عصر کرد

آخرين مطالب

تحقق اقتصاد مقاومتی زیر سایە توسعه باغات میوه اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - اقتصاد مقاومتی که به عنوان طرح نجات بخش اقتصاد کشور از بحران ها چند سالی است از سوی مسئولان در حوزه های مختلف پیگیری می شود، این بار در کردستان زیر سایه باغداری و توسعه فعالیت های این صنعت تحقق خود را دنبال می کند.
  صاحبنظران اقتصادی عرصه کشاورزی را یکی از راهکارهای توسعه پایدار و ثبات اقتصادی می دانند و با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب می توان از این بخش در ایجاد، حفظ استقلال و امنیت پایدار بالاترین بهره را برد.
کردستان با داشتن شرایط لازم برای توسعه کشاورزی، استانی مستعد در سرمایه گذاری این بخش است و از سال گذشته برای ایجاد عدالت توسعه ای، گام نهادن در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، حمایت از معیشت مرزنشینان و جلوگیری از مهاجرت طرح توسعه باغات در آن به مرحله اجرا در آمده است.
سال گذشته اجرای 2 طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار و حاشیه رودخانه های مرزی در استان شروع شد و از محل این طرح ها تاکنون 2 هزار و 300 هکتار از 12 هزار و 500 هکتار سطح برنامه ریزی، به باغ تبدیل شده است.
2 هزار و 300 هکتار از باغات توسعه یافته علاوه بر اینکه باعث ایجاد اشتغال برای بیش از یک هزار نفر شده پس از چهار سال وقتی به مرحله باردهی برسد 105 تن معادل 30 درصد به تولید محصولات باغی استان نیز می افزاید.
این مقام مسئول معتقد است طی سال گذشته با توسعه باغات در سطح 2 هزار و 300 هکتار برای حدود یک هزار نفر از روستاییان روستاهای هدف شغل ایجاد شده است.
اردشیر پورحبیبی اظهار داشت: پارسال در شهرستان هایی که سالیانه بالای 350 میلی متر بارندگی دارند حدود 2 هزار هکتار باغ احداث شد که شامل یک هزار و 200 هکتار در اراضی دیم و 800 هکتار نیز در اراضی آبی است.
وی اضافه کرد: در هر هکتار از باغات آبی و در هر پنج هکتار باغات دیم برای یک نفر اشتغال ایجاد می شود و سازمان جهاد کشاورزی این طرح را در راستای حمایت از کشاورزان، ایجاد مهاجرت معکوس و تحقق برنامه اقتصاد مقاومتی اجرا می کند.
پورحبیبی افزود: این میزان باغ در شهرستان های بانه، مریوان، سروآباد، کامیاران، سنندج و سقز ایجاد شده که عمده باغ های اراضی دیم به انگور سیاه و باغ های آبی نیز کاشت درختان به، گلابی، آلبالو و گیلاس اختصاص داده شده اند.
وی یادآور شد: سازمان جهاد کشاورزی کردستان با توجه به مسئولیت خود از سوی دولت در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب، اراضی مستعد توسعه باغات دیم را در اختیار دانش آموختگان رشته های کشاورزی قرار می دهد.
وی تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی احداث پنج هزار هکتار باغ را در اراضی شیب دار و مناطق مستعد شهرستان ها در دستور کار خود قرار داده که امسال نیز با اجرای سه هزار هکتار دیگر این برنامه به اتمام می رسد و مراحل بعدی آن آغاز می شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در طرح توسعه باغ های دیم زمین و نهال از سوی این سازمان تامین می شود و چاله کنی، غرس نهال و مراقبت و همت نیز بر عهده متقاضی جویای کار است.
وی افزود: سال گذشته در قالب این طرح برای تامین نهال درختان میوه 13 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته بود.
** 300 هکتار باغ در اراضی حاشیه رودخانه های مرزی ایجاد شد
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه ایجاد باغات در حاشیه رودخانه های مرزی استان از دیگر اهداف این سازمان در حمایت از کشاورزان و توسعه باغات است، گفت: در یکسال گذشته 300 هکتار باغ در حاشیه رودخانه های مرزی ایجاد شده است.
پور حبیبی اظهار داشت: این باغ ها در شهرستان های سنندج، کامیاران و مریوان ایجاد شده و هم اکنون برنامه توسعه باغات در اراضی حاشیه ای رودخانه های مرزی در هفت هزار و 200 هکتار دیگر دنبال می شود.
وی اضافه کرد: این میزان باغ در دو سال آینده با اعتبارات صندوق توسعه ملی اجرا می شود و بیشترین محصولات مورد نظر برای کاشت در این اراضی درختان گردو، بادام، گلابی و به است.
طرح توسعه اراضی آبی در حاشیه رودخانه های مرزی موسوم به جامع شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی رودخانه ‌های مرزی وزارت جهاد کشاورزی 17 هزار و 102 هکتار از اراضی کردستان با سه هزار و 400 میلیارد ریال اعتبار مصوب در حال اجراست و 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
** اجرای آبیاری نوین لازمه طرح توسعه باغات است
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: توسعه باغات در استان به شرط اجرای طرح های آبیاری نوین عملیاتی می شود که در 2 هزار و 300 هکتار از باغات توسعه یافته به این مساله توجه جدی شده است.
پور حبیبی یادآور شد: این طرح شامل ایجاد باغ در اراضی حاشیه رودخانه های مرزی اجرا می شود و به صورت ویژه و کاملا رایگان است ولی در باقی اراضی متقاضیان از تسهیلات یارانه ای دولت بهره مند می شوند.
وی تاکید کرد: در اراضی انفرادی برای اجرای سیستم آبیاری بارانی به ازای هر یک هکتار 60 میلیون ریال و اجرای سیستم قطره ایی 100 میلیون ریال به صورت بلاعوض به متقاضیان پرداخت می شود.
پورحبیبی اظهار داشت: در مزارع یا باغات مجتمعی نیز برای هر هکتار اجرای سیستم آبیاری بارانی 110 میلیون ریال و سیستم قطره ایی 130 میلیون ریال پرداخت می شود.
** محصولات باغی استان 30 درصد افزایش پیدا می کند
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه افزایش سطح تولید محصولات باغی از دیگر اهداف طرح های توسعه باغات است، افزود: پیش بینی می شود میزان برداشت محصولات باغی استان پس از ثمر دهی درختان باغ های تازه تاسیس، به صورت میانگین 30 درصد افزایش یابد.
پورحبیبی اضافه کرد: این میزان شامل تولید 105 هزار تن انواع محصولات در باغ های جدید است که پیش بینی می شود پس از بهره وری کامل باغ ها میزان تولید سالانه محصولات باغی استان از 350 هزار تن فعلی به 455 هزار تُن برسد.
وی گفت: سهم باغ های تازه دیمی حدود 30 هزار تن شامل 60 درصد از 50 هزار تن تولید سالانه فعلی است که این میزان پس از چهار سال با ثمر دهی یک هزار و 200 هکتار باغ جدید در قالب طرح توسعه اراضی شیب دار به حدود 80 هزار تن می رسد.
پورحبیبی میزان تولید سالانه محصولات باغی آبی استان را حدود 300 هزار تن اعلام کرد و یادآور شد: پیش بینی می شود پس از چهار سال بتوانیم با استفاده از 800 هکتار باغ جدید تولید را به 375 هزار تن برسانیم.
وی با اشاره به اینکه میانگین رسیدن یک باغ به ثمر دهی کامل در صورت مدیریت صحیح از سوی کشاورزان حدود چهار سال است، افزود: با توجه به تمهیدات انجام یافته از جمله آبیاری تحت فشار، رعایت الگوی کشت درختان و ارقام بهسازی شده پیش بینی می شود در هر هکتار از باغات دیم 6 تن و در باغات آبی نیز 10 تن محصول برداشت شود.
به گزارش ایرنا، برخورداری از زمین های کشاورزی مرغوب، چشمه ها و منابع آبی فراوان، شرایط آب و هوایی مناسب با داشتن میانگین بارش بیش از 500 میلی متری در سال، شرایط مناسبی را برای توسعه کشاورزی و زمینه های سرمایه گذاری این بخش در کردستان فراهم کرده است.
علاوه بر توسعه باغات توسعه اراضی آبی استان کردستان از 120 هزار هکتار به 350 هزار هکتار نیز از برنامه های سازمان جهاد کشاورزی است تا میانگین اراضی آبی را از 10 درصد یک میلیون و 200 هکتار زمین زراعی فعلی به حدود 30 درصد برساند.
تحقق کامل این اهداف و برنامه های توسعه باغات در استان کردستان علاوه بر افزایش سطح زیر کشت، نیازمند راه اندازی کارخانه ها و صنایع تبدیلی ویژه محصولات باغی است.
در حال حاضر 111 واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی دارای پروانه بهره برداری از سازمان جهاد کشاورزی با ظرفیت فراوری 740 هزار تن انواع محصولات زراعی، دامی، طیور، شیلات و باغی در این استان فعال است.
استان کردستان دارای 43 هزار هکتار اراضی باغی با بیش از 70 هزار بهره بردار است که سالانه بیش از 350 هزار تن انواع محصولات باغی در آنها تولید می شود.
کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی کشور است بطوریکه باغداران استان با تولید سالانه بیش از 45 هزار تن انگور دیم رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده اند، سیب، گلابی، زردآلو، هلو، شلیل، بادام، گیلاس، آلبالو، آلو و گردو از دیگر محصولات باغی کردستان است.
همچنین رتبه اول تولید توت فرنگی با تولید بیش از 47 هزار تن به کردستان تعلق دارد.
میانگین سالانه بارش باران در استان کردستان بیش از 540 میلی متر یعنی 2 برابر میانگین کشوری است.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/33827/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد