عصر کرد

آخرين مطالب

مساجد کردستان آماده میزبانی از ماه ضیافت الهی شد فرهنگی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - هر سال در دهه آخر ماه شعبان مساجد و اماکن متبرکه در جای جای ایران اسلامی با کمک مردم و هیات امنای مساجد غبار روبی و عطر افشانی شده و برای میزبانی از ماه ضیافت الهی آماده می شوند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، غبارروبی و عطرافشانی مساجد رسم دیرینه ای است که به صورت خودجوش و توسط مردم انجام می شود و با گردگیری، شستن فرش ها و نظافت در و دیوارها، فضای مساجد برای مهمانی ماه ضیافت الهی آماده خواهد شد.
تطهیر و پاکیزه نگهداشتن مساجد در قرآن کریم سفارش شده و این مهم در نظام مقدس اسلامی به صورت یک فرهنگ عمومی در آمده است.
این سنت دیرینه هر سال با فرا رسیدن روزهای آخر ماه شعبان توسط جمع زیادی از جوانان و ریش سفیدان، هیات امنای مساجد و کارکنان برخی دستگاه های اجرایی در مساجد سراسر کشور انجام می شود.
مردم مومن و متدین استان کردستان نیز با شور و شوقی وصف ناپذیر در این امر مشارکت کرده و با همکاری کانون های مساجد، ائمه جماعات و تشکل های دینی، فضای مساجد و اماکن مذهبی شهری و روستایی استان را آماده میزبانی از ماه رمضان می کنند.
امسال نیز از چند روز پیش، غبار روبی و عطر افشانی مساجد و اماکن مذهبی شهری و روستایی در این استان آغاز شده و اکنون تمام مساجد و بقاع متبرکه مهیای میزبانی از ماه ضیافت الهی شده اند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان گفت: با همت و تلاش مردم استان، هیات امنا، خادمین بقاع متبرکه و کارشناسان اوقاف و امور خیریه شهرستان ها، عملیات غبار روبی مساجد و اماکن متبرکه استان به پایان رسید و این اماکن آماده میزبانی از روزه داران در طول ماه مبارک رمضان است.
حجت الاسلام مصطفی نوروزی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه امسال تمام مساجد استان غبار روبی و عطرافشانی شد، افزود: علاوه بر انجام عملیات غبار روبی، اقدامات لازم در 400 مسجد نیز که نیازمند تعمیرات و تجهیزات بود، انجام شد.
وی همچنین با اشاره به اینکه 18 بقعه متبرکه نیز در شهرستان های سنندج، قروه و بیجار آماده اجرای طرح ضیافت الهی شده است، اظهار داشت: برنامه های مختلفی از جمله محافل انس با قرآن، جزء خوانی قرآن کریم، برپایی کاروان های نور و اطعام نیازمندان در قالب این طرح در این اماکن انجام خواهد شد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان از دیگر برنامه های ماه مبارک رمضان را اعزام مبلغ و مبلغه به مناطق محروم استان اعلام کرد و یادآور ششد: امسال 61 مبلغ و مبلغه تا آخر ماه مبارک رمضان در مناطق و روستاهای محروم استان مستقر می شوند.
وی تاکید کرد: 50 نفر از این مبلغان بومی و 11 نفر نیز اعزامی از حوزه علمیه قم هستند که در طول ماه رمضان، فضایل و برکات این ماه مبارک را برای مردم تشریح خواهند کرد.
مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد کردستان نیز گفت: غبار روبی مساجد یک سنت قدیمی و دیرینه است که به صورت خودجوش توسط مردم مومن و متدین انجام می شود تا هم مساجد از غبار ظاهری پاک شده و هم جوانان و نوجوانان به حضور در این مکان معنوی ترغیب شوند.
کامل گلباغی افزود: دهه آخر شعبان به عنوان دهه نکوداشت و بهداشت مساجد نام گرفته و در این دهه مومنان با غبارروبی مساجد، این اماکن مقدس را برای ماه مهمانی خدا آماده می‌کنند.
وی اظهار داشت: در این راستا و توسط کانون های مساجد استان در هر شهرستان پنج مسجد و در مجموع 50 مسجد به صورت نمادین غبارروبی و عطرافشانی شد.
معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی کردستان نیز گفت: غبارروبی مساجد در استان از هفت تا 10 روز قبل ماه مبارک تا شروع این ماه توسط عموم مردم و با هماهنگی این سازمان انجام می شود.
حجت الاسلام علی رستمی با بیان اینکه علاوه بر غبارروبی مساجد، در ماه مبارک رمضان برنامه های متنوعی در سطح استان برگزار می شود، افزود: اعزام 496 مبلغ و مبلغه به مناطق مختلف استان از جمله این برنامه ها است.
وی اظهار داشت: 65 نفر از این تعداد مبلغه و 285 نفر مبلغ بومی هستند و سایر مبلغین اعزامی نیز از سوی دفتر تبلیغات اسلامی قم و اوقاف و امور خیریه اعزام خواهند شد.
معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی کردستان گفت: همچنین 50 روحانی اهل سنت نیز در ایام ماه مبارک در زمینه های قرائت قرآن کریم و معارف اسلامی، ترویج اخلاق و سبک زندگی اسلامی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مساجد فعالیت می کنند.
حجت الاسلام رستمی تفسیر و جزء خوانی قرآن کریم با حضور 55 روحانی مستقر، ساماندهی 45 نفر از مبلغین شیعه و سنی، محفل جزء خوانی قرآن کریم در مساجد 10 شهر و برگزاری همایش طلایه‌داران تبلیغ در شهرهای قروه، بیجار و کامیاران را از دیگر برنامه های این سازمان در ماه مبارک رمضان اعلام کرد.
وی یادآور شد: استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردمی مانند هیات و کانون‌های فرهنگی برای استفاده از فیوضات ماه مبارک رمضان در قالب برنامه‌های فرهنگی، جزء‌ خوانی و برپایی آیین اقامه نماز جماعت و افطاری توسط هیات مذهبی از دیگر فعالیت‌های ایام ماه مبارک رمضان است.
وی اضافه کرد: همچنین 20 کارگاه آموزشی در 10 شهرستان استان با موضوع تشریح ابعاد آسیب‌زدایی اعتیاد و تبیین نقش دین در سلامت جامعه در ایام ماه مبارک رمضان برگزار می شود.
2 هزار و 50 مسجد و 70 مکان مذهبی اعم از آرامگاه، مقبره و امامزاده و مکان استقرار چهار قرآن تاریخی در استان کردستان وجود دارد.
7348/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/26444/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پلیس: فوت بدلیل بی‌حجابی در ساختمان وزرا کذب است

راه‌اندازی ٨ رشته جدید در دانشگاه علوم پزشکی کردستان

­استان تهران صاحب سالن اختصاصی شمشیربازی شد

18میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد

ذخیره سازی مناسب داروهای ضروری در کردستان

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب برای فردا تعطیل شد

بازدید بیش از یک میلیون نفر از نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی

255 بیمار هموفیلی در استان کرمانشاه وجود دارد

برترین های کاراته زیر 21 سال کشور در همدان معرفی شدند

توضیحات تکمیلی پلیس درباره مرگ یک متهم هنگام انتقال به صحنه جرم

ورود 3 میلیون و 500 هزار مسافر به کردستان

خوشدلی صاحب‌منصبان گذشته به کدخدای خود، عامل گستاخی صهیون شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

اجرای طرح ساماندهی وانت‌های میوه فروش از 15 اردیبهشت در سنندج

ارتش در مقابل رژیم بعثی و همچنین گروهک‌ها ضدانقلاب ایستاد و خوش درخشید

تکذیب مرگ یک دختر در وزرا + جزئیات

دستگیری باند کلاهبرداران اسکیمری در کرمانشاه

جزئیات جدید درباره «فوت یک نفر در ساختمان وزرا»؛ این شخص چه کسی بود؟

معرفی آثار راه‌‌یافته به مرحله رقابتی جشنواره ملی تئاتر ایثار

پلیس: فوت به دلیل حجاب در ساختمان وزرا کذب است

پلیس: فوت در ساختمان وزرا کذب است

پلیس: فوت یک دختر در ساختمان وزرا کذب است

برترین های رده سنی امید معرفی شدند

اطلاعیه پلیس درباره مرگ یک شرور درحین انتقال به صحنه جرم/ بازداشتگاه وزرا مرکز اوباش است

متهم نرسیده به صحنه بازسازی جرم فوت کرد

رویکردگمرک کرمانشاه تسهیل و تسریع در انجام تشریفات ترخیص کالا است

نشست نمایندگان تشکل های کارگری وکارفرمایی با استاندار کردستان

پنج رویداد فرهنگی کردستان ثبت ملی شد

برگزاری مراسم سان ورژه نیروهای مسلح مستقردر کردستان فردا در سنندج

معرفی آثار راه‌ یافته به مرحله رقابتی جشنواره ملی تئاتر ایثار

در سه ماه پایانی سال 1402 چند مجوز موسیقی صادر شد؟

پرینچک: ترکیه حریم هوایی خود روی آمریکا و اسرائیل را ببندد

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

آمار مجوزهای دفتر موسیقی در سه ماه پایانی 1402 /706 کنسرت روی صحنه رفتند

خدمات درمانی به 198 بیمار مبتلا به هموفیلی در کرمانشاه ارائه می‌شود

آمار مجوز‌های دفتر موسیقی در سه ماه پایانی 1402 /706 کنسرت روی صحنه رفتند

طاق‌بستان برای هموفیلی‌ها قرمز شد

110 هزارعمل جراحی در بیمارستان‌های دولتی استان کرمانشاه

امیررضا ده بزرگی صاحب نشان برنز شد

سد معبر مغازه‌ها در سنندج مردم را کلافه کرد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

نظارتی بر پارکینگ‌های عمومی در کرمانشاه وجود ندارد

با دستور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم سبزبانان و پاکبانان صاحب خانه می شوند

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

اجراهای عمومی نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی مشخص شدند+فیلم