عصر کرد

آخرين مطالب

شب نشینی رمضانی در پارک ها اجتماعی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - شب نشینی رمضانی و پهن کردن سفره های افطاری در بوستان ها و پارک های سنندج به یک فرهنگ تبدیل شده تا هم اقوام و دوستان کنار هم جمع شوند و هم سنت زیبای افطاری بجا آورده شود.
به گزارش ایرنا، پارک جنگلی آبیدر و بوستان های شهری این شب ها که دمای هوا هم رو به گرم شدن است، مامن و میزبان روزه دارانی است که برای فرار از گرما به خنکای آنها پناه می برند و ساعتی را در کنار هم می گذرانند.
افزایش بی رویه جمعیت شهری، گسترش فرهنگ آپارتمان نشینی و کاهش فضاهای باز در منازل مسکونی باعث شده تا در سال های اخیر، بوستان ها و پارک ها بویژه در فصول بهار و تابستان میزبان مهمانی های شهروندانی باشد که در خانه جایی زیادی برای پذیرایی و پهن کردن سفره های افطاری و شام ندارند.
رفتن به پارک ها و فضاهای سبز شب های ماه مبارک رمضان بیشتر میان شهروندان سنندجی ها رایج شده و چه بسیار سفره افطاری و شام که در این اماکن با مشارکت اقوام و دوستان پهن می شود تا علاوه بر دور هم بودن ساعتی را در فضایی آرام و با نشاط بگذرانند.
برخی خانواده ها فاصله افطار تا سحر را به همراه دوستان و آشنایان خود در پارک های سپری می کنند تا هم صله رحم را بجای اوردند و هم از گرمای هوا و محیط های بسته خانه های خود خارج شده و ساعتی را در میان بوستان ها و فضاهای سبز با حال و هوایی متفاوت تجربه کنند.
برخی از غذا خوری ها که در حاشیه و قسمتی از پارک ها احداث شده اند نیز در این شب ها منوی غذای خود را با توجه به ذائقه و سلیقه روزه داران تغییر داده و غذاهای مخصوص افطار طبخ و توزیع می کنند.
برخی دیگر نیز به مناسبت ماه مبارک رمضان با تخفیف های ویژه و رایگان بودن استفاده از امکانات (میز و صندلی و فضای داخلی) بیشتر از سایر ایام رعایت حال شهروندان و تفرج کنندگان را می کنند.
در برخی از دکه های ثابت و سیار حاشیه پارک های سنندج علاوه بر فروش انواع غذاهای محلی، نان محلی از جمله کلانه، شلکینه، برساق و کولیره تنوری نیز طبخ و به مشتریان روزه دار فروخته می شود.
ساعاتی قبل از افطار چه بسیار خانواده هایی که همراه با مواد خوراکی و غذایی در بخش هایی از فضاهای سبز و محل های استراحت در نظر گرفته شده در بوستان های شهری اطراق کرده و ساعاتی را از طراوات و آب و هوای دل انگیز این اماکن استفاده می کنند.
آنچه که در این میان بیشتر از همه جلب توجه می کند صفا و صمیمیتی است که در میان روزه داران و مهمانانشان به چشم می خورد تا ساعتی شاد را در کنار یکدیگر سپری کنند.
در این ایام برخی ها به صورت دسته جمعی در بوستان ها حضور پیدا می کنند یعنی یکی از خانواده ها اقوام و آشنایان خود را برای صرف افطار و شام به پارک دعوت می کند.
پهن شدن سفره های چند متری در بوستان ها که روزه داران را با صمیمیت خاصی برای خوردن افطاری گرد هم آورده از دیگر جلوه های زیبای ماه مبارک رمضان در سنندج است که موجب نزدیکی و الفت بیش از پیش مردم شده است.
***
سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری سنندج گفت: در این شهر علاوه بر پارک آبیدر در مجموع 93 بوستان عمومی و محله به وسعت 64.8 هکتار وجود دارد که اغلب بدلیل فضا و امکانات مناسب با استقبال شهروندان مواجه هستند.
شرمین شریفی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد پارک و بوستان در سنندج، 18 پارک در منطقه یک، 20 پارک در منطقه 2 و 55 پارک نیز در منطقه سه شهری قرار دارند.
وی با اشاره به وجود 255 هکتار فضای سبز در سنندج اضافه کرد: سرانه فضای سبز در این شهر 5.9 مترمربع است که با استاندارد کشوری 15 تا 25 مترمربع فاصله زیادی دارد.
مدیرعامل سازمان پارک های شهرداری سنندج گفت: هم اکنون هفت پارک جدید شامل یک پارک با مساحت سه هزار و 500 متر در شهرک 5 آذر ناحیه یک، یک پارک در شهرک ورمقانی در ناحیه 2، 2 پارک با پنج هزار مترمربع در شهرک سعدی و یک پارک با مساحت یک هکتار در انتهای بلوار انتظام در ناحیه سه و 2 پارک در شهرک بهاران در دست احداث است.
شریفی اظهار داشت: پارک جنگلی آبیدر با مساحت یک هزار و 550 هکتار با توجه به اینکه خارج از محدوده شهری قرار دارد جز سرانه فضای سبز سنندج محسوب نمی شود اما نگهداری و مدیریت آن بر عهده شهرداری قرار دارد.
یکی از اقدام های مثبت شهرداری سنندج در چند سال اخیر در احداث بوستان های جدید با توجه به گردشگر پذیر بودن این شهر، ایجاد سرویس های بهداشتی و نمازخانه در بوستان هاست که با استقبال شهروندان بویژه مسافران مواجه شده است.
در کنار ایجاد این امکانات، نصب وسایل بازی نیز در بوستان های تازه ساخت نقش مهمی در جذب شهروندان به سپری کردن اوقات فراغت خود در این مکان ها دارد.
شهرداری سنندج در سال های اخیر اقدامات خوبی در راستای توسعه مبلمان شهری و فضاهای سبز صورت داده است اما با توجه به استقبال مردم، باید در کنار ایجاد بوستان های شهری در مناطق پرجمعیت شهر، ایجاد بوستان های محله نیز در محلات مختلف شهر در برنامه ها قرار گیرد.
اجرای برنامه های متنوع در بوستان ها از دیگر اقداماتی است که از سوی شهرداری می تواند به شور و نشاط در شب های رمضان در این اماکن کمک کرده و فضای دلنشینی در دل شب های تابستان برای شهروندان ایجاد کند.
حضور گرم و پرنشاط مردم در این ایام در بوستان ها می طلبد تا شهرداری با تدارک برنامه های فرهنگی مفرح و سرگرم کننده اوقاتی خوش را برای خانواده ها فراهم آورد.
دایر شدن مغازه ها و بوفه های ثابت و سیار در حاشیه پارک ها که در آنها انواع سیگار و قلیان عرضه می شود از نگرانی ها خانواده ها برای حضور در این اماکن است.
تعدد خودروها در حاشیه ها پارک ها و کندی عبور و مرور، نبود پارکینگ در اطراف پارک ها و پارک خودرو در خیابان های منتهی به بوستان ها از دیگر مشکلات شهروندانی است که می خواهند با خودروی شخصی به این اماکن بروند.
در کنار این مشکلات، وجود امنیت و آرامش در پارک های سنندج باعث شده شمار زیادی از شهروندان در ماه رمضان برای شب نشینی و صرف افطار در پارک ها و بوستان این شهر حاضر شوند.
3020/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/29157/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی