عصر کرد

آخرين مطالب

رئیس شبکه هپاتیت ایران:

شیوع هپاتیت ویروسی در کردستان کمتر از میانگین کشوری است اجتماعی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - رئیس شبکه هپاتیت ایران و مشاور سازمان انتقال خون با بیان اینکه شیوع هپاتیت‌های ویروسی در کردستان کمتر از میانگین کشوری است، گفت: مقایسه شیوع هپاتیت در کردستان ایران و کشورهای هم مرز ، اثر بخش بودن برنامه‌های پیشگیرانه و درمانی هپاتیت‌های ویروسی در ایران را نشان می‌دهد سید موید علویان   اظهار کرد: محوریت برنامه‌های هفته سلامت در سال جاری به هپاتیت‌های ویروسی B و C اختصاص یافته بود و شبکه هپاتیت ایران با همکاری سازمان انتقال خون و مرکز تحقیقات کبد و گوارش دانشگاه علوم پزشکی برنامه‌های متعددی را در کردستان به انجام رساند .
وی افزود: شیوع هپاتیت ویروسی در کردستان تحت کنترل است و فعالیت‌ها چشمگیر است اما همچنان باید تلاش کرد تا مبتلایان را درمان و آمار هپاتیت را سریعتر از دیگر استان‌ها کاهش داد .
رئیس شبکه هپاتیت ایران با بیان در ایران در حدود 1.5 میلیون نفر ناقل هپاتیت B وجود دارد ، عنوان کرد : شیوع هپاتیت B در ایران نزدیک به دو درصد و این رقم در استان کردستان کمتر از یک درصد است و این در حالی است که در آنسوی مرزهای استان کردستان هپاتیت رقم شیوع سه درصد را در جامعه ثبت کرده است.
سالم ترین و کم خطر ترین اقشار باید جذب سازمان انتقال خون شوند
علویان با بیان اینکه باید تلاش کرد تا کم خطر ترین افراد جهت اهدای خون ترغیب شده و داوطلبانه به مراکز انتقال خون مراجعه کنند، گفت: تمامی داوطلبین اهدای خون که کمتر از 24 سال دارند در هنگام تولد واکسن هپاتیت B دریافت کرده‌اند و با سرمایه گذاری بر روی آنها می‌توان وجود خون سالم و کافی را برای آینده کشور تضمین کرد .
وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون انتقال خون در بیست سال گذشته از میزان شیوع هپاتیت بین اهداکنندگان خون کاسته است، افزود: بخش عمده این موفقیت به دلیل افزایش کیفیت فرآیندهای انتقال خون است که مهمترین آنها تاکید انتقال خون بر نهادینه سازی اهدای خون آگاهانه و انتخاب اهداکننده سالم است .
رئیس شبکه هپاتیت ایران خطر ابتلا به هپاتیت‌های ویروسی از طریق انتقال خون در ایران را نزدیک به صفر برشمرد و گفت: در بسیاری از کشورهای منطقه انتقال خون همچنان به عنوان راهی برای ابتلا به هپاتیت‌های ویروسی شناخته می‌شود اما سازمان انتقال خون ایران موفق شده است سلامت خون‌های اهدایی را تضمین کند و خطر شیوع به بیماری‌های ویروسی قابل انتقال از طریق دریافت خون را نزدیک به صفر برساند .
وی ادامه داد: درمان بیماران تالاسمی ماژور مبتلا به هپاتیت در دستور کار قرار داد و شیوع هپاتیت در بین بیماران تالاسمی روند نزولی بسیار خوبی را در پیش گرفته است.
واکسیناسیون اهداکنندگان خون گامی بلند برای تضمین وجود خون سالم و کافی است
علویان از واکسینه کردن اهداکنندگان خون در برابر هپاتیت B با عنوان اقدام ارزشمند و آینده نگرانه ی سازمان انتقال خون یاد کرد و گفت : اگر بخواهیم در سال 1410 مورد جدیدی از هپاتیت نداشته باشیم این استدلال وجود دارد که تمامی افراد زیر 50 سال واکسن دریافت کنند اما در عمل امکان واکسیناسیون در این سطح وجود ندارد .
وی ادامه داد: هدف از واکسیناسیون اهداکنندگان خون کمک به ارتقای سلامت اهداکنندگان و دریافت کنندگان خون است و دریافت واکسن رایگان نیز در قبال فعالیت انسان دوستانه اهداکنندگان مستمر انجام می شود .
علویان به گزارش اداره کل زندانهای استان کردستان اشاره کرد و گفت: شناسایی موارد هپاتیت B و C در تمامی زندان‌های استان، ویزیت زندانیان بیمار توسط پزشک عمومی، روانشناس و پزشک متخصص عفونی ،واکسیناسیون تمامی زندانیان استان در برابر هپاتیت B و صدور دفترچه درمانی برای تمامی زندانیان از جمله اقدامات ارزشمند اداره کل زندان‌های کردستان در مواجهه بابیماری هپاتیت بوده است .
وی ادامه داد: همانگونه که انجمن‌های حمایت از زندانیان در زمینه کمک‌های نقدی و غیر نقدی به خانواده‌های زندانیان فعالیت می‌کنند می‌بایست در حوزه‌های آموزشی به خانواده‌ها نیز یاری رساند .
وی به ظرفیت‌های اداره کل زندان ها اشاره کرد و یادآور شد: ظرفیت بسیار خوبی برای پیشگیری و درمان هپاتیت در اداره کل زندان‌ها وجود دارد و پیشنهادهایی به این اداره تقدیم شده است تا یک گام فراتر از برنامه‌های کشوری فعالیت کنند .
معتادین تزریقی منبع پرخطر بیماری هپاتیت C هستند
دکتر سید موید علویان با بیان اینکه راه‌های انتقال هپاتیت B در ایران بیشتر در افراد با سابقه فامیلی خصوصا از طریق مادر به نوزاد، خالکوبی و حجامت غیر بهداشتی و افراد با سابقه رفتارهای پرخطر می‌باشد، گفت: هپاتیت C بیشتر در معتادان تزریقی دیده می‌شود و معتاد تزریقی مبتلا می‌‌تواند به سادگی افراد دیگری را چه از طریق تزریق‌های مشترک و چه از راه تماس جنسی آلوده کند .
وی گفت: همانگونه که گفته می شود نجات یک بیمار معتاد نجات جامعه است باید تاکید شود که نجات بیمار مبتلا به هپاتیت نیز نجات جامعه است و با این تفکر با اعتیاد و هپاتیت مبارزه کرد .
رئیس شبکه هپاتیت ایران یادآور شد: فضای استان کردستان فرهنگی است و وجود باورهای دینی در آن پر رنگ است و این ظرفیت وجود دارد که کردستان استانی پیش قراول در حوزه پیشگیری از هپاتیت باشد .
وی با بیان اینکه معاون سیاسی و امنیتی استنداری از آمادگی مجموعه دستگاه‌های اجرایی برای ورود به پویش‌های پیشگیرانه بیماری هپاتیت خبر داده است، گفت: پاک کردن صورت مساله وجود هپاتیت به هیچکس کمکی نمی‌کند و باید با هم افزایی و با برنامه منسجم برای ریشه کنی هپاتیت تلاش کرد و خوشبختانه معاون سیاسی استانداری این فضا را تامین کرده است .
علویان با اشاره به اینکه جامعه ایران در راستای سلامت و کاهش بار بیماری هپاتیت حرکت کرده است، گفت: در سال‌های اخیر کاهش ابتلا به هپاتیت به خصوص در نوجوانان و افراد زیر 24 سال قابل توجه بوده است؛ به گونه‌ای که یک میلیون و 400 هزار نفر مبتلا به هپاتیت بی و 186 هزار نفر مبتلا به هپاتیت C در کشور می‌توانند مانند سایر اقشار جامعه به کار و فعالیت بپردازند .
وی ابراز امیدواری کرد با تلاش دست اندرکاران و مسئولان این عرصه، موانع اشتغال و فعالیت بیماران هپاتیت که عامل اصلی انزوای آنان در جامعه است، مرتفع شود.
هفته سلامت گوارش از 15 اردیبهشت ماه تا 21 اردیبهشت با تاکید بر بیمارهای هپاتیت‌های ویروسی B و C برگزار شد.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/26224/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی