عصر کرد

آخرين مطالب

اهدای عضو در کردستان نیازمند فرهنگسازی است علمي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - مسئول پیوند اعضای استان کردستان گفت: بسترهای پیوند و اهدای عضو در استان کردستان مهیا نشده است و گسترش این امر خیرخواهانه نیازمند فرهنگسازی بیشتری است.
به گزارش ایسنا منطقه کردستان، فرد مرگ مغزی در ظاهر شبیه به بیمار کمای عمیق است؛ با این تفاوت که امکان بازگشت افراد مرگ مغزی به‌هیچ‌عنوان وجود ندارد .
به دلیل اینکه مرکز تنفس در ساقه مغز قرار دارد با بروز مرگ مغزی بلافاصله تنفس قطع می‌شود، ولی قلب که دارای باتری خودکار است، می‌تواند در صورت رساندن اکسیژن برای چند ساعت تا چند روز به تپش خود ادامه دهد .
اگر در فاصله‌ زمانی کوتاه پس از ایجاد حادثه‌ای که منجر به مرگ مغزی شده است (چند دقیقه) بیمار به دستگاه تنفس مصنوعی وصل شود، با ادامه ضربان قلب (براثر رساندن اکسیژن با دستگاه تنفس مصنوعی) می‌توان خون‌رسانی اعضا و احشای بدن را برای مدت کوتاه (از 1 الی 14 روز) حفظ کرد .
در فاصله طلایی بین شروع مرگ مغزی تا بروز ایست قلبی می‌توان در صورت رضایت خانواده، از اعضا این انسان‌های فوت‌شده استفاده کرد و زمینه نجات جان چندین بیمار نیازمند به پیوند را از مرگ حتمی فراهم کرد .
مجوز اهدای عضو بعد از تائید مرگ مغزی توسط 4 پزشک معتمد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و متخصص پزشکی قانونی با رضایت خانواده در جلسه پزشکی قانونی صادر می شود .
با رضایت خانواده به اهدای اعضای عزیزشان، فرد مرگ مغزی می‌تواند ناجی جان یک الی 8 نفر باشد و همچنین در صورت تمایل فرد و خانواده به اهدای نسوج پس از مرگ مغزی و یا قلبی می‌توان یک الی 53 نفر را از معلولیت رهانده و به زندگی فعال بازگرداند .
خانواده اهداکننده بابت اهدای عضو هیچ مبلغی دریافت نمی‌کنند و گیرندگان عضو پیوندی نیز بابت عضو دریافت شده هیچ هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد. هزینه انتقال فرد مرگ مغزی به مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی به عهده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است .
شیدا خیر الهی، کارشناس پیوند اعضای استان کردستان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: اهدای عضو، امری بسیار ارزشمند و خیر خواهانه و به معنای واقعی انسان‌دوستانه است.
وی بیان کرد: پیوند اعضا در استان کردستان از سال 89 شروع‌شده و تا پایان اردیبهشت‌ماه 97 ، 30 مورد اهدای عضو در سطح استان انجام‌شده است .
کارشناس پیوند اعضای استان کردستان، افزود: پیوند اعضای این 30 نفر اهداکننده، توانسته است نیاز60 نفر نیازمند کلیه، 22 نفر نیازمند قلب و 18 نفر نیازمند کبد را در استان کردستان رفع کند.
وی با اشاره به آمار اهدای عضو در استان اعلام کرد: بیشترین آمار اهدای عضو در شهرستان بیجار و کمترین آمار هم مربوط به شهرستان مریوان بوده که امسال در اردیبهشت 97 انجام‌شده است .
مسئول پیوند اعضای استان کردستان افزود: در سال گذشته خانواده‌ها برای اعزام عزیزانشان که دچار مرگ مغزی شده بودند جهت اهدای عضو به مکانی دیگر راضی نبودند، به همین دلیل متأسفانه آمار اهدای عضو طی سال گذشته سه مورد بود و این آمار در اردیبهشت 97 دو مورد بوده است.
خیر الهی با اشاره به اینکه اهدای عضو به سن و سال ربط ندارد و افراد در هر سنی می‌توانند اهداکننده عضو باشند عنوان کرد: در استان موردی داشته‌ایم که در سن 70 سالگی اهدای عضو کرده و در کودکان بالای 20 کیلو نیز در صورتی که مطمئن به مرگ مغزی شده باشند اهدا انجام می‌شود .
مسئول پیوند اعضای استان کردستان اشاره کرد: بیشترین عضو اهداشده در استان به ترتیب کلیه، کبد و قلب بوده و کمترین عضو هم ریه است که در سال 96 در کل ایران 10 نفر پیوند کننده داشته‌ایم .
وی افزود: اهدای عضو در گذشته عوامل محدود کننده ای داشت که اکنون رفع شده است، به طوری که کسانی که مبتلا به ایدز هستند هم می‌توانند عضو اهدا کنند.
خیر الهی با اعلام اینکه 543 نفر بیماری دیالیزی در سطح استان داریم گفت: 50 درصد این آمار نیازمند پیوند کلیه هستند.
وی ادامه داد: آمار دیالیز در استان کردستان با توجه به این‌که در منطقه کوهستانی قرار دارد و از دست دادن کلیه به دلیل سنگ کلیه منجر به نارسایی این عضو می‌شود، زیاد است و با توجه به این آمار بیشتر بیماران دیالیزی نیازمند پیوند کلیه هستند .
کارشناس پیوند اعضا در کردستان افزود: در حال حاضر 25 هزار نفر ایرانی در صف عمل پیوند عضو هستند که در هر یک دقیقه 10 نفر فوت می‌کند .
وی با اشاره به اینکه برای انجام این عمل خیرخواهانه همراه داشتن کارت اهدای عضو ضروری نیست بیان کرد : مسئولان بعد از مرگ مغزی فرد، شماره ملی وی را به سامانه اهدای عضو وارد کرده و مشخص می شود که فرد قبلاً ثبت‌نام کرده است یا خیر.
خیر الهی ادامه داد: کارت اهدای عضو نشان‌دهنده رضایت فرد در مورد اهدای اعضای بدن خویش است، اما برای اهدای عضو رضایت خانواده ضروری است و حتی علی‌رغم داشتن کارت اهدای عضو، در صورت عدم رضایت اولیا اهدای عضو صورت نخواهد گرفت .
وی با بیان اینکه در کشورهای دارای بیشترین آمار اهدای عضو از مرگ مغزی مانند اسپانیا و بلژیک، قانون اجبار افراد برای اهدای عضو تصویب‌شده است و گفت: این قانون در ایران وجود ندارد و باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم .
خیر الهی با بیان اینکه تابه‌حال دو بار جشن نفس در استان کردستان برگزارشده است ادامه داد: در این مراسم از خانواده‌های اهدای عضو تجلیل و تقدیر شد و خانواده‌ها درخواست کردند که پیوند اعضا و جدا کردن اعضا را در استان کردستان راه‌اندازی کنند به این خاطر که عزیزشان را به شهر دیگر نبرند و این مسافت را طی نکند .
وی تاکید کرد: بخش پیوند اعضا در استان کردستان باید راه‌اندازی شود که هم آمار اهدا افزایش یابد و هم مردم راحت بتوانند رضایت به پیوند اعضای عزیزشان بدهند .
کارشناس پیوند اعضای استان کردستان خاطرنشان کرد: به‌عنوان نماینده‌ خانواده‌های اهدای عضو، درخواست دارم، محل دفن این افراد جایگاه ویژه ای داشته باشد و جز نام‌آوران باشند و از مراسم‌های مذهبی به خصوص در ماه رمضان از خانواده‌های این افراد تجلیل شود.
وی با اعلام اینکه در سال 96 تعداد سه هزار و 342 نفر در کشور کارت اهدای عضو دریافت کردند یاداور شد: داوطلبان اهدای عضو می توانند با مراجعه به سایت www.ehda.ir و انجمن اهدای عضو ایرانیان برای این امر خیرخواهانه اقدام کنند.
گزارش از نشمین نوشادی، خبرنگار ایسنا منطقه کردستان
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/29144/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا شادترین شاعر ایران سال‌ها نادیده گرفته شد؟

تشکر ستاره اینتر از عمو تیری

ستاره بایرن مونیخ: جایی نمی‌روم

سرنوشت قایدی در فصل آتی

العهد در فینال ای اف سی کاپ

علی نعمتی: جواب استقلالی‌ها را در زمین می‌دهیم

ستاره سیتی دیوانه انتقال به بارسلونا

آغاز رقابت 8 تیم برای رسیدن به جام جهانی

روایت کشتی‌گیر ایرانی از مبارزه‌اش با برنده دیوید تیلور

هدایت تراکتور کادوی تولد 50 سالگی!

گرایی کشتی‌گیر قدرتمندی است

آغاز اجرای پروژه تعریض محور دهگلان_ بلبان آباد

رهاشدگی قیمت‌ها در بازار اجاره‌بها و رهن مسکن

احتمال بالای شیوع آفت زنگ زرد در مزارع گندم و جو

اجرای طرح رایگان پوشش بیمه‌ای کودکان زیر هفت سال سن در کرمانشاه

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

نامگذاری یکی از خیابان‌های سنندج به‌نام ‌«آرمان بنفشی‌»

اوسمار: در فوتبال ایران زیاد وقت تلف می‌کنید

زامهران: نساجی قطعا در لیگ برتر می‌ماند

عظیمی: تیم ملی در آرامش کامل قرار دارد

قرارداد یک سال و نیمه فولاد با ویسی ادامه دارد

اکبرپور: استقلال بازی سختی برابر تراکتور دارد

بلاتکلیفی قهرمان پارالمپیک برای دریافت پاداش توکیو!

ورمزیار: انتقال مالکیت باید مشکلات استقلال را ریشه‌ای حل کند

اسماعیلی‌فر در بهترین فرم، محروم از سپاهان

ارزش دلاری مبادلات تجارت خارجی کردستان به حدود 5 میلیون دلار رسید

پرداخت بیش از 12 هزار و 730 میلیارد ریال به مراکز درمانی

مانور آمادگی وقوع حوادث غیرمترقبه طبیعی در کرمانشاه برگزار می‌شود

ستاره سابق یونایتد: برمی‌گردم!

گلزن جدید استقلال از دفاع آمد

ویسی به یاد 9 بازیکن خوزستانی در تیم ملی

اورونوف، مهمترین اسلحه اوسمار برای انتقام

چه کنم نیمار و مسی نیستم، ولی عاشق رونالدو هستم!‏

شادی بلینگام و واسکز در تهران تکرار شد!

خطرناک‌ترین ورژن خدابنده‌لو شاید در اراک!

ادامه آمار جادویی حسن‌زاده در تیم ملی

ورود سروش به باشگاه صدتایی‌های پرسپولیس

سقوط از لیگ برتر با یک برزیلی لغو می‌شود

چرا پرسپولیس دربی را نبرد

منشا برای فولاد ضرر داشت رفت!

ویسی، ایده کمیته فنی در فولاد را رد کرد

همت بلندی که 160 بومی را صاحب شغل کرد

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

یازده بازیکن برتر تاریخ ایران از نگاه خسرو حیدری

جوان‌ترین بازیکن تیم ملی: قرقیزستان با برزیل فرقی ندارد