عصر کرد

آخرين مطالب

سالانه 65 میلیون دُز مایه کوبی تب برفکی در کشور انجام می شود اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: سالانه بطور میانگین 65 میلیون دُز مایه کوبی دام ها علیه بیماری دامی تب برفکی در کشور انجام می شود.
علی اصغر ماکنعلی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در سنندج اظهار داشت: بیماری دامی تب برفکی یکی از بیماری های بومی و راه مقابله با آن مایه کوبی سالانه دام ها است.
وی افزود: امسال نوبت نخست مایه کوبی دام های سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی در خرداد ماه انجام شد ضمن اینکه در کشور هیچ محدودیتی برای تهیه و تولید واکسن مورد نیاز برای مایه کوبی دام ها نداریم.
ماکنعلی با اشاره به کاهش چشمگیر کانون بیماری تب برفکی در کشور تاکید کرد: سال 95 در مجموع سه هزار و 360 کانون این بیماری شناسایی شد که در پایان سال گذشته (96) این تعداد به یک هزار و 170 کانون کاهش یافت.
وی یادآور شد: دامپزشکی در قالب سه طرح ویژه دامداری های صنعتی، دام های روستایی و دام های عشایری، طرح مایه کوبی دام ها علیه بیماری تب برفکی را اجرا می کند.
به گزارش ایرنا، بیماری تب برفکی یک بیماری مخصوص دام و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم بیماری تب برفکی است.
کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.
واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام ها داشته و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.
** هیچ کانون بیماری تب کریمه کنگو در کشور وجود ندارد
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به عدم وجود کانون بیماری تب کریمه کنگو در کشور اظهار داشت: مواردی به صورت متفرقه از ابتلای به این بیماری در برخی مناطق کشور مشاهده شده البته این بیماری ویروسی به صورت بحران در نیامده است.
ماکنعلی افزود: با توجه به تدابیری که در کشتارگاه های کشور اندیشیده شده ضمن نظارت لازم قبل و بعد از کشتار، لاشه دام مدت 24 ساعت در دمای پایین نگهداری و امکان انتقال این بیماری از بین می رود.
وی اضافه کرد: برای اطمینان بیشتر و مقابله کامل از انتقال این بیماری به انسان باید کسانی که با گوشت خام و لاشه دام ها تماس دارند، نکات ایمنی را رعایت کنند.
ماکنعلی یادآور شد: 70 کشتارگاه صنعتی و 300 کشتارگاه نیمه صنعتی در کشور فعالیت می کنند و سالانه بیش از 13 میلیون راس دام سبک و سنگین در این کشتارگاه ها به صورت بهداشتی ذبح می شود.
تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (Crimean-Congo hemorr hagic fever) یکی از مهمترین و خطرناک ترین بیماری های مشترک بین انسان و دام (زئونوز) است که از طریق حیوان به انسان و از حیوان به حیوان قابل سرایت است.
به گفته کارشناسان، تب کریمه کنگو یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده‌ است که به وسیله کنه به انسان منتقل و مرگ و میر بالایی دارد و همه گیری های داخل بیمارستان آن نیز شایع است.
بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه از طریق گزش کنه، نیش حشرات، تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، له کردن کنه، تماس مستقیم با لاشه گوشت، خون، ترشحات و بافت های آلوده دام و تنفس در تماس با دام های آلوده قابل انتقال است.
مهمترین علائم آن در چهار روز اول ابتلا شبیه بیماری سرماخوردگی و آنفلوآنزا از جمله تب ناگهانی، بدن درد ، کوفتگی، ضعف، سردرد، درد شدید عضلات، بی اشتهایی، درد پشت حدقه چشم، ترس از نور، تعرق شدید شبانه، استفراغ، گلو درد، دل درد و غیره، علائم خونریزی دهنده (هموراژیک) است و از روز چهارم ابتلا خونریزی از اعضای مختلف بدن مثل بینی، لثه، ادرار، استفراغ خونی، رحم و خونریزی زیر پوست نیز به این علائم اضافه می شود.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور برای شرکت در نشست 2 روزه (5 و 6 تیر ماه) معاونبن سلامت ادارات کل دامپزشکی استان‌ها به کردستان سفر کرده است.
نشست 2 روزه راهبردهای سازمان دامپزشکی کشور در راستای تطبیق دستورالعمل‌ها، شیوه‌نامه‌های سازمان دامپزشکی در بحث نظارت بر بهداشت عمومی با دستورالعمل‌های روز دنیا متناسب با وضعیت کشور، تهیه و تدوین دستورالعمل‌های ممیزی سیستم بازرسی بهداشتی در واحدهای تحت پوشش سازمان دامپزشکی به‌خصوص در کشتارگاه‌ها و واحدهای بسته‌بندی برگزار شد.
در این نشست حرکت در مسیر سیاست‌گذاری، اجرای برنامه سلامت مواد غذایی، کنترل پسماندها NRP در فرآورده‌های خام دامی و تهیه دستورالعمل عملیات بر بهداشت شیر و فراورده‌های لبنی برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری شد.
3020/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/32685/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

آذرپیرا پنجمین سهمیه کشتی آزاد را گرفت

غیبت مربی رونالدو به دلیل عمل جراحی

مسی‌ها آماده شکست فولاد در هفته بیست و چهارم

گواردیولا: سرافکنده نیستیم، فوتبال باخت دارد

مسعود شجاعی یک ستاره غیرمنتظره در تیمش دارد

ترکیب ابتدایی فولاد برای تقابل با مس رفسنجان

تراکتور در وطنی هم تنها نیست

تصاویر باورنکردنی؛ کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

خاص‌ترین خوش و بش هفته در دربی کوچک

گزارش زنده؛ استقلال 0-0 شمس‌آذر قزوین

نمایش «توافق نامه» در «بسته پیشنهادی»

وعده صادق یک عملیات دفاعی برای حفاظت از حیثیت و خاک ایران بود

وقوع حادثه امنیتی مقابل کنسولگری ایران در پاریس

ورود سامانه بارشی به کرمانشاه

تصاویر باورنکردنی: کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

نوای 1000 دف در روستای جهانی پالنگان

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

اعلام ترکیب استقلال برای گذر از پرسپولیس

شناسایی و دستگیری عامل ایجاد مزاحمت و هتک حیثیت در فضای مجازی

کشف 400 کیسه آرد قاچاق

شکسته شدن هیمنه استکبار با ید قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران

دستگیری شکارچی غیر مجاز در روانسر

ببینید | ادعای رویترز درباره حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

نه فرانسه و نه پی‌اس‌جی؛ مقصد زیدان مشخص شد

باقری تک و تنها در جنگ با آلوز و حسینی

در آستانه ال‌کلاسیکو؛ کاپیتان رئال تمرین نکرد

اقدام حمایتی دولت انگلیس از ورزشکاران روسی

زوج دفاعی جدید شجاع؛ حضور کمرنگ اما موثر!

بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کرمانشاه در راستای پاسخ سپاه به اسرائیل

نشست مطالبه گری به‌وقت دانشجو با حضور فرماندار کرمانشاه

حمله به اسراییل سیلی محکمی به جبهه استکبار جهانی بود

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

عملیات «وعده صادق» هیمنه پوشالین اسرائیل غاصب و استکبار جهانی را هویدا ساخت

پیام آماده بازگشت به ترکیب سپاهان

تلخ‌ترین حذف بارسلونا پس از 40 سال

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی