عصر کرد

آخرين مطالب

همکاری بخش خصوصی و دولتی برای ارتقای گردشگری فرهنگی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج – ایرنا – اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج به عنوان نماینده بخش خصوصی نشستی را میان نماینده دولت در حوزه گردشگری و فعالین بخش خصوصی گردشگری برای ارتقای بیشتر این حوزه و بررسی مشکلات آن ترتیب داد.
به گزارش خبرنگار ایرنا در این نشست که روز چهارشنبه در اتاق بازرگانی سنندج برگراز شد اعضایی از انجمن ها، جامعه ها، دفاتر مسافرتی و راهنماهای گردشگری حضور داشتند و حاضرین مشکلات و نیازهای این حوزه را مطرح کردند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان در این نشست گفت: از گسترش تشکل ها بویژه در حوزه گردشگری حمایت می کنیم به دنبال مکانی برای خانه تشکل های مردم نهاد گردشگری هستیم.
محسن علوی افزود: گردشگری مسئولانه به این معنی است که گردشگران به فرهنگ منطقه ای که در آن حضور پیدا می کنند احترام بگذارند و راهنماهای گردشگری(تور لیدرها) می توانند گردشگران را در این زمینه آگاه کنند.
وی در زمینه بهره گیری از راهنماهای گردشگری اظهار داشت: باید این احساس نیاز در حوزه گردشگری برای بهره گیری از راهنماها بویژه در میان دفاتر مسافرتی ایجاد شود و به این باور برسند که بدون حضور راهنما یک تور می لنگد.
وی اضافه کرد: در حوزه صنایع دستی کاربردی بودن این صنایع در منطقه ایراد بزرگی برای فروش آن به گردشگران شده و صنایع دستی تزئینی به این منظور بسیار کمتر در استان وجود دارد.
علوی از ایده مزرعه گردشگری که توسط یکی از آژانس های مسافرتی در حال اجرا است اعلام حمایت کرد و گفت: حاضریم حتی در زمینه های مالی نیز از این طرح که می تواند بازخورد مناسبی داشته باشد، حمایت کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با اشاره به برخی از سنگ اندازی ها مقابل برخی طرح های گردشگری گفت: دیدگاه توسعه ای در این زمینه در شهر سنندج دیده نشده است.
** جشنواره توت فرهنگی برگزار می شود
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سنندج هم در این نشست گفت: جشنواره توت فرنگی چهارشنبه آینده به مدت سه روز برگزار می شود.
کوروش قادری افزود: این جشنواره در روستای شیان آغازه شده سپس در روستاهای اطراف سیروان ادامه می یابد و در روز آخر در روستای سراب قامیش به اتمام می رسد.
وی از فعالین گردشگری خواست در این جشنواره که می تواند به جذب گردشگر کمک کند حضور فعالی داشته باشند.
وی اظهار داشت: برداشت توت فرنگی، تولید شربت و مربای توت فرنگی در منطقه می تواند برای گردشگران جذابیت خاصی داشته باشد و همچون تولید گلاب کاشان به یک جاذبه مهم گردشگری تبدیل شود.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره غذاهای محلی و شب چله گفت: در آن 2 جشنواره اطلاع رسانی مناسبی صورت نگرفته بود و انتقاداتی که مطرح شد را قبول داریم بنابراین تلاش می کنیم در جشنواره توت فرنگی این نقیصه جبران شود.
رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی سنندج هم در این نشست از بخش دولتی خواست بخش خصوصی را در کارها شریک کند و خواستار تعامل بیشتر این 2 بخش شد.
محمد نجیب آداک اظهار داشت: انجمن های فعال در حوزه گردشگری نه تنها می توانند به عنوان بازوی مشورتی دیده شوند بلکه می توانند بازوی عملی و اجرایی در این حوزه باشند.
وی اضافه کرد: در این شرایط که کمبودهای اعتباری در بخش دولتی وجود دارد می توان از توان این انجمن ها بهره گرفت.
** دفاتر مسافرتی از راهنماهای گردشگری بهره نمی گیرند
دبیر انجمن گردشگری نیز با اشاره به وجود تعداد زیاد دفاتر و آژانس های مسافرتی گفت: این دفاتر ترجیح می دهند از راهنماهای مجوزدار گردشگری بهره ای نگیرند و از کارکنان خود برای این امر استفاده کنند.
سید جمیل فهری افزود: راهنمای گردشگری آموزش دیده است و در این زمینه تخصص دارد اما دفاتر مسافرتی با هدف کاهش هزینه ها از این متخصصین استفاده نمی کنند.
وی با اشاره به اینکه گردشگری در ترکیه و ارمنستان با نظارت دولت ارتقا پیدا کرده است، اضافه کرد: باید نظارت دولت در این حوزه افزایش یابد چراکه اگر این نظارت وجود نداشته باشد گردشگری موفق نخواهد بود.
**راهنمای گردشگری، توریست ها را آماده حضور در منطقه می کند
یکی از راهنماهای گردشگری نیز در این دیدار گفت: راهنما موظف است که گردشگر را برای ورود به منطقه از طریق اطلاعاتی که از فرهنگ و شرایط منطقه به او می دهد، آماده کند.
مهدی دهقان با بیان اینکه راهنماها در سایه قرار گرفته اند، اضافه کرد: راهنماهای گردشگری سفرای فرهنگی هستند و اولین فردی که یک گردشگر به ویژه گردشگر خارجی می بیند راهنما است.
وی گفت: گردشگران به حقوق اولیه خود آگاه نیستند و نمی دانند که دفاتر مسافرتی باید از یک راهنمای مجوزدار بهره بگیرند.
وی افزود: دفاتر و آژانس های مسافرتی راهنماهای گردشگری را همچون دشمن خود می بینند و این 2 در استان کردستان همیشه باهم تقابل داشته اند.
دهقان اضافه کرد: به دلیل شرایطی که در کردستان ایجاد شده است من به عنوان راهنمای گردشگری با دفاتر مسافرتی دیگر استان ها همکاری می کنم.
** برنامه ای برای جذب گردشگر در کردستان وجود ندارد
مسئول یکی از آژانس های مسافرتی هم در این نشست گفت: مشکل اصلی این است که برنامه ای برای جذب گردشگر در استان کردستان وجود ندارد و با این شرایط نمی توانیم بگویم کردستان گردشگرپذیر است.
هوشنگ جواهری اضافه کرد: طبق قانون آژانس های مسافرتی باید اقدام به اجرای تور کنند و راهنما راسا نمی تواند به این کار مبادرت ورزد.
وی با اشاره به اینکه راهنما باید مدیر یک تور شود و دفتر مسافرتی تور را به او بسپرد، اظهار داشت: متاسفانه تورهای داخلی انگشت شماری برگزار شده است و دفاتر مسافرتی نمی توانند از راهنماهای گردشگری بهره بگیرند.
فرهنگسازی در زمینه تعامل با گردشگران، ضرورت به روز شدن اطلاعات و روش ها در حوزه راهنماهای گردشگری، موظف شدن تمام دفاتر مسافرتی به بهره گیری از ناوگان حمل و نقل عمومی بنابر بخشنامه راهداری، ضرورت حفظ تپه ها، حریم و محیط طبیعی شهر سنندج و اهمیت آن در جذب گردشگر و شرایط نامناسب صنایع دستی و فعالین این حوزه از جمله دیگر مباحثی بود که در این نشست چهار ساعته به آن اشاره شد.
6108

