عصر کرد

آخرين مطالب

بنیانگذار مسابقه شهر ریاضی:

ریه های اندیشه در هر جامعه ای با اکسیژن ریاضی نفس می کشد اجتماعی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - قروه- بنیانگذار مسابقه شهر ریاضی با بیان اینکه ریه های اندیشه با اکسیژن ریاضی نفس می کشد، تأثیرگذاری این برنامه در تقویت ذهن و علاقه مند کردن نسل امروز به این رشته را مهم و بالا دانست.

به گزارش خبرنگار مهر ، یک تیم سه نفره با داشتن 900 امتیاز اولیه باید در عرض 5 دقیقه برای خرید سؤالاتی در سه سطح ساده با امتیاز 100، متوسط با امتیاز 300 و سخت با 500 امتیاز مشورت کند. سپس به حل سؤال بپردازد و در صورت صحیح بودن حل مسئله می تواند به امتیاز دو برابری ارزش سؤال دست یابد. بعد از آن هر تیمی می تواند در صورتی که سؤالی را حل نکرده باشد آن را با قیمت توافقی به فروش برساند و در واقع نوعی خرید و فروش را انجام دهد و حتی می توانند حل سؤالات را به یکدیگر هم بفروشند.
اما در لحظه بعد بحث تورم وارد می شود و به همین دلیل به ازای هر 40 دقیقه، ارزش سؤال ها به دو برابر ارزش قبلی افزایش خواهد یافت. در مرحله بعد تیم ها می توانند تا دو برابر موجودی نهایی خود وام گرفته و در بازپرداخت وام به ازای هر 10 دقیقه 10 درصد سود ببرند. در دقایق آخر مسابقه هرگونه حل مسئله و خرید و فروشی متوقف و تنها سؤالات حل نشده به تناسب سطح و ارزش مدنظر خریداری می شود و در پایان هم تیمی که بیشترین سرمایه را از آنِ خود کرده باشد برنده خواهد شد.
این تمام مراحل برای حضور و شرکت در شهر ریاضی است. شهری که با مسابقه ای جذاب و نو به دانش آموزان و نسل امروز روند گذران یک زندگی اجتماعی بر پایه اقتصاد و حساب و کتاب را نشان می دهد. یک مسابقه که می توان در آن قدرت سرمایه گذاری، تمرکز در کسب سود، دقت در نفوذ تورم و از همه مهم تر همیاری و همفکری را دید.
این مسابقه که به دنبال بیان مفاهیم ریاضی به صورت مفهومی و در عین حال ساده است توسط پروفسور «مجید میرزاوزیری»؛ استاد گروه ریاضی محض و گروه مهندس کامپیوتر دانشگاه فردوسی مشهد، عضو شورای انجمن ریاضی و رئیس شاخه جوان، نماینده دانشگاه فردوسی در حوزه دانش آموزی پایه گذاری شده است.
این مروج ریاضیات در گفت و گو با خبرنگار مهر به اهداف و روند آغاز به کار مسابقه شهر ریاضی و تأثیر آن بر نسل جوان و مخاطبانی که به رشته ریاضی چندان علاقه ای ندارند اشاره می کند.
آغاز یک ایده
زمانی که دانش آموز بودم با ریاضی مشکل داشتم و دنبال این بودم که مسابقه ای برای کسانی که از ریاضی فراری اند اجرا کرده و شرایط شرکت آنان را فراهم کنم. چرا که اکثر مسابقات برای بچه هایی است که ریاضی را دوست دارند و در واقع اینگونه بچه ها دو درصد هستند و ما باید به فکر کسانی باشیم که از ریاضی گریزان و فراری اند.
«میرزاوزیری» ضمن بیان این مطلب از تلنگر آغاز این ایده گفت. «با همین استدلال بود که حدود 20 سال پیش این ایده به ذهنم رسید که باید مسابقه ای طراحی شود تا ایرادات امتحانات سنتی برطرف و رفع گردد.»
او از پیدا کردن حدود 13 ایراد در این امتحانات خبر داد و مهمترین ایراد را در یاد دادن به یکدیگر عنوان کرد. «یکی از مهمترین ایرادها در این بود که ما معلم را الگو می دانیم و ویژگی معلم این است که هرچه می داند به دیگران می آموزد و لذا طبق این الگو ما هم باید هرچه می دانیم به همه یاد بدهیم این در صورتی است که در امتحان اگر بخواهیم به دیگران چیزی را یاد بدهیم به نام تقلب شناخته می شود.»
این محقق علم ریاضی یاد دادن به دیگران را یکی از راه های مؤثر یادگیری دانست و از دارا بودن این امتیاز در مسابقه شهر ریاضی گفت. «در این مسابقه دانش آموزان می توانند به همدیگر یاد بدهند و با این یاد دادن به کسب امتیاز برسند و در واقع در شهر ریاضی کار تیمی صورت می گیرد و آمادگی قبلی هم لازم نیست.»
به گفته او در این مسابقه بچه هایی که ویژگی غیر از ریاضی دارند هم می توانند امتیاز کسب کنند و خود را به بالا بکشند.
اولین دوره
«میرزاوزیری» از اجرای این مسابقه در 16 سال پیش و رشد فزاینده آن خبر داد. «حدود 16 سال پیش در سال 81 در یکی از مدارس مشهد برای اولین بار مسابقه شهر ریاضی با 21 دانش آموز برگزار شد و پس از آن بود که به صورت چشمگیر رشد پیدا کرد و تا کنون در 14 استان و 70 شهر و در چندین کشور منجمله لهستان، برزیل و فرانسه به اجرا درآمده است.»
او با بیان اینکه همه دنیا با ریاضی مشکل دارند و تنها مختص به کشور ایران و مناطق محروم نیست به رشد هزار برابری شرکت کنندگان از آغاز اجرای مسابقه تا به امروز اشاره کرد و به گفته این استاد دانشگاه تعداد شرکت کنندگان از 21 نفر به 21 هزار نفر رسیده است.
انتخاب قطب شهر ریاضی
مسابقه شهر ریاضی سال گذشته در مرکز استان کردستان برگزار شد و به دلیل بالا بودن امتیاز شرکت کنندگان و با مشورت دانشگاه فردوسی مشهد تصمیم بر این شد که کردستان به عنوان قطب شهر ریاضی انتخاب شود.
بنیان گذار مسابقه شهر ریاضی علت اصلی این انتخاب را تسهیل در برگزاری مسابقه عنوان کرد. «برای اجرای مسابقه در سطح کشوری، مشکل در رفت و آمد و هزینه ها و اسکان و ... وجود دارد لذا با در نظر گرفتن قطب های شهر ریاضی در مناطقی که امتیازات بالایی کسب کردند به موازات همزمان در دانشگاه فردوسی مشهد، مسابقات کشوری در این قطب ها برگزار خواهد شد.»
«مجید میرزاوزیری» از کسب رتبه نخست توسط تیم های کردستان در مسابقه کشوری سال گذشته خبر داد و این را نشانه بالا بودن سطح استعداد ریاضی در این استان اعلام کرد.
همچنین به گفته او شهر ریاضی برای دومین دوره در سنندج برگزار شد و در شهرستان قروه هم برای اولین بار است که برنامه اجرا می شود و در این میان هیجان شرکت کنندگان و تلاش برای رسیدن به امتیاز بالا بسیار ارزشمند و لذت بخش است.
تقویت ریاضی در جامعه
مروج علم ریاضی این مسابقه را همانند شهر بازی دانست و بنا به گفته های او تنها مسابقه ای است که همه افراد با خوشحالی از آن خارج شده و هیچ گونه ناراحتی ندارند.
پروفسور «میرزاوزیری» از تقویت جایگاه رشته ریاضی در جامعه گفت. «اگر بتوان راه های جدیدی برای معرفی رشته ریاضی پیدا کرد به طوری که همه جذب شده و علاقه مند شوند، قوت گرفتن دوباره این رشته به وقوع خواهد پیوست.»
این استاد گروه ریاضی با تأکید بر اینکه ترویج علم ریاضی، وظیفه نانوشته من است، افزود: «به نظر من ریه های اندیشه با اکسیژن ریاضی نفس می کشند و در واقع وقتی ما به یک دانش آموز، ریاضی یاد می دهیم، تصمیم نداریم مبانی ریاضی را برای او پایه ریزی کنیم بلکه می خواهیم حداقل هایی را به او یاد بدهیم که بتواند برای انجام کارهای زندگی و به طور کلی براق کردن ذهنش از آن استفاده کند.»
بالاتر از قله اهداف
در این چند سال بیشتر از اهداف مدنظر کار شده و گرچه اوایل قانع کردن همه که این هم یک جور یادگیری ریاضی است، سخت بود اما این روزها درست دارد شناخته می شود. به گفته «مجید میرزاوزیری» از میان شرکت کنندگان در این سال ها هستند افرادی که به آکسفورد رفته و در دانشگاه آی تی مشهد حضور یافتند و حتی افرادی بودند که به ریاضی علاقه نداشتند و حالا استاد این رشته هستند.
عضو شورای انجمن ریاضی گریزی هم به تأثیرگذاری این مسابقه برای جذب دانش آموزان به انتخاب رشته ریاضی و توجه بهتر این مسئله داشت.
او با اشاره به اینکه اوایل برخلاف جریان آب رودخانه شنا می کردم از تغییر سریع برای حرکت در مسیر جریان آب گفت. «در حال حاضر درخواست های برگزاری مسابقه بالا رفته و شرکت کردن در شهر ریاضی هم خودجوش شده و این نشان می دهد که بیشتر از نتایج مدنظر به دست آورده ایم.»
آینده نگری
«مجید میرزاوزیری» در ادامه در پاسخ به این سؤال که چه برنامه ای برای آینده دارد، تصریح کرد: «برای آینده برنامه ای ندارم چون در جهت رودخانه حرکت می کنم نه خلاف آن، چرا که حرکت در مسیر جریان رودخانه نیازمند برنامه نبوده و در همان مسیر حرکت خواهیم کرد.»
جهانی شدن و استقبال خوب در کنار همه گیر و درگیر شدن این مسابقه و درخواست های پی در پی برای حضور در برنامه های خبری و برگزاری مسابقه از جمله مزایای بالای این برنامه مهیج است که «میرزاوزیری» بسیار به آن اشاره داشت.
او از خطاب به نسل جوان، خواستار پیگیری برای علاقه مندی خود و توجه به باطن قضایا شد. «نسل امروز باید آینده را بینند و نیازمندی شغل در آینده را در نظر بگیرند چرا که امکان دارد رشته ای که امروز مورد توجه است در آینده اشباع شود و رشته ای که مورد توجه نیست در آینده موردنیاز باشد و به نوعی ضرر آینده را هم رصد کنند.»

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/26277/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

قرقیزستان از شکست برابر تاجیکستان گریخت

مدیرروستا: منافع برخی کشیدن ترمز پیشرفت لیگ است

اتفاق عجیب برای ژیمناست تاریخ‌ساز ایران

واکنش‌های برتر مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا

ستاره بارسلونا تهدید به مرگ شد!

داوران هفته 28 لیگ دسته اول مشخص شدند

عالیشاه بازی آلومینیوم را از دست داد

کولاک مهاجم سابق پرسپولیس در لیگ ژاپن

کشتی ایران رکورد تاریخش را در مسابقات قهرمانی آسیا شکست

واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به 6 بانک

8 روستای ایران کاندیدای ثبت جهانی شدند‌

پخش سریال طنز «زندگی به شرط خنده» با بازی رضا داوودنژاد

پرونده ٨ روستای کاندیدای ایران به سازمان جهانی گردشگری ارسال می شود

فضای مازاد مدارس کردستان به کودکستان‌ها اختصاص یابد

دستگیری 8 سارق در بیجار

هم‌نوازی دف‌نوازان در پالنگان کردستان + فیلم

پیاده‌راه فردوسی‌ سنندج یا پیست‌ موتورسواری؟!

حال خوب ساختنی است/ شعار امسال هفته سلامت اعلام شد

شاخص‌های آبفا در کردستان ارتقا می‌یابد/آبرسانی به 169 روستا

رنگین‌کمانی از دَف‌نوازان ایرانی در کردستان/ میراثی که به زودی ثبت جهانی می‌شود

پیشرفت 85 درصدی تأمین برق پروژه شهرک صنعتی دو سقز

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

تصمیمات احساسی و ذوب شدن آهسته فولاد

احتمال لغو سفر ملی‌پوشان ووشو به چین

سرمربی سابق تیم ملی ولز در آستانه حضور در تراکتور

زمان حضور بازیکن پرسپولیس در کمیته انضباطی مشخص شد

تصاویری از لحظات خداحافظی جیدن کاکس از تشک کشتی

خداداد و قهرمانی روی سکوهای تختی

تصمیم ژاوی برابر رئال مادرید

رضایت باشگاه هوادار از سرمربی جوان

ناامنی عربستان برای تماشاگران فوتبال

«مهمانی سالیوان» در ایران‌ مال

فرنگی‌کاران خوزستانی در رقابت‌های بین‌المللی جام شاهد 14 مدال رنگارنگ کسب کردند

48 درصد از دانش آموزان تهرانی اضافه وزن دارند

طنین نوای هزار دف در پالنگان + تصاویر

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

رشد 500 درصدی آمار معتادان در کردستان!

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

سورپرایز آنچلوتی؛ تغییرات مهم در ال‌کلاسیکو!

گلزنی شهاب زاهدی در بازی آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

صعود قایقرانان ایران به فینال قهرمانی آسیا

برگزاری جلسه تایید صلاحیت خریداران سرخابی‌

مودریچ هم‌وطنش را به رئال مادرید فروخت!

قرارداد سرمربی والیبال ایتالیا تا 2026 تمدید شد

روایتی متفاوت از دیدار سپاهان و ذوب‌آهن

دبل شهاب زاهدی در بازی امروز آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

فیلم کوتاه تغییر چهره با حضور کریستیانو رونالدو