عصر کرد

آخرين مطالب

کالای فروخته شده ایرانی پس گرفته می شود! اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - ترویج و پیاده سازی شعار "کالای فروخته شده ایرانی پس گرفته می‌شود" از جمله اقداماتی است که اگر واقعا عملی شود، موجب اعتماد به کالای ایرانی و در نهایت استفاده از آن است.
به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، یکی‌از الزامات تحقق شعار سال، مبارزه با قاچاق کالا و حمایت از کالای ایرانی است که اجرایی شدن آن در گرو مبارزه عملی و همه جانبه با قاچاق کالا و ارز است .
اگر شعار سال محقق شود، آینده کشور تضمین خواهد شد، انتظار از مسئولین، حمایت از کالای باکیفیت ایرانی است، در سال‌های گذشته شاهد بودیم که کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند یا از طریق قاچاق یا با تعرفه پایین از مبادی رسمی وارد کشور شده‌اند که مسئولان باید در این راستا به صورت جدی ورود پیدا کنند.
حمایت از تولید و کالای ایرانی با همگرایی محقق می شود، که باید بسترهای لازم سرمایه گذاری و ایجاد امنیت را در چارچوب قانون فراهم کرد .
زمانی که مهر استاندارد به هر جنس با کیفیت و بی‌کیفیت می‌خورد، مردم اعتماد خود را به کالای ایرانی از دست می‌دهند. می بایست شرایطی فراهم شود که مردم با افتخار به خرید کالای ساخت داخلی مبادرت و تولیدکنندگان نیز تلاش کنند تا با بهره گیری از تخصص و علم جوانان کیفیت کالاهای خود را افزایش دهند .
نوسانات بازار ارز یکی از مولفه‌های ایجاد مشکل برای تولید کالای باکیفیت داخلی است، بر همین اساس دولت باید فکری برای بازار پرتلاطم ارز کند.
همچنین ضروری است تا مردم به مصرف‌گرایی داخلی روی آورند و از محصولات داخلی استفاده کنند، تغییر الگوی مصرف مردم به سمت کالاهای ایرانی و خودداری از خرید کالاهای خارجی و اطلاع رسانی در خصوص وجود کالاهای قاچاق می تواند در این مسیر راهگشا باشد .
خبرگزاری ایسنا منطقه کردستان، بر اساس رسالت رسانه ای خود و در ادامه روند سلسله میزگردهای تخصصی این خبرگزاری، میزگردی تحت عنوان «نقش مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تحقق شعار سال»، با حضور کارشناسان و مسئولان این حوزه برگزار کرده که اهم آن را در زیر می خوانیم.
رضا میرزایی، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان در ابتدا اظهار کرد: 12 تیر سال 81 مقام معظم رهبری با نگاه به گذشته و آینده و همچنین توجه به وضعیت موجود، فرمان تاریخی بی بدیلی را صادر کرد و به بالاترین مقام اجرایی کشور که رئیس جمهور بود، ابلاغ کرد.
وی افزود: در این فرمان تکالیف همه سازمان‌ها و ادارات شفاف بیان شده و 16 سال از صدور این فرمان می‌گذرد که در طول این مدت گرچه اقدامات زیادی صورت گرفته اما به صورت مطلوب و شایسته در جهت موفق شدن این فرمان، کمر همت بسته نشده است.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان با اشاره به شعارهای تعیین شده توسط رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر حول محور اقتصاد، عنوان کرد: رهبری سال 97 را نیز با عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نام نهادند و اهمیت این موضوع و تاثیر قاچاق بر اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست.
با اشاره به اینکه قاچاق اقتصاد کشور را آماج حمله قرار می‌دهد، بیان کرد: نه گفتن به قاچاق، به معنای حمایت از کالای ایرانی و نه گفتن به کالای خارجی است که تاثیرات مثبت و مطلوبی بر اقتصاد خواهد داشت.
وی افزود: قاچاق بنیان‌های اقتصادی کشور را مورد حمله قرار می‌دهد و مانند ویروسی است که اگر وارد نظام اقتصادی شود، از درون آن را بیمار کرده و موجب بیکاری، تعطیلی واحدهای تولیدی، بی اعتمادی مردم به تولیدکنندگان داخلی و ... خواهد شد.
همه دستگاه‌های دولتی مجاب به خرید کالاهای داخلی شدند
میرزایی با تاکید بر اینکه در سال 97 به صورت جدی تر در این بحث ورود خواهیم کرد، گفت: با هدف حمایت از محصولات داخلی، تمامی دستگاه‌های دولتی مجاب به خرید از کالاهای داخلی با تاکید بر کالاهای تولید شده در استان شده‌اند.
رفاقت جای نظارت را گرفته!
وی با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های نظارتی، عنوان کرد: در نظارت و بازرسی‌ها گاهی رفاقت جای نظارت را گرفته و موجب عدم دستیابی به هدف می شود که برای جلوگیری از این وضعیت دست یاری به سوی دستگاه‌های نظارتی دراز کرده و خواستار همکاری این دستگاه ها هستیم.
 دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان به وظیفه تولیدکننده در این زمینه نیز اشاره کرد و افزود: متاسفانه در جامعه ما اعتماد به تولید کننده وجود ندارد و تولیدکنندگان داخلی توان رقابت با تولیدکنندگان غول پیکر را ندارند اما به سبب عرق ملی، جلوگیری از بیکاری فرزندان ایران و همچنین کوچک نشدن سفره ایرانیان، باید از کالاهای داخلی استفاده کنیم تا موجب تقویت بنیه تولیدکننده و امکان تقویت محصولات وی شود.
وی ادامه داد: همچنین نباید اجازه داد سرمایه گذاران در پیچ و خم اداری سرگردان شوند و زمینه را برای اعتماد آنها به سرمایه گذاری در استان فراهم کنیم.
میرزایی قاچاق را موجب تجمل گرایی در جامعه، تنبلی، دوری از فرهنگ اصیل اسلامی و تمایل فرزندان به استفاده از کالای خارجی دانست و گفت: برای زدودن این افکار باید تلاش کنیم و این امر با فرهنگ سازی میسر می‌شود.
وی فرهنگ سازی را از سیاست‌ها و برنامه های درازمدت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز دانست و افزود: ستاد در این زمینه اقدامات زیادی انجام داده که تاثیرات مطلوبی نیز داشته است.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان با اشاره به آمار تکان دهنده مصرف لوازم آرایشی و دخانیات در کشور، اعلام کرد: در راستای انجام اقدامات فرهنگی با حضور روان شناسان و جامعه شناسان در محیط های دانش آموزی و دانشگاهی 35 هزار دانش آموز را به صورت چهره به چهره توجیه کردیم.
وی افزود: برای انجام اقدامات موثر در این زمینه، از اساتید دانشگاه، نخبگان و صاحبان اندیشه خواستار کمک شده ایم و با بستن قراردادهایی، آنها را دعوت به کار در این زمینه کرده‌ایم.
اقدامات فرهنگی دستگاه‌های فرهنگی راضی کننده نیست
میرزایی با اشاره به اینکه وابستگی فرهنگی، وابستگی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را موجب می‌شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه در بحث فرهنگی اقدام خاصی انجام نشده و این در حالیست که تاثیر کار فرهنگی بسیار بیشتر از اقدامات ضربه‌ای است.
وی اعلام کرد: دستگاه‌های فرهنگی، بودجه‌های خود را صرف امورات جاری می‌کنند و در زمینه مبارزه با قاچاق اقدامی انجام نداده‌اند و گرچه استان کردستان از سوی رهبری با عنوان استان فرهنگی نامگذاری شده اما کار فرهنگی در این استان فراموش شده است.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان آگاه سازی، روشنگری و افزایش دانش مردم را بهترین راهکار فرهنگی در راستای مبارزه با قاچاق دانست و ذکر کرد: 70 درصد برنامه‌های کمیسیون پیشگیرانه و 30 درصد مقابله‌ای است.
رسانه ملی برای فرهنگ سازی وارد عمل شود
وی با اشاره به اینکه اقدامات فرهنگی انجام شده توسط دستگاه‌های فرهنگی رضایت بخش نیست، یادآور شد: قاچاق موضوعی چند وجهی است که نیاز به همکاری همه دستگاه‌ها دارد و از جمله دستگاه‌هایی که می‌تواند در این زمینه موثر باشد، صدا و سیما و رسانه ملی است که بر اساس مصوبه کمیسیون باید در این زمینه اقدام کنند در حالیکه برای انجام هر اقدامی خواستار پرداخت هزینه هستند و تا زمانیکه تعامل و همبستگی بین ادارت وجود نداشته باشد، نمی‌توان به اهداف تعیین شده برای جلوگیری از قاچاق دست پیدا کنیم.
میرزایی از شهروندان خواست تا از خرید کالاهای قاچاقی که جنبه مصرف انسانی دارند، خودداری کنند چراکه علاوه بر به مخاطره انداختن سلامتی، هزینه‌های اضافی درمان را نیز به آنها تحمیل می‌کند.
قاچاق باید به امری منفور برای مردم تبدیل شود
حامد قادرزاده، از اساتید دانشگاه نیز در این میزگرد پیرامون قاچاق و تحقق شعار سال، اظهار کرد: مبارزه با قاچاق کالا در تحقق شعار سال بدون شک اثر بسیار مثبتی خواهد داشت اما برای اینکه بتوانیم مبارزه درستی داشته باشیم چندین فاکتور را در نظر داشته باشیم که از آن جمله منفور شدن قاچاق در اذهان مردم است.
وی افزود: اگر مردم قاچاق را به عنوان یک امر منفور پذیرفته باشند، مشکلی نداریم اما متاسفانه وجود قاچاق، نشان دهنده این امر است که قاچاق و اثرات آن برای مردم روشن نشده است و لازمه آن بالابردن میزان دانش مردم در این زمینه است.
این دکترای اقتصاد عنوان کرد: در حوزه اقتصاد یکی از مشکلات اصلی، اقتصاد زیرزمینی یا قاچاق است کسانی که اقدام به انجام آن می‌کنند، در واقع هدف اساسی کسب سود در کوتاه مدت و رسیدن به درجه بالایی از ثروت مادی در بلندمدت را دارند که قطعا با منافع عمومی در مغایرت است و به همین دلیل همه کشورها سعی دارند با امر قاچاق مبارزه کنند.
بالا بردن دانش تولید کننده، توزیع کننده و مصرف کننده برای مبارزه با قاچاق ضروری است
وی تصریح کرد: یکی از راه‌های مبارزه با قاچاق، بالابردن دانش تولید کننده، توزیع کننده و مصرف کننده است، امروز توزیع کنندگان که در دو سطح سیار و ثابت، اعم از کسانی که به عنوان واسطه در بازار از عمده فروشی به خرده فروشی کالا جابجا و به مصرف کننده عرضه می‌کنند و کسانی که به صورت ثابت و در مغازه‌ها کار می‌کنند، نقش بسیار مهمی در معرفی و تبلیغ محصولات تولیدی داخل و خارج کشور بر عهده دارند.
قادرزاده تاکید کرد: اگر ما بتوانیم توزیع کنندگان را با آگاهی مناسب نسبت به بلندمدت تربیت کنیم این افراد می‌توانند در مبارزه با قاچاق بسیار حائز اهمیت و نقش موثری ایفا کنند.
وی با اشاره به اینکه مصرف کنندگان به دنبال کیفیت و قیمت مناسب است، بیان کرد: منظور از کیفیت این نیست که حتما همه کالاها درجه یک باشند مادامی که تولید متناسب با نیاز بازار نباشد، نمی‌تواند موفق شود و تولید کننده‌ای که فقط کالای درجه یک تولید کند، مطمئنا ورشکست خواهد شد مگر اینکه جامعه هدفش بسیار وسیع باشد لذا تولید کننده باید کالای باکیفیت متفاوت اما با رعایت استاندارد منطقه‌ای تولید و این را در کالای تولیدی خود منعکس کند.
این استاد دانشگاه به نقش سیاست گذاران و ناظرین بر قانون در کنترل بازار اشاره کرد و گفت: تولید کنندگان موثرترین افراد در مبارزه با قاچاق هستند و با انجام اقداماتی می‌توانند رضایت مصرف کننده را جلب و ترغیب به استفاده از کالای داخلی کنند.
گارانتی و وارانتی به نفع تولید کننده است
وی عنوان کرد: درج مشخصات کالا، راهنمای استفاده از کالا، سلیقه، سطح درآمد، آینده مصرف کننده، رعایت کیفیت ظاهری و تقویت گارانتی و وارانتی برای جلب اعتماد مصرف کننده الزامی است و تولید کننده باید آن را مدنظر داشته باشد و این را نیز مدنظر قرار دهد که گارانتی و وارانتی به نفع تولیدکننده است نه مصرف کننده و برای اعتمادسازی بسیار مهم است.
قادرزاده تاکید کرد: توجه به سند چشم انداز ایران 1404 و تلاش در جهت تحقق آن و مبارزه با قاچاق ارتباط تنگاتنگی دارد برای نهادینه کردن آن به انجام مطالعاتی نیاز دارد و هم رسانه و هم دستگاه‌های اجرایی می‌توانند در این زمینه به خوبی کار کنند.
وی افزود: سود امری کوتاه مدت و ثروت امری بلندمدت است و واحدهایی که می‌خواهند در بلندمدت باقی بمانند، نه به سود بلکه بر به دست آوردن سهم بازار توجه دارند و با افزایش سهم در بازار دو فاکتور موثر اقتصادی را در اختیار خواهد داشت که یکی برند و دیگری استفاده از سرمایه دیگران در جهت اهداف اقتصادی خود است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: افزایش تقاضا در بازار هزینه‌های تولیدی را از ناحیه صرفه‌های حاصل از مقیاس جدا می‌کند و می‌تواند کالای با کیفیت مناسب و قیمت ارزان تولید کند به همین دلیل کشورهای توسعه یافته علیرغم اینکه در WTO مقرر کردند که هیج یارانه‌ای به تولید کنندگان ندهند اما با هدف افزایش سهم آنها را در بازار، یارانه را به این تولیدکنندگان می‌دهند.
وی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان ما باید بدانند توجه به این امر، توجه به امری سرمایه گذارانه و مهمتر از واحدهای تولیدی ایجاد شده است و باید بدانند که صرفا افزایش ساختمان و دستگاه تولید آنها را تضمین نخواهد کرد بلکه سهم بازار آینده آنها را تضمین کند.
قادرزاده بیان کرد: اقتصاد ما به دلیل اینکه اقتصاد رو به توسعه‌ای است تعریف خوشه‌های مناسب اقتصادی در کشور و ارتباط دادن آنها با هدف کاهش هزینه‌های تحمیلی، ضروری است و این امر مستلزم وجود قوانین مناسب حمایتی و نظارت بر اجرای این قوانین است که متاسفانه در این بعد همگرایی مناسب وجود ندارد.
تقویت مزیت‌های موجود منطقه از راه‌های مناسب مبارزه با قاچاق است
وی خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های مناسب مبارزه با قاچاق تلاش در جهت آمایش دقیق سرزمینی و تولید بر اساس مزیت نسبی و تقویت مزیت‌های موجود منطقه‌ای است که حتی مهمتر از سرمایه گذاری‌های زیرساختی است.
قادرزاده قاچاق را موجب خام فروشی بیشتر، مانع تولید داخلی و کاهش ارزش افزوده دانست و اظهار کرد: اگر مبارزه با قاچاق را به شعار همراه با شعور تبدیل کنیم، موفقیت خوبی به دست خواهیم آورد.
وی راه مقابله موثر را تاثیر بر طرف تقاضا دانست و افزود: اگر بخواهیم قاچاق صورت نگیرد باید تقاضا را کاهش بدهیم که یکی از راهکارهای انجام این مهم، تغییر ساختار و الگوی زندگی امروز و متناسب با مدرنیته مطلوب و دوم ایجاد جایگزین‌هایی برای کالاهای دارای تقاضا در داخل کشور است.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: باید برون سپاری اقتصادی را از داخل منازل آغاز کنیم و بر این نکته واقف باشیم که برون سپاری تنها کار دولت نیست.
وی ادامه داد: وقتی تقاضای کالایی را کاهش دهیم میزان تولید کالا نیز کاهش پیدا می‌کند و کاهش میزان تولید کاهش ظرفیت تولیدی و محدود کردن تولید واحدهاست.
قادرزاده به تاثیر ارزش پول ملی یک کشور بر اقتصاد کشور پرداخت و گفت: در دنیا بحثی به نام دامپینگ و قانونی هم به نام ضد دامپینگ داریم و به این معناست که گاهی کشورها به طور عمد ارزش پول ملی را کاهش می دهند تا کالاهای خارجی گران و کالاهای داخلی ارزان نشان داده شود و این موجب تقویت صادرات و کاهش واردات در کشور خواهد شد.
اثر نوسانات ارز بیشتر روانی است تا اقتصادی
وی همچنین به تاثیر نوسانات ارز نیز اشاره کرد و اثر آن را بیشتر روانی دانست تا اقتصادی و ادامه داد: وقتی نوسانات ارز به وجود می آید و ارزش پول ملی کاهش می یابد، نگرانی بلندمدت خیلی بیشتر از نگرانی کوتاه مدت است و قاعده جامعه مورد تهدید قرار می گیرد.
قادرزاده ادامه داد: امروز علاوه بر آنچه در کوتاه مدت به عنوان آسیب نوسانات می‌بینیم، تاثیری بر سرمایه گذاری و انتقال ثروت به درصد کمی از جامعه خواهد گذشت و ثروت به سمت افراد معدودی سرازیر و این وضعیت به وسیله دولت قابل کنترل نیست.
وی تاکید کرد: در این زمینه نباید فقط به قاعده جامعه فکر کنیم بلکه باید بر کسانی تمرکز کنیم که امروز در جامعه پیشرو هستند چراکه این افراد الگوی عده زیادی از افراد جامعه هستند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر واحدهای تولیدی نهاده‌هایشان را در داخل تهیه کنند و دستگاه‌های نظارتی هم نظارت کنند، تقویت تولید را در پی خواهد داشت چون نهاده‌های خارجی گران و به تبع آن کالای خارجی نیز گران می‌شود اما در واحدهای تولیدی خارجی چنانچه قیمت ارزش ارزی افزایش یافته و ما هنوز نتوانسته‌ایم بر تقاضا اثر بگذاریم، موجب تشدید موج روانی اقتصاد می‌شود.
وی تاکید کرد: در این زمینه باید سیاست هماهنگ تشویقی و تنبیهی را بکار گیریم و در کنار آن دانش اقتصادی را آموزش دهیم.
اقدامات سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان برای مبارزه با قاچاق
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در ادامه این میزگرد اظهار کرد: سازمان در راستای مبارزه با قاچاق به دو صورت تخصصی و هم سازمان یافته و بر اساس ابلاغ سازمان اقداماتی در راستای جلوگیری از قاچاق و حمایت از کالای ایرانی انجام داده است.
فرزاد سردارزاده افزود: مهمترین کاری که سازمان برای ما تعیین کرده فرهنگ سازی به جهت تشویق و ترغیب مردم به خرید کالای ایرانی و گسترش خدمات قبل، حین و بعد از فروش کالا است که از طریق نشست با صاحبان تولید، اصناف و برگزاری همایش‌های بزرگ انجام می‌شود.
فرهنگ سازی زیربنای همه اقدامات است
وی ادامه داد: زیربنای همه کارهای ما فرهنگ سازی است که در کشور ما هنوز به خوبی نهادینه نشده و اینکه در این زمینه فرهنگ سازی نشده بزرگترین معضل جامعه بوده و بهترین راه برای اقناع مردم به استفاده از کالای ایرانی و مصرف نکردن کالای خارجی، فرهنگ سازی است.
وی دومین اقدام را حمایت از توسعه برندهای داخلی عنوان کرد و گفت: از این طریق هم کالای ایرانی را توسعه و هم نسبت به معرفی آنها اقدام می کنیم که مردم خرید کنند.
سردارزاده عنوان کرد: ترویج و پیاده سازی شعار "کالای فروخته شده ایرانی پس گرفته می‌شود" از دیگر اقداماتی است که اگر واقعا عملی شود، موجب اعتماد به کالای ایرانی و در نهایت استفاده از آن است.
وی ترغیب واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی به ارتقای کیفیت محصولات را از دیگر اقدامات انجام شده توسط سازمان اعلام کرد و ادامه داد: از این طریق می‌توانیم هم نیاز استان و جامعه را برطرف کنیم تا مردم مجبور به استفاده از کالای خارجی نشوند.
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان خاطرنشان کرد: ارزیابی و سنجش و معرفی بنگاه‌های اقتصادی منتخب در زمینه حمایت از حقوق مصرف کننده که سال گذشته نیز انجام شد و به واحدهای برتر تولیدی، تندیس طلا، نقره و برنز اعطا شد و امسال نیز ادامه خواهد داشت.
قانون مالیات بر ارزش افزوده، معضل جدی واحدهای تولیدی است
وی با انتقاد از قانون مالیات بر ارزش افزوده، آن را معضلی جدی برای واحدهای تولیدی دانست و افزود: مجموعه دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در تلاش است این مشکل را حل کند و بتواند در این زمینه به واحدهای تولیدی کمک کند.
سردارزاده برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و عرضه و فروش کالاهای 100 درصد تخصصی را از دیگر اقداماتی دانست که در این راستا انجام شده و یادآور شد: در مرداد ماه نمایشگاه لوازم تحریر با کالای تمام ایرانی در استان برپا می‌شود و به طور جدی از ورود هر گونه کالای خارجی به این نمایشگاه جلوگیری خواهد شد.
وی رصد و شناسایی و کشف و ضبط کالای قاچاق و برخورد با آنها را نیز از اقدامات مستمر سازمان دانست که هر روز در حال انجام است.
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان از پیاده سازی 36 واحد تولیدی در سال‌های اخیر در استان خبر داد و گفت: این اقدام در راستای کمک به واحدهای تولیدی انجام شده که از جمله این واحدها لامپ ال ای دی و کولرگازی و لوازم خانگی و ... است که به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.
تا مسئولان پیشقدم نباشند، اقناع مردم ممکن نیست
وی با اشاره به اینکه فقر فرهنگی همه را گرفته و فقیر و غنی نمی‌شناسد، گفت: تا زمانیکه مسئولان ما این باور را پیاده نکنند و خود پیشقدم نباشند، هرگز نمی‌توانیم در اقناع مردم موفق باشیم.
 سردارزاده اعلام کرد: 904 واحد تولیدی فعال و نیمه فعال در استان داریم که اجناس و کالاهای خوبی تولید می کنند که با هدف حمایت از آنها، ارگان‌ها موظف به خرید کالاهای تولیدی این واحدها شده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: کردستان جزء استان‌های دسته سوم و چهارم از نظر رشد تولید است چون سرمایه گذاران به دلیل شرایط مختلف، از گذشته تمایل به سرمایه گذاری در استان نداشته‌اند اما خوشبختانه امروز هرچه پیش می‌رویم و امنیت در استان مشاهده می‌شود، سرمایه گذاران بیشتر تمایل پیدا می‌کنند اما همچنان با مشکل بیمه، مالیات و بانک مواجه هستند.
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان یادآور شد: هیچ بانکی در کردستان بر اساس قوانین و ضوابط ایجاد شده، عمل نمی‌کنند و مشکل عمده واحدهای تولیدی بانک‌ها هستند که از استاندار و سازمان‌های متولی نیز تبعیت نمی‌کنند و علاوه بر بانک‌ها، مشکلات مالیاتی و بیمه و .. موجب شده رغبت به سرمایه گذاری در استان کمتر شود.
تک محصولی بودن از دلایل اصلی قاچاق در کشور است
علی خداویسی نیز در ادامه اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی قاچاق در کشور، تک محصولی بودن و وابستگی به نفت است که همه برنامه‌های ما بر اساس نفت برنامه ریزی می‌شود که نوسان قیمت آن بر همه مسائل کشور اثر می گذارد و تا زمانیکه این تک محصولی بودن حاکم باشد، معضلات هم باقی است.
وی افزود: اگر می خواهیم از قاچاق رهایی یابیم باید راهی را برویم که کشورهای توسعه یافته رفته‌اند، درحالیکه شهرک‌های صنعتی ما 50 درصد تعطیل و 50 درصد مابقی هم با 25 درصد توان کار می‌کنند و وقنتی شهرک صنعتی ما تولید کننده و سرمایه گذار ما رغبتی برای تولید نداشته باشد تقاضای کالای خارجی زیاد و ورود این محصولات به کشور افزایش پیدا می‌کند.
ارائه آموزش از سنین کودکی و نوجوانی ضروری است
خداویسی با اشاره به نگران کننده بودن آمار استفاده از برخی محصولات بویژه وسایل آرایشی، اعلام کرد: امروز سن استفاده از لوازم آرایشی در کشور به 13 سال رسیده و با توجه به این مسئله، ارائه آموزش‌های لازم از سنین کودکی و نوجوانی ضروری است.
وی عنوان کرد: شاید اگر از بخش خصوصی حمایت می‌کردیم و نهاده‌هایی را تعین می‌کردیم که این کمبودها را جبران کنند کمتر شاهد این موضوع بودیم.
خداویسی با تاکید بر ضرورت ورود عملی و دور از شعار به این حوزه، ادامه این وضعیت را تداوم قاچاق و مصرف کالای خارجی دانست.
ریشه کن کردن قاچاق با کار فرهنگی ممکن است
وی با اشاره به اینکه در بحث فرهنگی اقدام مطلوبی صورت نگرفته، گفت: اگر می‌خواهیم قاچاق را ریشه کن کنیم نیاز به کار فرهنگی اساسی داریم.
خداویسی ادامه داد: امروز کشورهای توسعه یافته دنیا به این اذعان دارند که برای رسیدن به توسعه دو فاکتور نیاز داریم یکی فاکتور مادی و اقتصادی است که با خود رفاه می‌آورد و دیگری فاکتور ذهنی و روانی توسعه است که با خود رضایت می‌آورد و جمع رضایت و رفاه با هم سعادت را موجب و توسعه را در پی دارد.
وی با اشاره به اینکه از زمان رژیم پهلوی تا کنون تنها بعد اقتصادی توسعه در ایران در نظر گرفته شده و سایر ابعاد توسعه مغفول مانده، عنوان کرد: این مسئله از معضلات جدی و مهم جامعه ماست.
خداویسی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم خوب کار کنیم باید مادرانی را تربیت کنیم که کودکانی تربیت کنند که مسئله منافع ملی را در نظر داشته باشند در کشورهای توسعه یافته آنچه برای بچه‌های آن کشورها بسیار مهم است، منافع ملی است درحالیکه در جهان سوم منافع شخصی است و این تاثیر مستقیمی بر توسعه در ابعاد مختلف دارد.
وی حلقه دوم فرهنگ سازی را آموزش و پرورش دانست و یادآور شد: اینکه کودکان از 7 سالگی به آموزش و پرورش سپرده می‌شوند، اهمیت این حوزه را نشان می‌دهد اما آنچه مشاهده می‌کنیم این است که تا کنون نهادینه کردن فرهنگ در کودکان، تحقق نیافته است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/34104/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

آخرین تمرین پرسپولیس برای بازی حذفی

درگیری اسطوره‌های یونایتد و آرسنال بر سر برونو!

پرسپولیس با دو مصدوم مهم مقابل آلومینیوم

پاسخ کوبنده مدیر تراکتور به یک برنامه تلویزیونی

ستاره چلسی فصل را از دست داد، آرژانتین نگران کوپا!‏

سالگرد زادروز یوهان کرویف؛ منتخب حرکات دوران بازی نابغه هلندی

ژاوی اشک خوان لاپورتا را در آورد

6 اردیبهشتِ زیبا؛ روز زیبای سنه نازار

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به‌صورت رسمی از روز شنبه اجرا می‌شود

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

بکارگیری منشی‌های خانم در این استان ممنوع شد!

عمل به آموزه‌های قرآن، نسخه شفابخش نجات بشریت است

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

بکار گیری منشی های خانم ممنوع شد

ششم اردیبهشت، روز سنندج

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

مژده 500 میلیاردی وزیر در دیدار با ورزشکاران

وعده لاپورتا به هواداران بعد از ماندنی شدن ژاوی

بارسلونا به ستاره پی‌اس‌جی باخت!

ماموستا فخری در تبیین حقایق انقلاب از علمای پیشتاز بود

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

تکریم حافظ قرآن توانخواه توسط استاندار کردستان

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

سپاه در هر صحنه‌ای که وارد شد میدان پیروزی بود

کشف بیش از 5 هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین

طلایی شدن دو مازندرانی در انتخابی ووشو چین

حافظان قرآن به عنوان سفیران تاثیرگذار نقش آفرینی کنند

وعده تأمین اینترنت برای روستاهای بالای 20 خانوار کشور

کاهش 100 درصدی تصادفات فوتی در کردستان

یک قرن سنندج در قاب تصویر

خدمات رسانی سه کتابخانه سیار در شهرستان‌های هرسین، قصرشیرین و جوانرود

برگزاری مانور آمادگی و پیشگیری از خطرات احتمالی وقوع حوادث غیرمترقبه طبیعی

5 هزار و 780 زن سرپرست خانوار در کرمانشاه تحت پوشش بهزیستی است