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/29496/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

اعلام ترکیب استقلال برای گذر از پرسپولیس

شناسایی و دستگیری عامل ایجاد مزاحمت و هتک حیثیت در فضای مجازی

کشف 400 کیسه آرد قاچاق

شکسته شدن هیمنه استکبار با ید قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران

دستگیری شکارچی غیر مجاز در روانسر

ببینید | ادعای رویترز درباره حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

نه فرانسه و نه پی‌اس‌جی؛ مقصد زیدان مشخص شد

باقری تک و تنها در جنگ با آلوز و حسینی

در آستانه ال‌کلاسیکو؛ کاپیتان رئال تمرین نکرد

اقدام حمایتی دولت انگلیس از ورزشکاران روسی

زوج دفاعی جدید شجاع؛ حضور کمرنگ اما موثر!

بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کرمانشاه در راستای پاسخ سپاه به اسرائیل

نشست مطالبه گری به‌وقت دانشجو با حضور فرماندار کرمانشاه

حمله به اسراییل سیلی محکمی به جبهه استکبار جهانی بود

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

عملیات «وعده صادق» هیمنه پوشالین اسرائیل غاصب و استکبار جهانی را هویدا ساخت

پیام آماده بازگشت به ترکیب سپاهان

تلخ‌ترین حذف بارسلونا پس از 40 سال

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی

پیکان، شکست‌ناپذیر غیر از تقابل با پرسپولیس!

درخشش تیکدری روی گل کلاسیک گل‌گهر

برگزاری دور دوم انتخابات مجلس در کرمانشاه به صورت تمام الکترونیک

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور

شعار «مرگ بر اسراییل» پس از نماز جمعه پاوه طنین انداز شد

سامانه‌ ناپایدار جوی روز یکشنبه وارد کرمانشاه می‌شود

برگزاری آزمون استخدامی تامین اجتماعی در کردستان

پاسخ تنبیهی سپاه مایه عزت نظام اسلامی

معرفی کشتی گیران طلایی در پنج وزن مسابقات بین المللی مریوان

برگزاری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در کردستان

وجود 194 معدن فعال در کردستان

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

اتهام بزرگ به هالند و دی‌بروینه

کاسمیرو اشک آنچلوتی را درآورد!

واقعیت مصدومیت‌های جنجالی‌‌ترین تنیسور ATP

ترابی، اثرگذاری روی صد گل لیگ برتر!