عصر کرد

آخرين مطالب

همه باهم حافظ گنجینه های سبز کردستان باشیم اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - مدیر کل منابع طبیعی استان کردستان، با تأکید بر اینکه حفاظت از منابع طبیعی یک وظیفه همگانی است خاطرنشان کرد: مراتع، سرمایه های نفتی کردستان است که نباید از بین بروند، چراکه در غیر این صورت، گونه های هرز جایگزین این سرمایه شده و ظرفیت ژنتیک گیاهی استان نیز از بین می رود.
سعدی نقشبندی در بازدید از خبرگزاری ایسنا منطقه کردستان، مراحل برنامه‌ریزی برای آتش‌سوزی مراتع را شامل پیشگیری، شناسایی، کنترل و اطفاء حریق ذکر و اظهار کرد: بیشترین آتش‌سوزی‌های استان در سنوات گذشته در شهرستان‌های سقز و بانه و مریوان اتفاق افتاده است.
وی افزود: میزان بارندگی در کردستان طی سال جاری، نسبت به میانگین بلندمدت 12 درصد افزایش داشته است، با این تفاوت که طی سال‌های گذشته بارندگی‌ها بیشتر به‌صورت برف بوده اما امسال بیشتر به‌صورت باران بوده و پراکنش مناسبی هم داشته است.
مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان، بیان کرد: این موضوع موجب شده که زراعت دیم و مراتع استان از شرایط مناسبی برخوردار باشد و بر همین اساس مناطق حساس و مستعد حریق نیز افزایش یافته است.
وی بیان کرد: در حال حاضر در سطح استان کردستان، پوشش گیاهی مراتع، بیشتر از نیاز دام‌های موجود است و نیروی انسانی کافی هم برای برداشت مناسب از این پوشش گیاهی وجود ندارد، بنابراین عملاً در سطح پوشش گیاهی، مواد اشتعال‌زا برای افزایش مناطق مستعد حریق افزایش می‌یابد.
مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان، در ادامه پیشگیری را مهم‌ترین مرحله کاهش آتش‌سوزی ذکر کرد و افزود: در این راستا باید نقشه حریق 10 سال گذشته باهدف شناسایی نقاطی که بیشترین میزان آتش‌سوزی را داشته‌اند به‌صورت جی‌آی‌اس در تمام شهرستان‌ها و بخش‌ها شناسایی و تدوین شود که باید در اختیار فرمانداری‌ها، منابع طبیعی و ستاد مدیریت بحران استان قرار گیرد.
نقشبندی عنوان کرد: ترسیم این نقشه موجب می‌شود که سمت‌وسوی برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه بیشتر به مناطق مستعد آتش‌سوزی باشد و این به این معنی نیست که چون سنوات گذشته در این مناطق آتش‌سوزی زیاد بوده امسال هم در این مناطق آتش‌سوزی صورت گیرد.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه منابع طبیعی و محیط‌زیست مکمل هم هستند، افزود: مناطقی به نام مناطق چهارگانه حفاظت محیط‌زیست حساسیت خاصی از لحاظ گیاهی و جانوری دارند و از لحاظ حفاظت نیز از حساسیت خاصی برخوردار است.
مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان، گفت: از دیگر مباحث مهم در امر پیشگیری، بحث ایجاد تعامل و جلسات هماهنگی بین منابع طبیعی و محیط‌زیست است که باید در راستای رفع نیازهای یکدیگر و پیشگیری از آتش‌سوزی بیش‌ازپیش باهم هماهنگی داشته باشند.
وی گفت: شناسایی مناطق حساس به حریق در شهرستان‌ها، شناسایی راه‌های صعب‌العبور دسترسی به مناطق حساس به حریق، آموزش و ترویج که نیازمند توسعه است، را از دیگر مباحث مهم و مؤثر در امر پیشگیر از حریق مراتع دانست.
وی با اشاره به نقش مهم سمن‌ها در راستای حفاظت از منابع طبیعی عنوان کرد: انجمن‌هایی با گرایش زیست‌محیطی که آزادی عمل داشته و برگرفته از بطن مردم هستند و بدون هیچ چشم‌داشتی فعالیت می‌کنند می‌توانند منابع طبیعی را در این زمینه یاری کنند.
نقشبندی، تصریح کرد: شناسایی انجمن‌ها و ماموستاهای آیینی که می‌توانند نقش بسیار مهمی در راستای کاهش حریق، پیشگیری و فرهنگ‌سازی داشته باشند، ایجاد گشت‌های موتوری در مناطق حساس و مدیریت پارک‌های جنگی که به شهرداری سپرده شده است، برنامه‌ریزی، مدیریت برنامه‌ها و ارسال به شهرستان‌ها از دیگر مباحث مطرح‌شده در امر پیشگیری است.
وی آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی به مردم را امری بسیار مهم در راستای پیشگیری از حریق مراتع دانست و گفت: مردم حتی‌الامکان باید هنگام حضور در طبیعت از پیک‌نیک استفاده کنند چراکه در این صورت احتمال آتش‌سوزی در طبیعت را کاهش می‌دهند.
نقشبندی، جمع‌آوری ته بطری‌های شیشه‌ای و بطری‌های آب‌معدنی را که قدرت آتش‌زایی بالایی دارند و بسیار خطرناک هستند را از دیگر اقدامات مهم در راستای حفاظت از محیط‌زیست عنوان کرد.
وی در ادامه سخنان خود افزود: شهرداری باید با مرمت و آبگیری استخرهای موجود در کوه آبیدر و جای گذاری و پرکردن تانکرهای سوخت سیار 2000 لیتری از آب بتواند، از منابع آب های موجود در آبیدر به ویژه گویزه کویر برای آبیاری گیاهان استفاده کند.
مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان، جمع‌آوری شاخه های خشکیده و خارج کردن آن از محیط جنگلی، جمع‌آوری معتادان در مراتع و جنگل ها باهماهنگی دستگاه های قضایی و مراتع را از دیگر وظایف مهم شهرداری ذکر کرد که باید اجرایی شود.
وی عنوان کرد: یک میلیون و 300 هزار جنگل و مراتع در سطح استان وجود دارد که اداره کل منابع طبیعی نمی تواند به تنهایی آن را مدیریت کند بلکه تمامی دستگاه های اجرایی در سطح استان و شهرستان‌ها، سمن‌ها و حتی انجمن‌های خیریه در این راستا موظف اند.
نقشبندی، دهیاران را مدیران بحران روستایی دانست و گفت: انجمن‌های خیریه که معتقد به حفاظت از محیط‌زیست هستند و گاها اقدام به ساخت مدرسه و مسجد در مناطق مختلف منی کنند می‌توانند با تجهیز دهیاری ها به وسایل اطفا حریق، خدمت شایان ذکری به منابع طبیعی کنند.
نقشبندی با اشاره به اینکه حفاظت از منابع طبیعی و محیط‌زیست یک وظیفه همگانی است و فرهنگ‌سازی در این راستا بسیار مهم است خاطرنشان کرد: رسانه ها باید بر اساس رسالت خود و با آگاهی بخشی به مردم برای پیشگیری از حریق در مراتع مارا یاری کند.
وی با تأکید بر اینکه حفاظت از منابع طبیعی یک وظیفه همگانی است خاطرنشان کرد: مراتع، سرمایه های نفتی کردستان است که نباید از بین بروند، چراکه در غیر این صورت، گونه های هرز جایگزین این سرمایه شده و ظرفیت ژنتیک گیاهی استان نیز از بین می رود.
مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان، سامانه منابع طبیعی را 1504 اعلام کرد و یادآور شد: این سامانه در کنار سایر سامانه های دیگر آماده پاسخگویی به مردم است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/29121/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آمادگی پلیس کردستان برای اجرای طرح نور "عفاف و حجاب"

مسجدجامعی: در گذشته اهل منبر، پله‌پله، چون خود منبر بالا می‌آمدند‌/ جامعه وعاظ را در مرتبه بالایی می‌دانستند/ وعاظ می‌دانستند که خطای آنها به پای اهل بیت(ع) نوشته می‌شود؛ خود را مهمان سفره اهل‌ بیت(ع) می‌دانستند و می‌گفتند باید حرمت صاحب سفره را نگه داشت

لزوم توسعه فضای شهری بیجار/رفع مشکلات مردم نیازمند توجه

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

انتخاب رئیس هیات گلف کردستان

واگذاری 738 واحد مسکن مددجویی در کردستان

افزایش ظرفیت مخازن آب روستایی کردستان

آماده‌سازی 60 مرکز برای خرید تضمینی گندم

آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها در مدارس از 15 اردیبهشت

تشریح بیش از 2400 جسد طی پارسال در پزشکی قانونی

ساخت حدود 34 هزار واحد روستایی برای مددجویان کمیته امداد در سراسر کشور

پیش بینی آخر هفته ای بارانی برای کرمانشاه/دمای هوا افزایش می‌یابد

ضرورت آمادگی برای میزبانی شایسته در سالگرد حماسه «بازی دراز»

پیش بینی صعود 40هزار نفری به ارتفاعات بازی دراز

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در سنندج اعمال می‌شود

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه برنامه‌ریزی بزرگداشت سالگرد عملیات بازی دراز

پالنگان میزبان نوای هزار دف

تحقق 120 درصدی شاخص اختصاصی تدوین استانداردهای ملی در کردستان

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در سنندج اعلام شد

فال انبیا فردا سه‌شنبه 28 فروردین 1403

فوت موتورسوار اصفهانی بدلیل رعایت نکردن حق تقدم خودروی سواری

جنایت وسط خیابان گاندی بعد از مشاجره؛ قتل یک زن با 20 ضربه چاقو

فوت موتورسوار اصفهانی به دلیل رعایت نکردن حق تقدم خودروی سواری

پیام هشدار جدید و بی سابقه ایران به اسرائیل

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

تحویل 738 واحد مسکن به مددجویان روستایی کردستانی

کردستان مظهر اتحاد، برادری، همبستگی و وحدت اسلامی است

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

بارش چشمگیری برای کرمانشاه پیش‌بینی نمی‌شود

رشد 32 درصدی جوجه‌ریزی در مرغداری‌های کرمانشاه

ضربه‌‌ای سخت به بولونیا و اسکاتلند؛ مصدومیت لوییس فرگوسن از ناحیه رباط صلیبی زانو

تنوع خوراک‌های بهاری در کرمانشاه

ایجاد بیش از 6 هزار شغل در بخش صمت در کردستان

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

امدادرسانی اورژانس هوایی کردستان به مادر باردار

276 مددجوی کمیته امداد صاحب خانه شدند

ثبت 563 فوتی در تصادفات استان کرمانشاه در سال 1402

مادران روستایی و عشایری دارای سه فرزند به صورت رایگان بیمه می‌شوند

کاروان خودرویی مردم روانسر در حمایت از حمله سپاه به اسراییل

توقیف 200 دستگاه ماینر قاچاق

جنایت در خیابان گاندی | قتل زن جوان با 20 ضربه چاقو

توزیع 200 تن آرد تشویقی بین خبازی‌های استان کرمانشاه

واگذاری 330 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد کرمانشاه

مصرف بیش از 3 میلیارد مترمکعب گاز در استان کردستان

اولین طلای فرنگی ایران با رکورد ویژه ناصر

2 روش استعلام اعتبار صاحب چک

هت‌تریک تانک بختیاری در کشتی فرنگی قهرمانی آسیا