عصر کرد

آخرين مطالب

مشکل ورزش زنان کردستان، بی رغبتی ورزشکار یا بی توجهی مسئولان ورزشي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - پرداختن به امر ورزش، مرد و زن نمی شناسد همچنانکه در سال های اخیر حضور زنان در این عرصه بسیار پر رنگ شده اما ورزشکاران زن در کردستان از بی توجهی مسئولان گلایه دارند در حالیکه مسئولان، بی رغبتی و مطالبه گر نبودن را مهمترین مشکل آنها می دانند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، همانطور که می دانیم در سال های اخیر ورزش زنان در کشورمان روند رو به رشدی داشته و روز به روز بر موفقیت‌ های کارنامه ورزشی شان در عرصه های ملی و بین المللی افزوده می‌شود.
هر چند این پیشرفت در کردستان نیز باعث افزایش جامعه زنان ورزشکار و حتی گسترش ورزش همگانی در میان این قشر شده اما آنگونه که ورزشکاران و مسئولان ورزشی می گویند هنوز راه زیادی تا توسعه قابل قبول ورزش در حوزه زنان در این استان وجود دارد.
در حال حاضر 18 هزار و 501 زن ورزشکار سازمان یافته شهری و 749 بانوی روستایی در رشته های مختلف در 106 باشگاه ورزشی خصوصی دارای مجوز ویژه استان کردستان فعالیت می کنند.
همچنین 41 هیات ورزشی فعال در بخش زنان، سه هزار و 245 زن مربی و 896 داور نیز در این استان مشغول به فعالیت در رشته های مختلف ورزشی هستند.
برخی از زنان مربی و ورزشکار از کمبود امکانات ورزشی در این استان گلایه داشته و اعتقاد دارند که مسئولان ورزش استان به ورزش زنان مانند مردان توجه نمی کنند.
آنان همچنین بر این باورند که اداره کل ورزش و جوانان به برخی رشته ها در حوزه زنان توجه خاص داشته و واگذاری امکانات به هیات های ورزشی عادلانه صورت نمی گیرد.
یکی از ورزشکاران سقزی که به مربیگری در رشته تکواندو نیز مشغول است در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: تلاش فردی زنان وزرشکار در موفقیت آنان تاثیرگذار بوده و به جرات می توان گفت این موفقیت ها مبتنی بر برنامه های زیرساختی مدیریتی استان نبوده است.
فروغ عبدمحمدی اظهار داشت: با وجود جامعه آماری کم، زنان ورزشکار کردستانی در بحث قهرمانی به مراتب مدال آوری و افتخارات زیادی داشته اند اما در مقابل حمایت کمی از آنها می شود.
وی با بیان اینکه کمبود فضای سرانه ورزشی (سه دهم درصد) بر ورزش مردان هم تاثیر منفی داشته است، افزود: با این حال، از این سرانه ناچیز ورزشی، کمتر از یک سوم در اختیار زنان ورزشکار کردستانی قرار دارد.
عبدمحمدی یکی دیگر از دغدغه های ورزش بانوان را تبدیل شدن باشگاه های خصوصی به بنگاه درآمدزایی و مدیریت آنها توسط افراد غیرکارشناس و غیر ورزشکار دانست و تاکید کرد: کمبود ساعات تمرین بویژه در سالن ها و اماکن ورزشی دولتی از دیگر مشکلات این حوزه است.
وی یادآور شد: علی رغم ادعای مسئولان مبنی بر داشتن نگاه برابر به مردان و زنان، رسیدگی و مدیریت ورزش زنان در درجه دوم اهمیت قرار دارد و ضعف مالی بزرگترین دغدغه ورزش زنان در کردستان است.
این مربی تکواندو اغلب مشکلات حوزه زنان را مرتبط با ضعف مدیریتی دانست و اضافه کرد: هنوز هم ارتباط مدیریت ورزش و جوانان با هیات های ورزشی یکسان و دوستانه نیست در حالیکه مدیریت ورزشی باید در تعامل همیشگی با هیات ها باشد.
عبدمحمدی استقبال از ورزش در میان زنان را قابل قبول خواند و گفت: استقبال از ورزش همگانی در میان زنان بزرگسال چشمگیر است البته این امر در میانسالان رو به پیری بسیار کم هست.
وی با بیان اینکه در لایه های اعتقادی جامعه، زن قهرمان و پهلوان ترکیب نامانوسی است، افزود: بها ندادن به سلامتی در سنین بالا، ممانعت خانواده ها و البته اولیا مدرسه از حضور دختران دانش آموز در ورزش حرفه ای به بهانه لطمه خوردن تحصیل دختران ورزشکار، از دیگر دغدغه های موجود در ورزش این قشر است.
این زن ورزشکار بخش دیگری از این مشکلات را به صدا و سیما مرتبط دانست و اظهار داشت: هنوز بسیاری مردم، زنان ورزشکار قهرمان را نمی شناسند در حالیکه مردان به راحتی از طریق این رسانه معرفی می شوند.
یک داور فوتبال و مدرس آمادگی جسمانی نیز معتقد است: جایگاه زنان در اغلب رشته های ورزشی در ابتدای راه است و بدلیل اینکه تعداد زیادی از باشگاه های زنان به صورت غیرکارشناسی اداره می شوند، موجب بی رغبتی زنان به سمت ورزش شده است.
زهرا شیخ احمدی با بیان اینکه مسئولان ورزشی در بخش زنان، توجه کافی به این حوزه ندارند، اضافه کرد: اولویت همیشه با مردان ورزشکار است و امکانات و فضای ورزشی لازم به زنان اختصاص نمی یابد.
وی یادآور شد: با این وجود نیاز است زنان خود نسبت به انجام ورزش های پایه از جمله بدنسازی و آمادگی جسمانی و تغذیه مناسب، در جهت حفظ سلامتی و تندرستی خود گام بردارند.
** از ایجاد باشگاه های خصوصی مختص زنان حمایت می شود
رئیس گروه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان کردستان در خصوص مشکلات زنان ورزشکار می گوید: مشکل اصلی ورزش در این استان کمبود زیرساخت هاست که بر بخش زنان بیشتر تاثیر گذار بوده است.
عهدیه دولت آبادی با اشاره به اینکه سرانه فضای ورزشی کردستان نسبت به استان های همجوار کم و غیر قابل قبول است، افزود: سیاست ما حمایت از ایجاد باشگاه های خصوصی و تشویق و توسعه ورزش زنان است.
وی تاکید کرد: تلاش می کنیم باشگاه های ورزشی مختص به زنان را توسعه دهیم ضمن اینکه با درخواست های اغلب متقاضیان ایجاد باشگاه خصوصی به شرط نداشتن مشکل قانونی موافقت می شود.
دولت آبادی با اشاره به اینکه اجازه دخالت در امور فنی باشگاه ها را نداریم، یادآور شد: دستگاه ورزش و جوانان فقط مسئول ارائه مجوز به متقاضیان ایجاد باشگاه براساس شرایط موجود است.
وی به ارتقای ورزش زنان این استان در سال های اخیر از رتبه 29 به 17 کشوری خبر داد و اظهار داشت: در چند سال اخیر تعداد ورزشکاران زن کردستانی عضو تیم های ملی رشته های مختلف افزایش چشمگیری داشته است.
رئیس گروه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان کردستان اضافه کرد: در پنج سال گذشته، رشته هایی مانند تیراندازی با کمان و وزنه برداری برای علاقه مندان در استان فعال شده و ورزشکاران زن مدال های زیادی از مسابقات مختلف کسب کرده اند.
دولت آبادی گفت: برنامه ریزی ما فعال کردن زنان ورزشکار در رشته های بیلیارد، گلف و هاکی روی چمن است.
وی به گلایه زنان ورزشکار رشته های مختلف در زمینه مشکلات و کمبودهایشان اشاره کرد و افزود: مشکل اصلی اینکه زنان ورزشکار مطالبه گر نبوده و برای رفع کمبودها و مشکلات خود پیگیری نمی کنند.
وی تاکید کرد: زنان ورزشکار باید مطالبات و مشکلات خود را از طریق 41 هیات ورزشی مربوط به خود پیگیری کنند البته نگاه ما به ورزش یکسان و همه گیر است.
دولت آبادی یکی دیگر از ضعف های زنان استان کردستان را فاصله گرفتن از ورزش به محض بچه دار شدن دانست و اظهار داشت: باید این فرهنگ در جامعه ایجاد شود که آنها سهمی از سبد خانوار را به ورزش اختصاص دهند.
** توسعه ورزش نیازمند همگانی کردن آن است
رئیس گروه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان کردستان گفت: با توجه به اینکه رونق ورزش قهرمانی نیازمند توسعه ورزش همگانی است، هدف اصلی ما توسعه ورزش و همه گیر کردن آن در استان به ویژه در بخش زنان است.
دولت آبادی افزود: در حال حاضر در شهرهای استان (به غیر از سریش آباد و دهگلان) یک نماینده در اداره ورزش و جوانان داریم که حوزه ورزش زنان را مدیریت می کنند.
وی یادآور شد: در چند سال اخیر تلاش کردیم بین مسئولان شهرستان ها با 41 نایب رئیس ورزش زنان برای توسعه این حوزه تعامل ایجاد کنیم که تا حدودی هم به این هدف دست پیدا کردیم.
رئیس گروه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان کردستان تاکید کرد: سال گذشته 38 ورزشکار دعوت شده به اردوی تیم ملی داشتیم که 22 نفر از آنان هم اکنون در تیم های ملی رشته های مختلف حضور دارند.
دولت آبادی به اقدامات انجام شده در حوزه ورزش زنان در سال 96 اشاره کرد و گفت: اجرای سه طرح اوقات فراغت زنان شاغل و خانه دار و طرح سنجش قامت زنان روستایی برای اولین بار در پنج شهرستان از جمله این فعالیت ها است.
وی اظهار داشت: برگزاری دوره کارگاه پیرامید (رشته ورزشی همراه با موزیک)، دوره بریل تونیک (مخصوص افراد ام اس و دارای بیماری عصبی) با کمک مدرسی از فرانسه، برگزاری رقابت های قهرمانی به صورت المپیاد در استان از برنامه های امسال ورزش حوزه زنان است.
به نظر می رسد پیشرفت زنان کردستان در رشته های ورزشی مستلزم جدیت آنها در مطالبات و خواسته هایشان از مسئولان این حوزه است البته مسئولان ورزش هم، باید شرایط را برای ارتباط آسان با زنان ورزشکار فراهم کرده و برطرف کردن مشکلات آنها را در اولویت قرار دهند.
7355/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/29359/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گل دوم هوادار به پیکان توسط یونس شاکری در دقیقه 28

واکنش سریع عنایتی؛ تعویض عجیب پاکدل در دقیقه 25

دروازه‌بان ذوب‌آهن: پنالتی‌های مشابه سپاهان برای ما گرفته نشد

تورنمنت بین المللی بیشکک؛ بوکسورهای ایرانی فردا به مصاف حریفان خود می روند

حرکت دیدنی نریمان‌جهان؛گل اول پیکان به هوادار توسط محمدجواد آزاده

آغاز جدال شهرداری گرگان و مهرام در نیمه نهایی لیگ برتر بسکتبال از فردا

تجلیل مسئولان باشگاه هوادار از رضا عنایتی سرمربی تیم پیکان

حضور مربیان تیم ملی در ورزشگاه پاس قوامین برای تماشای دیدار پیکان و هوادار

پیام سپاهان برای تیم و هواداران پس از برد دربی

پاکدل مستقیم به رختکن رفت

توزیع انسولین قلمی وارداتی از هفته آینده در کرمانشاه

وجود 370 هزار دانش‌آموز در استان کرمانشاه

جدول اجرای عموم نمایش‌های بخش کودک و نوجوان اعلام شد

شیری: در جام‌حذفی جبران می‌کنیم | امسال مصدومیت رباط‌ها وحشتناک بود

معرفی ظرفیت‌های کردستان بهره گیری از ظرفیت حوزه ورزش برای

معرفی ظرفیت‌های کردستان با استفاده از حوزه ورزش

راه اندازی رصدخانه ی تحقق شعار سال در اتاق بازرگانی سنندج

کشف جانوری با «170 چشم» در سواحل چین/عکس

ترجیح می‌دهم وینیسیوس در تیمم باشد تا هالند

اتفاقات شائبه برانگیز در لیگ دو

آشنایی با اولین گلزن ایران در جام ملت‌های 2024 تایلند

درخشش پسر دهه هشتادی شمسایی

حضور مربی تیم ملی در ورزشگاه دستگردی

وعده امباپه؛ بهترین کیلیان در نیمه‌نهایی

تجلیل باشگاه هوادار از رضا عنایتی

تنش بالا گرفت؛ جواب قاطعانه آرائوخو به گوندوگان

تبریک تولد پرسپولیس به شماره هشت بدشانس

لطفی دربی دوم تهران را از دست داد

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

بازدید از اماکن و محوطه‌های تاریخی شاخص استان رایگان است

برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان برای 1500 نفر از فعالان گردشگری

اتمام ساخت پروژه بیمارستان سرطان کرمانشاه در اردیبهشت امسال

اعلام فراخوان برای جذب سرمایه‌گذار منطقه چالابه

جزئیات رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی در مریوان

تردد روزانه بیش از یک‌هزار زائر از مرز خسروی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

چهار ستاره ملی‌ پوش در قلاب تراکتور

جوری که برناردو دروازه رو دیشب موقع پنالتی دید

سالگرد درگذشت دست‌ نشان با حضور کادرفنی نساجی

بلینگام: هر تیمی جز رئال جلوی سیتی نابود می‌شد

ترکیب تیم مسعود شجاعی برای دربی کوچک

پیش بینی عجیب و غریب مایکا ریچاردز از یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان

رودیگر خطاب به دوربین بعد از برد در بازی دیشب؛ الله اکبر

رقابت ستاره‌های لیگ برای کسب 3 عنوان

ترکیب رضا عنایتی برای تقابل خاص

تغییر شیوه برگزاری بازی‌های جام حذفی انگلیس از فصل آینده

توقیف 16 تن آرد قاچاق در کرمانشاه

ثبات بازار طلا بعد از نوسانات اخیر