عصر کرد

آخرين مطالب

در میزگرد ایرنا مطرح شد؛

توانمند سازی جوامع محلی نخستین گام مقابله با آتش سوزی اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - توانمندسازی جوامع محلی نخستین گام مقابله با آتش سوزی مراتع و جنگل هاست چون بخاطر نزدیکی به کانون های آتش سوزی، دسترسی بسیار آسانتری برای اطفای حریق دارند.
به گزارش ایرنا، هر ساله آتش سوزی در مراتع و جنگل ها، بخشی از این ثروت خدادادی را نابود کرده باعث می شود زیستگاه حیوانات و جانواران آسیب ببیند و در بسیاری موارد علاوه بر زیستگاه ها، وحوش نیز قربانی آتش و تخریب منابع طبیعی می شوند.
امسال بارش های مناسب بهاره در کردستان باعث شد مراتع و جنگل های این استان از پوشش گیاهی مناسبی برخوردار باشند و همین امر احتمال افزایش خطر آتش سوزی در مناطق وسیعی تری از مراتع و جنگل ها را بیشتر کرده است.
مراقبت از عرصه های طبیعی تنها وظیفه ماموران و مسئولان منابع طبیعی و آبخیزداری نیست بلکه همه مردم و دستگاه های اجرایی در این خصوص مسئولیت دارند.
از مساحت 2 میلیون و 937 هزار هکتار استان کردستان، بیش از 60 درصد آن شامل یک میلیون و 587 هزار هکتار را مراتع و جنگل تشکیل می دهد که این امر بر اهمیت محافظت از مراتع و جنگل ها افزوده است.
ویژگی جغرافیای کردستان باعث شده در صورت آتش سوزی مراتع و جنگل ها، امکان دسترسی به محل وقوع حریق بدلیل کوهستانی بودن، بسیار مشکل باشد.
در چند سال گذشته با فرهنگ سازی و تغییر رویکرد مسئولان، جوامع محلی نقش بیشتری در اطفای حریق در مراتع و جنگل ها استان ایفا کردند و همین امر باعث کاهش خسارت ناشی از اینگونه حوادث شد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز کردستان به منظور تجزیه و تحلیل علل و عوامل آتش سوزی مراتع و میزان آمادگی دستگاه های مربوطه برای مقابله با حریق های احتمالی در تابستان امسال، میزگردی با حضور آرتیکاس اقبال مدیرکل شورای هماهنگی مدیریت بحران کردستان، سعدی نقشبندی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، علی اکبر محمدپناه رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سنندج و صلاح حقیقیان رئیس هیات کوهنوردان کردستان برگزار کرد.
** شبکه بیسیم سلامت برای هماهنگی مدیران عضو شواری مدیریت بحران
مدیرکل بحران کردستان گفت: هنگام رویداد حوادث از جمله آتش سوزی با استفاده از شبکه بیسیم سلامت هماهنگی های لازم بین مدیران دستگاه های اجرایی استان صورت می گیرد.
آرتیکاس اقبال اظهار داشت: این شبکه دارای قابلیت بسیار خوبی است و در صورت قطع تلفن، برق و شبکه موبایل می تواند کار هماهنگی میان مدیران برای انجام وظایف شان را انجام دهد.
وی با اشاره به اینکه شورای هماهنگی مدیریت بحران کار عملیاتی انجام نمی دهد، افزود: کار اصلی این شورا در مواقع بحرانی هماهنگی بین دستگاه هاست.
اقبال تاکید کرد: در گذشته این شورا در کارهای عملیاتی نیز وارد عمل می شود که این نمی گذاشت به وظیفه اصلی خود که هماهنگی بین دستگاه هاست، بپردازد.
وی یادآور شد: مدیریت این سامانه بیسیم در اختیار فرماندهی انتظامی استان که عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران است گذاشته شده تا در مواقع ضروری برای تشکیل جلسات شورای بحران نسبت به دعوت اعضای شورا اقدام کند.
** تلفن گویای 1504 آماده دریافت گزارش حوادث غیر مترقبه در عرصه های طبیعی
مدیرکل منابع طبیعی کردستان نیز با اشاره به اختصاص شماره تلفن گویای 1504 برای دریافت گزارش های مردمی در خصوص حوادث غیر مترقبه در عرصه های طبیعی گفت: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه تخریب مراتع، آتش سوزی و دیگر موارد می توانند با این شماره تلفن رایگان تماس گرفته و ماموران را در جریان بگذارند.
سعدی نقشبندی اظهار داشت: بسیاری از ارگان های دولتی نیز دارای تلفن گویا و کشیک شبانه روزی هستند و می توانند در صورت وقوع و مشاهده آتش سوزی در مراتع و جنگل ها، موضوع را به اطلاع محیطبانان برسانند.
وی اضافه کرد: هر چه زمان و مکان شروع آتش سوزی در مراتع و جنگل ها زودتر اعلام شود، مهار آن آسان تر و خسارت ناشی از آن نیز کمتر خواهد بود.
** کاهش 70 درصدی وقوع آتش سوزی در مراتع و جنگل های کردستان
نقشبندی اظهار داشت: سال گذشته 48 فقره حریق در مراتع استان اتفاق افتاد که در این آتش سوزی ها در مجموع به 282 هکتار مرتع خسارت وارد شد.
وی افزود: این تعداد آتش سوزی در مقایسه با 157 فقره و ایجاد خسارت به یک هزار و 621 هکتار سال 1395 در مجموع 70 درصد کاهش یافته است.
نقشبندی با اشاره به اینکه فصل آتش سوزی ها در مراتع و جنگل ها از اواخر خرداد شروع و تا نخستین بارش های پاییزی نیز ادامه دارد، تاکید کرد: در بین شهرستان های استان، دهگلان و دیواندره پارسال هیچ موردی از آتش سوزی نداشتند و کمترین آتش سوزی نیز در بیجار با یک فقره و بیشترین در مناطق جنگلی مریوان بود.
وی کاهش 70 درصدی آتش سوزی در مراتع و جنگل های کردستان را بخاطر واگذاری حفاظت، مراقبت و نگهداری این مراتع به بهره برداران و اعضای انجمن های مردم نهاد محلی دانست.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: در بین انجمن های زیست محیطی استان، انجمن های جمعیت کردستان سبز، چیای مریوان، پاژین بانه و تعاونی مرتعداران سراب قامیش بیشترین مشارکت را در حفاظت از مراتع و جنگل ها و مقابله با آتش سوزی ها داشته اند.
نقشبندی یادآور شد: اقدام به موقع و سریع در خاموش کردن آتش سوزی ها بویژه در مناطق جنگلی ضمن ممانعت از گسترش آن، باعث می شود به درختان آسیب های جدی وارد نشود که در این میان مشارکت مردم محلی مفید و موثر است.
وی با اشاره به عوامل آتش سوزی در مراتع و جنگل های استان افزود: آتش سوزی ها در مراتع و جنگل ها اغلب بر اثر عوامل مختلف طبیعی و غیرطبیعی ایجاد می شوند که می تواند زیست بوم (اکوسیستم) خاک را تغییر دهد.
وی از مردم، طبیعت گردان، دامداران، گردشگران و کشاورزان خواست برای پیشگیری از حوادث و نابودی منابع طبیعی، اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه را در زمان حضور در این عرصه ها به منظور جلوگیری از وقوع آتش سوزی و دیگر حوادث رعایت کنند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان همچنین از مردم خواست هنگام گردش در طبیعت از انداختن ته سیگار یا کبریت روشن روی زمین و یا روشن کردن آتش به منظور تفریح خودداری کنند چرا که این عمل آنها موجب آتش سوزی، از بین رفتن بوته ها، حساسیت زمین به فرسایش، وقوع سیل و آلودگی محیط زیست می شود.
** کوهنوردان برای کمک به اطفای حریق در مناطق مرتفع و سخت گذر آمادگی دارند
رئیس هیات کوهنوردان کردستان نیز با تاکید بر آمادگی اعضای این هیات گفت: گروه های کوهنوردی در صورت اعلام فراخوان برای مقابله با آتش سوزی در مناطق سخت گذر و مرتفع با توجه به توانایی های خود، تمایل زیادی برخوردار دارند.
صلاح حقیقیان اظهار داشت: اعضای هیات به سبب ممارست و تمرین و تخصص، علاوه بر توانایی در کوهپیمایی، در خصوص راه های دسترسی به مناطق مختلف ارتفاعات استان نیز آشنایی زیادی دارند.
وی افزود: این نیروها در صورت داشتن وسایل اطفای حریق می توانند در شرایط اضطراری مفید و موثر باشند و در کمترین زمان ممکن نسبت به مهار آتش و اطفای حریق اقدام کنند.
حقیقیان اضافه کرد: برای این کار لازم است در مناطقی که احتمال آتش سوزی وجود دارد از جمله کوه آبیدر سنندج، انبارهای مخصوصی برای دپوی تجهیزات اطفای حریق اختصاص دهند تا دسترسی مردم بویژه گروه های کوهنوردی به این وسایل برای عملیات اطفای حریق بیشتر و سریعتر باشد.
** تمهیدات لازم برای مقابله با آتش سوزی در منطقه آبیدر اندیشیده شده است
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان سنندج نیز گفت: امسال با توجه به پوشش گیاهی خوب عرصه های طبیعی و مراتع، تمهیدات لازم برای مقابله با آتش سوزی در منطقه گردشگری آبیدر اندیشیده شده است.
علی اکبر محمدپناه اظهار داشت: هر چند مدیریت کوه آبیدر در اختیار شهرداری سنندج است اما در خصوص اطفای حریق در این منطقه تمام ارگان ها با هم همکاری می کنند.
آبیدر یا "ئاویه ر" نام کوهی است مشرف به شهر سنندج که حدود 2350 متر ارتفاع دارد و یکی از تفرجگاه های اصلی مردم این شهر و سایر گردشگران به شمار می رود.
برخی از مکان های گردشگری مشهور این منطقه کانی شفا، ماماتکه، گویزه کویر، خضر زنده (خیرزنه)، تاقه دار، امیریه، هفت آسیاب، بان شلانه، کچک (سنگ) قرآن، کانی کچک و قله آبیدر است که پناهگاهی هم برای کوهنوردان در آنجا ساخته شده است.
وی افزود: برای اطفای حریق در مراتع این شهرستان 6 فقره قرارداد با بخش خصوصی امضا شده که سه فقره آن مربوط به کوه آبیدر است.
محمدپناه یادآور شد: امسال برای نخستین بار از سامانه صوتی پارک آبیدر که در اختیار شهرداری قرار دارد، هشدارهایی در مورد راهکارهای مقابله با آتش سوزی پخش می شود.
وی تاکید کرد: چند استخر نیز در مناطق مرتفع آبیدر از جمله پارک 28 دی و پارک ظفریه برای ذخیره سازی آب ایجاد و آب کافی در آنها تامین شده است.
شهرستان سنندج با 220 هزار هکتار اراضی ملی و 40 هزار هکتار جنگل، از مناطقی است که احتمال آتش سوزی در این عرصه ها بیشتر است که به خاطر همین موضوع اطفای حریق در این شهرستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
** نقشه حریق مراتع تهیه شده است
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: با استفاده از اطلاعات آتش سوزی در مراتع و جنگل های استان طی سال های گذشته، نقشه حریق مراتع تهیه شده است.
نقشبندی اظهار داشت: در این نقشه مناطق پرخطر از نظر آتش سوزی شناسایی و راه های دسترسی به این مناطق نیز مشخص و تعیین شده است.
وی افزود: امسال با توجه به پوشش گیاهی مناسب مراتع و جنگل های استان احتمال افزایش مناطق پرخطر وجود دارد و لازم است جوامع محلی و روستاییان حاشیه این مناطق برای مقابله با آتش سوزی تجهیز شوند.
مدیرکل بحران کردستان نیز در این ارتباط گفت: این نقشه حریق در مراتع کردستان در اختیار شواری هماهنگی مدیریت بحران قرار دارد و با استفاده از آن هماهنگی های لازم برای اعزام نیرو به مناطق دچار حادثه انجام می شود.
اقبال افزود: طبق این نقشه احتمال آتش سوزی در مناطق شرقی استان نسبت به مناطق غربی کمتر است و هر چه به مناطق جنگلی نزدیک تر می شویم احتمال وقوع آتش سوزی نیز بیشتر است.
**منابع طبیعی کردستان به سامانه های نوین پایشی و تکنیکی مجهز شد
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: از سال 1380 با استفاده از سامانه های ماهواره ای، آتش سوزی ها در مناطق جنگلی رصد و هر گونه حریق توسط این سامانه اطلاع رسانی می شود تا در اولین فرصت اقدامات پیشگیرانه انجام گیرد.
نقشبندی یادآور شد: برای مقابله با آتش سوزی در مراتع، یگان حفاظت این اداره کل به ابزار ویژه ایی به نام دمنده کوله ایی مجهز شد که هر دستگاه می تواند به اندازه 100 نفر در اطفای حریق کمک کند.
وی با بیان اینکه یگان حفاظت منابع طبیعی استان به 30 دستگاه دمنده کوله ایی مجهز شده است، اضافه کرد: این دستگاه ها به تناسب وسعت و خطرپذیر بودن در اختیار ادارات منابع طبیعی شهرستان ها قرار گرفته است.
نقشبندی افزود: با توجه به اینکه 30 درصد روستاهای استان در مناطق پرخطر آتش سوزی مراتع و جنگل ها قرار دارند، منابع طبیعی این استان به بیش از 500 دستگاه دمنده جدید نیاز دارد.
مدیرکل بحران کردستان نیز گفت: منابع طبیعی استان از نظر مجهز بودن به دستگاه پیشرفته اطفای حریق یکی از استان های پیشرو در کشور است.
اقبال اضافه کرد: هر کدام از شهرستان های استان که مراتع آن در معرض خطر آتش سوزی قرار دارد، دارای یک شهرستان معین است که در صورت نیاز از این شهرستان ها، کمک های مورد نیاز ارسال می شود.
وی اظهار داشت: سقز به عنوان شهرستان معین بانه و دیواندره و دهگلان به عنوان معین شهرستان سنندج برای مواقع اضطراری و حوادث غیر مترقبه در عرصه های طبیعی تعیین شده اند.
رئیس هیات کوهنوردان کردستان گفت: در چند سال گذشته حجم زیادی از علوفه و شاخ و برگ درختان در ارتفاعات و مناطق جنگلی استان انباشت شده که برای مقابله با حریق لازم است این مواد که قابلیت خوبی برای شعله ور شدن دارد، جمع آوری شود.
حقیقیان افزود: راه اندازی و استقرار ایستگاه آتش نشانی، مستقر شدن خودروهای سبک برای انتقال تجهیزات، استقرار ایستگاه دیدبانی و گشت زنی شبانه روزی می تواند از میزان آتش سوزی در کوه آبیدر بکاهد.
به گزارش ایرنا، جنگل های استان کردستان که جزء جنگل های زاگرس شمالی است و در طول بیش از 50 هزار سال گذشته تشکیل شده و برای رشد و احیای هر اصله درخت بلوطی که دچار آتش سوزی می شود، در حدود 50 سال زمان لازم است.
مراتع و جنگل های کردستتان که اقتصاد بخشی از مردم این استان به آن وابسته است، نیازمند مراقبت و نگهداری است و جوامع محلی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم زندگی و میعیشت آنها طبیعت وابسته است می توانند مهمترین راهکار برای مقابله و اطفای حریق در این مناطق باشند.
علاوه بر اینکه آتش سوزی ها در مراتع و جنگل ها زیان های جبران ناپذیری به منابع طبیعی وارد می کند، دولت در طول سال صدها میلیارد ریال را برای جبران خسارت های ناشی از آتش سوزی ها را در قالب طرح های بیمه ای به باغداران، کشاورزان و دامداران پرداخت می کند که می توان بخشی از این هزینه ها برای توانمند سازی و تجهیز جوامع محلی در نظر گرفته شود.
3020/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/29111/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

پشت صحنه تازه‌ترین فیلم پارسا پیروزفر در سینما

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

نقشه زن خیانتکار برای قتل شوهر

فال انبیا فردا پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

1268 واحد تولیدی و صنعتی کردستان به شبکه سراسری گاز متصل شدند

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی بدون صاحب به مرکز کرمان صادر شد

شرکت گاز کردستان 1268 واحد تولیدی و صنعتی مصوبه شورای اقتصاد را به شبکه سراسری گاز متصل کرد

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

ادارات استان در رعایت شئون اسلامی و قانونی پیشتاز باشند

هرروز یک سری مشکل هست!

ناهید کیانی به عنوان بانوی ورزش ایران در سال 1402 انتخاب شد

علی نادری به عنوان برترین سرمربی سال انتخاب شد

برترین صحنه ورزشی سال؛ پیروزی تیم ملی برابر ژاپن

گفتگوی جالب علیرضا دبیر با ورزشکار کودک ورزش‌های زورخانه‌ای

واکنش علی دبیر بعد از انتخاب امین میرزازاده به عنوان آقای ورزش ایران در سال 1402

جبلی در پاسخ به سوال خبرنگار آخرین خبر: سعی می کنیم در فصل آینده فوتبال به بهترین کیفیت مسابقات را پخش کنیم

صحبت های ناهید کیانی پس از دریافت عنوان بانوی ورزش ایران در سال 1402

تمرینات علیرضا بیرانوند برای بازگشت

امیررضا معصومی جایزه قهرمان فردا را کسب کرد

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

کتابخانه‌های سیار در کشور توسعه می‌یابد + فیلم

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

کرمانشاه یکی از استان‌های پرافتخار کشور است

رأی‌گیری در حوزه انتخابیه کرمانشاه، به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

«صنعت شهر» در کرمانشاه احداث می‌شود

تعامل پلیس و دستگاه قضایی در سطح بسیار مناسبی قرار دارد

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

طاهری در بازی تیم‌های سابق سردار آزمون

اوسمار برای شاگردانش جلسه فنی گذاشت

اخراج امید ابراهیمی در دیدار الشمال و السد

وزیر ورزش و جوانان: به زودی پاداش ورزشکاران پرداخت می‌شود

صحبت های وزیر ورزش در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران

چالش متفاوت برای گلر پرسپولیس؛ حذفی و پنالتی!

هاشمی: در حال تدوین آیین نامه حق پخش تلویزیونی هستیم

زیباترین صحنه ورزشی در سال 1402 مشخص شد

بهترین گل ورزش ایران در سال 1402 مشخص شد

برترین تیم ملی ایران در سال 1402 به انتخاب مردم

اختتامیه نوزدهمین جشنواره ملی هنر‌های عروسکی