عصر کرد

آخرين مطالب

بیماران نیازمند به فرآورده‌های خونی را در ماه رمضان فراموش نکنیم اجتماعی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - تزریق خون و فرآورده های آن به برخی از بیماران و سانحه دیدگان و تنها راه نجات از مرگ است. این مایع حیات بخش فاقد جایگزین در علوم پزشکی است و تنها از طریق اهداکنندگان خون تامین می شود.
به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، هرساله با آغاز ماه مبارک رمضان، آمار اهدای خون با کاهشی چشمگیر رو به رو می شود که ممکن است سبب ایجاد مشکلاتی برای بیماران نیازمند به فرآورده‌های خونی شود.
مدیرکل انتقال خون کردستان در این باره اظهار کرد: هر ساله در ماه مبارک رمضان آمار اهدای خون در حدود 30 الی 40 درصد کاهش را نشان می دهد و این کاهش در سال هایی که ماه رمضان در فصول گرم سال قرار می‌گیرد چشمگیرتر است .
محمد سعید کریمیان، دلیل این کاهش آمار را طولانی بودن فاصله سحر تا افطار، ترس از اختلال در روند روزه داری و تصور ضعف و بیحالی مفرط برشمرد و گفت: بر اساس فتوای علماء و مراجع اهل سنت و اهل تشیع روزه داران گرامی یقین داشته باشند که اهدای خون در شرایط روزه داری دلیلی بر ابطال روزه آنها نخواهد بود و اهداکنندگان می توانند با میل کردن وعده سحری مناسب و نوشیدن مایعات کافی و همچنین استفاده از خوراک های مناسب و با ارزش غذایی مطلوب در افطار اقدام به اهدای خون به منظور نجات جان بیماران کنند و از اجر معنوی این عمل نیکو نیز بهره مند شوند.
وی به زمان استاندارد نگهداری فرآورده های خون نیز اشاره کرد و افزود: قابلیت ذخیره و نگهداری فرآورده های حاصل شده از خون مانند داروهای موجود در داروخانه ها نیست و این فرآورده ها بر اساس استاندارد های جهانی و ملی و نوع فرآورده پس از سه تا 35 روز منقضی می شوند، بر این اساس استمرار اهدای خون و دعوت همیشگی از اهداکنندگان اجتناب ناپذیر است .
مدیرکل انتقال خون کردستان در خصوص ساعات کاری پایگاه های انتقال خون نیز گفت: به جهت رفاه حال روزه دارانی که قصد اهدای خون پس از افطار را دارند پایگاه انتقال خون سنندج شب ها از ساعت 18 الی 23 و صبح ها از ساعت 8:00 الی 13:00 آماده پذیرش اهداکنندگان است و پایگاه انتقال خون شهرستان سقز نیز همچون گذشته در شیفت کاری صبح میزبان اهداکنندگان خون است .
وی تاکید کرد: تمهیدات لازم در استان کردستان برای ورود به ماه رمضان با حفظ ذخایر مناسب خون پیش بینی شده است اما مردم مطلع باشند که عمر فرآورده پلاکتی مشتق از خون که عمدتاً به مصرف بیماران مبتلا به ترومبوسیتوپنی ناشی از سرطان، خونریزی و یا جراحی است تنها سه روز است و فقط با مشارکت انسان دوستانه اهداکنندگان خون است می‌توان این بیماران را همچون گذشته نجات داد .
کریمیان همچنین از عموم اهداکنندگان خون استان خواست که اهدای خون را به روزهایی خاص از سال مانند اهدای خون در شب های قدر موکول نکنند و در این باره توضیح داد: 16 مرکز درمانی مصرف کننده خون در استان کردستان وجود دارد که این مراکز میانگین مصرف ثابتی بر اساس تخت های فعال بیمارستانی خود دارند و حال اگر حجم خون زیادی توسط اهداکنندگان در روزهایی خاص اهدا شود که بیش از این میزان میانگین مصرف باشد، عمده فرآورده های آن در یک تاریخ مشخص منقضی می شوند و از دیگر سو اهداکننده خون نیزحداقل تا سه ماه بعد از چرخه اهدای خون خارج شده است و اجازه اهدای خون مجدد را ندارد.
وی حضور یکباره اهداکنندگان خون در ایام خاص همچون شب های قدر را موجب آزرده خاطر شدن آنها از خدمات انتقال خون برشمرد و گفت: هر فرآیند اهدای خون به صورت استاندارد حداقل 45 دقیقه زمان نیاز دارد و بنابراین ازدحام عزیزان اهداکننده خون موجب معطلی و صرف زمان بیشتری می شود چرا که تعداد منابع انسانی و تخت های خونگیری و همچنین تجهیزات فرآوری خون ثابت است .
مدیرکل انتقال خون کردستان همچنین به وجود شبکه خونرسان در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: فرآورده های خون در برخی استان ها به میزان بیشتری مصرف می‌شود و بعضی از استان ها نیز بستر بیشتری برای پذیرش اهداکنندگان خون را دارا هستند؛ از این روز شبکه خونرسان کشور همواره در تلاش است تا هیچ استانی با کمبود خون مواجه نشود که کردستان نیز استثناء نیست و در صورت نیاز به استان های دیگر کمک خواهد کرد و در شرایط ضرورت نیز از دیگر استان ها فرآورده های لازم را دریافت می کند.
کریمیان در پایان فعالیت پایگاه های انتقال خون را شبانه روزی توصیف کرد و یادآور شد: پس از اهدای آخرین کیسه خون در هر شیفت کاری پروسه تولید فرآورده های مشتق از آن که شامل تولیداتی نظیر خون کامل، پلاسمای تازه منجمد،کرایوپرسیپیتیت، پلاکت متراکم، گلبول قرمز فشرده، گلبول قرمز کم لکوسیت و خون شسته شده است آغاز می شود و فرآورده های تولیدی پس از انجام آزمایشات لازم بر روی آنها و اطمینان از سلامت و استاندارد بودنشان ترخیص می شود و حسب نیاز مراکز درمانی توسط واحد پخش خون و سنجش مصرف بیمارستانی توزیع می شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/26589/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وزیر ورزش و دبیر به بیشکک نرسیدند

اعزام تیم ملی جودو به هنگ کنگ لغو شد

پشیمانی گوندوگان؛ ستاره بارسا دنبال عذرخواهی!

پیولی: رم باکیفیت‌تر از میلان بود!

شکست نماینده هاکی ایران در کاپ آزاد ترکمنستان

همیلتون: تا سال‌ها در فرمول یک می‌مانم

نصرتی به دنبال فرمول طلایی اوسمار

اولیایی: 33 سال است که به دنبال خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال هستند!

بلانکو تنها گلزن استقلال در سال 1403

نفوذ سامانه‌ای ناپایدار به جو کرمانشاه از روز یکشنبه

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

حواشی جذاب برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی

ستاره جنجالی: سرنوشتم بود که اخراج نشوم!

نامزدهای کسب عنوان بهترین گل هفته لیگ اروپا

معرفی برترین‌های مسابقات آزاد اسکیت سرعت مردان

ستاره سیتی: به احترام رئال کلاه از سر برمی‌دارم

زنگ خطر مدیریتی برای فولاد در صورت شکست مقابل مس

خبر‌های «پشت صحنه»، جمعه 31 فروردین

کشف بیش از 57 هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

فریاد مهاجم سابق لیورپول بر سر داور

پرده‌برداری از تراکتور بدون خمس در قائمشهر

دروسی: لورکوزن شکست‌ناپذیر نیست

پرسپولیس کار سختی نسبت به استقلال دارد

کارشناس فوتبال: تجربه استقلال تعیین کننده است

علی چینی: نباید به استقلال ایراد گرفت

بازیکن سابق فوتسال: ایران منطقی بازی کرد

ایتالیا برای فصل آینده لیگ قهرمانان 5 سهمیه‌ای شد

ابراز نگرانی انگلیس نسبت به امنیت افتتاحیه المپیک پاریس

امیدوارم مدیران تراکتور تصمیم عجولانه‌ای برای نیمکت تیم نگیرند

آذرپیرا مقتدرانه از سد آزادکار ژاپنی گذشت

هشدار کاپلو به یوونتوس با تمجید از طارمی

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

درگیری هواداران با ستاره‌های میلان

دستاورد جدید ژرمن‌ها در اروپا پس از 29 سال

استقلال در اندیشه پایین کشیدن پرسپولیس

دانشگر با کتف در رفته تمرین می‌کند!

پاس گل‌ هفته به نام جانشین گلسازترین بازیکن گل‌گهر!

حریف تراکتور نصف تیمش را ندارد!

برد راحت امامی مقابل حریف کره‌ای و صعود به نیمه‌نهایی

بهترین موقعیت‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت (عکس)

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد