عصر کرد

آخرين مطالب

دردی پنهان که نا آگاهی جراحت آن را بیشتر می کند اجتماعی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - اُتیسم یا در خودماندگی پیچیده ترین اختلال رشدی، ذهنی و روانشناختی در دوران کودکی بشمار می رود که امروزه به عنوان دردی پنهان در حال افزایش است و ناآگاهی جامعه جراحت آن را بیشتر می کند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، اُتیسم نوعی اختلال تاثیرگذار بر رشد طبیعی مغز است و آن را نوعی اختلال رشدی از نوع روابط اجتماعی تعریف می کنند که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیر طبیعی مشخص می شود.
این اختلال که تا پیش از سه سالگی بروز می کند و علت اصلی آن هنوز مشخص نیست بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت های ارتباطی تاثیر می گذارد و ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای مبتلایان دشوار می کند.
ارتباط مبتلایان به این بیماری در برخی موارد با رفتارهای خود آزارانه و پرخاشگری همراه است اما در صورت تشخیص زودهنگام و آغاز معالجات پزشکی و بازتوانی شناختی، می توان تا حد زیادی عوارض آن بر کیفیت زندگی افراد را کاهش داد.
طیف اُتیسم دسته ای از اختلالات عصبی رشدی هستند که با نقص ارتباطی روبرو است و در زمینه فعالیت های تکراری و محدود کارهایی را انجام می دهند و نمی توانند ارتباط اجتماعی و چشمی برقرار کنند.
این بیماری چند سالی است که وارد ادبیات زندگی ما شده و در همین مدت روز بروز بر تعداد مبتلایان آن افزوده می شود، خانواده های زیادی هستند که با نگاه کردن به حرکات و رفتارهای کودکان خود رنج و درد پنهانی را تحمل می کنند اما دلیل آن را نمی دانند.
بی اطلاعی بسیاری از خانواده ها بویژه اقشار کم سواد و بی سواد درجامعه نسبت به بیماری هایی همانند اُتیسم موجب می شود جراحات ناشی از اینگونه بیماری ها که قابل درمان نیستند اما با مداخلات به موقع می توان از آن جلوگیری کرد، افزایش یابد.
همین بی اطلاعی موجب می شود خانواده ها بسیاری از اختلالات ظاهری کودکان خود را به مسائل دیگری از جمله اقتضای سن ربط دهند و از دردی که در آینده دامنگیرشان می شود، غافل شوند.
کارشناسان معتقدند اگر چه اُتیسم درمان قطعی ندارد اما اگر مداخلات و اقدامات توانبخشی در مورد مبتلایان به این بیماری به موقع انجام شود می توان نتیجه بهتری گرفت و حتی بسیاری از آنان می توانند در مدارس عادی و کنار سایر همسن و سالان خود تحصیل کنند.
در سال های اخیر تحقیقات و مطالعاتی در زمینه این بیماری انجام شده و براساس همین مطالعات و در راستای تشخیص زود هنگام این بیماری و مداخله به موقع، اولین مرکز اُتیسم در سال 1380 در تهران راه اندازی شد و پس از آن در بسیاری از استان های کشور از جمله کردستان این مرکز دایر گردید.
استان کردستان از جمله استان های آخر کشور در زمینه ایجاد مرکز اُتیسم بود و سال 1394 اولین مرکز اختلالات طیف اُتیسم در سنندج راه اندازی شد و پس از آن در سال 1396 دومین مرکز در سقز ایجاد شد.
** 80 کودک مبتلا به اُتیسم در کردستان زیر پوشش بهزیستی هستند
کارشناس مرکز روزانه توانبخشی بهزیستی استان کردستان می گوید: این مراکز زیر نظر سازمان بهزیستی است و در حال حاضر 80 کودک مبتلا به اُتیسم در این 2 مرکز خدمات دریافت می کنند.
فرزانه بهرامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه تا قبل از سال 1379 در سطح کشور اقدام خاصی در زمینه این بیماری انجام نشد، افزود: از سال 1379 و 1380 به بعد و با همکاری بهزیستی و سایر ارگان ها همانند علوم پزشکی 74 مرکز توانبخشی اختلال طیف اُتیسم در استان های کشور راه اندازی شده است.
وی اظهار داشت: در سال 94 و همزمان با راه اندازی مرکز اختلالات طیف اُتیسم در استان طرح غربالگری این بیماری نیز میان کودکان 2 تا 5 سال شروع شد.
این کارشناس توانبخشی بهزیستی افزود: در سال 94 در مجموع پنج هزار پرسشنامه شناسایی اُتیسم در میان پنج هزار کودک در مهد کودک ها و روستامهدها توزیع شد و در میان این تعداد، 200 کودک مشکوک به این بیماری بودند.
بهرامی گفت: از میان این تعداد کودک مشکوک به اُتیسم 150 نفر مبتلا به این بیماری بودند و اینک 80 نفر از آنان در 2 مرکز سنندج و سقز خدمات می گیرند.
وی با بیان اینکه در این مراکز کادر تخصصی از جمله کار درمان، گفتار درمان، روانشناس و مربی آموزشی به این کودکان خدمات مختلف ارائه می دهند، یادآور شد: کودکان مبتلا به اُتیسم قابل درمان نیستند بلکه آموزش می بینند که نقص ارتباطی خود را برطرف کرده و بتوانند ارتباط برقرار کنند.
بهرامی اظهار داشت: منشا این بیماری معمولا اختلالات کروموزومی، عوامل بیوشیمایی و اختلالات ژنتیکی است و در مقطعی درمان دارویی دارد اما به صورت کامل درمان نمی شود.
کارشناس مرکز توانبخشی بهزیستی کردستان تاکید کرد: علایم اُتیسم در آغاز 18 ماهگی بروز کرده و در 24 ماهگی قابل تشخیص است و علاوه بر تاثیرگذاری بر اغلب جنبه های رشدی و اجتماعی، عملکردهای آموزشی شناختی فرد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
وی با اشاره به اینکه یکی از علائم و نشانه‌های اصلی اُتیسم، اختلال در ارتباط اجتماعی و رفتارهای تکراری است، یادآور شد: والدین باید در سنین 18 تا 24 ماهگی با مشاهده دقیق در رفتارهای کودک خود علایم اُتیسم را در آنان جدی بگیرند.
بهرامی افزود: تشخیص این بیماری در سنین اولیه زندگی بسیار مهم است و مداخلات به موقع می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد بنابراین جامعه باید نسبت به آگاهسازی خانواده ها در زمینه تاثیرات منفی این بیماری تلاش کند.
وی با بیان اینکه افرادی که به بیماری اُتیسم مبتلا هستند، نقص ارتباطی دارند گفت: این بیماری یک نوع معلولیت است چون ممکن است مبتلایان به آن مشکلات ذهنی و جسمی نیز داشته باشند.
کارشناس مرکز توانبخشی بهزیستی کردستان اظهار داشت: این کودکان تا زیر 15 سال در مرکز اختلالات طیف اُتیسم خدمات دریافت می کنند و پس از آن به مراکز حرفه آموزی ارجاع داده می شوند تا در آینده در زمینه اشتغال توانمند شوند.
** ناآگاهی خانواده ها مشکلات مبتلایان به اُتیسم را بیشتر می کند
بهرامی در ادامه با بیان اینکه اُتیسم یک بیماری ناشناخته است که در سال های اخیر هر روز بر تعداد مبتلایان آن در استان و کشور افزوده شده است، گفت: در این میان ناآگاهی خانواده ها در زمینه این بیماری موجب افزایش مشکلات خواهد شد.
وی اضافه کرد: هر چند از سال 94 تاکنون اطلاع رسانی هایی در میان خانواده ها انجام و تعداد مراجعه کنندکان برای غربالگری فرزندان شان بیشتر شده اما هنوز هم خانواده های زیادی هستند که هیچگونه اطلاعی در مورد این بیماری و نشانه های آن ندارند.
کارشناس مرکز توانبخشی بهزیستی کردستان با تاکید بر اینکه باید آگاهسازی ها در جامعه بیشتر باشد، افزود: بسیاری از خانواده ها از سطح سواد پایینی برخوردارند بنابراین باید اطلاع رسانی ها و شناسایی مبتلایان به صورت منطقه ای و محله ای انجام شود تا همه آحاد جامعه در جریان قرار بگیرند.
بهرامی اظهار داشت: در حال حاضر سایتی در سازمان بهزیستی طراحی شده که خانواده می توانند با مراجعه به آن و تکمیل پرسشنامه ای به بیماری اُتیسم فرزند خود پی ببرند.
** ضرورت ایجاد رشته دانشگاهی اختلالات طیف اتیسم
کارشناس مرکز روزانه توانبخشی بهزیستی کردستان گفت: با توجه افزایش تعداد مبتلایان به بیماری اُتیسم در جامعه و همچنین ناآگاهی نسبت به آن، ایجاد یک رشته دانشگاهی با این عنوان می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.
وی افزود: ایجاد این رشته در دانشگاه ها موجب می شود، افرادی با این بیماری، تشخیص و راه های درمان آن به صورت تخصصی آشنا شده و اطلاعات تخصصی خود را به افراد جامعه تعمیم دهند.
بهرامی در ادامه به سایر خدمات سازمان بهزیستی به مبتلایان اُتیسم اشاره کرد و یادآور شد: بهزیستی علاوه بر انجام طرح غربالگری، پرداخت یارانه، تامین بسته حمایتی تغذیه مخصوص این بیماران و تامین بسته حمایتی کمک هزینه ایاب و ذهاب را نیز بر عهده دارد.
وی اظهار داشت: یکی از کارهایی که در کشور زمینه خدمات رسانی مبتلایان به اُتیسم در حال انجام است انعقاد تفاهم نامه میان سازمان بهزیستی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای همکاری بیشتر در این زمینه است.
کارشناس مرکز توانبخشی بهزیستی کردستان یادآور شد: یکی دیگر از برنامه های امسال سازمان بهزیستی کشور همکاری با وزارت بهداشت در زمینه تدوین سند اُتیسم است که به تبع آن در استان ها نیز همکاری با علوم پزشکی در این زمینه بیشتر خواهد شد.
**71 بیمار مبتلا به اُتیسم در کردستان شاغل به تحصیل هستند
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر 71 نفر بیمار مبتلا به اُتیسم در استان شاغل به تحصیل هستند و از خدمات آموزشی آموزش و پرورش استثنایی بهره مند هستند.
خلیل رنجبر با بیان اینکه در استان کردستان فقط یک مدرسه ویژه دانش آموزان اُتیسم وجود دارد، گفت: دانش آموزان شاغل به تحصیل مبتلا به اُتیسم در سایر شهرستان ها ضمیمه مدارس استثنایی بوده و کلاس های آنان در این مدارس دایر می شود.
وی افزود: در هر شهرستانی که تعداد دانش آموزان مبتلا به بیماری اُتیسم به 25 نفر برسد در آن شهرستان مدرسه ویژه ایجاد خواهد شد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان تاکید کرد: تمام هزینه های درمانی، دارویی و خدمات آموزشی و توانبخشی این دانش آموزان رایگان بوده و توسط ما تامین می شود.
رنجبر در ادامه با بیان اینکه 21 مرکز دولتی و 6 مرکز غیر دولتی اختلالات یادگیری در استان به 1800 نفر خدمات ارائه می دهند، گفت: مشاوره‌های لازم به والدین این کودکان ارائه می شود و این دانش آموزان برای ایاب و ذهاب از سرویس رایگان استفاده می کنند.
امید می رود با برنامه ریزی های درست و اصولی توسط مسئولان و برنامه ریزان کشور آحاد مختلف جامعه از هر قشر و گروهی با بیماری هایی همانند اتیسم و عواقب آن آشنا شوند و بتوانند به موقع نسبت به درمان یا پیشگیری آن اقدام کنند.
7348/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/26685/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گرم کردن جالب مارادونا پیش از بازی مقابل بایرن مونیخ

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی‌فر پس از گلزنی به نفت آبادان

رئیسی‌کیا: وضعیت واگذاری با دهه پیش متفاوت است

کنایه مدافع ذوب‌آهن به پنالتی سپاهان!

اولین سالروز درگذشت فوتبالیست بابلی

صعود شفیعیان به فینال کایاک 500 متر

واکنش سرمربی فوتسال ژاپن به احتمال تقابل با ایران

طلسم‌شکنی 120 ساله با آلونسو عبرتی برای چرخه تکراری لیگ برتر

چین با پذیرش شکست مقابل ویتنام حذف شد

گران‌ترین لیگ فوتبال دنیا در بن بست!

ارزیابی حدود 21 هزار نوآموز در پایگاه‌های سنجش سلامت

24 مورد کلاهبرداری مدارک پزشکی و تصادف ساختگی در پارسال

ارائه خدمات درمانی به 198 بیمار مبتلا به هموفیلی

انجام بیش از 110 هزار عمل جراحی برای زوج‌های نابارور

un12، داستان رنج کرد‌ها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت

اعلام جدول اجرای نمایش‌های بخش کودک و نوجوان تئاتر رضوی

سرشماری دوزیستان در مریوان انجام شد

دفاع از شرف، مردم و پرچم مقدس است

دفاع از شرف و پرچم مقدس است/ایران پاسخ غرورآمیزی به اسراییل داد

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

ستاره بایرن جرات شوخی با رئال را نداشت

چرا مارتینس با وجود 2 اخطاره بودن، اخراج نشد؟

سردار در جذاب‌ترین بازی انتقامی فصل اروپا

معرفی نفرات برتر رده سنی جوانان در کاراته قهرمانی کشور

ناگلزمان تا جام جهانی با آلمان

واکنش مدیر روابط عمومی سپاهان به حرکت منشوری اسماعیلی‌فر

جرایم میلیاردی برای تزریق آرامش به لیگ برتر

مقایسه گل‌ها و مهارت‌های وینیسیوس و یامال

تاریخ بازگشت بارسلونا به نوکمپ مشخص شد

ایجاد شرایط مشارکت پر رنگ شهروندان و دانش آموزان در برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم

پتانسیل های گردشگری استان کرمانشاه هنوز بخوبی معرفی نشده اند

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

کاسمیرو: امباپه در زمین درست مثل رونالدو است

وقتی جیمی کرگر فکر می‌کند تلویزیون استودیو در حال افتادن است!

واکنش سرخیو آگوئرو به ضربات پنالتی دیدار منچسترسیتی و رئال

چاپ مجله اختصاصی برای یک بازی لیگ برتر!

کدام تیم بیشترین شانس فتح لیگ قهرمانان اروپا را دارد؟

ترین‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران

تمرین منچستریونایتد برای نیمه نهایی جام حذفی مقابل کاونتری

تمامی گل‌های هفته 29 لیگ برتر پرتغال

شبیه‌سازی بازی منچسترسیتی و رئال مادرید با عروسک لگو

تاریخ و روز بازی رئال تغییر کرد

بررسی اتفاقات مهم فوتسال جام ملت‌ها

جدول اجرای عموم نمایش‌های بخش کودک و نوجوان تئاتر «رضوی» اعلام شد

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وزیر ورزش و دبیر به بیشکک نرسیدند

اعزام تیم ملی جودو به هنگ کنگ لغو شد