عصر کرد

آخرين مطالب

چگونه استرس خود را مدیریت کنیم؟ علمي

چگونه استرس خود را مدیریت کنیم؟

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - یک روان‌درمانگر در کردستان با اشاره به اینکه هر فرد در برابر استرس پاسخ‌های منحصر به‌فردی دارد، گفت: مدیریت استرس، بر پذیرش مسئولیت افکار، هیجانات و برنامه‌ها و هم‌چنین نحوهٔ حل‌وفصل مشکلات ناظر است.
«احمد امانی» در گفتگو با ایسنا، منطقه کردستان با اشاره به اینکه مدیریت استرس، با شناسایی منابع استرس‌زا در زندگی آغاز می‌شود، گفت: البته این کار به دلیل اینکه منابع واقعی استرس همیشه آشکار نیستند و نادیده گرفتن افکار، احساسات و رفتارهای استرس‌زا به‌راحتی رخ می‌دهد، چندان آسان نیست.
وی افزود: ممکن است نگرانی‌های دائمی فرد درباره ضرب‌العجل‌های تحصیلی باشد، اما نداند که در واقع این «اهمال کاری» است که باعث این نگرانی است نه خود تکالیف تحصیلی.
این روان‌درمانگر با بیان اینکه فهمیدن این موضوع ساده که «شما بر زندگی‌تان کنترل دارید»، پایه و اساس مهارت مدیریت استرس است، گفت: مدیریت استرس، بر پذیرش مسئولیت افکار، هیجانات و برنامه‌ها و هم‌چنین نحوهٔ حل‌وفصل مشکلات ناظر است.
وی با تأکید بر اینکه برای شناسایی منابع واقعی استرس باید عادات، نگرش‌ها و بهانه‌های خود را به‌دقت ارزیابی کرد، تصریح کرد: تا زمانی که فرد نقش خود را در ایجاد و تداوم استرس نپذیرد، کنترلی بر مدیریت استرسش نخواهد داشت.
امانی با اعلام اینکه از آنجایی‌که هر فرد در برابر استرس پاسخ‌های منحصربه‌فردی دارد، ادامه داد: هیچ شکل استانداردی برای مقابله با استرس وجود ندارد و هیچ روش مشخصی برای همه و در همهٔ موقعیت‌ها جواب نمی‌دهد، بنابراین فرد باید تکنیک‌ها و استراتژی‌های مختلفی را تجربه کند و سپس بر آن راهکارهایی تمرکز کند که باعث آرامش وی و کنترل بیشتر بر استرسش می‌شود.
تحرک داشته باشید
این روان‌درمانگر نخستین استراتژی مدیریت استرس را «تحرک» دانست و گفت: تحرک بدنی نقش کلیدی در کاهش اثرات استرس و پیشگیری از آن دارد.
وی با بیان اینکه هر نوع فعالیت بدنی می‌تواند در از بین بردن استرس و تسکین خشم، تنش و خستگی مؤثر باشد، افزود: ورزش باعث آزاد سازی اندروفین و درنتیجه بالا رفتن خلق فرد می‌شود و درنتیجه فرد احساس بهتری پیدا خواهد کرد.
امانی با اشاره به اینکه ورزش باعث حواس‌پرتی فرد از نگرانی‌های روزمره می‌شود، اظهار کرد: صرف زمانی در روز برای ورزش کردن، منجر به تحقق این امر می‌شود.
ضرورت اجتناب از استرس غیرضروری
این روان‌درمانگر با ذکر اینکه تمامی استرس‌ها قابل اجتناب نیستند، اعلام کرد: اجتناب از استرس‌هایی که نیازمند مواجهه هستند، راهکار سالمی نیست.
وی افزود: به همین خاطر فرد باید مهارت نه گفتن را بیاموزد، کنترل محیط خود را به دست بگیرد، از افرادی که در وی استرس ایجاد می‌کنند کناره‌گیری کرده و با اجتناب از موضوعات داغ و تعجب‌برانگیز، کارهای خود را اولویت‌بندی کند.
موقعیت را تغییر دهید
وی دیگر استراتژی مدیریت استرس را «پذیرش موقعیت» دانست و تصریح کرد: بعضی از منابع استرس‌زا غیرقابل‌اجتناب است و شما نمی‌توانید استرس ناشی از مرگ یک عزیز، بیماری جدید یا بحران اقتصادی ملی را تغییر دهید یا از آن جلوگیری کنید، در چنین مواردی بهترین راه مقابله با استرس، پذیرش موقعیت است به همان‌گونه‌ای که هست.
امانی با تأکید بر اینکه زمانی که نمی‌توان از یک موقعیت استرس‌زا اجتناب کرد، باید سعی کرد آن را تغییر داد، گفت: اگر منشأ استرس پیدا شود، به‌راحتی می‌توان در آینده سعی کرد که دیگر چنین موقعیتی تکرار نشود.
وی بابیان اینکه در شرایطی که کسی یا چیزی فرد را آزار می‌دهد، شخص باید نگرانی خود را به شیوه‌ای روشن و محترمانه بیان کند، افزود: باید به‌جای سرکوب احساسات، آن را ابراز کرد و با ایجاد سازش و مصالحه، جرأت‌مندی خود را افزایش داد تا از این طریق شدت استرس خود را کاهش داد.
زاویه دیدتان را عوض کنید
این روان‌درمانگر با اشاره به اینکه «تغییر نگرش» دیگر راهکار کاهش استرس است، گفت: اگر قادر به تغییر موقعیت استرس‌زا نبودیم باید نگرش خود را تغییر داده تا به‌گونه‌ای جدید مشکلات را دید و با تمرکز بر جنبه‌های مثبت، استانداردها را تنظیم کرده و با دوری از افکارِ خودآسیب‌رسان ازجمله استفاده از کلماتی مانند «همیشه»، «هرگز» و «باید» آرامش را به خود بازگرداند.
امانی با ذکر اینکه پذیرش، ممکن است سخت باشد، ادامه داد: سعی نکنید چیزهای غیرقابل‌کنترل را کنترل کنید و به‌جای آن به جنبه‌های مثبت موضوع فکر کنید و احساساتتان را با دیگران در میان بگذارید و از همه مهم‌تر بخشیدن را یاد بگیرید.
استراحت و سبک زندگی سالم را در برنامه‌های خود جای دهید
این روان‌درمانگر در بخش پایانی سخنان خود با اعلام اینکه فراتر از اتخاذ رویکردی مسئولانه و مثبت نسبت به استرس‌ها، می‌توان با تربیت و پرورش خود، از میزان استرس در زندگی کاست، اظهار کرد: اگر به‌طور منظم وقت‌هایی برای تفریح و استراحت اختصاص داده شود، بهتر می‌توان وقایع استرس‌زا را رفع‌ورجوع کرد.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر ورزش منظم، مواردی هم‌چون رژیم غذایی سالم، کاهش مصرف کافئین، شکر، مواد مخدر و سیگار در کنار خواب کافی می‌تواند مقاومت فرد را در برابر استرس بالا ببرد.
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

هوآوی بعد از اپل، محبوب‌ترین برند تلفن همراه

فروش 100 هزار گوشی تنها در کمتر از 9 دقیقه

رشد شاخص‌های عملکردی سوادآموزی در استان کردستان

75 هزار دانش آموز کردستانی تحت پوشش برنامه ملی شهاب قرار گرفتند

یک شکارچی متخلف در سقز دستگیر شد

بیمارستان‌های کردستان تعداد 2214 تخت فعال دارد

تحت پوشش قرارگرفتن 75 هزار دانش آموز کردستانی در طرح ملی شهاب

بارندگی های مناسب و به موقع، مبارزه با آفات را کاهش می دهد

تلخ و شیرین یک مجازات

سند آمایش آموزش عالی کردستان منطبق با واقعیت ها باشد

حوزه سلامت جامعه، نیازمند ورود جدی خیرین است

اجرای طرح تکالیف مهارت محور در بیش از 1000 کلاس کردستان

مراقب ورود خرافات در هیپنوتیزم باشیم

اعلام فراخوان نخستین همایش منطقه ای علمی - پژوهشی «اقتصاد پنهان»

نخبگان علاوه براشتغال خودبستر کارآفرینی برای دیگران را فراهم کنند

اساتید دانشگاهی الگوهای بارز علمی در جامعه هستند

افزایش سهم پذیرش دانشجو معلم در کردستان پیگیری می شود

تندگویان: «موسسه فیلترینگ» باز کنیم

علوفه رسانی به وحوش در سقز آغاز شد

تحقیقات و فناوری نیازمند اصلاحات ساختاری است

خودروی پلیس 2020 فورد چشم‌ها را خیره کرد

تصور اشتباه درباره‌ی طرف چپ و راست مغز انسان

اعلام فراخوان ثبت‌نام هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی در کردستان

14 دانشجوی دانشگاه کردستان به خارج از کشور اعزام شده‌اند

همکاری هسته‌ای بیل گیتس با چینی‌ها به‌هم خورد

چهار شکارچی متخلف در دیواندره دستگیر شدند

انجام تحقیقات دانش بنیان و کاربردی رفع مشکلات جامعه را در پی دارد

سرشماری زمستانه پرندگان آبزی و کنار آبزی در کردستان آغاز شد

علت اوتیسم چیست؟

108 مدرسه حاشیه شهرهای کردستان هوشمندسازی می‌شوند

اجرای طرح «ایران مهارت» در 75 مدرسه کردستان

مدارس پرخطر کردستان باید تعطیل شوند

اپل و مایکروسافت، نمادهای دنیای فناوری که روندی متفاوت در سال 2018 داشتند

فعالیت مدارس دولتی و غیردولتی کردستان ارزیابی می‌شود

مرکز «مطالعه کوهورت دهگلان» یک مطالعه وسیع ملی است

دوربین سه‌بعدی به آیفون‌های جدید می‌آید

جای انجمن مردم نهاد محیط زیستی در کامیاران خالی است

ضرورت توجه به رویکرد تبیینی حماسه 9 دی

بیش از 40 طرح پژوهشی و مطالعاتی در محیط زیست کردستان انجام شد

50 هزار کردستانی بی‌سواد هستند

باستان‌شناس کردستانی به مرتبه علمی پروفسوری ارتقا یافت

5 نشریه علمی دانشگاه کردستان در رتبه بندی وزارت علوم قرار گرفته‌اند

کارآفرینان دانش بنیان برای ایجاد شبکه ارزش حمایت می شوند

نفرات برتر سومین مرحله استانی دفاع سه دقیقه ای از پایان نامه دانشجویی معرفی شدند

تبدیل علم به ثروت مستلزم تغییر روش دانشگاه هاست

رشد 50 درصدی نرخ باسوادی روستاهای کردستان طی چهل سال اخیر

طرح ناسا برای کشف موجودات فضایی در مشتری

دستگاهی که آب را به سوخت تبدیل می‌کند

اعتراف اپل به انحنای شاسی «آی پد پرو»

فریب سیستم تشخیص چهره گوشی با ماکت