عصر کرد

آخرين مطالب

پسماند در کردستان گرفتار طرح های اجرا نشده و روزمرگی علمي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - پسماند و زباله یکی از معضلات جدی بهداشتی و زیست محیطی است که ساکنان شهرهای استان کردستان هم با آن دست به گریبان هستند با اینکه طرح های مختلفی در نظر گرفته و حتی استارت خورده اما هنوز گرفتار روزمرگی و عدم تحول است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، سرانه تولید زباله در کردستان حدود 900 گرم است که نسبت به متوسط کشوری با 600 تا 700 گرم فاصله زیادی دارد و بیشتر است.
این میزان در شهر سنندج در ارزیابی که سازمان بازیافت شهرداری انجام داده برای خانواری سه و نیم نفره 800 تا 860 گرم است.
عدم تغییرات عمده در نحوه جمع آوری و دفن پسماندها، عدم گسترش بازیافت، عدم اجرای تفکیک از مبدا زباله ها و عدم کنترل پیامدهای بهداشتی پسماندها در محل های دفن در کنار افزایش جمعیت در استان می تواند چشم انداز نگران کننده ای مقابل ساکنان شهرها و روستاهای استان کردستان قرار دهد.
بسیاری نقش محیط زیست را در کنترل تبعات پسماندها و زباله ها مهم می دانند، اداره کل محیط زیست کردستان هم مدیرکل جدیدی را به خود شناخته و داشتن سابقه مدیرعاملی موسسه بازیافت و پسماند استان کردستان در کنار مدرک کارشناسی ارشد با پایان نامه ایی در رابطه با پسماندهای صنعتی، فریبا رضایی را فردی مناسب برای کمک به حل معضل پسماند در کردستان معرفی می کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان البته وظیفه اصلی این کار را طبق قانون بر عهده وزارت کشور و شهرداری ها می داند و می گوید: وظیفه محیط زیست نظارت و هدایت است.
اما حضور کسی که در این زمینه تجاربی دارد در راس اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان می تواند کمک مهمی در زمینه رفع مشکلات پسماند و زباله در این استان باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان در ارتباط با برنامه های این سازمان برای بازیافت زباله و ساماندهی پسماندها گفت: در کارگروه پسماند استان سال 95 ایده ای در زمینه زون بندی ارائه کردیم تا به این ترتیب مدیریت پسماند بهتر انجام شود.
فریبا رضایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: در طرح زون بندی تلاش شد با در نظر گرفتن بعد مسافت برخی نقاط دپوی پسماند ترکیب شده و در یک نقطه پسماند دپو شود که با این طرح ضمن کمتر شدن نقاط دپو می توان برای آن تکنولوژی لازم را در نظر گرفت.
وی اظهار داشت: با اجرای این شیوه، هزینه های مدیریت سایت های دفع پسماند کاهش می یابد و میزان تناژ زباله ورودی به هر سایت نیز بالا می رود.
رضایی تاکید کرد: این باعث می شود سرمایه گذار با خیال راحت در مورد بازدهی سرمایه خود به طرح ورود پیدا کند به این ترتیب با کاهش آلایندگی و نشر بو اعتراضات اجتماعی و معارضات هم کاهش می یابد.
وی با اشاره به اینکه طرح به مرحله اجرا نرسید به ضرورت رعایت نکاتی در دفن پسماندها پرداخت و یادآور شد: نباید زباله ها بدون خاک پوشانی و استفاده از فوم و آهک، فقط در محلی دپو و در طبیعت تلنبار شود.
وی با اشاره به اینکه حتی در بسیاری مواقع فنس کشی یا ایجاد کمربند سبز برای سایت دپو در نظر گرفته نمی شود، گفت: فنس کشی موجب می شود کیسه های زباله ها در زمین های کشاورزی، مراتع، منابع طبیعی، جنگل ها و مناطق مسکونی پخش نشود.
رضایی اضافه کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست نمی تواند قول دهد حتما این کارها انجام می شود چون طبق قانون، شهرداری ها و دهیاری ها متولی جمع آوری و دفع پسماندهای عادی هستند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان افزود: محیط زیست به عنوان دبیرخانه کارگروه مدیریت پسماند جایگاه آن تعریف شده است و ملاحظات زیست محیطی در مورد سایت های دفع زباله توسط معاونت نظارت و پایش این اداره کل انجام می شود.
رضایی اظهار داشت: کارشناسان پایش پس از بررسی محل های دفن زباله و اطراف آن گزارش خود را جمع آوری و به شهرداری ارائه و تذکرات لازم داده می شود.
وی یادآور شد: تلاش محیط زیست بر پیشگیری از آلودگی های ناشی از دفع پسماند است و سپس هشدار، اخطار و سایر مراحل قانونی طی می شود البته امیدوارم کار به آخرین مراحل نرسد و صاحبان صنایع و شهرداری ها بتوانند به اندازه کافی ملاحظات زیست محیطی را در نظر بگیرند.
رضایی افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست راهکارها و پیشنهادات خود را ارائه می دهد و باید بتواند کار نظارتی خود را به درستی و مستمر انجام بدهد اما اجرای کارها برعهده شهرداری ها و دهیاری ها است.
وی گفت: 18 میلیارد ریال از سوی دولت برای ساماندهی وضعیت پسماند به شهرداری های استان کمک شده است اما نیاز به همت خود شهرداری ها و دهیاری ها در ارتباط داریم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه این نهادها باید طرح های خود را ارائه بدهند و از دولت کمک بخواهند، تاکید کرد: به هرحال وظیفه ای است که قانون برعهده آنها قرار داده است و نباید از این وظیفه خود به دلیل مشکلات عمرانی و پرسنلی شانه خالی کنند.
وی با بیان اینکه در زمان مسئولیت خود در موسسه بازیافت و پسماند ارزیابی های زیست محیطی سایت پسماند از سقز آغاز شد افزود: در آن مدت طرح مدارس سبز در مریوان به صورت پایلوت اجرا شد که طی آن سرفصل های محیط زیست از جمله بازیافت، فرهنگ سازی و رفتار شهروندان نسبت به محیط زیست در مدارس درس داده شد.
**
مدیرعامل سازمان بازیافت شهرداری سنندج اما از بهتر شدن شرایط نسبت به قبل خبر می دهد و می گوید با اینکه شهرداری از اعتبارات کمی برخوردار است اما تغییراتی رخ داده و در حال پیگیری اجرای طرح هایی با کمک دستگاه های دیگر هستیم.
سیروان غفوری در گفت و با خبرنگار ایرنا از تولید روزانه 360 تا 375 تُن زباله در سنندج مرکز استان کردستان خبر داد و گفت: تا 200 تُن آن به صورت مستقیم به کارخانه بازیافت منتقل و پس از تفکیک به کود کمپوست تبدیل می شود و مابقی نیز به محل دفن پسماندها (لندفیل) منتقل می شود.
وی اذعان کرد این سازمان به دلیل کمبود اعتبار با مشکلاتی مواجه است اما تاکید می کند که امسال شرایط نسبت به سال های قبل بهتر شده است.
غفوری اظهار داشت: در تنها محل دفن زباله شهر سنندج در منطقه کیلک مقداری از زمین فنس کشی شد اما بدلیل کمبود اعتبار تکمیل آن متوقف شده است.
وی تاکید کرد: مشکل اصلی در رابطه با زباله هایی که به کود کمپوست تبدیل می شود وجود شیشه در آن است که کیفیت را کاهش می دهد.
وی با اشاره به اینکه تفکیک شیشه در مقصد کار دشواری است، گفت: برای این کار نیاز به تفکیک از مبدا است که در یکی از مناطق شهر با ایجاد مراکزی اجرای آن را آغاز کردیم اما بخاطر عدم هممکاری مردم طرح متوقف شد.
مدیرعامل سازمان بازیافت شهرداری سنندج با بیان اینکه اکنون کارشناسانی بر روی طرح کار می کنند تا بتوانیم در کل شهر آن را اجرا کنیم اما این کار نیاز به اعتبار زیادی دارد؛ یادآور شد: مشارکت مردم مهمترین بخش در تفکیک زباله از مبدا است.
غفوری یکی از مسائل اصلی در حوزه پسماند را وجود شیرابه زباله ها دانست و گفت: با توجه به توافقاتی که صورت گرفته قرار است با کمک استانداری کردستان و مهندسین سد ژاوه و کمک مالی از اعتبارات سد، با ایجاد چند استخر پلکانی و دستگاه های هوادهی شیرابه های تولیدی زباله ها در محل دفن تصفیه شود.
وی اظهار داشت: اگر استخرهایی در نزدیکی محل دفن زباله ایجاد نشود از طریق انتقال شیرابه به تصفیه خانه شهر آن را تصفیه خواهیم کرد البته ورود شیرابه ها به رودخانه مشرف به محل دفن زباله ها و استفاده از آن در برخی از زمین های کشت سیفی جات مشکلاتی بهداشتی ایجاد می کند.
غفوری در رابطه با دیگر فعالیت های انجام شده در سازمان بازیافت شهرداری سنندج افزود: آموزش بازیافت در مبدا را در مدارس آغاز کردیم و توانستیم 80 درصد از دانش آموزان مدارس شهر را بویژه با نحوه تفکیک زباله در خانه آشنا کنیم.
وی تاکید کرد: دانش آموزان برخی از مدارس را برای بازدید از کارخانه بازیافت بردیم و سطل های زباله به برخی از مدارس اهدا شد تا دانش آموزان زباله ها را تفکیک و داخل این سطل ها بریزند.
وی افزود: واحد بهداشت شهرداری پرسنلی که درگیر کارهای سخت و زیان آور هستند را به صورت دوره ای تحت معاینات پزشکی قرار می دهد تا اگر فردی دچار بیماری شد بلافاصله برای درمان او اقدام لازم انجام گیرد.
به گزارش ایرنا، دستگاه های مختلفی می توانند به شهرداری ها و دهیاری ها برای کنترل معضل پسماندها کمک کنند که شامل دستگاه های فعال در حوزه فرهنگی نیز می شود.
این دستگاه ها و سازمان ها می توانند در کنار سمن ها به فرهنگ سازی در زمینه کاهش تولید زباله و اجرای تفکیک از مبدا کمک کنند.
سازمان های مردم نهاد حتی می توانند در حوزه اجرا هم وارد شده و به شهرداری ها در این حوزه یاری رسانند.
کارگروه پسماند که به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان تشکیل می شود نیز می تواند در هماهنگی و سازماندهی دستگاه های مختلف نقش مهمی داشته باشد اما جلسات این کارگروه بسیار کم برگزار می شود.
در مجموع همه آحاد جامعه در کنار دستگاه های مرتبط باید سهم خود را در کاهش و کنترل پسماند ایفا کنند چون یک دستگاه به تنهایی نمی تواند از عهده کنترل تبعات پسماندها و زباله ها بر آید.
فریبا رضایی مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان از ابتدای اردیبهشت این مسئولیت را برعهده گرفته است و هنوز باید صبر کرد و دید در شرایطی که شهرداری ها و دهیاری ها به وظایف خود عمل نکنند آیا روند نظارت در این حوزه به پیگیری قانونی هم می رسد.
6108

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/26639/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام آماده بازگشت به ترکیب سپاهان

تلخ‌ترین حذف بارسلونا پس از 40 سال

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی

پیکان، شکست‌ناپذیر غیر از تقابل با پرسپولیس!

درخشش تیکدری روی گل کلاسیک گل‌گهر

برگزاری دور دوم انتخابات مجلس در کرمانشاه به صورت تمام الکترونیک

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور

شعار «مرگ بر اسراییل» پس از نماز جمعه پاوه طنین انداز شد

سامانه‌ ناپایدار جوی روز یکشنبه وارد کرمانشاه می‌شود

برگزاری آزمون استخدامی تامین اجتماعی در کردستان

پاسخ تنبیهی سپاه مایه عزت نظام اسلامی

معرفی کشتی گیران طلایی در پنج وزن مسابقات بین المللی مریوان

برگزاری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در کردستان

وجود 194 معدن فعال در کردستان

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

اتهام بزرگ به هالند و دی‌بروینه

کاسمیرو اشک آنچلوتی را درآورد!

واقعیت مصدومیت‌های جنجالی‌‌ترین تنیسور ATP

ترابی، اثرگذاری روی صد گل لیگ برتر!

معرفی تیم داوری بازی ملوان و سپاهان

اتلتیکومادرید، بارسلونا را پولدار می‌کند

با شگفتی‌سازان دقیقی علیه استقلال

پیش بینی بارش پراکنده باران در مناطق شرقی کرمانشاه

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی استکبار جهانی را در هم فرو ریخت

معرفی نفرات برتر رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی در مریوان

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

واکنش جالب سرمربی رم وقتی یورنته از او زمان باقی مانده بازی رو میپرسه!

اصرار آل‌کثیر برای زدن پنالتی و قبول نکردن کنعانی‌زادگان

ری‌اکشن‌های جالب رضا عنایتی و مسعود شجاعی حین بازی

ستاره یونایتد: با بازی رئال-سیتی زجر کشیدم

قطع تمرین گرندپری چین به دلیل آتش‌سوزی

ترکیب احتمالی استقلال برای دیدار با شمس آذر

دلیل شادی نکردن کنعانی مشخص شد

ترکیب احتمالی شمس‌آذر مقابل استقلال

اولین واکنش شمسایی به احتمال تقابل زودهنگام با ژاپن

آینده مبهم قهرمان رئال در اتحاد

عالیشاه بازی‌های مهم پرسپولیس را از دست داد

یوفا بارسلونا را نقره‌داغ کرد

کرمانشاه رتبه سوم در طرح عید تا عید را کسب کرد

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور | بارش ها تا کی ادامه دارد؟

گرم کردن جالب مارادونا پیش از بازی مقابل بایرن مونیخ

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی‌فر پس از گلزنی به نفت آبادان

رئیسی‌کیا: وضعیت واگذاری با دهه پیش متفاوت است

کنایه مدافع ذوب‌آهن به پنالتی سپاهان!

اولین سالروز درگذشت فوتبالیست بابلی

صعود شفیعیان به فینال کایاک 500 متر