عصر کرد

آخرين مطالب

معلولان بیجاری برای دریافت خدمات بانکی مشکل دارند اجتماعی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - ساختمان بانک ها، موسسات مالی و اعتباری و همچنین مکان های استقرار خود پردازها (ATM) در شهر بیجار به گونه ای است که تنها در چند نقطه محدود امکان استفاده معلولان از این مراکز و دریافت خدمات برای این قشر وجود دارد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، مناسب سازی معابر و اماکن عمومی در شهرستان بیجار برای تردد آسان معلولان و جانبازان نیازمند ارائه پشنهادهای سازنده از سوی کارشناسان و صاحب نظران مدیریت شهری است.
مناسب سازی ورود بانک ها و سایر دستگاه های خدمات رسان به عنوان اولین گام برای استفاده معلولان و جانبازان از امکانات و خدمات شهری باید مورد توجه متولیان قرار گیرد تا عدالت اجتماعی که حق مسلم همه آحاد جامعه است، بهره مند شوند.
معلولیت عارضه‌ای طبیعی است که در جوامع به صورت‌های مختلف در برخی افراد دیده می‌شود، معلول فردی است که بر اثر ضایعه جسمی، ذهنی، روانی یا توام با آن در سلامت و کارآمدی عمومی او اختلالی بوجود آید به گونه‌ای که موجب کاهش استقلال او در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی شود.
مناسب سازی فضاهای عمومی فقط برای معلولان و جانبازان نیست بلکه جمعیت سالمند نیز از این امکان بهره می برند لذا باید تلاش کرد تا این بستر با شرایط خوب در محیط های شهری فراهم شود.
تعداد زیاد پله در ورودی بانک ها و همچنین ارتفاع زیاد باجه های خود پرداز برخی از موسسات مالی و اقتصادی، عدم رعایت قوانین مناسب سازی محیط شهری در بیجار مشکلات عدیده ای برای افراد معلول، جانباز، کم توان و سالمند ایجاد کرده است.
مهمترین مساله در معابر عمومی پله است که باید کنار آن برای ویلچری ها از رمپ استفاده شود البته شیب این رمپ ها خیلی مهم است ضمن اینکه باید نرده کنار رمپ ها و پله ها نیز برای سالمندان و افراد دچار نقص عضو ایجاد شود.
بر اساس ماده 2 قانون جامع حمایت از معلولان که سال 83 در 16 ماده قانونی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد همه وزارتخانه ها، سازمان ها و موسسات و شرکت های دولتی و نهادهای عمومی و خصوصی موظف هستند در طراحی، تولید و احداث ساختمان ها و اماکن عمومی، معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره مندی برای معلولان همچون افراد عادی فراهم باشد.
سازمان ها همچنین موظف هستند به منظور دسترسی و بهره مندی معلولان، ساختمان ها و اماکن عمومی، ورزشی و تفریحی، معابر و وسایل خدماتی موجود را در چارچوب بودجه های مصوب سالانه خود مناسب سازی کنند.
اکنون در شهر بیجار پیاده روها، تقاطع ها، آسانسور ساختمان ها، سطوح شیب دار، بانک ها و خودپردازها دارای مشکلات بزرگی برای معلولان است ضمن اینکه در حوزه حمل و نقل شهری هم چالش های زیادی پیش روی این قضر قرار دارد.
یکی از معلولان جسمی در بیجار می گوید: به ندرت از خانه خارج می شوم زیرا تردد در معابر و خیابان ها برایم آسان نیست و نمی خواهم از دیگران برای تردد کمک بگیریم لذا ترجیح می دهم خانه نشین باشم.
ویسی گفت: بزرگترین دغدغه معلولان عدم مناسب سازی و یا مناسب سازی غیر اصولی و غیر کارشناسی معابر، اماکن عمومی و ادارات و سازمان های خدمات رسان است که تردد ما را مشکل کرده بطوریکه برای انجام کارهای روزمره در سطح شهر دچار مشکل می شویم.
او ادامه داد: یکی از راه های افزایش امیدواری در میان معلولان حضور بدون مشکل و راحت آنها در جامعه است که این امر نیازمند فراهم کردن امکانات مناسب و ایجاد زمینه و اصلاح معابر و مکان های عمومی قابل استفاده برای این قشر است.
یک معلول ویلچری نیز مشکلاتی که معلولان در مراجعه به ادارات و بانک ها با آن روبرو می شوند را اینگونه تشریح کرد در مراجعه به ادارات یا بانک ها باید از افراد خانواده و یا سایرین مردم کمک بگیریم که این مشکلی برای من و سایر معلولان جسمی حرکتی است.
احمدزاده گفت: در جامعه چگونگی رویارویی با فرد معلول فرهنگ سازی نشده به گونه‌ای که مردم نمی‌دانند با یک فرد ناشنوا، معلول جسمی و حرکتی و نابینا چگونه برخورد کنند که شأن و کرامت او حفظ شود.
وی تاکید کرد: معلولان هم مانند دیگر اقشار از توانمندی‌های فردی برخوردار هستند که می‌توانند در پیشبرد اهداف اقتصادی و توسعه کشور اثرگذار باشند لذا به عنوان شهروند موثر در کشور باید بیشتر ایفای نقش کنند.
حسینی معلول توانمند بیجاری هم می گوید: از حرف تا عمل سازمان های حمایتی فاصله زیاد است اگر یک معلول و بیمار آن هم از نوع غیر قابل درمان، مورد حمایت و پشتیبانی قرار نگیرد پس چه کسی باید حمایت شود؟ چرا نباید فرصت بازگشت به زندگی برای معلول و بیمار با کمترین حمایت فراهم نشود.
رئیس بهزیستی بیجار در خصوص مناسب سازی معابر و اماکن عمومی می گوید: معابر، مساجد و برخی از موسسات بانکی مشکلاتی برای عبور و مرور معلولان دارد که جلسه ایی در این خصوص با حضور فرماندار و سایر مسئولان برای اتخاذ تصمیم مناسب در این ارتباط بزودی برگزار خواهد شد.
غلامرضا محمدمیرزایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پارسال بسیاری از عابر بانک های سطح شهر برای استفاده معلولان سطح سازی و رمپ گذاری شد.
وی یادآور شد: در حال حاضر در ساختمان اداری فرمانداری، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تامین اجتماعی بیجار امکان تعمیر و مناسب سازی با هدف تسهیل در تردد معلولان وجود ندارد که در صورت تخصیص مناسب اعتبار ماده 180، می توان در بحث عمرانی و مناسب سازی این اماکن اقداماتی انجام داد.
مهدی بیگ محمدپور شهردار بیجار نیز از طرح بهسازی معابر و ایجاد بالابر در ساختمان شهرداری توسط واحد مهندسی با هدف ایجاد امکان برای حضور معلولان خبر داد و افزود: با برآورد اولیه اعتبار لازم جهت اجرای طرح بهسازی معابر سطح شهر نیز امسال اجرایی می شود.
رئیس یکی از شعب بانک های بیجار که برای ورد به آن باید چندین پله را طی کرد که معلولان نمی توانند براحتی وارد بانک شوند، گفت: ساختمان بانک باید از ابتدا توسط پیمانکار و نظام مهندسی جهت رفاه حال معلولان مناسب سازی می شد.
وی افزود: در حال حاضر شیب 90 درصدی امکان رمپ گذاری در مقابل ورودی این شعبه را نمی دهد البته تلاش کرده ایم خدمات بانکی مورد نیاز جامعه معلولان در مقابل درب ورودی بانک انجام شود.
از دغدغه‌های دیگر معلولان بیجاری تامین فرصت‌ هایی برای گذران اوقات فراغت با ورزش‌های تفریحی است چرا که ورزش برای معلولان نسبت به افراد غیر معلول از اهمیت بیشتری برخوردار است.
متخصصان تربیت بدنی معتقدند اگر چه ورزش برای افراد غیر معلول نیکو و پسندیده است اما برای معلولان یک ضرورت است و آنها باید نیازهای حرکتی خود را از طریق فعالیت‌های‌ ورزشی تامین کنند که اینها نیازمند بستر سازی‌ مناسب در محیط های شهری و روستایی است.
شهرستان بیجار بیش از 2 هزار نفر دچار معلولیت‌های جسمی، ذهنی و حرکتی سکونت دارند که با مشکلات زیادی مواجه اند در حالیکه به این افراد باید کمک شود تا بتوانند بطور مستقل، بدون کمک دیگران و اینکه خود را سر بار جامعه احساس کنند و یا منزوی شوند زندگی عادی داشته باشند.
تنها 37 نفر از معلولان بیجاری دارای مشکلات ذهنی هستند و 300 معلول دیگر نیز در روستاهای این شهرستان زندگی می کنند، مابقی آنها دارای مشکل فیزیکی و ظاهری هستند که نیاز است جامعه از نگاه ترحمی به آنان دوری کنند.
برای بهبود این وضعیت همکاری متخصیصن نیکوکار رشته های توانبخشی، ورزشکاران داوطلب و مراکز پزشکی راهگشا است.
شهرستان بیجار با 89 هزار و 162 نفر جمعیت در 142 کیلومتری شمال شرق سنندج قرار دارد.
7350/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/29200/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

ستاره بایرن جرات شوخی با رئال را نداشت

چرا مارتینس با وجود 2 اخطاره بودن، اخراج نشد؟

سردار در جذاب‌ترین بازی انتقامی فصل اروپا

معرفی نفرات برتر رده سنی جوانان در کاراته قهرمانی کشور

ناگلزمان تا جام جهانی با آلمان

واکنش مدیر روابط عمومی سپاهان به حرکت منشوری اسماعیلی‌فر

جرایم میلیاردی برای تزریق آرامش به لیگ برتر

مقایسه گل‌ها و مهارت‌های وینیسیوس و یامال

تاریخ بازگشت بارسلونا به نوکمپ مشخص شد

ایجاد شرایط مشارکت پر رنگ شهروندان و دانش آموزان در برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم

پتانسیل های گردشگری استان کرمانشاه هنوز بخوبی معرفی نشده اند

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

کاسمیرو: امباپه در زمین درست مثل رونالدو است

وقتی جیمی کرگر فکر می‌کند تلویزیون استودیو در حال افتادن است!

واکنش سرخیو آگوئرو به ضربات پنالتی دیدار منچسترسیتی و رئال

چاپ مجله اختصاصی برای یک بازی لیگ برتر!

کدام تیم بیشترین شانس فتح لیگ قهرمانان اروپا را دارد؟

ترین‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران

تمرین منچستریونایتد برای نیمه نهایی جام حذفی مقابل کاونتری

تمامی گل‌های هفته 29 لیگ برتر پرتغال

شبیه‌سازی بازی منچسترسیتی و رئال مادرید با عروسک لگو

تاریخ و روز بازی رئال تغییر کرد

بررسی اتفاقات مهم فوتسال جام ملت‌ها

جدول اجرای عموم نمایش‌های بخش کودک و نوجوان تئاتر «رضوی» اعلام شد

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وزیر ورزش و دبیر به بیشکک نرسیدند

اعزام تیم ملی جودو به هنگ کنگ لغو شد

پشیمانی گوندوگان؛ ستاره بارسا دنبال عذرخواهی!

پیولی: رم باکیفیت‌تر از میلان بود!

شکست نماینده هاکی ایران در کاپ آزاد ترکمنستان

همیلتون: تا سال‌ها در فرمول یک می‌مانم

نصرتی به دنبال فرمول طلایی اوسمار

اولیایی: 33 سال است که به دنبال خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال هستند!

بلانکو تنها گلزن استقلال در سال 1403

نفوذ سامانه‌ای ناپایدار به جو کرمانشاه از روز یکشنبه

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

حواشی جذاب برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی

ستاره جنجالی: سرنوشتم بود که اخراج نشوم!

نامزدهای کسب عنوان بهترین گل هفته لیگ اروپا

معرفی برترین‌های مسابقات آزاد اسکیت سرعت مردان

ستاره سیتی: به احترام رئال کلاه از سر برمی‌دارم

زنگ خطر مدیریتی برای فولاد در صورت شکست مقابل مس

خبر‌های «پشت صحنه»، جمعه 31 فروردین

کشف بیش از 57 هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو