عصر کرد

آخرين مطالب

صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی کردستان تشکیل می شود اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان از تشکیل صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری این استان با مشارکت و سرمایه گذاری 51 درصدی تولید کنندگان و بهره برداران و 49 درصدی دولت خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، سعدی نقشبندی روز چهارشنبه با روحانیون و ائمه جمعه و جماعات، بهره برداران محلی، دهیاران، همیاران طبیعت و کارکنان منابع طبیعی شهرستان سروآباد دیدار و گفت و گو کرد.
وی در این دیدار اظهار داشت: صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری با هدف توسعه کمی و کیفی سرمایه گذاری با مشارکت تولیدکنندگان و بهره برداران و سرمایه اولیه یک هزار میلیارد ریال که از محل فروش اموال مازاد وزارت جهاد کشاورزی تامین خواهد شد، تاسیس می شود.
نقشبندی افزود: 118 تشکل تعاونی زیر بخش منابع طبیعی و آبخیزداری در 15 صندوق استانی و با سرمایه 2/5 میلیارد ریال مجموعه زیر بخش منابع طبیعی و آبخیزداری در این عرصه هستند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان تاکید کرد: فعالیت این صندوق به این صورت است که در هر شهرستان یک شرکت تعاونی فراگیر ایجاد می شود که بهره برداران عرصه های طبیعی در زمینه مرتع، جنگل، بیابان، آبخیز و گیاهان دارویی امکان عضویت در آن را دارند.
وی یادآور شد: همه اعضای شرکت تعاونی فراگیر را روستاییان تشکیل می دهند تا مردم به عنوان بازوی اجرایی فعالیت ها و صندوق نیز به عنوان تامین کننده منابع مالی این تعاونی ها، سیاست حاکمیت بر عرصه های منابع طبیعی را اعمال کنند.
نقشبندی گفت: در عرصه های طبیعی این صندوق می تواند ابزار توانمندی برای توسعه سرمایه گذاری باشد که یکی از تجربه های موفق این صندوق در استان های دیگر تولید داروهای گیاهی و بومی در شهرستان ها است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان تاکید کرد: تجربه نشان می دهد هر چقدر در بهبود معیشت بهره برداران در عرصه های طبیعی تلاش شود به همان نسبت تخریب در عرصه های طبیعی کاهش پیدا می کند.
وی با بیان اینکه صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی می تواند مشارکت جمعی را افزایش دهد، افزود: تمام افراد جامعه به نوعی بهره بردار منابع طبیعی و محیط زیست هستند که باید در این خصوص دغدغه داشته باشند.
وی به تشکیل تعاونی فراگیر کوسالان منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سروآباد نیز اشاره کرد و اظهار داشت: این تعاونی در راستای اهداف صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری استان تشکیل و امامان جمعه و جماعات، روحانیون و روستاییان می توانند در آن عضو شوند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: با افزایش اعضای تعاونی فراگیر کوسالان سروآباد و افزایش سرمایه آن اعتبارات خوبی برای این شهرستان محروم اختصاص داده می شود.
وی با اشاره به اجرای پروژه گیاه پزشکی و مبارزه با آفات جوانه خوار بلوط در سطح 650 هکتار از جنگل های شهرستان سروآباد تاکید کرد: بیش از 90 درصد از این پروژه به روش محلول پاشی و با استفاده از محلول بیولوژیک در سطح روستاهایی که دارای مناطق بحرانی آلوده به آفات بوده اند اجرا شده است.
نقشبندی اجرای این پروژه را مورد تایید و رضایت بخش دانست و یادآور شد: 10 درصد باقی مانده این پروژه تحت عنوان عملیات مکانیکی بهداشتی با حذف شاخه های آلوده در فصل پاییز اجرایی خواهد شد.
وی بر نقش بی بدیل امامان جمعه و جماعت در ترویج حفظ و حراست از جنگل ها و مراتع تاکید کرد و گفت: با توجه به بارندگی های امسال، شاهد رشد پوشش گیاهی قابل توجهی در منطقه هستیم که این موضوع احتمال وقوع آتش سوزی را افزایش می دهد.
وی از روحانیون و امامان جمعه خواست در راستای آگاهسازی افکار عمومی و اقشار مختلف جامعه در بحث اطفای حریق و جلوگیری از تخریب و تصرف عرصه های ملی و طبیعی در سطح روستاهای سروآباد تلاش کنند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان همچنین در دیدار با فرماندار این شهرستان مشارکت همه جانبه مردم و بهره برداران در زمینه حفظ و حراست از منابع طبیعی و مهار آتش سوزی های را خواستار شد و افزود: حفظ و حراست از منابع طبیعی با احساس مسئولیت و مشارکت همگانی امکان پذیر خواهد بود.
نقشبندی تشکیل و راه اندازی صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی، اجرای توسعه باغات، رفع تداخلات اراضی و تشکیل تعاونی فراگیر کوسالان در شهرستان سروآباد را موجب افزایش مشارکت هر چه بیشتر مردم در حفظ و نگهداری جنگل ها و مراتع دانست.
فرماندار سروآباد نیز با اشاره به ظرفیت های این شهرستان در بخش جنگل، مراتع و اکوتوریسم گفت: پوشش گیاهی مناسب و مناطق بکر و دست نخورده از پتانسیل های مهم برای توسعه صنعت اکوتوریسم است.
کوهسار دادور تاکید کرد: منابع طبیعی و خدادادی سرمایه و امانت نسل های آینده در دست ما است که باید به درستی حفظ و حراست شوند و در این راستا همه افراد جامعه وظیفه خطیری بر عهده دارند.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و هورامان و بیش از 50 هزار نفر جمعیت در فاصله 90 کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.
7354/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/29495/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

نامگذاری یکی از خیابان‌های سنندج به نام «آرمان بنفشی»

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

صحنه جنجالی دربی لندن: چطور اخراج نشد! (عکس)

ارائه 410 مورد خدمات رایگان دندانپزشکی در سروآباد

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

چه کسی می داند...

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

گل سالم الدوساری به العین

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

صحنه جنجالی دربی لندن؛ چطور اخراج نشد!

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها فردا برگزار می‌شود

شلیک پلیس برای دستگیری گوشی قاپ!

عکس دوست‌داشتنی هوتن شکیبا در پشت‌صحنه مهمونی

توقیف 51 دستگاه موتورسیکلت متخلف در هرسین

اطلاعیه قطعی آب در سنندج

عملیات وعده صادق برگ زرینی بر تاریخ ایران اسلامی است

عقب‌ماندگی کریدور شمال – جنوب در کردستان

ارزش دلاری مبادلات تجارت خارجی کردستان به 5 میلیون دلار رسید

مراقبین سلامت کردستان در دوره‌های توانمندسازی شرکت کردند