عصر کرد

آخرين مطالب

بذر، پاشنه آشیل توسعه کشت کلزا در کردستان اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - کلزا یکی از محصولات برنامه خودکفایی تولید روغن کشور است که کشت آن در کردستان به علت عدم تامین به موقع بذر از برنامه های ابلاغی چند قدم عقب تر حرکت می کند.
  کشت دانه های روغنی از جمله کلزا از برنامه های وزارت جهادکشاورزی برای خودکفایی در تولید روغن خوراکی در برنامه ششم توسعه قرار دارد تا با تلاش کشاورزان و حمایت دستگاه های اجرایی بتوان از چالش های جدی تولید دانه های روغنی و روغن خوراکی خارج شد.
در 2 دهه گذشته کشور با چالش های جدی در زمینه تولید دانه های روغنی مواجه بوده که در نتیجه آن طبق اعلام مجری دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی بیشتر از 95 درصد از نیاز کشور به روغن، دانه های روغنی و کنجاله از خارج تامین شده است.
وزرات جهاد کشاورزی برای برون رفت از این چالش و در راستای عمل به تاکیدهای رهبر معظم انقلاب اسلامی برای اجرای اقتصاد مقاومتی در نظر دارد در طرحی 10 ساله به 70 درصد تامین نیاز کشور از طریق تولیدات داخلی دست یابد.
سه سال از طرح ملی توسعه کشت کلزا در کشور به تبع آن در کردستان گذشته است و امسال 2 هزار و 188 هکتار از حدود سه هزار هکتار زمین در قالب برنامه استان کردستان زیر کشت این محصول رفته است.
پس از گذشت 9 ماه از مراحل داشت آن، میزان مزارع سبز بهاره حدود یک هزار و 810 هکتار برآورد می شود که این میزان حدود یک سوم از سطح برنامه ایی کشت این محصول در کردستان است.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان در ارتباط با مخاطره های توسعه کشت کلزا در استان گفت: کردستان به عنوان یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی توانایی قابل توجهی در کشت دانه های روغنی از جمله کلزا دارد.
محمد صالح احمدی اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های کشاورزی استان، توسعه کشت این محصول در 11 هزار هکتار از 23 هزار هکتار اراضی گندم آبی در برنامه کاری سازمان جهادکشاروزی کردستان گنجانده شده است.
وی افزود: علاوه بر خودکفایی در تولید دانه های روغنی، صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی، کنترل آفات، درآمد 2 برابری از هر هکتار نسبت به کشت گندم و رعایت تنوع کشت در مزارع از دیگر مزایای کشت کلزا است.
احمدی اضافه کرد: کشت دانه های روغنی بر اساس برنامه ششم توسعه در حال توسعه است و مسائل بازرگانی (خرید و جمع آوری محصول)، پرداخت وجه به کشاورزان، عدم حمایت بیمه، تولید بذر از مشکلات برنامه توسعه کشت محصول کلزا در کشور بشمار می رود.
وی گفت: در سال های گذشته با حمایت وزارت جهاد کشاورزی چالش های بازرگانی و حمایت بیمه از این محصول برطرف شد اما نقش تامین بذر هیبرید (بذر مقاوم به خشکی و آفت) آن در سال زراعی جاری بیشتر احساس شد.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: در سه سال گذشته تعداد متقاضیان کشت محصول کلزا به علت عملکرد بالای محصول افزایش چشمگیری داشت اما به علت تامین نشدن به موقع بذر تنها 622 بهره بردار توانستند 2 هزار و 188 هکتار از سه هزار هکتار زمنین در نظر گرفته را زیر کشت این محصول ببرند.
احمدی با اشاره به اینکه کردستان از استان های سردسیر کشور است و کلزا در مناطق سردسیر باید زودتر کشت شود، افزود: این مساله باعث شد تا زمان کشت در کردستان به زمان برداشت آن در کشورهای مبدا (آلمان و فرانسه) نزدیکتر باشد و در نهایت بذر کمی دیرتر از موعد مقرر تامین شود.
وی گفت: رعایت زمان کشت برای بهره وری کلزا از اهمیت خاصلی برخوردار است بطوریکه اگر کشاورز زمان آن را از دست بدهد در انتهای سال به خصوص فصل بهار در کنار بروز مخاطره های طبیعی از جمله سرمازدگی؛ زحماتش بی نیتجه باقی می ماند.
احمدی تاکید کرد: در پاییز سال زراعی جاری 2 هزار و 56 هکتار از 2 هزار و 188 هکتار کشت شده این محصول، سبز شده بود ولی میزان سبزی مزارع کلزا در بهار به یک هزار و 936 هکتار کاهش یافت و در نهایت پیش بینی می شود محصول نهایی تنها از یک هزار و 810 هکتار برداشت شود.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: تاخیر در زمان کشت علاوه بر اینکه باعث سبز نشدن مزرعه است، موجب کاهش عملکرد تولید این محصول نیز می شود.
وی اضافه کرد: سازمان جهاد کشاورزی برای برون رفت از چالش تامین به موقع بذر کلزا در استان 2 راهکار را دنبال می کند که در مرحله نخست با همکاری وزارت جهاد کشاورزی به دنبال تامین بذر، زودتر از سایر استان ها و تخصیص تمامی سهمیه در اولین مرحله از واردات ارقام هیبریدی است.
وی افزود: در دومین مرحله نیز کردستان قادر به تولید بذر هیبریدی در مزارع استان با شرایط یکسان محصولات وارداتی است که اگر وزارت جهاد کشاورزی با تولید بذر در این استان موافقت کند می توان در نزدیکترین زمان ممکن از این چالش نیز عبور کرد.
احمدی اظهار داشت: مهمترین علت استفاده از بذر هیبریدی بجای بذر بومی، مقاومت به خشکی در زمان داشت، ریزش کم محصول هنگام برداشت و در نهایت عملکرد بالای محصول است.
وی با بیان اینکه دهه آخر خرداد تا نیمه دوم مرداد فصل برداشت محصول کلزا از مزارع استان است، گفت: پیش بینی می شود امسال چهار هزار و 700 تن محصول از یک هزار و 810 هکتار از اراضی زیر کشت، برداشت شود.
وی با بیان اینکه در سال جاری نرخ خرید تضمینی برای هر کیلوگرم کلزا 26 هزار ریال اعلام شده است، افزود: این نرخ نقریبا دو برابر نرخ خرید تضمینی گندم است ضمن اینکه میزان برداشت محصول در هر هکتار نیز حدود چهار تن است که عملکردی دو برابری نسبت به گندم دارد.
 استان کردستان با یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت و تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان های موفق در حوزه کشاورزی است، این استان یک میلیون و 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل 896 هزار و 235 هکتار اراضی دیم معادل 88 درصد و 121 هزار اراضی آبی معادل 12 درصد دارد.
کردستان سه میلیون و 199 هزار راس دام سبک و سنگین، 13 میلیون قطعه انواع طیور و 116 هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن 115 هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود 2 میلیون و 400 هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که 320 هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.
عمده محصول زراعی این استان گندم با حدود 800 هزار تُن در سال است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود 48 هزار تُن است.
کردستان دارای 43 هزار هکتار باغ است و حدود 577 هزار هکتار اراضی آبی و دیم این استان زیر کشت گندم و جو رفته است.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/26607/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«آلاء» به تونس می‌رود

