عصر کرد

آخرين مطالب

آیین های عید فطر نماد وحدت و نوعدوستی در کردستان فرهنگی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - عید سعید فطر در کردستان هر سال با آیین های خاصی برگزار می شود و مردم پس از اقامه نماز عید در مساجد و تکایا، به دیدار اقوام و آشنایان می روند که نماد وحدت و نوعدوستی در آنها نمایان است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، آیین های عید فطر در کردستان با شکوه و احترام خاصی برگزار می شود، خریدهای عید، پوشیدن لباس نو، اقامه نماز، زیارت اهل قبور، پرداخت زکات فطره از آیین های این روز است.
مردم کردستان از چند روز مانده به عید سعید فطر خود را برای برگزاری این روز که در اینجا از آن به عید رمضان یاد می شود، آماده و برای پذیرایی از مهمانان تدارک خاصی می بینند.
در این روزها بازارهای استان شاهد جنب و جوش خاصی از حضور مردم است و خانواده ها خریدهای لازم را برای این عید که به آن کاسه جه شن می گویند، انجام می دهند.
مواد غذایی و خوراکی، میوه و سبزیجات، پوشاک و البسه نو از جمله این خریدهاست البته بازاریان نیز این فرصت استفاده کرده و با عرضه تازه ترین محصولات خود توجه مشتریان را جلب می کنند.
البته امسال با توجه به افزایش قیمت کالاها قدرت خرید شهروندان تا حدودی پایین آمده و خانواده های کم توان شاید تمام اعضای خانواده نتوانند برای عید بزرگ فطر البسه نو خریداری کنند.
در روز عید اعضای خانواده بیشتر لباس های محلی کُردی می پوشند و همین امر بر زیبایی های این عید در بین کردستانی ها می افزاید.
خانواده های کردستان طبق رسمی دیرینه غذای عید را در نوبت صبحانه صرف می کنند به همین دلیل اگر یکی از اعضای خانواده در شهری دیگری هم اقامت داشته باشد، شب قبل از عید یا صبح زود خود را به جمع خانواده می رساند.
در این وعده در بیشتر خانواده ها غذای بسیار مفصلی که بیشتر برنج و خورشت است، تهیه و آشپز بر عهده مادر خانواده است که بعد از اقامه نماز صبح، تدارک غذای عید را می بیند.
** نماز عید سعید فطر
عید سعید فطر در کردستان علاوه بر رسانه ها، بعد از نماز عشا با سر دادن بانگ الله اکبر (سه مرتبه)، لا اله الا الله، الله اکبر و لله الحمد و جمع خوانی حاضران در مساجد اعلام می شود.
اگر تا زمان نماز عشا، پایان ماه رمضان از سوی مسئولان و روحانیون اعلام شد، پس از سلام نماز عشا، نمازگزاران تکبیرها را شروع می کنند اما اگه این اعلام با تاخیر باشد، مومنان باید پس از اعلام به مسجد بروند و با سردادن این تکبیر فرا رسیدن عید را اعلام کنند.
نماز عید در کردستان قبل از طلوع خورشید در مساجد اقامه می شود، این نماز 2 رکهتی و دارای یک خطبه کوتاه است، خطبه نماز عید بیشتر در مورد فضیلت ماه مبارک رمضان و لزوم دستگیری از نیازمندان و خانواده های بی بضاعت است و این نماز خطبه سیاسی ندارد.
پس از پایان خطبه، نماز 2 رکعتی عید به صورت جماعت اقامه می شود و در پایان نمازگزاران به صورت زنجیری ضمن تبریک عید، از همدیگر حلالیت می طلبند.
از دیگر آیین های زیبا عید در کردستان وحدت و اتحاد بین مسلمانان اهل تشیع و تسنن است، در این روز همه در کنار هم عید بزرگ فطر را جشن می گیرند.
در برخی از مناطق استان بویژه در روستاها، مسلمانان شیعی و سنی در یک مسجد و در یک صف واحد نماز عید را اقامه می کنند و این زیباترین نماد وحدت در کردستان است.
نمازگزاران پس از اقامه نماز برای قرائت فاتحه و زیارت اهل قبور به آرامستان ها می روند و در پایان برای صرف غذای عید به خانه بر می گردند.
دیگر اعضای خانواده نیز که در نماز عید مشارکت نکرده اند، منتظر نمازگزاران می مانند و پس از تبریک عید، صرف غذا(در وعده صبحانه) را شروع می کنند.
** پرداخت زکات فطریه (سه ر فتره) در کردستان
یکی دیگر از آیین های عید فطر در کردستان پرداخت زکات فطره است که در اینجا به آن فتره یا سه ر فتره می گویند، میزان زکات فطره هر سال توسط شورای افتای کردستان تعیین و اعلام می شود.
امام جمعه سنندج می گوید: شورای افتا کردستان (اجماع روحانیون اهل سنت) مبلغ زکات فطریه را برای سال جاری 60 هزار ریال برای هر نفر تعیین کرده است.
ماموستا عبدالرحمان خدایی اظهار داشت: میزان زکات فطریه بر اساس قوت غالب منطقه (در حدود سه کیلوگرم گندم) تعیین شد که امسال طبق اعلام شورای افتا برای هر نفر 60 هزار ریال است.
** دایر شدن پایگاه های جمع آوری زکات فطریه
برای جمع آوری زکات فطریه و توزیع سریع آن در بین نیازمندان، دستگاه های مختلفی از جمله کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی کردستان اعلام آمادگی کردند.
معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: در روز عید سعید فطر پایگاه های جمع آوری زکات فطریه در مساجد و مراکز نیکوکاری این استان برای جذب کمک های مردم دایر می شود.
هیوا رحیمی اظهار داشت: براساس برنامه ریزی های انجام شده کمیته امداد، زکات فطریه و کفاره مردم خیر و روزه دار کردستان در مساجد و مصلاهای برگزاری نماز عید، 14 مرکز نیکوکاری و 10 پایگاه سیار جمع آوری می شود.
وی با بیان اینکه علاوه بر مساجد، دفاتر کمیته امداد در سراسر استان نیز آماده دریافت زکات فطریه هستند، افزود: پرداخت زکات از طریق پایگاه اطلاع رسانی زکات استان به آدرس zakatemdad.ir نیز یکی از روش های پرداخت است.
معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) کردستان به هزینه کرد زکات فطریه جمع آوری شده نیز اشاره کرد و یادآور شد: زکات جمع آوری شده هر مسجد در سراسر استان با نظر هیات امنای همان مسجد صرف کمک به نیازمندان آن منطقه خواهد شد.
** بکارگیری 48 دستگاه اتوبوس و تاکسی در سنندج
مردم کردستان بنابر سنت دیرینه و اعتقادات خود در روز عرفه یک روز قبل از عید سعید فطر به دیدار اهل قبور و متوفیان خود در آرامستان ها می روند و این روز را به قرائت فاتحه در جوار اموات خود می پردازند.
رفتن شهروندان به آرامستان ها، باعث ببروز مشکلات ترافیکی در این مناطق می شود و شهرداری های استان برای این امر تدابیر خاص می اندیشند.
یکی از شهرهای استان که جابجایی زایران در روز عرفه با مشکلاتی همراه است شهر سنندج است که امسال شهرداری برای رفع این مشکل تمهیدات لازم را انجام داده است.
سرپرست سازمان آرامستان های شهرداری سنندج گفت: برای رفاه حال زائرین و زیارت کنندگان اهل قبور در روز عرفه عید سعید فطر، 48 دستگاه اتوبوس و تاکسی شهروندان سنندجی را به مقصد بهشت محمدی جابجا می کنند.
توفیق سرافراز اظهار داشت: یکی از مهمترین مشکلات در روز عرفه عید فطر (روز پنجشنبه) ترافیک سنگین مسیر آرامستان بهشت محمدی است که با هدف کاهش بار ترافیکی و سهولت تردد شهروندان تمهیدات لازم از سوی شهرداری و سایر نهادهای متولی انجام شده است.
** دید و بازدید
دید و بازدیدهای عید فطر پس از اقامه نماز آغاز و تا غروب و حتی شب نیز ادامه دارد و مردم هر محله برای عید دیدنی به خانه همسایه ها می روند و با شربت و شیرینی از همدیگر پذیرایی می کنند.
در این روز اگر از قبل کدورتی بین 2 نفر یا دو خانواده پیش آمده باشد با مشارکت تعدادی از فامیل و اهالی محل آیین آشتی کنان برقرار می شود.
دادن هدیه از سوی بزرگترها به فرزندان بویژه خردسالان یکی دیگر از زیبایی های این عید در کردستان است که لذت آن تا سال ها در ذهن بچه ها باقی می ماند.
** مولودی خوانی و دف نوازی
در برخی از مساجد و تکایا استان آیین مولودی خوانی و دف نوازی نیز برگزار می شود و خیرین با توزیع برخی اقلام در بین نیازمندان زیبایی خاصی به این روز می بخشند.
برخی از کردستانی پس از عید فطر و در روز دوم شوال اگر روزه قضا داشته باشند، به مدت 6 روز روزه می گیرند که به این رسم قدیمی ششلان می گویند.
از هر منظری به آیین های عید سعید فطر در کردستان بنگری می توانی زیبایی، نوعدوستی و اتحاد را در آن ببینی.
3020/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/29317/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی