عصر کرد

آخرين مطالب

فرهنگ سازی مصرف، شاه کلید خروج از بحران انرژی اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - وزارت نیرو در خصوص کاهش تولید انرژی در فصل تابستان به دلیل کم شدن بارندگی و کمبود ذخیره آبی پشت سدها هشدار داده و بر ضرورت صرفه جویی و رعایت الگوی مصرف تاکید کرده که به نظر می رسد فرهنگ سازی جدی ترین راه برای برون رفت از این بحران باشد.
  طبق اعلام وزارت نیرو میزان ذخیره آبی پشت سدهای کشور در سال 95 حدود 18 میلیارد مترمکعب بود که در سال 96 به 13 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.
بر این اساس، از ذخیره آبی سال 95، حدود هشت میلیارد مترمکعب آن صرف تامین انرژی برق کشور شد در حالیکه برای تامین انرژی در سال های 96 و 97، فقط سه میلیارد مترمکعب باید صرف این مهم شود.
سال گذشته 55 هزار مگاوات برق در ایام پیک در کشور مصرف شد ولی پیش بینی می شود امسال این رقم به 58 هزار مگاوات افزایش یابد که طبق اعلام وزارت نیرو، در سال 97 با توجه به مصرف زیاد با کمبود 6 هزار مگاواتی انرژی در کشور مواجه هستیم.
طبق آماری که این وزارتخانه اعلام کرده از 58 هزار مگاوات مصرف پیش بینی شده برق در روزهای پیک فصل تابستان، 20 هزار مگاوات آن صرف استفاده از سیستم های سرمایشی می شود که تقریبا یک سوم کل مصرف است.
امسال به دلیل پایین‌ آمدن میزان بارندگی ها و کاهش ذخیره های آبی در اغلب نقاط کشور، خطر کمبود منابع آبی و به تبع آن خاموشی های احتمالی برق بشدت احساس می شود.
به اعتقاد کارشناسان و مسئولان حوزه انرژی، اساسی ترین راه برای برون رفت از شرایط موجود در تابستان پیش رو، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی برای اصلاح الگوی مصرف از سوی بخش های مختلف جامعه است.
** صرفه جویی 100 واتی هر مشترک کمبود تولید برق را جبران می کند
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان گفت: امسال 6 هزار مگاوات کمبود تولید نیرو داریم و بخاطر اینکه تولید بالاتر میسر نیست، تنها راه مصرف بهینه انرژی موجود و صرفه جویی حداقل 100 واتی از سوی هر مشترک است.
هیوا لهونیان افزود: با 10 درصد صرفه جویی در مصرف برق می توان از بحران کمبود نیرو، بدون خاموشی و قطعی برق در ایام پیک مصرف فصل تابستان گذر کرد.
وی بد مصرفی را از جمله مشکلات کشور در حوزه انرژی دانست و یادآور شد: باید از بد مصرفی به مصرف و مدیریت صحیح و در ادامه به سمت صرفه جویی حرکت کنیم.
لهونیان با بیان اینکه سیستم های روشنایی کشور غیر علمی و غیر اصولی است، تاکید کرد: ضروری است ارگان ها و سازمان های دولتی در امر استفاده اصولی از سیستم های روشنایی پیشقدم باشند تا مردم نیز به تبعیت از آنان در این راه گام بردارند.
وی با بیان اینکه انتظار نداریم مردم در طول روز از سیستم سرمایشی استفاده نکنند، گفت: مشترکان می توانند در طول روز کولرهای آبی را روی دور کُند و کولر گازی را روی درجه 26 تنظیم کنند تا در مصرف برق صرفه جویی شود.
لهونیان اضافه کرد: مشترکان در ساعات اوج مصرف برق (12 تا 16 و 20 تا 24) لامپ های اضافی را خاموش و استفاده از لوازم برقی غیر ضروری را به ساعات غیر اوج موکول کنند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان از کشاورزان نیز خواست پمپ های برقی چاه های خود را در ساعات اوج مصرف خاموش کنند.
وی یادآور شد: طبق گفته کارشناسان کشاورزی، آبیاری در ساعات 12 تا 16 آفت زا و برای محصولات کشاورزی نوعی سم مضر است بنابراین خاموش کردن پمپ ها در این ساعات به صرفه جویی در مصرف برق نیز کمک بسیار زیادی خواهد کرد.
لهونیان اظهار داشت: براساس بخشنامه وزارت نیرو، کشاورزان در صورت عقد قرارداد و همکاری با شرکت های توزیع نیرو و خاموش کردن پمپ ها در این ساعات از روز، خدمات برق رایگان دریافت می کنند.
وی با اشاره به اینکه شرط ارائه خدمات برق رایگان به کشاورزان، از مدار خارج شدن پمپاژهای برقی چاه در ساعات اوج مصرف روزانه (12 تا 16 و 20 تا 24) است، افزود: کشاورزان به ازای هر چهار ساعت خاموشی دستگاه های پمپاژ برقی در بازه زمانی پیک مصرف، از 20 ساعت برق رایگان در زمان غیر اوج مصرف برخوردار می شوند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان تاکید کرد: وزارت نیرو علاوه بر مزایای برق رایگان و براساس میزان صرفه جویی در مصرف انرژی، پاداش نقدی نیز به کشاورزان پرداخت می کند.
لهونیان افزود: اگر ادارات و بخش کشاورزی در زمان اوج مصرف صرفه جویی کنند ما یک وات خاموشی هم در سطح استان در ایام تابستان نخواهیم نداشت.
وی گفت: اگر نیازی به خاموشی برق هم باشد دنبال مشترکانی می رویم که کمترین آسیب به آنان برسد و قابلیت جابجایی مصرف و موکول کردن استفاده از انرژی به زمان های دیگر برای آنان وجود داشته باشد.
** عدم حفظ شرایط موجود ما را در 20 سال آینده با بحران مواجه می کند
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: امسال در چند استان غربی کشور از جمله کردستان بدلیل بارش های مطلوب تفاوت هایی با دیگر مناطق داشته ایم.
اقبال شانظری افزود: در کشور 70 تا 80 درصد بارندگی نسبت به متوسط دراز مدت کاهش پیدا کرد ولی در این استان این رویه کمتر بوده هر چند ادامه این روند کاهش برای سال های بعد نگران کننده است.
وی اضافه کرد: پیشنهادهایی در کارگروه سازگاری با کم آبی که در هیات دولت تشکیل شد با اولویت آب شرب ارائه شد تا در این حوزه نگرانی برای مردم و مصرف کنندگان وجود نداشته باشد.
وی یادآور شد: برای تامین مصارف آب در استان جای نگرانی وجود ندارد ولی در استان های دیگری از جمله هرمزگان با توجه به میزان بارش وضعیت نامناسب تری وجود دارد.
شانظری اظهار داشت: تلاش ما بر این است که کشاورزان و جهاد کشاورزی را در حوزه مصارف آب توجیه کنیم تا با صرفه جویی در مصارف کشاورزی ما را در تامین اب مورد نیاز یاری کنند.
مدیرعامل آب منطقه کردستان تاکید کرد: این بدین معنا نیست که صرفه جویی در حوزه برق یا آب شرب را رها کنیم تولید در این 2 بخش هزینه های تمام شده بالایی دارد بنابراین صرفه جویی در مصرف آنها همچنان از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی با بیان اینکه صرفه جویی در بخش آب شرب به لحاظ اقتصادی و ضرورت ذخیره آب مهم است، گفت: با توجه به اینکه مشخص نیست شرایط بارش در سال های آینده به چه شکل خواهد بود ضروری است ذخایر آبی مناسبی داشته باشیم.
شانظری اظهار داشت: سال گذشته آب سد قشلاق که آب شرب شهر سنندج از آن تامین می شود با کاهش قابل ملاحظه ای روبرو شد که با انتقال آب مشکل کمبود آن حل شد، بنابراین ممکن است در صورت عدم رعایت الگوی مصرف در سال های آینده هم شاهد چنین مشکلاتی باشیم.
وی افزود: حفظ وضعیت موجود و پایداری آن در گرو این است که سطح آگاهی مردم بالا برود و توجیه شوند اما این اهتمام کمتر وجود داشته و مشکل جدی گرفته نشده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان یادآور شد: برنامه های این دستگاه در قالب همایش ها، تشکل ها و برنامه هایی که ارتباط بیشتر با مصرف کننده دارد با هدف آگاه سازی برای رعایت الگوی مصرف پیگیری می شود.
شانظری اضافه کرد: از طریق آموزش و پرورش و مدارس، تبلیغات اسلامی، ظرفیت ائمه جمعه و جماعات، تشکل های مردم نهاد حوزه کشاورزی برای ترویج مصرف درست مصرف کردن و فرهنگ سازی اقداماتی انجام داده ایم.
وی اظهار داشت: اگر بتوانیم بخش های مختلف جامعه را به عنوان بهره برداران از شرایط موجود انرژی آگاه کنیم می توانیم به پایداری وضعیت کنونی در این حوزه امیدوارم باشیم.
مدیرعامل آب منطقه ای کردستان افزود: پایداری شرایط موجود در گرو مشارکت مردم است و اگر این مشارکت در حد مطلوب وجود داشته باشد از ضررهای جدی کمبود آب و قطعی برق جلوگیری می شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر برای مشکلات موجود راهکارهایی وجود دارد، گفت: اگر شرایط کنترل نشود در سنوات آینده به عنوان مثال 20 سال آینده با بحران هایی در حوزه آب و برق روبرو خواهیم بود.
شانظری افزود: رسانه ها بویژه صدا و سیما می تواند در حوزه فرهنگ سازی مصرف و صرفه جویی نقش موثری بویژه با تولیداتی مختص به حوزه آب و انرژی، داشته باشد.
وی یادآور شد: غفلت از این موارد و حفظ منابع آبی منجر به مسایلی خواهد شد که جبران آن ممکن نیست و مشکلاتی همچون مهاجرت و جدال بر سر آب در آینده جدی خواهد بود.
** رویه های سنتی استفاده از منابع با تعیین ضوابطی تغییر کند
مدیرعامل آبفای شهری کردستان هم در این میزگرد گفت: با توجه به اینکه حوزه آب شرب به شرایط اقلیمی و بارش ها وابسته است در سال های گذشته و وقوع خشکسالی های بلند مدت در کنار مصرف بی رویه شاهد شرایط بدی بودیم.
محمدحسین محمدی افزود: سالانه 110 میلیون مترمکعب آب شرب در استان کردستان تولید و توزیع می شود که یک چهارم از هزینه بهای تمام شده تولید آب شرب از مشترکین دریافت می شود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت بهتری در زمینه آب شرب در مقایسه با سال های قبل داریم، اظهار داشت: در مواقع بحرانی تا حدودی نوع مصرف بهبود می یابد اما به محض اینکه شرایط بحرانی پشت سر گذاشته می شود به نوع مصرف نامناسب بر می گردیم.
محمدی با بیان اینکه اگر الگوی درستی برای مصرف انتخاب نشود به شرایط گذشته بر می گردیم، اضافه کرد: باید ضابطه های تعیین شده و رویه های سنتی استفاده از منابع آب تغییر کرده و از تکنولوژی نوین برای مدیریت مصرف استفاده شود.
وی از مشترکین خواست با رعایت مصرف و صرفه جویی شرایط را برای استفاده همگان از آب فراهم کنند تا الگوها به صورت قواعد علمی و ضوابط تکلیفی در آید و در کنار فرهنگ سازی، اجرایی شود.
مدیرعامل آبفای شهری کردستان با اشاره به اینکه عرضه و تقاضای اقتصادی هم در نوع مصرف آب اثرگذار است، گفت: وقتی انرژی با یارانه بالایی به مصرف کننده عرضه می شود نمی توان انتظار داشت کسانی بدون توجه به این سرمایه ملی، آن را هدر دهند.
محمدی با بیان اینکه انتظار نداریم کسی از نیاز واقعی خود کمتر مصرف کند، یادآور شد: در کنار مصارف کنترل نشده خانگی ما شاهد هستیم بسیاری از ادارات بیشتر از ضوابط مصرف می کنند، اهتمامی در بازسازی تجهیزات مصرفی خود ندارند و حتی برای آبیاری فضای سبز نیز از آب شرب استفاده می کنند.
وی با اشاره به اینکه میانگین زمان رفع اتفاقات حوزه آبفای شهری کردستان بسیار کاهش پیدا کرده است، اظهار داشت: در سال 96 با برنامه ریزی های انجام شده شاهد کاهش 2.5 درصدی پرت آب شرب در استان بودیم.
مدیرعامل آبفای شهری کردستان افزود: یکی از برنامه های آبفا اصلاح تجهیزات مصرف اماکن عمومی است که بعضا از پرداخت آب بها معاف هستند و در این راستا به اصلاح سیستم لوله کشی و شیرآلات این اماکن با هزینه شرکت اقدام می کنیم.
** مسئولان باید در صف اول اطلاعات باشند
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان برخی مسئولان و مدیران را در افزایش مصرف انرژی مقصر دانست و یادآور شد: اگر مردم را از چگونگی مصرف بهینه انرژی و بحران های ناشی از عدم صرفه جویی آگاه کنیم قطعا آنان همکاری لازم را در این زمینه خواهند داشت.
لهونیان با بیان اینکه مسئولان باید در صف اول اطلاع رسانی در این عرصه باشند، افزود: متاسفانه برخی از مدیران خود از وضعیت موجود و نحوه فرهنگ سازی برای کاهش مصرف انرژی اطلاع ندارند.
وی اظهار داشت: اگر بتوانیم از طریق رسانه ها اطلاعات درستی از الگوی صحیح مصرف به مشترکان بدهیم تابستان امسال را بدون خاموشی و قطعی برق سپری خواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان در مورد برنامه های این دستگاه برای کاهش مصرف اظهار داشت: وزارت نیرو برای کاهش مصرف به صورت قانونی الگوها و تعرفه بندی هایی را در زمان اوج مصرف در نظر گرفته است.
لهونیان با بیان اینکه مشترکان پرمصرف خانگی و تجاری در زمان پیک مصرف، باید چند برابر تعرفه هزینه پرداخت کنند، افزود: در صورتی که مشترکان برق، مصارف غیر ضروری را به مواقع غیر اوج مصرف موکول کنند به جبران کمبود نیرو کمک کرده و هزینه کمتری نیز پرداخت خواهند کرد.
وی تاکید کرد: مشترکان بخش صنایع نیز اگر در زمان اوج مصرف، 10 تا 15 درصد مصرف شان را کاهش داده و از مولدهای تولیدی خود برای تامین برق مورد نیازشان استفاده کنند، مشوق های نقدی دریافت می کنند.
مدیرعامل شرکت توزیع برق کردستان گفت: توصیه می شود صنایع و واحدهای تولیدی، برنامه های تعمیراتی خود را در زمان اوج مصرف برق انجام دهند ضمن اینکه انتقال روز تعطیل کاریشان به یکی از روزهای شنبه تا چهارشنبه کمک بسیار خوبی به کاهش مصرف برق می کند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان یادآور شد: در سال گذشته یک میلیارد و 600 میلیون ریال پاداش نقدی به مشترکان کم مصرف در بخش های صنعت و کشاورزی پرداخت کردیم.
لهونیان اضافه کرد: مشترکان بخش های کشاورزی، صنایع و اداراتی که تمایل دارند در زمینه کاهش مصرف برق با این شرکت قرارداد ببندند، تمام جزییات برنامه های تشویقی را به آنان اعلام خواهیم کرد.
وی اظهار داشت: تکلیف شده تمام ادارات 20 درصد از مصرف خود را از محل انرژی های نو تامین کنند که غیر از 2 سازمان در کردستان هنوز هیچ دستگاه اجرایی و ارگان دیگری در این خصوص اقدام نکرده است.
** تغییر الگوی کشت و سیستم آبیاری در چهار سال اخیر بهبود یافته است
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: شورای حفاظت از منابع آب از سال 93 مصوباتی در راستای کاهش مصرف و تغییر الگوی کشت، مجهز شدن به سیستم های آبیاری نوین و تحت فشار و تغییر الگوی کشت به الگوهای کم آب طلب داشته است.
اقبال شانظری اضافه کرد: ابتدا مقاومت هایی بویژه از سوی کشاورزان برای کاهش سطح زیرکشت برخی از محصولات آب بر و تغییر الگوی کشت وجود داشت ولی با اطلاع رسانی این مقاومت ها کمتر شد.
وی افزود: ابتدا اداره جهاد کشاورزی هم از نظر کشاورزان تبعیت می کرد اما در چهار سال اخیر همراهی زیادی در این زمینه با آب منطقه ای برای کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی ایجاد شده است.
شانظری یادآور شد: سازمان جهاد کشاورزی در سال آبی 96 این روند را در حد امکان در بحث تغییر الگوی کشت پیش برده است به عنوان مثال در این چهار سال سطح زیر کشت سیب زمینی که آب زیادی مصرف می کد تا 70 درصد کاهش پیدا کرده و غلات و کلزا جایگزین آن شده است.
وی اضافه کرد: بر اساس آمارهایی که سازمان جهادکشاورزی ارائه داده است سیستم های آبیاری تحت فشار نیز در دشت های ممنوعه قروه و دهگلان تا 70 تا 80 درصد در اراضی اجرایی شده است.
وی با اشاره به اینکه اعداد و ارقام نگرانی های ما را رفع نکرده و از نظر ما کار زیادی باقی مانده است. اظهار داشت: این اعداد و ارقام توسط کشاورزان داده می شود ولی مهم این است که این اتفاق افتاده باشد.
شانظری افزود: شرکت آب منطقه ای به تحویل حجمی آب می پردازد و با شارژ کردن کارت های هوشمند هر بهره بردار تلاش کرده او حجم ثابتی از آب دریافت کند که با همین حجم آب نیز می تواند سطح زیر کشت خود را افزایش دهد.
** بخش بالایی از هدر رفت آب شرب به دلیل فرسودگی شبکه توزیع است
مدیرعامل آبفای شهری کردستان با اشاره به اینکه فرهنگ سازی را از مجموعه خود آغاز کرده ایم، گفت: تغییر الگوی فرهنگی سازمان، افزایش بهره وری امداد و حوادث، اجابت خواسته های مردم و رصد مسایل و حل آنها پیش از رجوع مردم بخشی از این فعالیت ها است.
محمدی اضافه کرد: سعی کرده ایم از تمام ابزارها از جمله ظرفیت دانشگاه ها با انعقاد تفاهم نامه و رسانه های جمعی، شنیداری و دیداری برای فرهنگ سازی استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه آموزش مشاورین بانوان، مدیران و معلمان از جمله برنامه های انجام شده است، اظهار داشت: تبلیغ روش های مختلف مدیریت و کاهش مصرف مستندسازی شده و در قالب بسته هایی عرضه شده است.
محمدی افزود: هفت هزار کیلومتر شبکه توزیع داریم که 30 درصد آن به دلیل قدمتی که دارد فرسوده است و بخش عمده پرت آب شبکه نیز از همین طریق است که باید در برنامه اصلاح قرار گیرد.
وی با بیان اینکه بر اساس منابع مالی که در اختیار داریم سالانه اصلاح این شبکه انجام می شود، تاکید کرد: با توجه به اینکه سیستم ما بر اساس عرضه و تقاضا نیست، تعرفه های دریافتی کفاف اصلاح شبکه را نمی دهد.
مدیرعامل آبفای شهری کردستان گفت: بخش قابل توجهی از هدر رفت آب شرب هم ناشی از همین فرسودگی شبکه است اما مشترکین ما 2 برابر تعریف جهانی مصرف آب دارند که عدم رعایت الگوی مصرف توسط آنها، صرفه جویی را ضروری می کند.
** فرهنگ سازی و هدف گذاری برای کاهش مصرف
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان به بحث فرهنگ سازی با هدف بهینه سازی مصرف انرژی اشاره کرد و گفت: کار فرهنگ سازی در حوزه برق در 2 بخش انجام می شود که آگاه کردن مردم از نحوه صرفه جویی در اولویت است.
لهونیان با بیان اینکه برای این کار فرهنگ سازی را از مدارس و نماز جمعه ها شروع کردیم، افزود: به موازات کار اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم، بحث اصلاح زیرساخت ها نیز باید انجام شود.
وی از آغاز اجرای مراحل تهیه طرح های معماری با هدف اصلاح الگوی مصرف برق خبر داد و یادآور شد: انشعاب ها را به شرطی واگذار می کنیم که تاسیسات ساختمان، طرح آن از سازمان نظام مهندسی و اجرای آن مورد تایید مهندس دارای صلاحیت باشد.
لهونیان اظهار داشت: بخشی از نگاه های بهینه سازی را با سازمان نظام مهندسی مطرح می کنیم و آنها در مراحل تهیه طرح منظور می کنند تا این بخش را به صورت جدی پیگیری کنیم.
وی تاکید کرد: باید نیازهای مردم را به درستی شناسایی و به طور صحیح برآورده کنیم بنابراین روش های صحیح برآورده کردن نیازها در حوزه انرژی برق را آموزش می دهیم.
** نگاه صدا و سیما به مقوله آب تغییر کند
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: اولویت ما کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی است و در این راه کم هزینه ترین و بهترین راهکار اقدامات پیشگیرانه است.
اقبال شانظری تاکید کرد: هزینه توجیه نشدن مردم بسیار بیشتر از هزینه های اطلاع رسانی و فرهنگ سازی است بنابراین باید در این بخش ورود جدی تری داشته باشیم.
وی با بیان اینکه برای تهیه چند فیلم و سریال با صدا و سیمای مرکز کردستان قرارداد بسته ایم، افزود: نگاه صدا و سیما در مورد آب باید تغییر کند و نه تنها برای تولیداتی که توسط شرکت آب منطقه ای درخواست می شود نیاز به قرارداد نباشد بلکه خود نیز به تولیداتی در این زمینه بپردازد.
شانظری با اشاره به اینکه در راستای اطلاع رسانی نشست های خبری برگزار کرده ایم، اظهار داشت: با آموزش کودکان و نوجوانان از طریق کانون پرورش فکری و آموزش کشاورزان با برگزاری همایش هایی در مناطق روستایی برنامه های فرهنگ سازی این شرکت پیگیری شده است.
** رشد حاشیه نشینی عامل جدی در افزایش مصرف آب شرب است
مدیرعامل آبفا کردستان یکی از عوامل جدی در افزایش مصرف آب شرب در مناطق شهری را رشد حاشیه نشینی دانست و گفت: با رشد انشعابات غیرمجاز در مناطق حاشیه شهر چگونه می توان انتظار ترویج الگوی صحیح مصرف را داشت.
محمدی افزود: تا سال 96 اجازه انجام فعالیتی در این مناطق نداشتیم اما اکنون می توانیم انشعابات قانونی در این مناطق با هدف مدیریت مصرف واگذار کنیم که تاکنون پنج هزار انشعاب در شهر سنندج ساماندهی شده است.
وی اظهار داشت: در مناطقی از حواشی شهر از این ساماندهی استقبالی نشد که باید از طریق مختلف برای آگاه بخشی به جامعه هدف تلاش کنیم.
محمدی با بیان اینکه ضروری است توسعه شهرها الگومند شود، تاکید کرد: مکلف کردن کسی که چند سال از انشعاب غیرمجاز بهره برده به رعایت مصرف صحیح کار سختی است.
مصرف برق مشترکان ایرانی 2.5 برابر استانداردهای جهانی است، از محل صرفه جویی آب می توان آب مورد نیاز 2 برابر جمعیت کنونی ایران را تامین کرد اینها نشانه رویه غیرصحیح مصرف انرژی در کشورمان است که نیاز به اصلاح دارد که مهمترین راهکار فرهنگ سازی و تشویق مصرف کننده به رعایت الگوی صیحیح و مدیریت مصرف است.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/33785/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

طرح اجرای فیبرنوری کشور امسال به اتمام می‌رسد

رونمایی از طرح مرکز رشد و نوآوری اتاق بازرگانی سنندج

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

امیری: از مردم برای رای به صحنه‌های ماندگار بازی با ژاپن تشکر می‌کنم

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

پشت صحنه تازه‌ترین فیلم پارسا پیروزفر در سینما

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

نقشه زن خیانتکار برای قتل شوهر

فال انبیا فردا پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

1268 واحد تولیدی و صنعتی کردستان به شبکه سراسری گاز متصل شدند

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی بدون صاحب به مرکز کرمان صادر شد

شرکت گاز کردستان 1268 واحد تولیدی و صنعتی مصوبه شورای اقتصاد را به شبکه سراسری گاز متصل کرد

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل