عصر کرد

آخرين مطالب

شوکت شیان در تلالو طلای سرخ کردستان خودنمایی می کند مقالات

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج- شوکت و شکوه روستای شیان از توابع شهرستان سنندج در تلالو طلای سرخ کردستان خودنمایی می کند و علاوه برگردشگری طبیعی در گردشگری کشاورزی هم یکی از روستاهای سرآمد استان است.

 شهرستان سنندج دارای سه بخش شامل مرکزی، کلاترزان و سیروان است که از این بخش ها، سیروان دارای دو دهستان ژاورود و میانرود است، بخش سیروان 23 روستا را شامل می شود که همگی آنها دارای بافت تاریخی و منظر گردشگری ویژه خود هستند.
جمعیت بخش سیروان بالغ بر 12 هزار نفر است که شغل مردمان روستاهای این بخش باغداری و دامداری است و در تولید بسیاری از محصولات باغی هم چون توت فرنگی در سطح کشور شناخته شده اند.
شیان یکی از روستاهای بخش سیروان است که در دهستان ژاورد واقع شده و از یک دهه گذشته به عنوان روستای هدف گردشگری در استان کردستان معرفی شده و از سال گذشته هم در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
برای رسیدن به روستای شیان باید مسافت 46 کیلومتری را از سنندج به طرف این روستا طی و در طول این مسیر هم از چندین روستای دیگر هم چون درویشان، توریورعبورکنیم، مسیری که در هر فصلی زیبایی خاص خود را دارد و مسافران با دیدن مناظر زیبا و چشم نواز آن، گرمای تابستان و سرمای زمستان منطقه را از یاد خواهند برد.
علاوه بر بافت و معماری این روستا از دیگر پتانسیل های گردشگری این روستا می توان به خاک حاصلخیز، آب فراوان به گونه ای که به گفته اهالی روستا حدود 250 چشمه آب در این روستا وجود دارد، تولید محصولات کشاورزی و مهم تر از همه خلق و خوی گرم و مهمان نوازی مردم اشاره کرد.
بیشترین سطح زیرکشت اراضی کشاورزی در شیان به کشت توت فرنگی اختصاص پیدا کرده است که وجود آب و خاک مناسب این منطقه منجر شده تولید این محصول به نام شیان آوازه ای در سطح کشور برای خود پیدا کند.
شیان زادگاه فرهیختگان و عالمان زیادی هم چون شیخ جمیل مردوخی شیان بوده و علاوه براین شهید ابراهیم بلندی نخستین فرمانده ارتش توپخانه کردستان هم از اهالی این روستا بوده است.
امروز هم جوانان این روستا علاقه فراوانی به کسب علم ودانش دارند و هم اکنون 250 نفر از دختران و پسران شیانی دارای مدارک دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی هستند.
کشاورزان کمترین بهره را از تولیدات خود می برند
بیشتر جوانان مشغول به تحصیل این روستا ایام تعطیلات را برای کمک به والدین خود در باغات و مزارع سپری می کنند، آزاد سعداللهی یکی از جوانان روستا و دانشجوی رشته مهندسی ساخت وتولید است که در ارتباط با وضعیت کشاورزی شیان گفت: متاسفانه همیشه در زمان برداشت محصول کمترین بهره نصیب کشاورزان می شود و سود تولید همواره در جیب دلالان می رود.
وی عنوان کرد: علی رغم اینکه در چند ماه اخیر شاهد گرانی و افزایش قیمت بسیاری از محصولات و تولیدات مختلف در سطح بازار بودیم ولی این شامل حال تولیدات کشاورزی منطقه ما نشد.
وی اظهارداشت: محصول توت فرنگی را با قیمت هر کیلو 3 الی 4 هزار تومان از باغداران ما خریداری کردند و این دلالان هستند که آن را به چند برابر قیمتی که به کشاورزان پرداخت کردند در بازار به فروش رساندند.
این جوان اهل روستای شیان افزود: توت فرنگی که در شیان تولید می شود به دلیل اینکه از آب سالم و خاک مناسب برخوردار است بسیار خوش طعم بوده و ظاهری زیبا و مطلوب و بازارپسند دارد و همین ویژگی ها باعث شده که روستاهای مجاور هم محصول خود را به نام شیان در بازار عرضه کنند.

سعداللهی با اشاره به اینکه ارقام اصلاح شده توت فرنگی که در روستای شیان کشت شده پاروس و کویین الیزا است، گفت: علی رغم ماندگاری بالا و درشت بودن این ارقام ولی هنوز بیشترین رقمی که در این روستا کشت می شود رقم توت فرنگی محلی است.
اختصاص غرفه ای به عرضه محصولات باغی شیان در تهران
وی یکی از خواسته های اهالی این روستا را اختصاص غرفه ای در بازار میوه و تره بار تهران به عرضه محصولات باغی شیان ذکر کرد و اظهارداشت: این خواسته را پیگیری کردیم و امیدواریم که محقق شود.
وی ادامه داد: علاوه بر توت فرنگی، انگور، آلبالو و گردو هم در شیان تولید می شود که این محصولات هم از مرغوبیت بالایی برخوردارند.
این جوان روستای شیان عنوان کرد: متاسفانه تولید محصولات کشاورزی درآمد آنچنانی برای کشاورزان ندارد و اگر دانشجو نبودم قطعا کار کشاورزی را انجام نمی دادم چون صرفه اقتصادی ندارد ومی طلبد مسئولان برای قطع دست دلالان چاره ای بیاندیشند تا از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری شود.
بخشدار سیروان هم   با اشاره به اینکه این بخش دارای ظرفیت های فراوان گردشگری است، گفت: روستاهای این بخش پیشینه تاریخی دارند و روستای شیان از هر نظر کمتر از روستای ماسوله در شمال کشورنیست.
ایرج محمدی فرد با بیان اینکه شیان یکی از روستاهای ثبت ملی شده استان کردستان است، بیان کرد: ثبت ملی به معنای شناسنامه دار کردن روستا ها است و قطعا مسئولان نمی توانند فرهنگ ایجاد کنند چرا که فرهنگ ریشه در تاریخ مناطق مختلف ما دارد.
وی یکی از رسالت های مسئولان را ایجاد زیرساخت مناسب برای توسعه گردشگری خواند و اظهارداشت: امروزه صنعت توریسم و گردشگری به عنوان صنعت پایداری در توسعه روستاها به شمار می رود که این مهم مقدمه ای برای توسعه شهرها نیز محسوب می شود.
وی با بیان اینکه رسانه ها هم در قبال مردم مسئولیت هایی دارند، افزود: انتظار می رود اهالی رسانه در معرفی روستاهای گردشگری به آحاد مردم تلاش مضاعفی داشته باشند.
بخشدار سیروان به برگزاری جشن ها وبرنامه های مختلف در روستای شیان اشاره کرد و گفت: یکی از جشن هایی که از سالیان گذشته در این روستا برگزار می شود جشن نوروز است که مردم زیادی از اقصی نقاط کشور و حتی کشورهای خارجی هم در آن شرکت می کنندو
محمدی فرد اضافه کرد: در این جشن مردم منطقه براساس رسم و آیینی کهن ستایش خود را از خالق یکتا به دلیل ارازانی کردن بهار را بجا می آورند.
نابسامانی در بازار عرضه توت فرنگی مشکل اساسی توت فرنگی کاران
دهیار روستای شیان هم به برگزاری نخستین جشنواره برداشت توت فرنگی دراین روستا اشاره کرد و گفت: این جشنواره به همت تعدادی از دستگاه های اجرایی استان و بخشداری سیروان و انجمن شاه نشین شیان به مدت سه روز در تاریخ 6 الی 8 تیرماه برگزار شد.
محمد کاظمی عنوان کرد: این جشنواره می بایست اوایل خرداد برگزار شود ولی به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان به تیرماه موکول شد.

وی اظهارداشت: امیدواریم برگزاری چنین جشن هایی زمینه عمران و آبادانی هرچه بیشتر این روستا ودیگر روستاهای موجود در بخش سیروان را فراهم کند.
وی طبیعت بکر، بافت ومعماری تاریخی، محصولات کشاورزی و چشمه های آب فراوان را از پتانسیل های گردشگری روستای شیان خواند و افزود: این روستا در بحث گردشگری کشاورزی هم با تولید محصول ارزشمند توت فرنگی زمینه توسعه را دارد.
دهیار روستای شیان به مهمترین مشکلات این روستا هم اشاره کرد و گفت: اراضی کشاورزی این روستا فاقد سند مالکیت هستند به همین دلیل امکان بهره مندی از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی برای روستاییان ما وجود ندارد.
وی اضافه کرد: نابسامانی در بازار عرضه و فروش توت فرنگی و نبود صنایع تبدیلی در این خصوص هم به دیگر مشکلات روستاییان شیان افزوده شده است.
باغات شیان مهمترین جاذبه گردشگری دراین روستا است
رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه بخش کشاورزی یکی از محورهای مهم توسعه کردستان است، عنوان کرد: نمونه این پتانسیل توسعه را می توان در روستای شیان مشاهده کرد که کشت و تولید توت فرنگی منجر به ایجاد اشتغال ودرآمد برای مردم این روستا شده است.
خالد جعفری با بیان اینکه منبع درآمد 650 نفر از جمعیت ساکن در روستای شیان باغداری و دامداری است، بیان کرد: باغات ومحیط دست نخورده این روستا یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری است.
وی با اشاره به اینکه 80 درصد تولید توت فرنگی کشور مربوط به استان کردستان است، اضافه کرد: در حال حاضر 3 هزار و 200 هکتار در استان به کشت توت فرنگی اختصاص یافته که از این میزان 20 درصد آن مربوط به شهرستان سنندج است .
وی تولید سالانه توت فرنگی دراستان را 45 هزار تن ذکر کرد و ادامه داد: قسمت اعظم این تولید مربوط به شهرستان سنندج است که روستای شیان هم یکی از روستاهایی است که بیشترین تولید وسطح زیرکشت توت فرنگی را دارد.
اطراف روستای شیان را کوه های شاه نشین، کوچکه ره ش، هنه ژال احاطه کرده و اراضی وباغات موجود در دامنه این کوه ها جلوه زیبایی به این روستا بخشیده است و در طول سال علاوه بر گردشگران کوهنوردان زیادی هم از اقصی نقاط ایران برای کوهنوردی به این روستا می آیند.
شیان ودیگر روستاهای منطقه هورامان کردستان دارای ظرفیت های زیادی برای توسعه گردشگری اعم از گردشگری فرهنگی، طبیعی و کشاورزی هستند و باید دست اندرکاران هم همت لازم را در راستای ایجاد زیرساخت های لازم در این منطقه و نیازهای اساسی گردشگران فراهم کنند تا شاهد حضور بیشتر گردشگران در این روستاها باشیم.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/33743/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کنسرت‌های اردیبهشت در راهند؛ از طلیسچی تا بانی

دقیقی: اطرافیان می‌گفتند گزینه اول تراکتور هستی

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس