عصر کرد

آخرين مطالب

نوعروس کردستان در پی ماه عسل فرهنگی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - توت فرنگی میوە ملس بهاری بە عنوان ظرفیتی جدید در دل گردشگری کردستان جایی برای خود باز کردە و همچون نو عروسی کە در پی اتفاق های شیرین زندگی مثل ماە عسل است در جذب گردشگران عمل کند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، کردستان از ظرفیت بالقوه ای در بخش های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی برخوردار است که نیازمند حرکت منسجم و هماهنگ برای تبدیل شدن به ظرفیتی بالفعل در راستای توسعه پایدار است.
به گواه برخی کارشناسان اقتصادی، صنعت گردشگری قادر است ناجی اقتصاد کشور در رهایی از وابستگی به صنعت نفت باشد از این رو می توان با تقویت شاخه های این صنعت این گفته را به حقیقت تبدیل کرد.
کشاورزی، بومگردی و طبیعت گردی از جمله شاخه های صنعت گردشگری است که کردستان در این سه بخش جایگاهی ویژه اما نیازمند توجه بیشتر دارد که تازه ترین تلاش مسئولان استفاده از ظرفیت توت فرنگی به عنوان محصول کشاورزی و پر درآمد برای توسعه گردشگری روستایی است.
استان کردستان در کوه های زاگرس غربی قرار گرفته و این موقعیت جغرافیایی باعث شده از طبیعتی بکر، محصولاتی متفاوت، روستاهایی با بافت معماری، آداب و فرهنگی مختص مردمان خود برخوردار باشد که هر کدام شاخصه ای برای تبدیل شدن به یک قطب کردشگری است.
با وجود اینکه تنها پنج دهه از سابقه کشت توت فرنگی در کردستان سپری می شود اما اکنون سهم 75 درصدی در تولید این محصول در کشور را دارد.
توت فرنگی در روستاهایی تولید و عرضه می شود که خواستگاه تاریخ و فرهنگ استان است و مسئولان تلاش می کنند تا با نقش آفرینی بخش خصوصی برندی تازه برای این محصول ایجاد شود تا علاوه بر شهرت ملی، آوازه ایی جهانی نیز برای آن کسب کنند.
نخستین اقدام این هدف، برگزاری جشنواره توت فرنگی در روستای شیان از توابع سنندج با حضور 20 تور لیدر از استان های تهران، یزد، اصفهان، شیراز، کرمان کرمانشاه و همدان بود، در این برنامه همه بر بالقوه بودن این محصول در گردشگری کردستان تاکید کردند اما بالفعل شدن آن نیازمند انجام و توسعه برخی زیر ساخت ها است.
رئیس انجمن راهنمایان گردشگری استان یزد که از مهمانان این جشنواره بود به خبرنگار ایرنا گفت: برگزاری جشنواره محصولات کشاورزی از مهمترین گام ها برای معرفی ظرفیت های گردشگری است اما در کنار این جشنواره ها باید زیرساخت های رفاهی و آرامش گردشگران نیز تامین شود.
رسول جلال الدینی اظهار داشت: جشنواره توت فرنگی کردستان با وجود اینکه نخستین بار اجرا شد دارای نقاط قوت و ضعف بود اما آنچه برای گردشگران اهمیت دارد رقم خوردن یک خاطره خوب در سفر است.
وی تاکید کرد: به علت استقبال گرم و صمیمی مردم، اجرای موسیقی های نشاط آور کُردی، میزبانی مثال زدنی مردم روستای شیان، خاطره خوب برای گردشگران از این جشنواره در ذهن می ماند اما برخی کاستی ها نیز موجب سردرگمی شده بود.
جلال الدینی از جمله این کاستی ها را مکفی نبودن امکانات بهداشتی در محل برگزاری جشنواره دانست و افزود: انتظار می رود در دوره های بعدی در کنار اینکه اینگونه امکانات تعبیه می شود سین برنامه ها در اختیار مهمانان قرار گیرد و محل اجتماع و نشستن گردشگران نیز ساماندهی شود.
وی یادآور شد: محل نشستن مهمانان در این جشنواره بخاطر قرار گیری در مسیر گذر به باغات، حاشیه رودخانه و دیواره های باغ ها مشکلاتی برای گردشگران ایجاد کرد اما با گستردگی اجرای برنامه های نشاط آور از جمله موسیقی سنتی، بر روی تفریح گردشگران کمتر تاثیر گذاشت.
وی عدم برقراری ارتباط اینترنتی در محل جشنواره که تاثیر بسزایی در تبلیغات گردشگری دارد را یکی دیگر از نقاط ضعف اعلام کرد و گفت: هر چند بسیاری از افراد به روستاهای هدف گردشگری مسافرت می کنند تا مدت زمانی از زندگی صنعتی دور باشند اما لازم بود دست اندرکاران جشنواره امکانات را برای مسافران فراهم می کردند.
جلال الدینی به نقش بخش خصوصی در توسعه زیرساخت های گردشگری نیز اشاره کرد و افزود: بخش خصوصی باید حرف اول را بزند چون لازمه توسعه صنعت توریسم فعالیت بخش غیر دولتی است.
یکی از توت فرنگی کاران نمونه شهرستان سنندج نیز جشنواره برداشت را اقدامی موثر در معرفی محصول می داند اما حمایت در عرضه آن به نرخ واقعی را از ضرورت های موفقیت تولید محصول در تاثیر گذاری بر معیشت مردم اعلام می کند.
عزت الله بهرامی با اشاره به اینکه توت فرنگی کردستان اکنون به عنوان یک برند ویژه جایگاه خود را در کشور پیدا کرده است، اظهار داشت: در برخی موارد باغداران نمی توانند بخاطر فعالیت دلالان محصول خود را به قیمت اصلی بفروشند و این مساله باعث کاهش امید از کشت و تولید محصول می شود.
وی 800 متر مربع از باغ چند هزار متری خود را به کشت توت فرنگی اختصاص داده است و سالانه حدود 2 تن محصول از آن برداشت می کند و باور دارد تحقق این اهداف تنها به کمک مسئولان امکان پذیر نیست بلکه همت جمعی روستاییان را نیز می طلبد.
بهرامی اضافه کرد: در 65 سال عمر خود به این نتیجه رسیده ام که می توان با کار تیمی بسیاری از اهداف را بدون مشکل پیش برد از این رو امیدوارم مردم روستا بتوانند با استفاده از قدرت کار گروهی در برابر مشکلات خود ایستادگی کنند.
یکی از اعضای صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی محصولات روستایی روستایی شیان نیز گفت: تشکیل تعاونی ها و صندوق های خرد و واحدهای فرآوری محصول از نیازهای توسعه فعالیت های روستایی است.
صدریه مرادی اظهار داشت: زنان این روستا از شهریور 96 تاکنون 2 صندوق خُرد تشکیل داده اند که در زمینه تولید، فرآوری، بسته بندی و فروش محصولات بومی فعالیت می کند.
وی تاکید کرد: این صندوق ها موفق به جذب مشارکت 50 نفر از زنان روستایی شده اند و زمینه پایداری اشتغال آنها در فعالیت های روزمره را فراهم کرده اند.
مرادی افزود: با توجه به اینکه زنان روستاهای هورامان نقش تاثیر گذاری در روند فعالیت های کشاورزی به خصوص باغداری دارند ایجاد این صندوق ها در متمرکز شدن انرژی آنها برای کمک به بهبود معیشت خانواده ها تاثیر بسزایی داشته است.
وی یادآور شد: اکنون زنان این روستاها در صندوق های خُرد اقدام به فعالیت هایی از جمله خیاطی (کُردی دوزی)، بسته بندی گیاهان بومی و دارویی از جمله گل سرخ و سبزیجات و فرآوری محصولات از جمله تهیه مربا، شربت از توت فرنگی و ساخت صنایع دستی از جمله کلاش اقدام می کنند.
مرادی اضافه کرد: محصولات تولید شده در روستا به گردشگران عرضه می شود و علاوه بر آن برخی نیز محصولات تولیدی را در شهر سنندج به فروش می رسانند.
وی با بیان اینکه در برخی موارد دلالان محصولات کشاورزی مانع بزرگی در فروش هستند، گفت: برگزاری جشنواره ها در کنار اینکه باعث معرفی روستا به عنوان یک پتانسیل گردشگری می شود به کوتاه شدن دست دلالان نیز کمک می کند.
وی با بیان اینکه این صندوق ها با حمایت سازمان جهاد کشاورزی و سرمایه آورده اعضا تشکیل شده است، اضافه کرد: حمایت سازمان ها برای توسعه فعالیت های صندوق از جمله فرآوری محصول از نیازهای روستاییان است که با ارائه تسهیلات کم بهره محقق می شود.
دهیار روستای شیان هم با بیان اینکه این روستا بدلیل داشتن خاک حاصلخیز و چشمه های متعدد آب از قطب های تولید توت فرنگی سالم و ارگانیک است، اظهار داشت: برگزاری جشنواره توت فرنگی شیان از سه سال قبل با پیگیری انجمن فرهنگی و اجتماعی روستایی شانشین شیان پیگیری شده است.
محمد کاظمی افزود: این جشنواره امسال پس از حمایت های سازمان های جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری، بخشداری سیروان و فرمانداری سنندج برگزار شد.
وی اضافه کرد: این روستا از 10 سال پیش به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شد و سال گذشته نیز به عنوان یکی از روستاهای تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
کاظمی یادآور شد: دارا بودن بافت تاریخی و فرهنگی و طبیعی روستا از جاذبه ای گردشگری شیان است و باید تلاش های گستره تری برای معرفی آن در کشور انجام شود.
وی برگزاری این جشنواره را از مهمترین اقدامات در راستای معرفی شیان به عنوان ظرفیت گردشگری اعلام کرد و گفت: اما برای تجلی این پتانسیل ها نیازمند ایجاد امکانات زیرساختی است.
دهیار شیان تاکید کرد: تکمیل چهار کیلومتر راه روستایی، گازرسانی، ترمیم شبکه 40 ساله آب شرب روستا، اجرای کامل طرح هادی، اجرای طرح کاداستر و رفع تداخل اراضی روستایی از نیازهای شیان برای توسعه زیر ساخت های است.
بخشدار سیروان نیز گفت: صنعت توریسم و گردشگری روستایی مقدمه توسعه پایدار در روستاها است.
ایرج فرد با بیان اینکه گردشگران بیشترین تاثیر را در ایجاد توسعه دارند لذا گردشگران حاضر در جشنواره توت فرنگی شهروند افتخاری شدند، افزود: این گردشگران که تورلیدرهایی از 20 استان کشور هستند رسالت اصلی در شناساندن این روستا به عنان یک جذابیت گردشگری در کشور را بر عهده دارند.
بخشدار سیروان با بیان اینکه زمینه رشد روستاهای تاریخی و طبیعی با تکیه بر توان گردشگری میسر است، اظهار داشت: برای رسیدن به این هدف، طرح شناسنامه دار کردن و گردآوری بانک اطلاعات فرهنگی، آیینی و سنتی روستاهای این بخش آغاز شده است.
ایرج فرد افزود: بخشداری با هماهنگی فرمانداری سنندج در کنار پیگیری طرح شناسنامه دار کردن روستاها، تکمیل امکانات زیر ساختی روستاهای هدف گردشگری از جمله آسفالت راه روستایی و گازرسانی را در اولویت قرار داده است.
وی یادآور شد: 60 درصد روستاهای بخش سیروان گاز دارند و امسال نیز مردم روستاهای مورد هدف گردشگری شیان، تخته و حلوان از نعمت گاز بهره مند می شوند.
فرد به اهتمام دستگاه های اجرای برای تکمیل طرح های نمیه تمام روستایی اشاره کرد و گفت: امسال ادامه عملیات آسفالت راه روستای گردشگری شیان که به علت کمبود اعتبارات ناتمام مانده بود از سر گرفته می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان نیز با بیان اینکه ایجاد امکانات در روستاهای هدف گردشگری از اهداف این اداره کل است، افزود: با توجه به اینکه روستای شیان سال گذشته در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید از همان موقع شاهد تمرکز ایجاد زیرساخت های گردشگری در این منطقه هستیم.
سید محسن علوی اظهار داشت: پس از ثبت، امکان ایجاد زیرساخت ها در روستاها بیشتر شد ولی پس از 6 ماه از ثبت این روستا در فهرست آثار ملی، اقدامات مختلی از جمله نظارت بر اجرای طرح هادی پس از گاز کشی، احداث امکانات بهداشت در مسیر روستا، شناسایی جاذبه های گردشگری آن انجام شده است.
وی یادآور شد: در خصوص توسعه زیرساخت های اقامتی در روستاها نیز طرح توسعه خانه های بومگردی در روستاهای هدف مورد توجه قرار گرفته و مقرر شده تا شهریور امسال 10 باب از این خانه ها احداث شود که تعدادی از آنها در روستای شیان است.
علوی تاکید کرد: در سال جاری برگزاری جشنواره ویژه پنج محصول کشاورزی از جمله توت فرنگی در شیان، برگزاری فستیوال های خرمن در بیجار (ویژه محصول گندم)، سیب زمینی در قروه، انار و گردو در سروآباد برنامه ریزی شده است.
وی با بیان اینکه جشنواره محصولات گامی در راستای توسعه فعالیت های گردشگری در استان است، گفت: مراحل کاشت، داشت و برداشت براساس تقویم خاصی انجام می‌شود و هر یک فصل خاصی دارد که می‌توان از این فرصت‌ها به ‌عنوان یک رویداد بهره برداری کرد.
به گزارش ایرنا، نخستین جشنواره توت فرنگی کردستان پنجشنبه هفتم تیر در روستای شیان از توابع بخش سیروان سنندج و با حضور تور لیدرهای 21 استان کشور از جمله تهران، شیراز، اصفهان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و همدان برگزار شد.
در این جشنواره شرکت کننده علاوه بر حضور در باغ های کشت توت فرنگی این روستا با برخی از فرآورده هایی از توت فرنگی تولید می شود نیز آشنا شدند.
در این آیین 10 نفر از توت فرنگی کاران نمونه این روستا تجلیل شده و با اهدای لوح و ثبت نام در بیمه اجتماعی عشایر از آنها تقدیر به عمل آمد.
مقرر شد دوره های بعدی این جشنواره هر سال سوم تا 15 خرداد که زمان و فصل برداشت توت فرنگی است، برگزار شود.
این میوه به تنهایی با سه هزار و 200 هکتار سطح زیر کشت و تولید حدود 47 هزار تنی در سال، نان آور بیش از 13 هزار بهره بردار باغی کردستان است و بیشتر در شهرستان‌های سنندج، کامیاران، مریوان و سروآباد تولید می شود.
توت فرنگی به عنوان ملکه میوه ها در آسیا شناخته می شود، میوه ای سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی که خواص و فواید درمانی زیادی دارد و حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، فیبر و ویتامین است.
توت فرنگی گیاهی چند ساله است و در طول زمان باردهی امکان دارد بر اثر حوادثی مانند خشکسالی، سرمازدگی و آتش سوزی قسمت های از مزرعه آسیب ببیند به همین خاطر کشاورزان باید در طول سال از این میوه مراقبت کنند.
3034/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/33676/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در سنندج

شرایط پارادوومیدانی برای پارالمپیک/ ترکیب 17 نفره برای پاریس

محدودیت های ترافیکی روز ارتش در سنندج اعمال می شود

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

راه‌اندازی یکصد و بیست و هشتمین جایگاه دومنظوره

اعزام 170 زائر کرمانشاهی به حج عمره

آغاز طرح جهادی عملیات عمرانی و خدماتی شهرداری

مصرف روزانه 800 هزار مترمکعب سوخت سی ان جی

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در سنندج

برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

مسمومیت 5 نفر به علت خوردن قارچ سمی

ارائه خدمات بهداشتی درمانی به 3400 مورد حیوان گزیدگی در کردستان

آمادگی پلیس کردستان برای اجرای طرح نور "عفاف و حجاب"

مسجدجامعی: در گذشته اهل منبر، پله‌پله، چون خود منبر بالا می‌آمدند‌/ جامعه وعاظ را در مرتبه بالایی می‌دانستند/ وعاظ می‌دانستند که خطای آنها به پای اهل بیت(ع) نوشته می‌شود؛ خود را مهمان سفره اهل‌ بیت(ع) می‌دانستند و می‌گفتند باید حرمت صاحب سفره را نگه داشت

لزوم توسعه فضای شهری بیجار/رفع مشکلات مردم نیازمند توجه

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

انتخاب رئیس هیات گلف کردستان

واگذاری 738 واحد مسکن مددجویی در کردستان

افزایش ظرفیت مخازن آب روستایی کردستان

آماده‌سازی 60 مرکز برای خرید تضمینی گندم

آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها در مدارس از 15 اردیبهشت

تشریح بیش از 2400 جسد طی پارسال در پزشکی قانونی

ساخت حدود 34 هزار واحد روستایی برای مددجویان کمیته امداد در سراسر کشور

پیش بینی آخر هفته ای بارانی برای کرمانشاه/دمای هوا افزایش می‌یابد

ضرورت آمادگی برای میزبانی شایسته در سالگرد حماسه «بازی دراز»

پیش بینی صعود 40هزار نفری به ارتفاعات بازی دراز

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در سنندج اعمال می‌شود

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه برنامه‌ریزی بزرگداشت سالگرد عملیات بازی دراز

پالنگان میزبان نوای هزار دف

تحقق 120 درصدی شاخص اختصاصی تدوین استانداردهای ملی در کردستان

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در سنندج اعلام شد

فال انبیا فردا سه‌شنبه 28 فروردین 1403

فوت موتورسوار اصفهانی بدلیل رعایت نکردن حق تقدم خودروی سواری

جنایت وسط خیابان گاندی بعد از مشاجره؛ قتل یک زن با 20 ضربه چاقو

فوت موتورسوار اصفهانی به دلیل رعایت نکردن حق تقدم خودروی سواری

پیام هشدار جدید و بی سابقه ایران به اسرائیل

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

تحویل 738 واحد مسکن به مددجویان روستایی کردستانی

کردستان مظهر اتحاد، برادری، همبستگی و وحدت اسلامی است

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

بارش چشمگیری برای کرمانشاه پیش‌بینی نمی‌شود

رشد 32 درصدی جوجه‌ریزی در مرغداری‌های کرمانشاه

ضربه‌‌ای سخت به بولونیا و اسکاتلند؛ مصدومیت لوییس فرگوسن از ناحیه رباط صلیبی زانو

تنوع خوراک‌های بهاری در کرمانشاه

ایجاد بیش از 6 هزار شغل در بخش صمت در کردستان

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست