عصر کرد

آخرين مطالب

استاندار کردستان: بهای گندم خریداری شده به موقع پرداخت شود اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - استاندار کردستان گفت: دست اندرکاران خرید تضمینی گندم در پرداخت به موقع بهای گندم خریداری شده اقدام کنند تا از ایجاد مشکل و اذیت شدن بهره برداران جلوگیری شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، بهمن مرادنیا روز پنجشنبه در جلسه کارگروه هماهنگی خرید تضمینی گندم اظهار داشت: گندم به عنوان محصولی استراتژیک بیشترین منبع درآمد کشاورزان استان است.
وی افوزد: باید برای ایجاد زیرساخت‌های لازم خرید تضمینی این محصول بویژه هماهنگی برای پرداخت به موقع بهای آن، تامین سوخت ادوات کشاورزی و براقری ارتباط اینترنتی اقدام لازم انجام شود.
مرادنیا با انتقاد از پایین بودن سرانه اراضی آبی استان تاکید کرد: اگر تنها 50 درصد از اراضی دیم، آبی بود امسال به جای 12 هزار میلیارد ریال 24 هزار میلیارد ریال درآمد از محل کشت گندم نصیب کشاورزان می شد.
وی یادآور شد: اکنون که افزایش سطح اراضی استان کردستان فراهم نشده انتطار می رود دست اندرکاران تمام توان خود را برای آسایش کشاورزان هنگام برداشت، تحویل محصول تولید شده و پرداخت هزینه گندم خریداری شده انجام دهند تا کشاورزان اذیت نشوند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این جلسه هماهنگی گفت: با توجه به اینکه کشاورزان استان به عنوان بهره بردارن خرده پا مطرح هستند یکی از اولویت های این سازمان برای حمایت از این افراد خرید تضمینی محصولات است.
خالد جعفری افزود: در سال جاری سهمیه ابلاغی کردستان برای خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز حدود 900 هزار تن اعلام شده که به نسبت میزان 520 هزار تن خریداری شده پارسال، حدود 60 درصد بیشتر است.
وی اظهار داشت: کنترل کیفی برداشت گندم، جلوگیری از ریزش، تسهیل ارائه خدمات در مراکز خرید، اعطای تسهیلات برای افزایش سطح مکانیزاسیون از برنامه های این سازمان برای حمایت از کشاورزان است.
جعفری اضافه کرد: علاوه بر آن افزایش میزان برداشت گندم از دیگر اهداف حمایتی این سازمان از گندم کاران است که در این راستا اجرای طرح ایران - ایکاردا مهمرین برنامه اجرایی است.
وی افزود: طرح ایران ایکاردا برای تامین امنیت غدایی در حال اجراست و هم اکنون 15 هزار هکتار از اراضی کردستان را زیر پوشش برده است.
جعفری تاکید کرد: در مزارع نمایشی این طرح می توان در هر هکتار پنج تن برداشت محصول داشت که به نسبت 1.5 تن در هر هکتار روش های قبلی، برداشتی سه برابری است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی نیز در این جلسه گفت: در سال زراعی جاری میزان بارندگی های ثبت شده تجمعی استان به میزان 553 میلیمتر بود که 24.5 درصد نسبت به سال گذشته و 13 درصد نسبت به میانگین بلند مدت رشد داشته است.
محمد فرید سپری افزود: در سال زراعی جاری 558 هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت گندم رفته که 33 هزار هکتار آن آبی و 525 هزار هکتار آن دیم است.
وی اضافه کرد: تعذیه گیاهی در مدیریت مزرعه از برنامه های این سازمان است که در این راستا طی سال زراعی جاری حدود 81 هزار تن کود تامین شده که حدود 24 درصد به نسبت 65 هزار تن سال قبل رشد دارد.
سپری یادآور شد: مبارزه با افت های گندم از دیگر برنانه های استان است که تاکنون 68 هزار هکتار در بخش علف های هرز و 25 هزار هکتار در بحث سن گندم انجام شده است.
وی اظهار داشت: سال گدشته میزان مبارزه علف های هرز 120 هزار هکتار و سن گندم 180 هزار هکتار بود که تداوم بارندگی ها در یک ماه گذشته مهمترین علت کاهش سطح مبارزه است.
وی گفت: در سال جاری برداشت گندم با یک هزار و 31 دستگاه کمباین بومی و 550 تا 560 دستگاه کمباین مهاجر انجام می شود و سهمیه خرید ابلاغی از وزارت نیز به میزان 900 هزار تن است.
وی افزود: با پیش بینی تولید پنج تنی برای هر هکتار مزارع آبی و 1.5 تن برای هر هکتار مزارع دیم تولید 940 هزار تن و خرید 900 هزار تنی دور از انتظار نیست.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این جلسه گفت: با توجه به اینکه خرید تضمینی محصولات در سال جاری توسط سامانه پهنه بندی کشاورزی و مدیریت داده های کشاورزی به صورت اینترنتی انجام می شود انتطار می رود زیرساخت های لازم اینترنتی از سوی دستگاه ذیربط در مراکز خرید انجام شود.
شهریار حنیفی یادآور شد: هم اکنون از 68 مرکز معرفی شده خرید تضمینی سازمان تعاون روستایی 28 مورد آن مشکل زیرساخت اینترنت دارند که لازم است شرکت مخابرات توجه ویژه ای به حل این مشکل داشته باشند.
نماینده شرکت بازرگانی دولتی در کردستان هم در این جلسه گفت: ظرفیت اسمی ذخیره گندم استان 780 هزار تن شامل 530 هزار تن سیلو به عنوان انبار بلند مدت و 250 هزار تن انبار کوتاه مدت است.
جمال صالحی افزود: از این میزان 400 هزار تن از ظرفیت ذخیره گندم به صورت دولتی و 380 هزار آن نیز به صورت خصوصی اداره می شود البته می توان با ایجاد انبارهای چادری ظرفیت ذخیره استان را افزایش داد.
به گزارش ایرنا، در سال زراعی گذشته 94 مرکز خرید گندم شامل 73 مرکز خرید سازمان تعاون روستایی و 21 مرکز خرید بخش خصوصی شامل سیلو و کارخانجات آرد، کار خرید تضمینی گندم از کشاورزان را انجام دادند.
استان کردستان بدلیل داشتن مزارع مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی بویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه چهارم یا پنجم کشوری در خرید تضمینی این محصول استراتژیک را به خود اختصاص داده است.
3034/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/27934/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمایه‌گذاری تیم‌های آسیایی خطرناک است؛ فوتسال بچه سرراهی نباشد

آمار خوب «کنت» در فولاد؛ چشم پوشی ویسی از دروازه بان اتریشی

سه بازیکن مصدوم پرسپولیس در حال تمرین اختصاصی

دین‌محمدی: استقلال باید تمرکز بیشتری داشته باشد

جام ملت‌های آسیا؛ در انتظار شناخت 4 مسافر جام جهانی

لب‌خوانی اتفاق بزرگ ال‌کلاسیکو؛ آن شب چه گذشت!‏

سرمربی جهانبخش جانشین کلوپ در لیورپول؟

آلیسون بکر اوسمار ویرا را فالوو دارد

مصدومیت‌های تیم کلوپ تمامی ندارد

رکورد تراپ بانوان توسط مرضیه پرورش‌نیا شکسته شد

بهرام افشاری به اصفهان رفت

سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

سرخیو راموس اینگونه توپ را از روی خط دروازه تیمش بیرون کشید!

7 سال قبل در چنین روزی؛ شادی گل خاص مسی در ال‌کلاسیکو

عواقب واگذاری؛ تغییرات مدیریتی در سرخابی ها؟

رقابت در سنگر تیم ملی شدت گرفت

آرتتا: پوچتینو جای پدرم است، از او درس زندگی می‌گیرم

نکات مهم اوسمار درباره جدایی مهاجم گلزن

دوپینگ 6 ورزشکار پاورلیفتینگ ایران در سال 2023

بیرانوند از صعود به فینال مسابقات تراپ قطر باز ماند

جوکوویچ: امیدوارم یک بار دیگر با نادال بازی کنم

گفت و گوی جنجالی داوران ال‌کلاسیکو با VAR منتشر شد +ویدئو

اهداف سه‌گانه اردوغان از سفر به عراق چه بود؟

درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

تکرار یک رکورد تاریخی در سری A با قهرمانی اینتر

امید آلومینیوم به ارسال تأییدیه یوئل برای مجوز حرفه‌ای

«پرویزخان» به خانه‌ها می‌آید

کلوپ: همه چیز از باخت به یونایتد شروع شد

رضاییان: به رحمتی پیش قرارداد داده بودیم

رانگنیک به نیمکت بایرن مونیخ نزدیک شد

امری در ویلا ماندنی شد

دو تمدید فوری که رئال مادرید می‌خواهد

زشته جلوی دوربین؛ بحث جالب یزدانی و میرزازاد برای شروع مجدد بازی

برهانی در آستانه ریاست دوباره آکادمی استقلال

ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»

سخنگوی دولت: دهک های پایین را صاحب مسکن می کنیم

مرگ 109 نفر در تصادفات درون‌شهری کرمانشاه

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران/ پزشک زن یا پزشک مرد؟

وضعیت محیط‌زیست کردستان از زبان مدیرکل حفاظت محیط‌زیست این استان

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

جریمه 238 میلیونی برای 3 باشگاه

کلیپ زیبای باشگاه اینتر به مناسبت 2 ستاره شدن لوگوی این تیم

ترین‌های هفته؛ تیر دروازه های هفته بیست‌و‌چهارم لیگ برتر

بازی اسم و فامیل مدیران تراکتور به قیمت پراندن یک جام دیگر

اسنایدر:‌ امیدوارم یونایتد با پنج گل در فینال شکست بخورد

حضور بانوان هوادار در تبریز ممنوع شد