عصر کرد

آخرين مطالب

ایسنا سمن‌ها را معرفی می­ کند؛

سمن‌های غیر دولتی نمی‌دانند چگونه خود را دل مردم جای بدهند اجتماعی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - یکی از سیاست های دولت در بخش جوانان، توانمندسازی تشکل‌های مردم نهاد بوده است. تشکل هایی که به ویژه با محوریت جوانان می توانند نقش این قشر را در به عهده گرفتن مسئولیت های مهم اجتماعی کشور مهم و اثربخش سازند . به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، در خصوص اهمیت سمن‌ها در فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و هنری این رسانه مکانی را فراهم کرده است که سازمان­‌های مردم نهاد را معرفی و بیشتر مردم را با این قشر آشنا کند.
فرشاد شبرندی دبیر موسسه واده­‌ی هیژان در خصوص فعالیت این سازمان مردم نهاد غیر دولتی که مجوز خود را در سال 95 اخذ کرده است،می‌گوید: موسسه واده‌ی­ هیژان بر اساس یک نام و اصالت منطقه کردستان به معنای "وقت حرکت" نام گذاری و دربخش‌های اجتماعی و آموزشی مشغول به فعالیت است.
وی با اشاره به اینکه این سمن 80 نفر عضو جوان دارد، افزود: این تعداد عضو در راس کار حضور و فعالیت می‌کنند و تعداد افراد که تحت پوشش هستند و در برنامه‌ها فعالیت دارند بیشتر از این تعداد می‌باشند.
مدیر موسسه واده‌ی هیژان با اشاره به اینکه این سمن در بخش‌های فرهنگی هم نیز فعالیت موئثری در جامعه انجام داده است، ذکر کرد: در این سمن، جوانان موفق و نخبه جمع شده‌­اند که تاثیر گذاری‌های زیادی در جامعه داشته‌اند.
شبرندی در ادامه به فعالیت این موسسه در بخش کارآفرینی اشاره و گفت: در راستای اهداف کارآفرینی این موسسه تا به حال دو مرکز کارآفرینی را به کمک سازمان مردم نهاد "لبخند بسازیم" با نام خانه سبز کردستان در دو شهرستان سروآباد و سنندج دایر کرده است.
وی تصریح کرد: این خانه در سروآباد در حال حاضر مشغول به پرورش گلهای آپارتمانی است و تا به حال توانسته 4 نفر را در این خانه به اشتغال مشغول کند.
دبیر موسسه واده­‌ی هیژان تصریح کرد: یکی دیگر از خانه‌های سبز در منفصل شهری نایسر قرار دارد که در بحث طراحی البسه سنتی و کیسه­‌های پارچه‌ای نیز فعالیت دارد که از این طریق مرکز توانسته است جوانان زیادی را به خود جلب کند.
وی با بیان اینکه فعالیت‌ سمن‌های غیر دولتی به صورت گروهی انجام می­‌شود، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که امروزه سمن‌های غیر دولتی با آنها رو­به‌­رو هستند این مهم است، که نمیدانند چگونه خود را در دل مردم جای دهند و برهمین اساس در عضو گیری‌ها دچار مشکل می شوند.
شبرندی با بیان این مهم که نیروهای انسانی مولفه اصلی در فعالیت یک سمن است، گفت: وقتی که نتوانیم در خصوص نیازهای مردم آسیب شناسی دقیق داشته باشیم، با مشکل کمبود عضو مواجه می­شویم و بر همین اساس برای اینکه افراد بیشتری را در برنامه­‌های خود داشته باشیم مجبور هستیم چندین سمن را در اجرای یک برنامه سهیم کنیم.
مدیر سمن واده­‌ی هیژان به تاثیر مثبت فعالیت گروهی در اجرای یک برنامه توسط چند سمن اشاره و اظهار کرد: زمانی که اجرای برنامه به صورت گروهی باشد، کارها تخصصی انجام می­شود و هر سمن با توجه به رسته فعالیت تخصصی وارد این وادی می‌­شود.
وی گفت: سمن‌های شهرستان سنندج در بیشتر برنامه‌ها که گروهی انجام می­دهند به صورت منسجم انجام می‌شود و در این زمینه در تمام کشور شاخص است و بر همین اساس حضور سمن‌های استان کردستان در جوامع کشوری مثمر به ثمر تلقی می­شود.
شبرندی با بیان این مهم که بیشتر موسسات سازمان­های مردم نهاد غیر دولتی در کشور درک درستی از فعالیت­های حوزه خود ندارند، ذکرد کرد: استان کردستان در اجرای برنامه­‌ها داوطلبانه مردمی خوب عمل کرده‌­اند که بر همین اساس جزء 8 استان برتر کشور محسوب می‌شوند.
این مدیر جوان موسسه مردم نهاد به خبرنگار ایسنا گفت: سازمان­‌های مردم نهاد غیر دولتی باید برای مردم کار انجام دهند و برای همین مسئله باید به دنبال فعالیت‌های بروند که مردم امروزه در جامعه به آنها نیاز دارد، که متاسفانه برای این مهم نیاز سنجی دقیق نشده است و بیشتر سمن‌ها دنبال فعالیت­های روتین هستند.
وی تصریح کرد: اگر برنامه­ سمن‌ها با توجه به نیاز سنجی مردم انجام نشود قاعدتا" مردم دیگر به عضویت این سازمان­ها درنخواهند آمد و اگر این موسسات عضویت کمی داشته باشند مجبور هستند به ارگان­های دولتی روی بیاورند که این خلاف فعالیت و تعهد یک NGO است.
شبرندی که یکی از اعضای تدوین اساس­نامه تشکیل رسمی مجمع ملی سازمان‌های مردم نهاد در کشور است، تصریح کرد: سمن­‌ها باید در بدنه خود چرخه اقتصادی خود را بچرخانند و بتوانند باتوجه به فعالیت­‌های که انجام میدهند در دل مردم نفوذ کنند.
وی با بیان این مهم که سمن­‌های حوزه موسیقی در استان خوب عمل می کنند، گفت: یکی از مولفه های پیشرفت و توسعه در یک سازمان مردم نهاد غیر دولتی شناخت نیاز‌های جامعه است و در این راستا شاهد هستیم که موسسات موسیقی در این بحث خوب عمل کرده و توانسته­ اند مردم را به خود جلب کنند.
دبیر موسسه واده‌ی هیژان، افزود: امروزه صنعت گردشگری یکی از فعالیت­های است که میتوان در کنار آن اشتغال زایی صورت گیرد که متاسفانه سمن­های که در این راستا فعایت می­کنند نتوانسته‌­اند این مهم را به خوبی جلو ببرند.
شبرندی که سابقه ریاست مجمع سازمان‌های استان را نیز در کارنامه خود دارد، اظهار کرد: در راستای فعالیت‌های این سمن نیازسنجی‌های را در این خصوص انجام داده‌ایم که مردم به چه چیزی احتیاج دارند که در همین خصوص اشتغال اولین اولیت مردم بود و بر همین اساس بحث آموزش در یک حرفه را مد نظر قرار داده‌ایم و امروزه بالغ بر 50 نفر در کارگاه‌های آموزشی خیاطی که توسط واده‌­ی هیژان راه‌اندازی شده حضور دارند.
وی در خصوص نگاه مسئولین به سمن­‌ها گفت: در گذشته مسئولین درک صحیحی از وجودیت یک سمن نداشته‌­اند و نمیدانستند اختیارات این موسسات چیست و همین امر باعث شد که زمانی به اداراتی در خصوص فعالیتی مراجعه میکردیم به گونه­‌ای چوب لای چرخ گذاشته می‌شد.
این دبیر موسسه به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: ماهیت سمن‌ها تسهیل گری در فعالیت­‌های دولتی است و هیچگاه نمی‌خواهد در مقابل برنامه‌ها و فعالیت‌های دولتی قرار گیرد.
شبرندی تصریح کرد: به عنوان مثال امروزه آموزش­‌و‌پرورش در بحث آموزش خوب عمل کرده است ولی با توجه به اینکه امکانات آن محدود است نمی‌تواند در تمام نقاط این امکانات را تقسیم کند و بر همین اساس سمن­‌ها برای جبران این نواقص به کمک آموزش و پرورش می‌آید و تا حدی این نقیصه را جبران می‌کند.
وی در ادامه گفت: در منطقه نایسر بالغ بر 18 مدرسه وجود دارد ولی با توجه به اینکه در مدت کوتاهی به جمعیت این منفصل شهری اضافه شده است امکانات آموزشی به حد مطلوب صورت نگرفته است، برای جبران این مهم به کمک اداره ورزش و جوانان خانه جوان در خصوص برگزاری کلاس‌های آموزشی دایر شده که در این چند ماه اخیر شاهد عضویت بیش از 200 نفر دانش‌­آموز در این کلاس­ها بوده‌­ایم.
عضو تدوین اساس­نامه تشکیل رسمی مجمع ملی سازمان های مردم نهاد در کشور با اشاره به اینکه در دو سال اخیر سمن­‌ها بیشتر فعال شده­‌‍اند، خاطرنشان کرد: از سال 95 به بعد فعالیت­ سمن­‌ها چشمگیر بوده و توانسته‌اند رشد قابل توجه‌ای داشته باشند و به عنوان موسسات مردم نهاد غیر دولتی در جلسات مهم کشوری حضوری موثری داشته باشد.
وی درخصوص بحث درآمد زایی سمن‌ها گفت: سمن‌ها از سرمایه جوانی خود استفاده و وقت خود را در راستای پیشبرد جامعه هزینه می­‌کنند و براین تفکر هستند که سرمایه اجتماعی را گسترش بدهد ودردی از جامعه دوا کنند، هیچگاه سمن­‌ها بروی این مهم که صرف درآمد زا باشند فعالیت نمی­کنند.
شبرندی در پایان با بیان این مهم که اعضای سمن­‌ها از هیچگونه حمایت بیمه‌ای برخوردار نیستند، یادآور­شد: در حال حاضر اصلی‌ترین دغدغه موسسه واده­‌ی هیژان ، ماندگاری در جامعه و خدمت هرچه مطلوبتر به مردم است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/27870/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی