عصر کرد

آخرين مطالب

رنجی به نام «ام‌اس» علمي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - بیماری مالتیپل اسکلروزیس یا به اختصار «ام‌اس» که ناشناخته ترین بیماری قرن نامگذاری شده است طی سال های اخیر روند رو به رشدی در دنیا داشته و هر روز به تعداد افرادی که از این بیماری رنج می برند افزوده می شود. به گزارش ایسنا، منطقه کردستان؛ اختلال در راه رفتن، افسردگی، دوبینی، اختلالات شناختی، فلج صورت و... نشانه های بروز یک بیماری به نام مالتیپل اسکلروزیس یا به اختصار «ام‌اس» است که روز به روز افراد بیشتری را در ایران و جهان به کام مرگ می‌کشاند.
داستان از اینجا شروع می‌شود که گلبول‌های سفید، سلول‌های عصبی بدن را بیگانه تشخیص و مورد حمله قرار داده و غلاف پوششی دور سلول‌های عصبی را که غلاف میلین نام دارد مورد هجوم قرار می‌دهند. غلاف میلین وظیفه‌ محافظت و همچنین افزایش سرعت انتقال پیام را تا حد زیادی در سلول های عصبی بر عهده دارد.
در بیماری «ام‌اس» بیشتر بحث ژنتیکی مطرح است اما عفونت، تب، استرس و رژیم غذایی نیز از عوامل موثر در تشدید این بیماری است، تست قطعی برای تشخیص «ام‌اس» وجود ندارد اما با «ام ار آی» و تفکیک پروتئین های مایع مغزی-نخاعی می توان به وجود این بیماری پی برد.
علایم بیماری «ام‌اس» گذرا بوده و بعد از چند روز تا چند هفته از بین می‌رود و علت از بین رفتن علایم، بازسازی دوباره عصب‌ها توسط عده‌ای دیگری از سلول‌های بدن است و این تا زمانی ادامه می یابد که تخریب سلول‌های عصبی وارد مرحله بسیار شدید شود که دیگر بدن توانایی و ظرفیت بازسازی را ندارد.
سوسن لطفی، مدیرعامل انجمن «ام‌اس» کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: انجمن «ام‌اس» کردستان در سال 1383 با همت والای جمعی از پزشکان، اساتید دانشگاه، خیرین و نیکوکاران سنندجی تأسیس شد و فعالیت خود را در سطح استان کردستان آغازکرد.
وی افزود: انجمن «ام‌اس» کردستان جزو معدود مؤسسات خیریه در سطح استان بوده که دارای ساختمان ملکی بنام خود، جهت انجام امور اداری و دفتری و آموزشی برای مددجویان است که صرفاً از محل کمک‌های خیرین و نیکوکاران ساخته شده است.
مدیرعامل انجمن «ام‌اس» کردستان، در خصوص آمار بیماران «ام‌اس» عضو در این انجمن اظهار کرد: در حال حاضر تعداد بیماران مبتلا به «ام‌اس» در سطح استان کردستان بیش از 1300 نفر است و از این تعداد 610 نفر تحت پوشش انجمن می‌باشند که 125 نفر آن‌ها ساکن سایر شهرستان‌های استان می‌باشند.
وی با بیان فعالیت‌های این انجمن در استان تصریح کرد: فعالیت‌های ما برای اعضای انجمن، شامل برگزاری کلاس‌های آموزشی در حوزه توان‌بخشی، مشاوره حقوقی و خانوادگی و توافق با استخر و باشگاه‌های ورزشی جهت ورزش یوگا و آب‌درمانی و همچنین برگزاری اردوهای تفریحی، همایش‌های شاد و متنوع، مراسم مولودی‌خوانی است.
لطفی ادامه داد: صدور معرفی‌نامه برای مددجویان جهت ارائه به آزمایشگاه‌ها، دفاتر حقوقی و روانشناسی، مراکز دانشگاهی و آموزشگاه‌های علمی به‌منظور برخورداری از تخفیفات شهریه نیز از دیگر خدمات ما برای اعضای انجمن «ام‌اس» کردستان است.
وی با اشاره به دغدغه‌های اصلی این انجمن خاطرنشان کرد: با توجه به روند رو به رشد تعداد بیماران تحت پوشش و همچنین افزایش قیمت داروها و سایر هزینه‌های درمانی، کمبود کمک‌های مردمی به مددجویان یکی از دغدغه‌های اصلی انجمن است.
مدیرعامل انجمن «ام اس» استان کردستان، ادامه داد: از سوی دیگر مشکل بیکاری در جامعه برای بیماران مبتلا به ام‌اس به یک معضل تبدیل شده است چرا که اشتغال دولتی برای آنان وجود نداشته و بخش خصوصی نیز بنا به ماهیت فعالیت خود، تمایل چندانی به استخدام این بیماران ندارند.
لطفی در خصوص اهمیت فرهنگ‌سازی رفتار با بیماران «ام‌اس» در جامعه و خانواده‌، گفت: موضوع مهم دیگر عدم درک متقابل بیماران و افراد جامعه به‌ویژه افراد درجه یک خانواده است که فرهنگ‌سازی و بهره‌گیری از مشاورین خانواده را می‌طلبد.
وی دانشگاه علوم پزشکی را از حامیان این انجمن دانست و اظهار کرد: معاونت‌ها‌ی غذا و دارو، درمان و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کردستان همکاری بسیار خوبی با این انجمن دارد که ازجمله می توان به رایگان بودن داروهای ایرانی، تخفیف 30 تا 50 درصدی در تأمین هزینه داروهای خارجی و همکاری اساتید دانشگاه و متخصصین در برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مددجویان این انجمن اشاره کرد.
لطفی ادامه داد: مؤسسات خیریه در حد بضاعت مالی خود همکاری‌های خوبی با ما داشته‌اند؛ و می طلبد از سوی هیئت‌مدیره و مددجویان این انجمن نهایت تشکر و سپاسگزاری را از تمامی نیکوکاران به عمل‌آورم.
انسان ذاتاً موجودی حساس است که گرفتار درد و رنج باشد حساسیتش دوچندان می‌شود. توجه و همیاری ما به این بیماران شاید گوشه‌ای از مشکلات آن‌ها را حل کند. تحمل درد بیماری «ام‌اس» به خودی خود برایشان سخت است و مسئولان، سازمان‌های مردم‌نهاد و خود مردم غیور کشورمان باید یاری‌دهنده‌ این عزیزان که تنها راه بیش‌رویشان مبارزه با این غول دهشت انگیز است، باشند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/27866/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

هواشناسی کردستان هشدار سطح زرد صادر کرد

قد کشتی ایران از آسیا بلندتر است

قربانعلی‌پور: قلعه‌نویی سعی در کمترین تعطیلی دارد

هافبک استقلال زیر تیغ جراحی

قاب مشترک ستاره استقلال با غول بسکتبال ایران

محرومیت مادام‌العمر برای بازیکنی که شرط‌بندی می‌کرد

بدشانس‌ترین بازیکن استقلال

تیم داوری ایران برای قضاوت بازی جام ملت‌های آسیا انتخاب شد

مناف هاشمی: حذف 500 میلیارد از بودجه کمیته ملی المپیک

فیفا در جریان اقدامات مربوط به پیشرفت فوتبال ایران قرار گرفت

مبارزه با پدیده قاچاق از مهمترین برنامه‌های پلیس کرمانشاه

اجرای نمایش عواقب روشنفکری در گچساران

چرا نمایش طنز حمله رژیم صهیونیستی به ایران، به روی صحنه رفت؟

رویکرد گمرک کرمانشاه تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی

«پس از» و درگیری روانی بخشی از جامعه/ تاثیر مستقیم دلار بر تئاتر

ادای احترام جشنواره کن به آکیرا کوروساوا/ رونمایی از پوستر

موشک‌های سپاه از 5 لایه سامانه پدافندی اسرائیل عبور کرد

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

ماجرای جدایی دروازه‌بان استقلال چیست؟

اینتر به دنبال زدن 3 نشان با یک تیر در دربی میلان!

بازی زیبای پرسپولیس حال هواداران را خوب کرده است

سرمربی پیشین فوتسال: بازیکنان با استرس بازی کردند

پیشنهاد پزشکی به بیرانوند برای بازگشت به دروازه پرسپولیس

باشگاه تراکتور: سرمربی امروز مشخص می‌شود

رویه‌های امنیتی مراسم افتتاحیه المپیک پاریس

رضایت کادر فنی نساجی از لوان پولی

ورود کمیته انضباطی فدراسیون به بازی استقلال - شمس‌آذر

سازش 31 فقره پرونده قتل عمد

ارائه خدماتی زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی در دولت سیزدهم

آوای دف بر فراز آسمان پالنگان نواخته شد/هزاران گردشگر آمدند

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

در «هزار دف» کردستان چه گذشت؟

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

کارشناس فوتسال: ایران شخصیت قهرمانی را به نمایش گذاشت

تاکتیک‌هایی که دیگر هیچ کس از آن‌ها استفاده نمی‌کند

مدیرعامل ملوان: سکوت می‌کنم تا آقایان سر ما را ببرند

بیشتر شدن شانس الاتحاد برای انتقال محمد صلاح

آذرپیرا و سرشاخ با غول‌های کشتی مطرح جهان

پاسخ گواردیولا به سوالی در مورد بازی دفاعی رئال مقابل منچسترسیتی

جردن باروز و کاکس به فینال انتخابی کشتی آزاد آمریکا نرسیدند

ظهور یک برزیلی واقعی در لیگ برتر