عصر کرد

آخرين مطالب

اراضی کشاورزی بیجار برای کشت زعفران مستعد است اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - اراضی کشاورزی شهرستان بیجار در کنار ظرفیت خوب، شرایط آب و هوای منطقه، باز آوری خاک مناسب، برای کشت زعفران (طلای سرخ) مستعد است و می توان از این طریق ضمن اشتغال پایدار منابع درآمدی خوبی هم برای کشاورزان ایجاد کرد.
کار آفرین برتر کشت زعفران در بیجار از آغاز دومین مرحله کشت این محصول در زمین زراعی خود به مساحت یک و نیم هکتار خبر داد و گفت: با مطالعات چند ساله و تجربه کشت اول زعفران در 6 سال گذشته و وضعیت آب و هوای مناسب، متوجه شدیم بیجار از استعداد خوبی برای کشت زعفران برخوردار است.
محسن داودی اظهار داشت: با توجه به اینکه بازدهی و برگشت سرمایه اولیه در کشت زعفران از سال های سوم و چهارم با برداشت محصول امکان پذیر است حمایت مالی بلند مدت و ارزان قیمت از کشت زعفران در بیجار و استان کردستان باید توسط جهاد کشاورزی و بانک ها صورت گیرد.
وی سال 1391 اولین کشت زعفران را با سرمایه شخصی در زمین اجاره ایی آغاز کرد و تاکنون برای بیش از 100 نفر در حوزه برداشت، جداسازی، خشک سازی و بسته بندی این محصول اشتغال پایدار مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده است.
وی تاکید کرد: برای سرمایه گذاری در کشت طلای سرخ، حداقل نیم هکتار زمین زراعی، حدود 500 میلیون ریال به عنوان سرمایه اولیه، همت، تلاش، پشتکار قوی و صبر زیاد ضروری است.
این کار آفرین برتر جوان بیجاری یادآور شد: در کنار ظرفیت خوب، شرایط آب و هوای منطقه، باز آوری خاک مناسب، همیاری و همکاری اعضای خانواده در موفقیت و استمرار کشت زعفران تاثیر بسزایی داشته است.
** شوق اولین کشت زعفران که در بیجار به گُل نشست
داودی با اشاره به اولین ثمره و گل دهی زعفران در بیجار گفت: شکوفا شدن و به ثمر نشستن زحمت چند ساله برای اولین بار در زادگاهم، دوستان، آشنایان و از جمله کارشناسان کشاورزی این شهرستان را به این باور رساند که خاک بیجار مستعد کشت و تولید زعفران است.
وی اضافه کرد: اگر حمایت های دولتی در ابتدای کشت زعفران شامل کشاورزان شود، بسیاری از مشکلات و موانعی که به علت کمبود سرمایه در گردش متحمل شده اند را کاهش می داد و امروز می توانستیم وسعت کشت، برداشت و همچنین اشتغالزایی در این بخش را افزایش دهیم.
این کشاورز زعفران کار می گوید: برای کشت جدید درخواست یک میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی روستایی در کارگروه اشتغال بیجار مطرح، تصویب و برای دریافت به بانک معرفی شدم.
وی افزود: در حال حاضر با آورده اولیه و تسهیلات بانکی، حدود یک میلیارد و 270 میلیون ریال سرمایه صرف اقدامات اولیه برای دومین کشت زعفران را آغاز کرده ام.
داودی یادآور شد: کشت زعفران و بازگشت سرمایه اولیه در سال سوم و چهارم گل دهی امکان پذیر است و این در صورتی است که بانک در بازپرداخت تسهیلات پس از پرداخت آن اصرار دارد که این امر مشکلاتی برای زعفران کاران ایجاد می کند.
او از این وضعیت ابراز نگرانی کرد و گفت: قوانین و برنامه ریزی های اقتصادی باید متناسب با هر حوزه و بخش های کشاورزی تعیین شود تا چنین طرح هایی که اشتغال پایدار و بازدهی مناسب دارند، با موانع اقتصادی متوقف نشوند.
داودی تاکید کرد: مراحل جداسازی، خشک کاری و بسته بندی زعفران به حمایت بیشتری نیاز دارد و اگر تسریع در پرداخت اقساط بانکی با سرعت کمتری صورت گیرد، میزان تولید افزایش و هدر رفت و ارزان فروشی محصول به حداقل ممکن خواهد رسید.
او با اشاره به این که بانک برای بازپرداخت تسهیلات و ارئه زمان تنفس هیچ گونه همکاری با ما ندارد، افزود: فعالیت در عرصه تولید زعفران در کشور نیازمند گذشت زمانی حدود پنج سال است و نباید کشاورزی در این بخش را با کشت گندم یا سایر محصولات زود بازده همسان دید.
کار آفرین برتر کشت زعفران در بیجار اضافه کرد: باید دوره بازپرداخت تسهیلات بیش از چهار سال باشد زیرا زعفران از سال سوم و چهارم به مرحله برداشت خواهد رسید و تا سال چهارم به بعد سود دهی چندانی ندارد که بتوان با آن اقساط و بدهی ها را نیز پرداخت کرد.
داودی با اشاره به اینکه زعفران زربام بیجار گروس یک برند جهانی است، ادامه داد: بسیاری از تاجران زعفران که از کیفیت و نوع زعفران بیجار با خبر شده اند برای پیش خرید این محصول اعلام آمادگی کرده اند.
وی اظهار داشت: کشت زعفران در بیجار بازار خوبی دارد البته هدف ما علاوه بر صادرات به سایر مناطق کشور، استفاده از ظرفیت مرزی بودن استان کردستان برای صادرات این محصول به کشورهای همسایه است.
این کار آفرین بیجاری گفت: مردم با مشاهده زعفران تولید بیجار که از جهات مختلف رنگ، طعم، بو، کمیت و ماندگاری منحصر به فرد و بسیار مرغوب است ابراز خوشحالی کرده و این خود بزرگترین سرمایه برای ادامه فعالیت است.
زعفران زربام بیجار گروس دارای چهار محصول کلی است که شامل ریشه یا پوشال که طعم دهندگی و تمامی خواص زعفران را دارد، پرچم زرد رنگ زعفران که برای ناراحتی های کبد و کبد چرب مفید است، برگ های یاسی رنگ که در صنایع رنگ رزی، رقیق نمودن خون مورد استفاده قرار می گیرد و عرق زعفران که برای معطر نمودن نوشیدنی ها و دمنوش ها استفاده می شود.
مدیر جهاد کشاورزی بیجار در خصوص کشت این محصول در اراضی کشاورزی این شهرستان گفت: برای کاشت، داشت و برداشت زعفران در فاز اول به سرمایه اولیه نیاز است و علاقه مندان به این زراعت باید در ابتدای کار از حمایت های مالی، آموزش و مشاوره برخوردار شوند.
محمد عباسی افزود: فعالان جوان و علاقه مند باید از نظر مالی نیز مورد حمایت قرار گیرند البته سرمایه گذران می توانند با تأمین این مهم با ایجاد اشتغال پایدار و پر سود در این بخش ورود کنند.
مدیر جهاد کشاورزی بیجار به قیمت زیاد پیازچه زعفران اشاره کرد و یادآور شد: با وجود اینکه این پیازچه تا 10 سال عمر مفید تولید و برداشت دارد حمایت مالی از این بخش کشاورزی اجتناب ناپذیر است.
عباسی آب و هوای شهرستان بیجار را مناسب تولید زعفران دانست و ابراز امیدواری کرد در صورت بارش مناسب پاییزی این محصول در بهار نیازی جدی به آب ندارد که این یک مزیت خوب برای این محصول استراتژیک و اقتصادی است.
وی اظهار داشت: قیمت هر یک گرم زعفران زربام بیجار حدود 150 تا 180 هزار ریال است و در صورت حمایت های دولت از این تولید بومی و ملی در بحث کمک به اقتصاد کشور و ارز آوری می توانیم گام های مهمی برداریم.
شهرستان بیجار که در شرق استان کردستان واقع شده است، به علت موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در ارتفاع از دمای هوای سردی برخوردار است و با توجه به سازگاری و مقاومت زعفران با چنین هوایی، ظرفیت مناسبی برای کشت آن وجود دارد.
بیجار با 89 هزار و 162 نفر جمعیت در 142 کیلومتری شمال شرق سنندج قرار دارد.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/34089/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

بازگشایی گردنه تته در پاوه بعد از 5 ماه

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

نامگذاری یکی از خیابان‌های سنندج به نام «آرمان بنفشی»

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

صحنه جنجالی دربی لندن: چطور اخراج نشد! (عکس)

ارائه 410 مورد خدمات رایگان دندانپزشکی در سروآباد

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

چه کسی می داند...

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

گل سالم الدوساری به العین

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

صحنه جنجالی دربی لندن؛ چطور اخراج نشد!

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها فردا برگزار می‌شود

شلیک پلیس برای دستگیری گوشی قاپ!

عکس دوست‌داشتنی هوتن شکیبا در پشت‌صحنه مهمونی