برداشت نوبرانه گوجه سبز در سرپل ذهاب

یاسین در اردوگاه پرسپولیس آفتابی شد

پاکسازی 2 هکتار از زمین‌های محور قصرشیرین به خسروی

مریوان، قلمرو حکمرانی وانتی‌ها

مشکل بیمه کارگران شهرداری سنندج با وعده حل نمی‌شود

لزوم توسعه خدمات کتابخانه‌ای در حاشیه شهرها و مناطق روستایی سنندج

‌هفته سنندج چه برنامه‌هایی ‌برگزار می‌شود؟

ترویج فرهنگ مطالعه رسالت همگانی است

تامین اجتماعی از اجرای قانون مرخصی زایمان دوقلوها امتناع می کند

پروژه هوافضای آلمان؛ چطور می‌توان در عرض 60 روز با خوابیدن روی تخت 18 هزار یورو درآمد داشت؟

قارچ خودرو نخورید

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

خانه‌دار شدن کابوس جوانان بیجار؛ نفس مستاجران به شماره افتاد

سنجش سلامت گامی برای شناسایی به موقع کودکان دارای اختلال

سنجش سلامت 21 هزار نوآموز کردستانی

لغو جایزه «انجمن قلم آمریکا» در پی تحریم نویسندگان

سریع‌ترین مرد دنیا حامی رونالدو

گزینه عجیب بایرن؛ مربی اخراجی یونایتد!

صابر کاظمی در کویت به ته خط رسید!

یاسین سلمانی در اردوگاه پرسپولیس آفتابی شد

راه پرسپولیس و استقلال از هم جدا شد

10 تقلب بزرگ و فراموش نشدنی دنیای فوتبال

برتری 3-2 میلان مقابل آژاکس با گل لحظات پایانی یان دال توماسون

مسعود یوسف: در آخر قهرمانی آسیا را می‌خواهیم

حساس‌ترین مبارزه کشتی فرنگی برای المپیک

زمان بازگشت هافبک استقلال به میادین مشخص شد

ارسال 342 اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر

نشست ساماندهی اشتغال اتباع در کردستان

شهرداری‌های کردستان مدیریت دفن بهداشتی زباله را ندارند

80 درصد آلودگی هوای کردستان مربوط به خودروهای فرسوده است

سخنان جالب دکتر کاکاوند در مورد شاعر مهستی گنجوی

پیشنهاد تمدید به ستاره رئال مادرید در ال‌کلاسیکو

جشن بی‌لباس‌ها در لباس خیبر!

جریمه 100 میلیونی برای سرمربی آلومینیوم

برتری رئال مادرید مقابل بارسلونا با گل های زیدان و مک منمن

حاشیه های فوتبال جهان

شهرهای میزبان جام جهانی 2024 فوتسال معرفی شدند

حمله اسنوکر باز انگلیسی به حسین وفایی

پیگیری جلسات کمیته فنی برای انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال

پیروزی دنور برابر لیکرز در دومین مسابقه پلی‌آف بسکتبال

قدردانی حیدر فرمان از وزیر ورزش برای مسابقات کوراش پوریا ولی

یک بازیکن دیگر از تیم ملی والیبال انصراف داد

آب‌های کردستان، به کام دیگران

محاکمه دوباره کارگردان متهم به تجاوز

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

شعرخوانی زیبا از دکتر کاکاوند