عصر کرد

آخرين مطالب

دستاوردهاي سفر رييس جمهوري به کردستان اعلام شد گفتگو

  بزرگنمايي:

fiogf49gjkf0d
اين مصوبات در بخش هاي راه، بهداشت و درمان، کشاورزي، ورزشي، صنعت، علمي و آموزشي، انتقال آب، فاضلاب و ساير بخش هاي زيربنايي به تصويب رسيده است.

در بخش راه، تکميل قطعه سنندج - سقز از بزرگراه مياندوآب- کرمانشاه، تکميل راه مريوان - سنندج، تکميل بزرگراه همدان - سنندج و بهسازي و آسفالت 450 کيلومتر از راه هاي روستايي در سال هاي 94 و 95 از جمله تصميمات دولت براي احداث زيربناهاست.

در بخش آب و فاضلاب تکميل عمليات اجرايي و شبکه آبياري چهار سد، ايجاد فاضلاب پنج شهر و آبرساني، تکميل سامانه انتقال آب از سد آزاد به شرق کردستان و نيز احداث پنج پست برق پيش بيني شده است.

تکميل بيمارستان بانه، تکميل بيمارستان سقز، تکميل خوابگاه 300 نفري دخترانه دانشگاه علوم پزشکي کردستان و تعيين تکليف منابع مالي احداث بيمارستان جديد مريوان از جمله مصوبات بخش سلامت و درمان استان کردستان اعلام شده است.

اجراي خط لوله 30 اينچي دهگلان به سنندج به طول 34 کيلومتر، اجراي خط لوله 56 اينچي بيستون به دهگلان به طول 122 کيلومتر و گازرساني به 160روستاي ديگر علاوه بر 640 روستاي از قبل تعيين شده تا پايان دولت يازدهم از تصميمات دولت براي احداث زيربناهاي بخش انرژي است.

تکميل دانشکده صنعت و معدن قروه، تکميل دانشکده منابع طبيعي سنندج و تکميل پارک علم و فناوري کردستان نيز از تصميمات دولت يازدهم براي توسعه بخش آموزش عالي در کردستان اعلام شد.

در بخش ورزش نيز تکميل سالن 6 هزار نفري سنندج، تکميل استخر شهر بانه، تکميل استخر شهر قروه و تکميل سالن ورزشي شهر کامياران پيش بيني شده است.

همچنين وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي موظف شده است سه مجموعه ورزشي مريوان و سنندج را تکميل کند.

در حوزه کشاورزي نيز کمک هاي فني و اعتباري براي توسعه آبياري تحت فشار در سه هزار و 686 هکتار و توسعه و تکميل طرح توليد ماهيان سردآبي "ديوزناو سروآباد" پيش بيني شده است.

همچنين کمک 10 ميليارد توماني به ايجاد زيرساخت هاي گردشکري از ديگر مصوبات سفر دولت يازدهم به سنندج است.

اما در فصل مصوبات اقتصادي ايجاد واحد 50 هزار تني تاير تيوب، ايجاد واحدهاي زنجيره اي فولاد در کردستان و اکتشاف معادن در پهنه هاي بيجار، قروه و دهگلان و سقز و نيز ايجاد زنجيره ارزش سلول هاي خورشيدي از مرحله فرآوري سيليس پيش بيني شده است.

تامين سرمايه در گردش مورد نياز واحدهاي توليدي کردستان بدون سقف، تامين10 هزار ميليارد ريال تسهيلات براي واحدهاي توليدي و صنعتي استان کردستان و تصويب و الزام شرکت ها و بنگاه هاي اقتصادي و توسعه اي دولتي و عمومي و خصوصي کشور به سرمايه گذاري در کردستان با توجه به قابليت ها و ظرفيت هاي استان نيز از جمله سرفصل هاي تصميمات توسعه دولت يازدهم براي کردستان بود.

 به منظور اطلاع رساني بيشتر در ارتباط با جزييات مصوبات سفر رييس جمهوري به استان کردستان با "بهرام نصراللهي زاده" رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان کردستان گفت و گو شده است که مشروح آن را در ذيل مي آيد:

سئوال: راه مهمترين مطالبه مردم کردستان از دولت است، سفر رئيس جمهوري به کردستان در حوزه راه چه دستاوردي داشت؟

- در حوزه راه 5 مصوبه به تصويب رسيد و وزارت راه و شهرسازي مکلف شد با نگاه ويژه اين مصوبات را پيگيري نمايد.

اين مصوبات شامل تکميل قطعه سنندج - سقز از بزرگراه مياندوآب - کرمانشاه با تخصيص 2230 ميليارد ريال تا پايان سال مالي 95، تکميل راه مريوان - سنندج با تخصيص هزار ميليارد ريال تا پايان سال مالي 1395و تکميل بزرگراه همدان - سنندج با تخصيص 205 ميليارد ريال در سال 1394 است.

همچنين يکي از مصوبات سفر مربوط به بهسازي و آسفالت راه هاي روستايي است که وزارت راه و شهرسازي در سال 1394 با تامين اعتبار از محل منابع در اختيار وزارتخانه 450 کيلومتر از راه هاي روستايي را بهسازي و آسفالت مي نمايد.

چهار بانده کردن گردنه صلوات آباد سنندج به طول 25 کيلومتر به يکي از دو روش سرمايه گذاري توسط بخش خصوصي با کمک استانداري و وزارت راه و شهرسازي و يا بررسي و ارائه پيشنهاد توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي با بهره مندي از ساير منابع به مبلغ 800 ميليارد ريال و اجراي آن در سال 1394 و سال مالي 1395 از ديگر مصوبات بخش راه است.

سئوال: در حوزه وزارت نيرو و بخصوص براي جبران کم آبي در استان کردستان چه مصوباتي به تصويب رسيد؟

- در اين حوزه مصوبات بسيار خوبي به تصويب رسيد و مقرر شده است که طرح ها تا پايان سال مالي 95 به بهره برداري برسد که از جمله اين طرح ها مي توان به تکميل عمليات اجرايي ساختمان سد سيازاخ با 550 ميليارد ريال اعتبار با تخصيص 100 درصد در سال 1394اشاره کرد که اين طرح در هفته دولت سال 95 به بهره برداري مي رسد.

همچنين تکميل عمليات اجرايي ساختمان سد چراغ ويس با تخصيص 100 درصد 550 ميليارد ريال اعتبار در سال هاي 1394 و 1395 که طرح در دهه فجر سال مالي 95 به بهره برداري مي رسد.

تکميل شبکه آبياري و زهکشي سورال از ديگر طرح هايي است به تصويب رسيده است که تا پايان سال جاري با تخصيص 100 درصد 35 ميليارد ريال اعتبار تمام مي شود و در دهه فجر سال 1394 به بهره برداري مي رسد.

تکميل عمليات اجرايي ساختمان سد گاران با تخصيص 100 درصد 1320 ميليارد ريال اعتبار در سال مالي 1394 و 95 به تصويب رسيده است و طرح در تيرماه 95 به بهره برداري مي رسد.

تکميل طرح آبرساني به شهر بانه تا پايان سال آتي با تخصيص 100درصد 305 ميليارد ريال اعتبار در سال هاي 94 و 95 از ديگر مصوبات سفر است و طرح نيز در پايان سال مالي 95 به بهره برداري مي رسد.

تکميل خط انتقال تا تصفيه خانه موجود طرح آبرساني به شهر سقز از سد چراغ ويس تا پايان سال آتي با تخصيص 100درصد 320 ميليارد ريال اعتبار در سال هاي 1394 و 1395 از ديگر مصوبات سفر رييس جمهوري به کردستان است و طرح نيز در دهه فجر سال مالي 95 به بهره برداري مي رسد.

ايجاد تأسيسات فاضلاب شهر بيجار تا پايان سال آتي با تخصيص 100درصدي 82 ميليارد ريال اعتبار در سال هاي 94 و 95 از ديگر مصوبات سفر است و طرح هم در هفته دولت سال مالي 95 به بهره برداري مي رسد.

ايجاد تاسيسات فاضلاب شهر کامياران تا پايان سال آتي با تخصيص 100درصد 73 ميليارد ريال اعتبار در سال هاي 94 و 95 از ديگر مصوبات حوزه اب است و طرح در دهه فجر سال مالي 95 به بهره برداري مي رسد.

ايجاد تاسيسات فاضلاب شهر حسن آباد ياسوکند تا پايان سال آتي با تخصيص 100 درصد 70 ميليارد ريال اعتبار در سال هاي 94 و 95 از ديگر اين مصوبات است و طرح هم در هفته دولت سال مالي 95 به بهره برداري مي رسد.

ايجاد تاسيسات فاضلاب شهر سريش آباد تا پايان سال آتي با تخصيص 100 درصد 82 ميليارد ريال اعتبار در سال 94 و 95 از ديگر اين مصوبات است و طرح در هفته دولت سال مالي 95 به بهره برداري مي رسد.

تکميل طرح آبرساني به ديواندره تا پايان سال آتي با تخصيص 100 درصد 200 ميليارد ريال اعتبار در سال هاي 94 و 95 از ديگر مصوبات حوزه اب است و طرح در هفته دولت سال مالي 95 به بهره برداري مي رسد.

تکميل سامانه انتقال آب از سد آزاد تا پايان سال 95 با تخصيص 100درصد اعتبار سال جاري و پيش بيني اعتبار کافي در سال مالي 1395 از ديگر مصوبات اين سفر است.

همچنين مقرر گرديد مجوز ماده 215 براي مقدمات ساخت سد شيخ بشارت توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي صادر شود.

تسريع در اخذ مجوز کميسيون ماده 215 آبرساني به شش شهر قروه، دهگلان، کامياران، بيجار، مريوان و حسن آباد ياسوکند بيجار از ديگر مصوبات سفر رييس جمهوري به کردستان است.

سئوال: در بخش توسعه و تقويت زيرساخت هاي برق در اين سفر چه مصوباتي به تصويب رسيد؟

- شروع عمليات اجرايي احداث پست 230/63 کيلو ولت زريوار، افزايش ظرفيت پست 230/63 کيلو ولت ديواندره، توسعه و افزايش پست 63/20 کيلو ولت نگل، احداث پست 63/20 کيلو ولت بهاران (سنندج 5) و استقرار پست سيار 63/20 کيلو ولت بهاران از جمله اين مصوبات است.

سئوال: مصوباتي نيز براي تکميل بيمارستان ها و مراکز بهداشتي درماني استان کردستان در سفر رئيس جمهوري به تصويب رسيد، جزييات آن را بيان بفرماييد؟

- تکميل بيمارستان بانه با اختصاص 150 ميليارد ريال که توسط وزارت بهداشت و بنياد برکت تا پايان سال 94 به بهره برداري مي رسد، تکميل بيمارستان سقز با تخصيص 200 ميليارد ريال که در دهه فجر سال مالي 1395 به بهره برداري مي رسد از جمله اين مصوبات است.

با تخصيص صددرصد 80 ميليارد ريال در سال هاي 94 و 95 خوابگاه 300 نفري دخترانه دانشگاه علوم پزشکي کردستان در هفته دولت سال مالي 95 به بهره برداري مي رسد.

با توافق وزارت بهداشت و سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور منابع مالي مورد نياز احداث بيمارستان جديد مريوان نيز تامين شده است.

سئوال: سفر رئيس جمهوري به کردستان در حوزه وزارت نفت چه دستاوردها و مصوباتي به دنبال داشت؟

- اجراي خط لوله 30 اينچي دهگلان به سنندج به طول 34 کيلومتر، اجراي خط لوله 56 اينچي بيستون به دهگلان به طول 122 کيلومتر، اجراي 2 دستگاه CNG، گازرساني به 160 روستاي ديگر علاوه بر640 روستاي از قبل تعيين شده تا پايان دولت يازدهم از جمله مصوبات اين حوزه بود.

سئوال: توجه به حوزه آموزش عالي و ايجاد، توسعه و تقويت دانشکده ها به فراخور وضعيت استان يکي از مطالبات مردم کردستان است در اين حوزه چه مصوباتي به تصويب رسيد؟

- تکميل دانشکده صنعت و معدن قروه با تخصيص 60 ميليارد ريال در سال 1394و تکميل دانشکده منابع طبيعي سنندج با تخصيص 45 ميليارد ريال در سال 1394 از جمله مصوبات اين بخش بود که اين دو طرح در هفته دولت سال مالي 95 به بهره برداري مي رسند.

تکميل پارک علم و فناوري در سال 1394 با تخصيص 100 ميليارد ريال اعتبار از ديگر مصوبات سفر در حوزه آموزش عالي بود.

در حوزه امور قضايي نيز کمک 30 ميليارد ريالي براي تکميل مرکز پزشک قانوني سنندج از ديگر مصوبات بود.

سئوال: در اين سفر چه تکاليفي بر دوش وزارت ورزش و جوانان براي توسعه و تقويت زيرساخت هاي ورزشي در استان کردستان گذاشته شد؟

- تکميل سالن 6هزار نفري سنندج با تخصيص 100 درصد 60 ميليارد ريال اعتبار مورد نياز از جمله يکي از مهمترين مصوبات اين حوزه بود که اين طرح در سال مالي 95 به بهره برداري مي رسد.

همچنين تکميل استخر شهر بانه با اختصاص يک ميليارد و 500 ميليون ريال از ديگر مصوبات سفر بود و اين طرح در سال جاري به بهره برداري مي رسد.

تکميل استخر شهر قروه با اختصاص 10 ميليارد ريال که در تير سال مالي 95 به بهره برداري مي رسد و تکميل سالن ورزشي شهر کامياران با تخصيص شش ميليارد ريال که در پايان سال جاري به بهره برداري مي رسد، از ديگر طرح هاي حوزه ورزش و جوانان است.

سئوال: مصوبات حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي و تعهدات و تکاليفي که اين وزارتخانه در استان برعهده گرفته را نيز تشريح فرماييد؟

- تکميل درمانگاه (پلي کلينيک) در حال ساخت شهر مريوان به طوري که در سال مالي 1395 به بهره برداري برسد، تکميل مجموعه ورزشي مريوان با اختصاص 3 ميليارد ريال، تکميل مجموعه ورزشي بهاران با تخصيص 10 ميليارد ريال و تکميل سالن چند منظوره مريوان با تخصيص 5 ميليارد ريال از ديگر مصوباتي است که در سفر رئيس جمهوري به تصويب رسيد.

سئوال: دستاوردهاي دولت براي حوزه کشاورزي استان چه بود؟

- کمک هاي فني و اعتباري براي توسعه آبياري تحت فشار در سه هزار و 686 هکتار با 258ميليارد ريال اعتبار و توسعه و تکميل طرح توليد ماهيان سردآبي "ديوزناو سروآباد" از جمله مصوبات حوزه کشاورزي استان در سفر رييس جمهوري به استان کردستان است.

سئوال: در سفر رئيس جمهوري به استان کردستان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در جهت توسعه استان چه اقداماتي انجام مي دهد؟

- براي کمک به تقويت اين حوزه کمک و ايجاد زيرساخت هاي گردشگري کردستان ، 100 ميليارد ريال اعتبار در سال 94 به تصويب رسيد و همچنين مصوب شد تا پايان سال مالي 95 تعداد 9 پروژه به ارزش 950 ميليارد ريال با بهره مندي از تسهيلات و حضور بخش خصوصي اجرا و به بهره برداري برسند.

سئوال: دولت براي صنعتي شدن استان کردستان و کمک به واحدهاي صنعتي چه مصوباتي در اين سفر داشت؟

- ايجاد واحد 50 هزار تني تاير تيوب توسط سازمان ايدرو با مشارکت بخش خصوصي در دهگلان و ايجاد واحدهاي زنجيره اي فولاد در کردستان (واحد آهن اسفنجي و فولادسازي) با ظرفيت دو ميليون تن توسط ايميدرو با مشارکت بخش خصوصي در بيجار، سقز و قروه دو مصوبه دولت در حوزه صنعت بود.

اکتشاف معادن استان نيز از ديگر مصوبات سفر بود که مقرر شد شروع عمليات اکتشاف معادن استان (در پهنه هاي بيجار با مساحت 1100کيلومتر مربع، قروه و دهگلان 3500 کيلومترمربع و سقز 1700 کيلومتر مربع) توسط سازمان ايميدرو و زمين شناسي با هزينه 150 ميليارد ريال انجام شود.

همچنين ايجاد زنجيره ارزش سلول هاي خورشيدي از مرحله فرآوري سيليس با مشارکت سازمان هاي توسعه اي و بخش خصوصي از ديگر مصوبات حوزه صنعت بود.

سئوال: در سفر رئيس جمهوري به استان کردستان آيا تکاليفي به عهده نظام بانکي در قالب مصوبه گذاشته شده است؟

- در اين حوزه تامين سرمايه در گردش مورد نياز واحدهاي توليد کردستان بدون سقف، تامين 10هزار ميليارد ريال تسهيلات براي واحدهاي توليدي و صنعتي استان کردستان، و تصويب و الزام شرکت ها و بنگاه هاي اقتصادي و توسعه اي دولتي و عمومي و خصوصي کشور به سرمايه گذاري در کردستان با توجه به قابليت ها و ظرفيت هاي استان به تصويب رسيد.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/2711/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پالس جدید برای انتقال محمد صلاح به عربستان

فنونی‌زاده: پرسپولیس نمونه یک تیم دونده و درنده است

شگرد گلزنی به نساجی در دست ستاره تراکتور

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

گلر ذخیره تراکتور در مرز آمادگی

اعتراف یورگن کلوپ پس از حذف لیورپول

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

پرویز برومند: به خطیر اعتقاد دارم!

تیم روئینگ دونفره بانوان فینالیست شد

خارج شدن واحد یک نیروگاه حرارتی بیستون

انجام معاینات پزشکی و واکسیناسیون 965 نفر از زائران حج تمتع

تبدیل بلوار نوبهار شهر کرمانشاه به پیاده راه

صرفه‌جویی 291 میلیون لیتر بنزین در پارسال

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

خلیلی: پرسپولیس پا به پای استقلال پیش می‌رود

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

رفیعی در تاریخ لیگ جاودانه شد

علیاری: برای حریفان ذوب‌آهن آسان پنالتی می‌گیرند

دهمین بازیکن تاریخ پرسپولیس!

افزایش 20 درصدی برداشت محصول گندم در گیلانغرب

رفع تصرف 300 هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه

«زندگی به شرط خنده»، در راه شبکه آی‌فیلم

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان