آخرين مطالب

چگونه استرس خود را مدیریت کنیم؟ علمي

چگونه استرس خود را مدیریت کنیم؟

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - یک روان‌درمانگر در کردستان با اشاره به اینکه هر فرد در برابر استرس پاسخ‌های منحصر به‌فردی دارد، گفت: مدیریت استرس، بر پذیرش مسئولیت افکار، هیجانات و برنامه‌ها و هم‌چنین نحوهٔ حل‌وفصل مشکلات ناظر است.
«احمد امانی» در گفتگو با ایسنا، منطقه کردستان با اشاره به اینکه مدیریت استرس، با شناسایی منابع استرس‌زا در زندگی آغاز می‌شود، گفت: البته این کار به دلیل اینکه منابع واقعی استرس همیشه آشکار نیستند و نادیده گرفتن افکار، احساسات و رفتارهای استرس‌زا به‌راحتی رخ می‌دهد، چندان آسان نیست.
وی افزود: ممکن است نگرانی‌های دائمی فرد درباره ضرب‌العجل‌های تحصیلی باشد، اما نداند که در واقع این «اهمال کاری» است که باعث این نگرانی است نه خود تکالیف تحصیلی.
این روان‌درمانگر با بیان اینکه فهمیدن این موضوع ساده که «شما بر زندگی‌تان کنترل دارید»، پایه و اساس مهارت مدیریت استرس است، گفت: مدیریت استرس، بر پذیرش مسئولیت افکار، هیجانات و برنامه‌ها و هم‌چنین نحوهٔ حل‌وفصل مشکلات ناظر است.
وی با تأکید بر اینکه برای شناسایی منابع واقعی استرس باید عادات، نگرش‌ها و بهانه‌های خود را به‌دقت ارزیابی کرد، تصریح کرد: تا زمانی که فرد نقش خود را در ایجاد و تداوم استرس نپذیرد، کنترلی بر مدیریت استرسش نخواهد داشت.
امانی با اعلام اینکه از آنجایی‌که هر فرد در برابر استرس پاسخ‌های منحصربه‌فردی دارد، ادامه داد: هیچ شکل استانداردی برای مقابله با استرس وجود ندارد و هیچ روش مشخصی برای همه و در همهٔ موقعیت‌ها جواب نمی‌دهد، بنابراین فرد باید تکنیک‌ها و استراتژی‌های مختلفی را تجربه کند و سپس بر آن راهکارهایی تمرکز کند که باعث آرامش وی و کنترل بیشتر بر استرسش می‌شود.
تحرک داشته باشید
این روان‌درمانگر نخستین استراتژی مدیریت استرس را «تحرک» دانست و گفت: تحرک بدنی نقش کلیدی در کاهش اثرات استرس و پیشگیری از آن دارد.
وی با بیان اینکه هر نوع فعالیت بدنی می‌تواند در از بین بردن استرس و تسکین خشم، تنش و خستگی مؤثر باشد، افزود: ورزش باعث آزاد سازی اندروفین و درنتیجه بالا رفتن خلق فرد می‌شود و درنتیجه فرد احساس بهتری پیدا خواهد کرد.
امانی با اشاره به اینکه ورزش باعث حواس‌پرتی فرد از نگرانی‌های روزمره می‌شود، اظهار کرد: صرف زمانی در روز برای ورزش کردن، منجر به تحقق این امر می‌شود.
ضرورت اجتناب از استرس غیرضروری
این روان‌درمانگر با ذکر اینکه تمامی استرس‌ها قابل اجتناب نیستند، اعلام کرد: اجتناب از استرس‌هایی که نیازمند مواجهه هستند، راهکار سالمی نیست.
وی افزود: به همین خاطر فرد باید مهارت نه گفتن را بیاموزد، کنترل محیط خود را به دست بگیرد، از افرادی که در وی استرس ایجاد می‌کنند کناره‌گیری کرده و با اجتناب از موضوعات داغ و تعجب‌برانگیز، کارهای خود را اولویت‌بندی کند.
موقعیت را تغییر دهید
وی دیگر استراتژی مدیریت استرس را «پذیرش موقعیت» دانست و تصریح کرد: بعضی از منابع استرس‌زا غیرقابل‌اجتناب است و شما نمی‌توانید استرس ناشی از مرگ یک عزیز، بیماری جدید یا بحران اقتصادی ملی را تغییر دهید یا از آن جلوگیری کنید، در چنین مواردی بهترین راه مقابله با استرس، پذیرش موقعیت است به همان‌گونه‌ای که هست.
امانی با تأکید بر اینکه زمانی که نمی‌توان از یک موقعیت استرس‌زا اجتناب کرد، باید سعی کرد آن را تغییر داد، گفت: اگر منشأ استرس پیدا شود، به‌راحتی می‌توان در آینده سعی کرد که دیگر چنین موقعیتی تکرار نشود.
وی بابیان اینکه در شرایطی که کسی یا چیزی فرد را آزار می‌دهد، شخص باید نگرانی خود را به شیوه‌ای روشن و محترمانه بیان کند، افزود: باید به‌جای سرکوب احساسات، آن را ابراز کرد و با ایجاد سازش و مصالحه، جرأت‌مندی خود را افزایش داد تا از این طریق شدت استرس خود را کاهش داد.
زاویه دیدتان را عوض کنید
این روان‌درمانگر با اشاره به اینکه «تغییر نگرش» دیگر راهکار کاهش استرس است، گفت: اگر قادر به تغییر موقعیت استرس‌زا نبودیم باید نگرش خود را تغییر داده تا به‌گونه‌ای جدید مشکلات را دید و با تمرکز بر جنبه‌های مثبت، استانداردها را تنظیم کرده و با دوری از افکارِ خودآسیب‌رسان ازجمله استفاده از کلماتی مانند «همیشه»، «هرگز» و «باید» آرامش را به خود بازگرداند.
امانی با ذکر اینکه پذیرش، ممکن است سخت باشد، ادامه داد: سعی نکنید چیزهای غیرقابل‌کنترل را کنترل کنید و به‌جای آن به جنبه‌های مثبت موضوع فکر کنید و احساساتتان را با دیگران در میان بگذارید و از همه مهم‌تر بخشیدن را یاد بگیرید.
استراحت و سبک زندگی سالم را در برنامه‌های خود جای دهید
این روان‌درمانگر در بخش پایانی سخنان خود با اعلام اینکه فراتر از اتخاذ رویکردی مسئولانه و مثبت نسبت به استرس‌ها، می‌توان با تربیت و پرورش خود، از میزان استرس در زندگی کاست، اظهار کرد: اگر به‌طور منظم وقت‌هایی برای تفریح و استراحت اختصاص داده شود، بهتر می‌توان وقایع استرس‌زا را رفع‌ورجوع کرد.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر ورزش منظم، مواردی هم‌چون رژیم غذایی سالم، کاهش مصرف کافئین، شکر، مواد مخدر و سیگار در کنار خواب کافی می‌تواند مقاومت فرد را در برابر استرس بالا ببرد.
انتهای پیام




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ارسال 51 مقاله به دبیرخانه همایش مولانا خالد شهرزوری

موانع برای فعالیت پیروان طریقه نقشبندیه برداشته شود

مجتمع آموزشی فرهنگی صدرهاشمی‌نژاد در سنندج کلنگ زنی شد

دانشگاه ها به سمت کارآفرینی و مهارت آموزی پیش روند

بنیاد خیریه هاشمی‌نژاد 31 مجتمع‌ آموزشی در کشور احداث می‌کند

تعداد مراکز یادگیری محلی در کردستان به 17 مورد رسید

درمان سرطان خون اطفال، بیشترین استفاده بانک خون بندناف است

تحریم ها تهیه دارو را به مشکلی اساسی در کشور مبدل خواهد کرد

جرات‌ورزی نوعی توانایی برای اظهار وجود با اعتماد به نفس است

پنج میلیارد تومان برای ساخت پارک نواوری کردستان کمک می شود

صندوق پژوهش و فناوری کردستان 40 میلیارد ریال کمک دریافت می کند

ساختمان بنیاد نخبگان کردستان افتتاح شد

ظرفیت ها و استعدادهای کردستان برای ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی در منطقه به کار گرفته شود

4 میلیارد تومان به صندوق پژوهش و فناوری پارک علم و فناوری کردستان کمک می‌شود

شرکت‌های فناور کردستان 11 میلیارد تومان درآمد داشته اند

مرکز نوآوری دانشگاه کردستان افتتاح شد

فعالیت 3700 شرکت فناور در کشور 60 هزار میلیارد تومان فروش داشته است

ساختمان بنیاد نخبگان استان کردستان افتتاح شد

آلودگی محیطی شهرها به حشرات و اکوسیستم آسیب می رساند

اولین روستای استان کردستان دارای فن آوری FTTH شد

خواب کمتر از 6 ساعت بدن را با کم آبی مواجه می کند

باور به عقلانیت و نظم اصول اساسی اداره پژوهشکده کردستان شناسی خواهد بود

پژوهشکده کردستان شناسی بزرگترین مرکز علمی پژوهشی دانشگاه کردستان است

خدمت به کردستان از وظایف مهم دانشگاه کردستان است

تحصیل 1345 دانش آموز در مدارس با نیازهای ویژه کردستان

خستگی و بی‌حالی نشانه‌های کبد چرب است

به زودی همزمان با آپدیت اپلیکیشن های اندرویدی می توانید از آن ها استفاده کنید

چه افرادی باید در مصرف انار احتیاط کنند؟

دوره توانمندسازی ویژه مسئولان مالی و ناظرین فنی دهیاران برگزار شد

سرطان معده یکی از سرطان‌های شایع در دنیا است

وای فای6 باقابلیت های جدید در راه است

سرطان معده یکی از سرطان‌های شایع در دنیا است

پیشرفت و توسعه هر جامعه ای با ارائه آمار و اطلاعات صحیح میسر است

نخستین آیفون مجهز به 5G تا دو سال دیگر

جنس فعالیت‌های امور دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه کردستان «حمایتی» است

آیا ارتباطی میان امواج تلفن های همراه و تومورهای مغزی وجود دارد؟

20 درصد افراد جامعه به بیماری کبد چرب مبتلا هستند

برگزاری کارگاه آموزشی اصول راه‌اندازی و مدیریت کسب و کار در دانشگاه کردستان

پایان کابوس تبر بر تنه درختان جنگل های کردستان

12 رشته جدید به رشته‌های تحصیلی دانشگاه کردستان اضافه شده است

کاوشگر پارکر نزدیکتر از هر زمان به خورشید

میوه ها را با پوست نخورید!

سومین جشنواره ایده های برتر در سنندج برگزار می شود

سخاوت آسمان گره گشای معضل آلودگی هوای کردستان

مبتلایان به فشارخون بالا کمتر در معرض هوای سرد قرار گیرند

نسل جدید فناوری شارژ سریع عرضه می‌شود

کودکان سه تا پنج سال کردستانی غربالگری شنوایی می شوند

هوای سنندج در شرایط بسیار ناسالم قرار گرفت

ثبت نام تکمیل ظرفیت دوره‌های کاردانی و کارشناسی علمی کاربردی جهاددانشگاهی

بیش از 5 میلیون نوبت مایه کوبی دام در کردستان انجام شد