عصر کرد

آخرين مطالب

سخاوت آسمان و لب خندان کشاورزان کردستانی اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - استان کردستان از 21 فروردین امسال به صورت متناوب شاهد نزول نعمت الهی بود و این بارش ها باعث افزایش پیش بینی محصولات و امیدواری کشاورزان برای سالی پر بار و پر محصول شده است.
  بهره برداران کردستانی تا بهمن سال گذشته در حالی چشم انتظار بارش ها بودند که میانگین نزولات جوی در آن زمان با 141 میلی متر حدود 18 درصد پایین تر از سال قبل بود اما در نهایت گشاده رویی و سخاوت آسمان به کشاورزی کردستان از اسفند 96 بیشتر روند صعودی به خود گرفت تا امروز این میانگین از سال گذشته پیشی بگیرد.
میزان بارش ثبت شده آمار منتهی به اسفند 96 با 279 میلی متر در مقایسه با 234 میلی متر سال قبل (95) 21 درصد افزایش داشت و این روند صعودی در اکثر نقاط استان ادامه دارد بطوریکه اکنون میانگین بارش ها نه تنها نسبت به سال گذشته افزایش یافته بلکه در میانگین بلند مدت نیز رشدی چشمگیر دارد.
این افزایش ها علاوه بر اینکه در بهبود منابع آبی استان تاثیر گذاشته است در بهبود اقتصاد کشاورزی کردستان بویژه حوزه زراعت که حدود 94 درصد آن دیم است نقش مستقیمی ایفا می کند.
طبق اعلام کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان بارندگی های یک ماه گذشته حدود 20 درصد میزان پیش بینی تولید و برداشت محصول را افزایش داده است.
27 درصد ارزش افزوده و 30 درصد اشتغال کردستان مربوط به بخش کشاورزی است در صورت تحقق پیش بینی در افزایش تولید سال جاری، عواید آن مستقیما بر معیشت کشاورزان و روستاییان تاثیر می گذارد.
این روزها که بارش نزولات جوی باعث قوت گرفتن رشد مزارع و سبز شدگی بیشتر مزارع شده کشاورزان دیم کار کردستانی نسبت به گشاده رویی آسمان و سیرآب شدن اراضی شان، لبی خندان دارند و با پیش بینی درآمد بهتری از فروش محصول، نگاه شان به مزارع گندم و جو امیدوارانه تر از گذشته است.
** وضعیت عمومی رویش گیاهان در مزراع مطلوب‌تر از گذشته است
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان می گوید: بارندگی ها در یک ماه گذشته در کنار مدیریت مزرعه و تغذیه گیاهان افزایش چشمگیری در میزان تولید محصولات زراعی داشته و اکنون وضعیت عمومی رویش گیاهان از سوی کارشناسان مطلوب تر از سال گذشته ارزیابی شده است.
محمدفرید سپری با بیان اینکه از 585 هزار و 200 هکتار مزارع زیر گندم و جو کشت شده امسال کشت دیم سهمی 548 هزار هکتاری حدود 94 درصدی دارد، اظهار داشت: ارائه راهکارهای مدیریت مزرعه از ارکان مهم افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی است که این سازمان سعی کرده در چند سال گذشته شرایطی را برای افزایش عملکرد محصولات ایجاد کند.
وی افزود: از جمله راهکارهای ارائه شده می توان به فراهم کردن شرایط 99 درصد کشت به صورت مکانیزه، توزیع ارقام جدید، توسعه تنوع ژنتیکی مقاوم در برابر خشکی، سرما و آفات، کشت و تغذیه به موقع محصولات اشاره کرد.
سپری با بیان اینکه سالانه 75 تا 80 هزار بهره بردار استان در حوزه زراعت بویژه از طریق کشت گندم ارتزاق می کنند، اضافه کرد: این بهره برداران تنها از کشت محصول گندم حدود هفت هزار و 500 تا 11 هزار میلیارد ریال درآمد دارند.
** پیش بینی های تولید محصولات زراعی 20 درصد افزایش دارد
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز معتقد است: بارندگی یک ماه گذشته باعث رشد 20 درصدی پیش بینی تولید محصولات شده است.
محمد صالح احمدی گفت: در ابتدای فروردین میزان پیش بینی ها 850 هزار تن بود اما اکنون این میزان به بیش از 950 تا یک میلیون تن نیز رسیده است.
وی تاکید کرد: مزارع استان در اثر سرما و بارش تگرگ روزهای 25 و 27 فروردین سال جاری دچار برخی خسارت ها شد که بارندگی های یک ماه گذشته (اردیبهشت) در کنار ارائه تغذیه گیاهی، افزایش رشد گیاهان، بهبود خسارت های سرمازدگی و رشد سبزینگی مزارع استان را بدنبال داشت.
احمدی یادآور شد: بارندگی های ماه گذشته تنها محدودیتی که در مزارع ایجاد کرد باعث جلوگیری از سمپاشی و مبارزه با آفات در موعد مقرر گردید که انتظار می رود کشاورزان در فرصت باقی مانده با کسب مشاوره های لازم از سوی کارشناسان نسبت به سمپاشی مزارع خود اقدام کنند.
وی با بیان اینکه اکنون 525 هزار هکتار زمین به کشت گندم دیم و 23 هزار هکتار به کشت گندم آبی اختصاص یافته است، اظهار داشت: میزان جوی کشت شده در مزارع دیم 23 هزار و 500 هکتار و مزارع آبی نیز سه هزار و 700 هکتار است.
احمدی گفت: تاکنون 80 هزار هکتار زمین در استان زیر کشت نخود رفته که شامل 2 هزار هکتار نخود پاییزه انتظاری و 78 هزار هکتار به صورت بهاره است البته کشت بهاره این محصول همچنان ادامه دارد.
رئیس اداره پیش بینی هواشناسی کردستان نیز می گوید: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون 536 میلی متر بارندگی در استان ثبت شده که این مقدار در مقایسه با 448 میلی متر سال گذشته 20.9 درصد و در مقایسه با 487 میلی متر بارندگی میانگین بلند مدت 10.9 درصد افزایش پیدا کرده است.
بهرام چاره خاه افزود: این افزایش در حالیست که میانگین بارندگی در بهمن سال گذشته با 141 میلی متر ثبت شده در مقایسه با 172 میلی متر سال قبل حدود 18.4 درصد کاهش داشت.
وی اضافه کرد: روند بارش ها از اسفند سیر صعودی به خود گرفت و میزان بارش ثبت شده آمار منتهی به آن با 279 میلی متر بارش در مقایسه با 234 میلی متر سال قبل 21 درصد افزایش را نشان می دهد.
چاره خواه همچنین از آغاز فعالیت یک سامانه بارشی دیگر در آسمان کردستان در روزهای جاری خبر داد و گفت: اوج فعالیت این سامانه سه روز پایانی هفته جاری است و مناطق شمالی استان و شهرستان های سقز، بانه و بیجار بیش از مناطق جنوبی تحت تاثیر بارش های این سامانه قرار می گیرند.
 تنوع آب و هوایی کردستان آن را یه یکی از استان های موفق در حوزه کشاورزی تبدیل کرده است.
این استان یک میلیون و 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل 896 هزار و 235 هکتار اراضی دیم معادل 88 درصد و 121 هزار اراضی آبی معادل 12 درصد دارد.
کردستان سه میلیون و 199 هزار راس دام سبک و سنگین، 13 میلیون قطعه انواع طیور و 116 هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن 115 هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود 2 میلیون و 400 هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که 320 هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.
عمده محصول زراعی این استان گندم با حدود 800 هزار تُن در سال است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود 48 هزار تُن است.
کردستان دارای 43 هزار هکتار باغ است و حدود 577 هزار هکتار اراضی آبی و دیم این استان زیر کشت گندم و جو رفته است.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/26653/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

سورپرایز آنچلوتی؛ تغییرات مهم در ال‌کلاسیکو!

گلزنی شهاب زاهدی در بازی آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

صعود قایقرانان ایران به فینال قهرمانی آسیا

برگزاری جلسه تایید صلاحیت خریداران سرخابی‌

مودریچ هم‌وطنش را به رئال مادرید فروخت!

قرارداد سرمربی والیبال ایتالیا تا 2026 تمدید شد

روایتی متفاوت از دیدار سپاهان و ذوب‌آهن

دبل شهاب زاهدی در بازی امروز آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

فیلم کوتاه تغییر چهره با حضور کریستیانو رونالدو

300 معتاد متجاهر در پرند، نصیرشهر و رباط کریم جمع آوری شد

موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود

رشد پانصد درصدی آمار معتادان در کردستان!

حضور هزاران گردشگر در بهشت گمشده کردستان

تنها صداست که می ماند

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

هواشناسی کردستان هشدار سطح زرد صادر کرد

قد کشتی ایران از آسیا بلندتر است

قربانعلی‌پور: قلعه‌نویی سعی در کمترین تعطیلی دارد

هافبک استقلال زیر تیغ جراحی

قاب مشترک ستاره استقلال با غول بسکتبال ایران

محرومیت مادام‌العمر برای بازیکنی که شرط‌بندی می‌کرد

بدشانس‌ترین بازیکن استقلال

تیم داوری ایران برای قضاوت بازی جام ملت‌های آسیا انتخاب شد

مناف هاشمی: حذف 500 میلیارد از بودجه کمیته ملی المپیک

فیفا در جریان اقدامات مربوط به پیشرفت فوتبال ایران قرار گرفت

مبارزه با پدیده قاچاق از مهمترین برنامه‌های پلیس کرمانشاه

اجرای نمایش عواقب روشنفکری در گچساران

چرا نمایش طنز حمله رژیم صهیونیستی به ایران، به روی صحنه رفت؟

رویکرد گمرک کرمانشاه تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی

«پس از» و درگیری روانی بخشی از جامعه/ تاثیر مستقیم دلار بر تئاتر

ادای احترام جشنواره کن به آکیرا کوروساوا/ رونمایی از پوستر

موشک‌های سپاه از 5 لایه سامانه پدافندی اسرائیل عبور کرد

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

ماجرای جدایی دروازه‌بان استقلال چیست؟

اینتر به دنبال زدن 3 نشان با یک تیر در دربی میلان!

بازی زیبای پرسپولیس حال هواداران را خوب کرده است

سرمربی پیشین فوتسال: بازیکنان با استرس بازی کردند

پیشنهاد پزشکی به بیرانوند برای بازگشت به دروازه پرسپولیس

باشگاه تراکتور: سرمربی امروز مشخص می‌شود

رویه‌های امنیتی مراسم افتتاحیه المپیک پاریس

رضایت کادر فنی نساجی از لوان پولی

ورود کمیته انضباطی فدراسیون به بازی استقلال - شمس‌آذر

سازش 31 فقره پرونده قتل عمد