عصر کرد

آخرين مطالب

مردم کردستان ترجمه گران خوبی برای اقتصاد مقاومتی هستند اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: مردم این استان در کنار انجام فعالیت های خود، اصالت و دست نخوردگی طبیعت را حفظ کرده اند که این نشان از تبحر آنان در ترجمه گری برای تحقق اقتصاد مقاومتی با استفاده از داشته های حداقلی است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین فیروزی روز پنجشنبه در نخستین جشنواره توت فرنگی در روستای شیان اظهار داشت: دست نخورده بودن و اصالت فرهنگ و طبیعت کردستان نشان از مهربانی مردم نسبت به خود، دیگران، آیندگان و محیط زیست است.
وی افزود: مردم این منطقه در کنار این ویژگی همچنین توانسته اند ترجمه گران خوبی برای تحقق برنامه ها و سیاست های اقتصاد مقاومتی همراه با استفاده حداکثری از حداقل امکانات باشند.
فیروزی تاکید کرد: برگزاری جشنواره های محصول در کنار شناسایی ظرفیت ها و پتانسیل های اقتصادی روستاها به ویژه عرصه گردشگری، می تواند زمینه ساز حمایت از مردم روستاها در تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.
وی یادآور شد: گردشگران و فعالان صنعت توریسم در این جشنواره ها می توانند به عنوان سفیران فرهنگی، اصالت فرهنگی و ظرفیت های گردشگری این مناطق را به دیگر نقاط کشور و دنیا معرفی کنند.
معاون استاندار کردستان اضافه کرد: مردم استان توانسته اند به گونه ای متمایز از طبیعت صیانت کنند و محصولات طبیعی به عنوان اصلی ترین ابزارهای زندگی اجتماعی آنهاست که این استفاده آسیبی به طبیعت وارد نمی کند.
فیروزی گفت: از جمله این استفاده ها می توان به تنوع رنگ های طبیعی در لباس ها، ساخت ابزار آلات کشاورزی با بهره گیری از محصولات طبیعی همچون چوب، استفاده از مواد طبیعی در فرهنگ غذایی و موسیقی انس گرفته با طبیعت اشاره کرد.
**برگزاری پنج جشنواره محصول در کردستان برنامه ریزی شده است
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان نیز در این مراسم گفت: برگزاری جشنواره ویژه پنج محصول کشاورزی استان در سال جاری برنامه ریزی شده است.
سید محسن علوی با بیان اینکه جشنواره های محصولات گامی در راستای توسعه فعالیت های گردشگری در استان است، اظهار داشت: در سال جاری علاوه بر جشنواره توت فرنگی، برگزاری فستیوال های خرمن در بیجار (ویژه محصول گندم)، سیب زمینی در قروه، انار و گردو در سروآباد برگزار می شود.
وی اضافه کرد: برگزاری جشنواره های محصول علاوه بر ارتقای سطح فعالیت های اجتماعی مردم در عرصه گردشگری باعث عرضه مستقیم و بدون واسطه محصول در روستاها می شود.
** توت فرنگی تنها با 2 هزار و 700 مترمربع معیشت یک خانواده را تامین می کند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز گفت: محصول توت فرنگی در این استان هم اکنون در هر 2 هزار و 700 متر مربع زمین توانسته معیشت یک خانواده را تامین کند.
خالد جعفری با بیان اینکه سه هزار و 200 هکتار باغ توت فرنگی در استان داریم، اظهار داشت: 13 هزار بهره بردار استان از این باغات سالانه 45 هزار تن محصول توت فرنگی تولید و روانه بازار می کنند.
وی افزود: این میزان تولید شامل 75 درصد محصول توت فرنگی کشور است و با توجه به توانایی های این محصول در عرصه اقتصاد کشاورزی استان، سازمان جهاد کشاورزی به منظور حمایت از بهره برادران اقدام به اجرای طرح های مختلف برای توسعه، کشت و پایداری تولید این محصول کرده است.
وی یادآور شد: در این راستا علاوه بر معرفی ارقام اصلاح شده و توسعه آبیاری های نوین، برای افزایش مدت زمان نگهداری محصول نیز اقدام شده که تحویل 23 دستگاه سردخانه قابل حمل به صورت رایگان به کشاورزان، پرداخت تسهیلات برای خرید خودروهای یخچال دار با 2 درصد بهره از جمله این اقدامات است.
جعفری اضافه کرد: با این اقدام ها توانسته ایم مدت زمان نگهداری محصول را از حدود یک هفته به بیش از 40 روز برسانیم ضمن اینکه بهره برداران می توانند محصولات خود را در این مدت برای مصرف تازه خوری به اکثر نقاط کشور ارسال کنند.
رئیس جهاد کشاورزی کردستان گفت: در کنار این اقدامات توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی نیز در دستور کار گرفته و هم اکنون یک کارخانه با سه هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در شهرستان مریوان در حال اجرا است.
وی اضافه کرد: سازمان جهاد کشاورزی همه ساله اقدام به برگزاری جشن های برداشت محصول می کند اما جشنواره ها به علت شرکت گستره مردم می تواند گام مهمی در راستای معرفی جاذبه ها و توانایی ها باشد.
جعفری یادآور شد: دست نخورده بودن طبیعت از مهمترین ظرفیت های روستاهای استان است و روستاییان توانسته اند با تاسی از آن، طبیعی بودن را در بافت روستایی و باغ های خود حفظ کنند.
وی با بیان اینکه این ویژگی باعث شده تا مردم برای تولید محصول ارگانیک مصمم تر باشند، تاکید کرد: بر اساس این فرهگ، توت فرنگی کردستان بخاطر عدم استفاده از سم و کود، ارگانیک ترین نوع این محصول در کشور است.
** کردستان ذخیره گاه فرهنگی ایران است
فرماندار سنندج هم در سخنانی با بیان اینکه کردستان ذخیره گاه فرهنگی ایران و منطقه ژاوه رود و اورامان نیز ذخیره گاه فرهنگی و تاریخی این استان است، گفت: منابع طبیعی و فرصت های گردشگری به عنوان ثروتی مهم برای ایجاد توسعه پایدار است.
محمدابراهیم زراعی اظهار داشت: تلاش مضاعف برای شناساندن این منطقه به عنوان یک ظرفیت توریستی از لازمه های توسعه پایدار در روستاهای گردشگری مانند شیان است.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه اشتغال به دلیل بالا بودن نرخ بیکاری یکی از مطالبه های مردم است از این رو می توان با حمایت از صنعت گردشگری به این مطالبه، پاسخ های توسعه آفرین داد.
زارعی برگزاری جشنواره ها را برای معرفی پتانسیل های گردشگری هر منطقه تاثیرگذار دانست و افزود: دولت نیز در این راستا تمام تلاش خود برای برگزاری این جشنواره ها انجام می دهد و به عنوان حامی و ناظر بخش خصوص انجام وظیفه می کند.
وی تاکید کرد: تحقق این اهداف که نیازمند تلاش مضاعف از سوی فعالان گردشگری به عنوان بخش خصوصی و رسانه به عنوان بازوی اطلاع رسانی است از این رو انتظار می رود آنان برای انجام این اهداف تلاش کنند.
زارعی همچنین حفظ زیست بوم در روستاهای تاریخی از سوی خود مردم را مهمترین گام  ها برای رونق گردشگری اعلام و اضافه کرد: برگزاری این جشنواره در سال های آینده نیز در دستور کار قرار دارد و به دنبال آن هستیم تا زمان جشنواره در دوره های بعدی بین سوم تا 15 خرداد هر سال انجام شود.
به گزارش ایرنا، نخستین جشنواره توت فرنگی کردستان در روستای شیان از توابع بخش سیروان سنندج و با حصور تور لیدرهای 21 استان کشور از جمله تهران، شیراز، اصفهان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، یزد، آذربایجان غربی و همدان برگزار شد.
در این جشنواره شرکت کننده گان علاوه بر حضور در باغ های کشت توت فرنگی این روستا با برخی از فرآورده هایی از توت فرنگی تولید می شود نیز آشنا شدند.
در این آیین از 10 نفر از توت فرنگی کاران نمونه این روستا تجلیل شد و با اعطای لوح و ثبت نام در بیمه اجتماعی عشایر تقدیر به عمل آمد.
بافت معماری روستای شیان از جمله 13 روستای ثبت ملی شده در فهرست آثار ملی است.
بخش سیروان سنندج با 12 هزار نفر جمعیت دارای 23 روستا معماری هشت روستای آن از جمله هشمیز،  حلوان، تخته، شیان، نران در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
شهرستان سنندج بیشترین میزان کشت محصول توت فرنگی را شامل 20 درصد از سه هزار و 200 هکتار استان را به خود اختصاص داده است و برخی روستاهای آن از جمله قطب تولید این محصول است.
3034

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/33672/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

آذرپیرا پنجمین سهمیه کشتی آزاد را گرفت

غیبت مربی رونالدو به دلیل عمل جراحی

مسی‌ها آماده شکست فولاد در هفته بیست و چهارم

گواردیولا: سرافکنده نیستیم، فوتبال باخت دارد

مسعود شجاعی یک ستاره غیرمنتظره در تیمش دارد

ترکیب ابتدایی فولاد برای تقابل با مس رفسنجان

تراکتور در وطنی هم تنها نیست

تصاویر باورنکردنی؛ کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

خاص‌ترین خوش و بش هفته در دربی کوچک

گزارش زنده؛ استقلال 0-0 شمس‌آذر قزوین

نمایش «توافق نامه» در «بسته پیشنهادی»

وعده صادق یک عملیات دفاعی برای حفاظت از حیثیت و خاک ایران بود

وقوع حادثه امنیتی مقابل کنسولگری ایران در پاریس

ورود سامانه بارشی به کرمانشاه

تصاویر باورنکردنی: کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

نوای 1000 دف در روستای جهانی پالنگان

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

اعلام ترکیب استقلال برای گذر از پرسپولیس

شناسایی و دستگیری عامل ایجاد مزاحمت و هتک حیثیت در فضای مجازی

کشف 400 کیسه آرد قاچاق

شکسته شدن هیمنه استکبار با ید قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران

دستگیری شکارچی غیر مجاز در روانسر

ببینید | ادعای رویترز درباره حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

نه فرانسه و نه پی‌اس‌جی؛ مقصد زیدان مشخص شد

باقری تک و تنها در جنگ با آلوز و حسینی

در آستانه ال‌کلاسیکو؛ کاپیتان رئال تمرین نکرد

اقدام حمایتی دولت انگلیس از ورزشکاران روسی

زوج دفاعی جدید شجاع؛ حضور کمرنگ اما موثر!

بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کرمانشاه در راستای پاسخ سپاه به اسرائیل

نشست مطالبه گری به‌وقت دانشجو با حضور فرماندار کرمانشاه

حمله به اسراییل سیلی محکمی به جبهه استکبار جهانی بود

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

عملیات «وعده صادق» هیمنه پوشالین اسرائیل غاصب و استکبار جهانی را هویدا ساخت

پیام آماده بازگشت به ترکیب سپاهان

تلخ‌ترین حذف بارسلونا پس از 40 سال

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی