عصر کرد

آخرين مطالب

واگرایی بین مردم، عامل تشدید کننده بحران اقتصادی است سياسي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - استاد رشته اقتصاد در دانشگاه کردستان گفت: با گذشت زمان متاسفانه به دلیل وابستگی شدید به مسایل نسبی اقتصادی در کوتاه مدت، کوچکترین بحران اقتصادی به وجود آمده چه با منشا داخلی و چه با منشا بیرونی، فاصله مردم را از هم بیشتر کرده و این باعث شده است که به نوعی بحران اقتصادی تشدید شود. حامد قادرزاده  با بیان اینکه ایجاد بحران اقتصادی در تاریخ کشورها اتفاق جدیدی نیست اظهار کرد: معمولا نوسانات و بحران های اقتصادی دارای دو منشا بیرونی و درونی هستند که هردو می توانند هم ناشی از واقعیت های اقتصادی و هم ناشی از نگرانی های مردم یا تولید کنندگان، نسبت به آینده باشد.
وی افزود: شاید بحران های اقتصادی با منشا روانی، نسبت به بحران های با منشا بحران خاص اقتصادی همانند قحطی، زلزله و یا هرگونه اتفاق طبیعی دیگر اثر بیشتری بر روی سیستم اقتصادی حداقل در دوره کوتاه مدت بگذارد، چراکه مردم در این مواقع بیشتر همگرا هستند تا اینکه بخواهند از موقعیت به وجود آمده سوء استفاده کنند.
بحران اقتصادی امروز کشور دارای منشا روانی است
این اقتصاددان با بیان اینکه متاسفانه بحران اقتصادی امروز ما در کشور دارای منشا روانی است، ادامه داد: سال هاست اقتصاد ایران با تهدیدهای بیرونی مواجه بوده و میزان شدت آن تابع میزان فاصله گرفتن مردم در سیستم اقتصادی نسبت به همدیگر بوده است.
قادرزاده بیان کرد: در اوایل انقلاب قطع به یقین با بحران بیشتری به دلیل جنگ تحمیلی مواجه بودیم، اما، مردم و دولت چون فاصله کمتری را با هم احساس می کردند و همچنین مردم نسبت به مردم احساس مسئولیت داشتند، در حد توان به هم دیگر کمک می کردند.
واگرایی بین مردم بحران اقتصادی را تشدید می کند
وی عنوان کرد: اما با گذشت زمان متاسفانه به دلیل وابستگی شدید به مسایل نسبی اقتصادی در کوتاه مدت، کوچکترین بحران اقتصادی به وجود آمده چه با منشا داخلی و چه با منشا بیرونی، فاصله مردم را از هم بیشتر کرده و این باعث شده است که به نوعی بحران اقتصادی تشدید شود.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه همه می دانیم که بحران اقتصادی اخیر منشا داخلی نداشته بلکه منشا بیرونی و روانی دارد و بیشتر بر اساس فاکتور انتظارات نسبت به آینده شکل می گیرد تصریح کرد: خیلی ها به ویژه قاعده جامعه بنا به تبلیغاتی که در سطح رسانه های بیرونی و متاسفانه سوء استفاده های داخلی که از سوی برخی از افرادی که می خواهند از وضعیت کنونی به نوعی استفاده کنند، شکل می گیرد با یک نگرانی شدید نسبت به آینده اقتصادی کشور مواجه شده اند.
بحران اخیر حبابی تاریخی در اقتصاد کشور به وجود آورده است
وی تشریح کرد: در این بحران، دارنده پول در حد حداقل و دارنده سرمایه های بادآورده و ناسالم برخی از افراد در کشور، رقابت شدیدی را در خرید ارز و خرید مسکوکات طلا در بازار به وجود آورده به طوری که یک حباب تاریخی را در کشور ایجاد کرده است.
قادرزاد ادامه داد: بحران های به وجود آمده در نظام های اقتصادی، معمولا منشا واقعی داشته و سیستم اقتصادی به ویژه تولید به شدت در رکود بوده، یا جنگ حاکم بوده و یا بسیاری از نگرانی های واقعی و ملموس جامعه بوده که اقتصاد را دچار بحران کرده است.
وی گفت: اما اکنون در اقتصاد کشور ما نه هیچ اتفاق غیر مترقبه ای افتاده و نه هنوز تحریم به گونه ای مهم شکل گرفته است، یعنی هنوز اروپا در برجام باقی مانده و امید هست که بتوان با آن کنار آید.
وی تصریح کرد: هجمه های خاصی نسبت به رفتار آمریکا در سطح جهانی وجود دارد اما به دلیل تلاطم درونی و واگرایی میان مردم و قشر بسیار محدودی در نظام اقتصادی ما، رقم خوردن چنین بحرانی دور از انتظار نیست.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در مقابله با این وضعیت باید دو موضوع را در نظر داشته باشیم بیان کرد: اگر بخواهیم بحران تشدید شود، جز خود ما کس دیگری ضرر نمی کند، این بحران، سرمایه دارندگان سرمایه را حفظ و به سکه و ارز تبدیل خواهد کرد و به نفعش خواهد بود، و کسی هم که سرمایه ای ندارد نیز به نوعی از لحاظ روانی دیگران را تقویت می کند، در نهایت این حباب شکسته خواهد شد، چرا که هیچ بحرانی در بلند مدت باقی نمانده است و نهایتا در بلند مدت به نفع کسانی است که منطقی برخورد می کنند.
وی ادامه داد: لذا پیش بینی می کنم که این وضعیت خیلی ادامه دار نخواهد بود و کسانی که مغرضانه به این وضعیت کمک می کنند مطمئنا آسیب جدی خواهند دید چرا که، آیندگان منشاها و واقعیت ها را خواهند شناخت و تاریخ بی رحمانه با کسانی که برخورد نامناسب دارند برخورد خواهد کرد.
وی در ادامه سخنان خود، گفت: از طرفی دیگر جام جهانی در حال حاضر تقاضا برای ارز را در جامعه تشدید کرده و برخی دوست دارند که فقط در آن مسابقات شرکت کنند و شاید دلار 10 هزار تومانی هم خریداری کنند، اما این موضوع سریع فروکش خواهد کرد.
برخورد دولت با مخلان اقتصادی خط بطلانی بر بحران های آینده است
قادرزاده با بیان اینکه از طرفی دیگر هم با وضع سیاست های اقتصادی می توان با مخلان اقتصادی برخورد کرد، افزود: همچنین با شناخت دقیق و شفاف کردن معاملات در سیستم بانکی و ارزی می توان این فعالیت ها را به طور کامل رصد کرد.
وی تصریح کرد: دولت نهایتا با مفسدان ارزی در این بخش مجبور به برخورد می شود که این می تواند خط بطلانی بر بحران های آینده هم باشد چرا که، تا به امروز به دلیل مصلحت های خاص و نگه داشتن حریم و حفظ حرمت ها برخوردهای آنچنانی با بسیاری از افراد صورت نگرفته و این بدان معنی نیست که تا کنون اتفاقی نیفتاده است.
وی خاطرنشان کرد: معتقدم که این برخورد شدید خواهد شد و در نهایت خود مردم جایی قضیه را تفکیک می کنند، به طور مثال خرید و فروش محصولاتی همچون میوه ربطی به دلار ندارد چرا که هنوز مدت زمان زیادی از خارج شدن آمریکا از برجام نگذشته است تا اینگونه بازار را نابهنجار کند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه تا کنون هیچ کسی نتوانسته است در نظام اقتصادی هیچ یک از کشورهای دنیا با فریب مردم و ایجاد بحران روانی، خود مرتفع شود یادآور شد: معتقدم که این بحران بیشتر ساختگی بوده و موجبات سواستفاده را برای برخی فراهم کرده است و بر همین اساس در برخورد با همدیگر در رابطه با این قضیه خیلی نباید خود و دیگران را نگران کنیم و دوم اینکه باید تقاضاهایمان را از این بخش ها کم و به آینده به لحاظ اقتصادی فکر کنیم.
وی در پایان یادآور شد: با توجه به شرایط به وجود آمده در کشور به ویژه در استان هایی همچون استان کردستان و استان های مشابه که از وضعیت خاص اقتصادی برخوردار هستند و قاعده مردم نه قدرت تحلیل در بحث اقتصادی و نه شناخت نسبت به مسایل اقتصادی کلان را دارند، باید بیشتر مواظب بود چرا که، بحث های امنیتی هم می تواند به دنبال این قضایا شکل گیرد که امید است با شناخت دقیق و منشا شناسی، برخورد با آینده صورت گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/32659/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی