونه کالاها نیز نگران از افزایش روزانه قیمت ها هستند و با خرید مازاد بر نیاز خود به این روند دامن می زنند.
مرد جوانی که همراه همسرش در یکی از بازارهای سنندج مشغول خرید و از این مغازه به مغازه دیگر در جستجو بود، گفت: در ابتدا قصد نداشیم به صورت کامل وسایل آشپزخانه بخریم اما با توجه به افزایش قیمت ها در چند هفته اخیر تصمیم خود را عوض کردیم.
همسرش نیز گفت: ما ابتدا قصد داشتیم از ظروف آکروپال تنها 2 سرویس 6 نفره کامل خریداری کنیم اما با توجه افزایش قیمت ها، تصمیم گرفتیم چهار سرویس 6 نفره بخریم و خیال خود را برای سال های بعد نیز از اکنون راحت کنیم.
در بخش وسایل الکتریکی نیز قیمت های شناور کالاها باعث شده فروشندگان و خریداران با اختیاط عمل کنند و خریداران نگران از گرانی تمام توان خود را برای خرید حتی مازاد بر نیاز بکار گیرند.
یکی از خریداران این بازار می گوید: ماه قبل 2 دستگاه تلفن پاناسونیک به قیمت یک میلیون و 700 هزار ریال خریداری کردم اما امروز همین نوع بیش از 300 میلیون ریال قیمت فروش دارد.
در بازار وسایل آرایشی و بهداشتی نیز با توجه به خارجی بودن بیشتر اقلام، قیمت ها در حال افزایش است و قیمت تولیدات داخلی نیز به تبع وسایل خارجی در حالت اوج قرا دارد.
رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه سنندج با اشاره به وجود 700 واحد صنفی توزیع کننده وسایل آرایشی و بهداشتی دارای مجوز در این شهرستان گفت: این روزها فروش وسایل آراشی و بهداشتی تنها به واحدهای صنفی خاص مختص نمی شود و در بسیاری از داروخانه ها، فروشگاه بزرگ و کوچک و حتی سوپرمارکت ها و در برخی مناطق دست فروشان و دورگردان نیز وسایل آرایشی و بهداشتی می فروشند.
شعله فتحی افزود: به همین خاطر نظارت دقیقی بر روی وسایل آرایشی و بهداشتی صورت نمی گیرد اما طبق قانون فروشندگان تولیدات داخلی باید 10 تا 20 درصد افزایش قیمت براساس قیمت خرید داشته باشند.
وی در خصوص وسایل خارجی و قاچاق نیز گفت: این وسایل که بیشتر در شبکه های زیرزمینی توزیع می شود نظارت کمتری روی آنها صورت می گیرد.
فتحی یادآور شد: فشار زیاد روی توزیع کنندگان و عرضه کنندگان خدمات این بخش باعث شده برخی از افراد با تعطیلی واحد صنفی خود، خدمات را در منازل به مشتریان ارائه دهند.
** گرانی طلا، بازار بدلیجات را داغ کرد
این روزها که قیمت طلا به هر ساعت و حتی دقیقه تغییر می کند، بازار بدلیجات بیشتر از هر زمان دیگری رونق گرفته و مشتری به خود جلب کرده است.
خریداران این بازار نیز با قیمت های پایین، صاحب طلا و بدلیجاتی می شوند که اگر اصلی بود میلیون ها تومان باید برای آنها پرداخت می کردند.
در این بازار که بیشتر خریداران آن بانوان هستند، انواع النگو، گوشوار، کمربند، انگشتر، گردنبند، پاموره و .... به خریداران عرضه می شود.
بانوی جوان سنندجی در حال خرید از این بازار گفت: با توجه به قیمت طلا، خرید بدلیجات مقرون به صرفه است ضمن اینکه نیز شما را به داشتن این نوع زیورآلات بر طرف می کند.
سحر محمدی افزود: بسیاری از دوستانم از این بازار خرید کردند و به دلیل اینکه بیشتر خانم ها از این گونه زیورالات استفاده می کنند، دیگر کسی از بدلی بودن آن سوال نمی پرسد.
خانم میانسالی دیگری که مشغول تماشای زیورآلات بود، گفت: کمتر کسی طلاهای اصلی خود را در مهمانی و یا هنگام مسافرت استفاده می کند و بیشتر کسانی که طلای اصل دارند، آن را در مکانی امن می گذارند و به جای آن از طلای مصنوعی استفاده می کنند.
وی از دستگاه های نظارتی خواست که نظارت بیشتری بر این بازار داشته باشند و اجازه ندهند که فروشندگان با هر قیمتی بدلیجات را به مردم بفروشند.
** بازار محصولات کشاورزی و حضور دلالان و گرانی
بخشی از بازارهای استان کردستان به عرضه محصولات کشاورزی و باغی اختصاص دارد، تولید سالانه این محصولات نزدیک به 2 میلیون تُن است که بیش از یک میلیون و 600 هزار تن آن زراعی و بقیه باغی است.
در این بازار انواع محصولات کشاورزی از گندم و جو گرفته تا حبوبات، محصولات باغی سیب و انگور محلی، توت فرنگی، شاه توت و گیلاس و آلبالو و انواع سبزیجات عرضه می شود.
محصولات کشاورزی و باغی کردستان به سبب مرغوبیت خاصی که دارد خریدارانی را از مناطق مختلف کشور بسوی خود جذب می کند.
بازار محصولات کشاورزی کردستان تا حدودی متاثر از التهابت اخیر است و قیمت برخی از محصولات که خرید تضمینی ندارند، در بازار افزایش محسوسی دارد.
برخی فروشندگان میوه در بازار سنندج، می گویند به دلیل افزایش قیمت حمل، هزینه های تره بار و اجاره بهای مغازه ناچارند قمیت ها را افزایش دهند تا بتوانند هزینه های خود را تامین کنند.
برخی از فروشندگان این بازار به احترام مشتریان خود و جلب توجه بیشتر، قیمت ها را به جای یک کیلوگرم به صورت نیم کیلوگرمی نوشته و در این اوزان نیز به مشتریان خود کالا می فروشند.
خریداران نیز بر اساس توان خود و پولی که برای این منظور اختصاص داده اند، که معمولا خرید کم و متنوع از چند میوه است، میوه مورد نیازشان را می خرند.
یکی از خریداران این بازار که کارمند بازنشسته بود گفت: با توجه به گرانی و تورم موجود در بازار، قدرت خرید مردم پایین آماده است.
محسن عباسی افزود: در سال گذشته با حقوق بازنشستگی می توانستیم تا حدودی مخازج زندگی را تامین کنیم اما امروز با این وضعیت همه دارای مشکل هستند.
وی از مسئولان خواست دریافتی های بازنشستگان که عمری برای آبادانی این مملکت تلاش کردند و جوانی خود را برای خدمت صادقانه و دلسوزانه به شهروندان به موی سفید و قامت خمیده رساندند، مطابق با تورم و گرانی افزایش دهند.
خریداران البته خواستار نظارت بیشتر بر بازار هستند و می خواهند مسئولان برای این منظور دست دلالان را کوتاه کنند.
البته دستگاه های مختلف دولتی نظارتی تمام توان خود را بکار می گیرند تا شهروندان با خیال راحت و بدون دغدغه از بازار خرید کنند.
سامانه گویای 135 تعزیرات حکومتی، 124 بازرسان صنعت، معدن و تجارت، 190 علوم پزشکی و 1512 دامپزشکی پل ارتباطی بازرسان و کارشناسان ارگان های نظارتی با شهروندان است تا تخلف های مختلف صنفی را به دستگاه های ذیربط اطلاع دهند و مطمئن باشند با متخلفان برابر قانون برخورد می شود.
3020/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/34205/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فشار شدید روی آنچلوتی

آغاز نیمه نهایی با جدال مدافع قهرمانی و پرافتخارترین تیم

ستاره سیتی: فقط یک تیم در زمین دیدم

ایجنت ناگلزمان: بله، با بایرن در حال مذاکره‌ایم

پرسپولیس می‌تواند قهرمان شود

پاسخ عجیب رئال؛ مصدومان ما در حال رقصند!

برنده دعوای تن‌هاخ و ستاره جنجالی مشخص شد

تمرین پدافندی و رزمایش؛ علت شنیده شدن صدای تیراندازی در سرپل‌ذهاب

زمینه زندگی خوب را برای شهروندان فراهم کنیم

عمل صلح یاران بسیار ارزشمند است

تبریک دانش آموزان رباط کریمی به مناسبت روز ارتش و نیروی زمینی + فیلم

هوای کرمانشاه تحت تاثیر امواجی ناپایدار

اجرای برنامه‌های فرهنگی برای امیدافزایی در کردستان

سوم اردیبهشت ماه، زمان آغاز اعزام کردستانی ها به حج عمره

بسیاری از مشکلات اقتصادی ناشی از ضعف‌های فرهنگی است

کمک 1000 میلیارد ریالی خیران برای مدرسه‌سازی در کردستان

احتمال آتش‌سوزی در مراتع به‌دلیل غنی‌شدن پوشش گیاهی منطقه

آغاز رژه روز ارتش در کرمانشاه به‌صورت پیاده و موتوری

ساماندهی 1800 شیء تاریخی در کرمانشاه

بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه فردا رایگان است

شناسایی 171 تبعه خارجی غیرمجاز در واحدهای اقتصادی کرمانشاه

پیش‌بینی افزایش برداشت 20 درصدی گندم در گیلانغرب

علت صدای مهیب در سرپل‌ذهاب اعلام شد

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

استاندار کردستان: ملت ایران ‌از حمله سپاه به اسرائیل خوشحال شدند

عابران پیاده، یک‌سوم تلفات تصادفات رانندگی در شهرهای کردستان

کسری 331 هزار متر مربعی فضای آموزشی در کردستان

مهارت‌آموزی مشکل مدرک‌گرایی و بیکاری را حل می‌کند

اختصاص 130 مرکز برای برگزاری آزمون‌های نهایی در کردستان

خوابیدن به پاکسازی مغز از ضایعات متابولیک کمک می‌کند

کشف 6 دستگاه ماینر غیرمجاز در کرمانشاه

برگزاری آزمون‌های تمام الکترونیک در آموزش و پرورش تا سال 1407

ضرورت تشکیل هنرستان‌های جوار صنعت در کردستان

امروز بازدید از بنا‌های تاریخی کردستان رایگان است

لحظات شلیک ضدهوایی در پادگان کرمانشاه

باخت بسکتبالیست های کردستانی در اولین دیدار لیگ دسته اول مردان

فرهنگ، زبان و آداب و رسوم هورامان آوازه جهانی دارد

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

مانور پدافندی پادگان ابوذر علت صدا‌های شدید در سرپل ذهاب بود

نقش مهم کانون پرورش فکری در مناسبت‌های فرهنگی

شناسایی بیش از 170 تبعه غیر مجاز در کرمانشاه

بازی مقابل سپاهان باید مساوی می‌شد / باشگاه ذوب‌آهن باید قرارداد محمد ربیعی را تمدید کند

استانداری کرمانشاه : علت شلیک ضدهوایی در پادگان ابوذر سرپل ذهاب رزمایش بوده

ببینید | علت شلیک ضدهوایی در پادگان ابوذر سرپل ذهاب رزمایش بوده

بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه

کمال: استعفای ربیعی یک شوک مثبت بود

شنیده شدن صدای ضدهوایی در پادگان ابوذر سرپل ذهاب