مخاطب شناسی و تعیین ردیف بودجه 2 ضرورت جشنواره اقوام است
فرهنگی
بزرگنمايي:
کرد آنلاین - سنندج - کارشناسان و صاحب نظران جشنواره فرهنگ و هنر اقوام مخاطب شناسی و تعیین ردیف بودجه ای در سطح ملی 2 ضرورت مورد نیاز برای تداوم فعالیت این جشنواره در سال های آینده است.
سومین جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ایرانی از دوم تا چهارم تیر ماه به میزبانی سنندج برگزار شد و کارشناسان و صاحب نظران این حوزه بر این باورند که مخاطب شناسی و تعیین ردیف بودجه ای می تواند زمینه را برای افزایش کیفیت جشنواره و تداوم فعالیت سالانه آن موثر باشد.
در حاشیه برگزاری این جشنواره تعدادی از مهمانان داخلی و گروه های دعوت شده به این جشنواره در حوزه موسیقی محلی با خبرنگاران ایرنا گفت و گوی اختصاصی انجام دادند.
دبیر کمیته فنی و عضو گروه خوشنوایان سنندج گفت: یکی از ضروریات این جشنواره مخاطب شناسی و توجه به کیفیت اجرای گروه های دعوت شده به جشنواره به جای کمیت است.
صابر نظرگاهی اظهار داشت: حمایت های مالی و پشتیبانی زمینه را فراهم می کند تا گروه هایی برتر در حوزه های مختلف در جشنواره حضور موثری داشته باشند.
وی اضافه کرد: این جشنواره فرصتی فراهم کرد تا گروه های موسیقی از نواحی مختلف کشور در مکانی در کنار هم جمع شوند و تبادل نظر کنند.
نظرگاهی یادآور شد: برخی از هنرمندان که در سازهایی مانند کمانچه تخصص دارند با حضورشان در جشنواره زمینه برای آشنایی هنرمندان جوان با آنها فراهم می شود و آنها می توانند از این تجربیات استفاده کنند.
وی افزود: با برگزاری سه دوره این جشنواره باید کم کم مخاطب شناسی نیز انجام شود و فرهنگ گوش دادن و شنیدن موسیقی به صورت تخصصی در بین مردم نهادینه شود.
نظرگاهی با اشاره به اجرای گروه های جشنواره سوم اظهار داشت: اجرای گروه های این دوره حرفه ای و بسیار عالی بود و استقبال ها از آن بسیار خوب بود.
استاد صابر نظرگاهی از صاحب نظران موسیقی محلی و دانش آموخته رشته سازهای ایرانی است که 35 سال در بخش موسیقی فعالیت می کند.
** تعیین ردیف بودجه ای برای جشنواره ضروری است
سرپرست گروه آوای موج بوشهر گفت: با توجه به اینکه فعالیت در بخش فرهنگی نیازمند بودجه و اعتبارات ویژه بوده و لازم است ردیف بودجه ای در سطح ملی برای جشنواره تعیین شود.
علیرضا رمضانی اظهار داشت: این جشنواره دارای دبیرخانه دایمی و با حضور اقوام مختلف برگزار می شود و لازم است از اعتبارات ملی برای آن هزینه شود.
وی افزود: این جشنواره فرصت مناسبی را برای حضور گروه های موسیقی فراهم می کنند و محققان و پژوهشگران می توانند در حاشیه ایین جشنواره به کارهای تحقیقی هم بپردازند.
رمضانی که مولف کتاب قوم کُرد شبانکاره در ایران نیز است، تاکید کرد: قبل از برگزاری جشنوار اقوام فراخوان داده شود و پژوهشگران آثار تحقیقی خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
وی یادآور شد: در هر دور جشنواره می توان مجموعه مقالات نیز چاپ و در اختیار کسانی که نتوانستند در جشنواره حضضور پیدا کردند قرار بگیرد.
رمضانی گفت: لازم است دعوت ها برای جشنواره به صورت تخصصی صورت گیرد و اصحاب هنر حضور پر رنگ تری در این جشنواره داشته باشند.
وی اضافه کرد: کردستان از توانمندی خاصی در زمینه نیروی متخصص، غنی موسیقی محلی، مخاطبان آشنا و علاقمند به موسیقی برخوردار است و می تواند میزبان خوبی برای این جشنواره باشد.
سرپرست گروه اواج موج بوشهر گفت: لازم است بانک اطلاعاتی موسیقی محلی کردستان راه اندازی شود و در حاشیه جشنواره اقوام، نمایشگاه کتاب با موضوع موسیقی و سازهای سنتی برپا شود.
11 گروه برتر موسیقی نواحی مختلف کشور و 35 غرفه صنایع دستی از 25 استان کردستان به مدت سه روز در سومین جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ایرانی حضور داشتند که گروه های موسیقی این جشنواره اوای موج از بوشهر، شاخوه شین از کرمانشاه، تال از لرستان، دیلمون از گیلان، کانی از قوچان، هزار آواز از تهران، اوای دل از سیستان و بلوچستان و گروه های ئاگرین و خوش نوایان از کردستان و چند گروه دف نوازی، هه لپرکی، سنتور نوازان و ارکستر کوکان بودند.
مجوز اصلی این جشنواره که دبیرخانه دایمی آن در اداره کل امور اجتماعی استانداری کردستان قرار دارد از آذر 1393 در 15 رشته مختلف فرهنگی و هنری اخذ شده است.
در جشنواره دوم نیز 21 تا 23 اردیبهشت 95 برگزار شد، در بخش موسیقی 19 استان کشور با 21 گروه و یک گروه ویژه ارکستر موسیقی سلیمانیه عراق و در بخش صنایع دستی نیز 40 غرفه از صنایع داری (قالی و گلیم) از استان ها مختلف حضور داشتند.
لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/31664/