عصر کرد

آخرين مطالب

کارشکنی امریکا و وفاق ملی سياسي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - برجام چند وقتی است که در کانون توجه های داخلی و خارجی به ویژه محافل سیاسی و دیپلماتیک جهانی قرار گرفته است جایی که ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا مانند عروسک خیمه شب بازی هر روز یک نقش بازی می کند.
اگرچه چند روزی به اعلام موضع رسمی رئیس جمهوری امریکا در مورد توافق بین المللی برجام باقی نمانده محافل سیاسی و رسانه ای از مدت ها پیش با بزرگنمایی و برجسته سازی دیدگاه ترامپ اقدام به گمانه زنی های گوناگون حول موضوع کردند.
با توجه به اهمیت برجام به عنوان سند رسمی بین المللی و لزوم احترام، الزام و رعایت همه طرف ها (گروه + 1) و اعضای سازمان ملل متحد به تمام زوایا و بندهای این قرارداد، 
مسئولان، شخصیت های سیاسی و مذهبی کردستان می گویند: در حالی که بعد از برجام برخی جریان ها با این توافق زیاد همنوا نبودند، اما کارشکنی ها و بدعهدی امریکا و متحدان این کشور در برجام منجر به همبستگی و وفاق ملی شده است.
 برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، توافقی بین المللی بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران است که در 23 تیر 1394 ( 14 ژوئیه 2015) میان ایران و کشورهای گروه 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) در شهر وین صورت گرفت.
بر اساس برجام و در ازای اجرای همه تعهدها، ایران از ذیل تحریم های شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا خارج خواهد شد.
طبق گزارش های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) و بازدیدهایی که این نهاد بین المللی از نیروگاه های انرژی هسته ای ایران داشته، مسئولان کشورمان به تعهدات خود در زمینه برجام عمل کردند اما غرب در برخی موارد کارشکنی و بدعهدی کرده است.
برجام یکی از راهبردهای جمهوری اسلامی و دستاورد مهم سیاست خارجی دولت تدبیر و امید است که بنا به اظهارات صاحبنظران علوم سیاسی و اقتصادی، تاکنون با وجود کارشکنی های برخی از کشورها، نقش مهمی در ثبات اقتصادی کشور داشته است.
با نزدیک شدن 12 ماه می (22 اردیبهشت ماه ) موعد اعلام نظر دولت آمریکا درباره برجام و تمدید تعلیق تحریم ها، دور جدیدی از رایزنی ها و فشارهای بین المللی بر دولت آمریکا و شخص ترامپ رئیس جمهوری این کشور برای پایبندی به توافق هسته ای جامعه بین المللی با ایران آغاز شده است.
جامعه جهانی و متحدان غربی واشنگتن درخواست ها از آمریکا برای خارج نشدن از برجام را افزایش داده اند و در همین حال، جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است که آمریکا علاوه بر ماندن در برجام باید اجرای کامل تعهدات خود را با حسن نیت آغاز کند.
نقطه آغازین دور جدید این تلاش ها، نامه 500 نماینده پارلمان کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان خطاب به کنگره آمریکا بود که در آن تلاش برای حفظ برجام به عنوان دستاورد مهم دیپلماتیک را خواستار شدند.
نمایندگان پارلمان های سه کشور اروپایی در این نامه که اواخر هفته گذشته در چند روزنامه معتبر اروپایی و آمریکایی منتشر شد با بیان این که مسایل دیگر باید جدا از برجام رسیدگی شوند، بر لزوم جلوگیری از اشاعه هسته ای در منطقه آشفته (خاورمیانه) و حفظ مشارکت فرا آتلانتیک تاکید کردند و هشدار دادند: اگر برجام از بین برود، ایجاد ائتلاف بزرگ دیگر حول تحریم ها علیه ایران ناممکن خواهد بود بنابراین ما باید توافقی که یک دهه طول کشید تا به آن دست یافتیم و موثر هم هست را حفظ کنیم.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه هفته گذشته در حاشیه نشست وزیران امور خارجه اروپا در لوکزامبورگ، توافق هسته ای با ایران را عنصر راهبردی برای امنیت اروپا و منطقه نامید و گفت: از تلاش های سه کشور اروپایی برای پرداختن به برخی نگرانی های رئیس جمهوری آمریکا در چارچوب برجام حمایت می کنیم.
در ایران هم مردم، مسئولان و احزاب سیاسی با روحیه وصف ناشدنی از برجام و دستاورد دولت تدبیر و امید حمایت می کنند و معتقدند که تحرکات اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، اتحاد مردم ایران را بیشتر می کند.
** برجام سند و معاهده ای میان ایران و کشورهای 1 + 5 است
نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی گفت: برجام سند و معاهده ای میان ایران و کشورهای اروپایی است که چارچوب و حد و مرزی برای آن در نظر گرفته شده و تعهداتی برای طرفین در زمینه مسایل هسته ای تعیین شده است.
سید احسن علوی اظهار داشت: در این میان بدعهدی از طرف آمریکا انجام شده و سران این کشور هر روز بازی جدیدی در آورده و با مباحث مختلف و حاشیه ای می خواهند جلوی این پیمان و عهدنامه را بگیرند.
نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در خانه ملت اضافه کرد: لجاجت ترامپ و سران آمریکایی در این زمینه بهانه ای برای تحریم های مجدد علیه ایران است.
علوی تاکید کرد: بی تردید خود آمریکایی ها و کشورهای اروپایی متوجه این قضیه شده اند که اگر این قرارداد لغو شود ایران نیز از آن خارج می شود و فعالیت های قبل از برجام را از سر می گیرد و زمانی که ایران از این تعهد و پیمان خارج شود اروپا و آمریکا بیشتر متضرر خواهند شد.
وی در ادامه با اشاره به همگرایی و وفاق میان مسئولان در زمینه برجام گفت: نظر رهبری در این زمینه فصل الخطاب است و رییس جمهوری نیز به عنوان شخص دوم کشور به طور قطع خارج از نظر رهبری تصمیمی نمی گیرد.
ابن نماینده مجلس با بیان اینکه مسئولان به ویژه مقام های تصمیم گیر و روسای سه قوه در این ارتباط هم وحدت نظر دارند و اجماع کلی در این بخش است، گفت: نظر وزرا، هیات دولت و نمایندگان مردم بر این است که اگر آمریکا در این بخش سخت گیرانه عمل کند ایران هم بدون هیچ تعهدی بر اساس آنچه از اول عمل می کرد، کار خود را انجام دهد.
** ایران اسلامی در خصوص پایبندی به برجام هیچ خطایی نداشته است
امام جمعه اهل سنت سنندج نیز معتقد است: مسئولان جمهوری اسلامی ایران به همه قراردادهای بین المللی خود از جمله برجام پایبند بوده و در این زمینه هیچ خطایی نداشته است.
ماموستا عبدالرحمان خدایی افزود: صداقت و پایبندی مسئولان کشورمان برگ برنده ایران در معادلات بین المللی و نشانه همگرایی و وفاق ملی است.
وی اضافه کرد: مردم ایران با برجام و بدون برجام هم همصدا و یک پیمان بوده و هستند و با تمام توان خود برای اعتلا و استقلال کشور تلاش می کنند.
ماموستا خدایی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به مسئولان در زمینه برجام گفت: اکنون اتحاد و همگرایی بین مردم و مسئولان دولتی بیشتر از گذشته شده و در موضوع برجام همه یکدل و همراه کارگزاران نظام هستند.
**برجام اتحاد جهانی دشمنی با ایران را باطل کرد
فرماندار شهرستان سنندج گفت: در حالی که قبل از برجام بسیاری از کشورهای جهان از برنامه هسته ای ایران هراس داشتند و علیه جمهوری اسلامی هم پیمان بودند، توافق برجام اتحاد جهانی دشمنی با کشورمان را باطل کرد.
محمد ابراهیم زارعی اظهار داشت: یکی از نشانه های مهم و تاثیرگذار برجام، مخالفت های آمریکا و رژیم اشغالگر قدس با این توافق نامه است که حق انجام پژوهش های علمی و تخصصی را در زمینه انرژی هسته ای به کشورمان داده بود.
وی یادآور شد: این توافق اکنون به مرحله ای رسیده که اگر آمریکا نیز از برجام خارج شود دیگر اعضا (کشورهای گروه 1+5) همچنان بر سر توافق خود خواهند ماند و تحریم های شورای امنیت به مرحله قبل بر نخواهد گشت.
فرماندار سنندج تاکید کرد: مردم و مسئولان ایران اسلامی هیچ گاه دنبال سلاح هسته ای نبوده و نیستند و بدون برجام نیز این هدف را دنبال نمی کنند.
زارعی با اشاره به همگرایی و اتفاق مسئولان کشوری در مساله برجام افزود: مخالفت ها و تهدیدهای برخی از کشورها در زمینه خروج شان از برجام، باعث شده که همگرایی بیشتر بین مسئولان کشور ایجاد شود.
** متعهد نبودن طرفین به برجام منجر به اتحاد گروه های قومی و مذهبی می شود
یکی از روحانیون اهل سنت کردستان گفت: برجام یک توافق بین المللی است و امضا کنندگان آن متعهد به اجرای آن هستند و اگر برخی از طرفین می خواهند وفای به عهد نکنند در بین گروه های سیاسی، قومی و مذهبی ایران اتحاد و همبستگی بیشتری در این خصوص ایجاد می شود.
ماموستا سیدعارف عنایتی اظهار داشت: ملت ایران در این مرحله اجازه نمی دهد طرف های غربی تغییر و تحولی در این توافق ایجاد کنند چون توافق نامه به همان صورتی که امضا شد، قابلیت اجرایی دارد.
** مردم و مسئولان در خصوص توافق برجام اتفاق نظر دارند
رئیس شورای اسلامی شهر سنندج با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در زمینه برجام و لزوم حفظ انسجام و وحدت مسئولان گفت: وفاق و همگرایی در زمینه توافق برجام میان مسئولان نظام و مردم وجود دارد و اگر اختلافاتی باشد، جزیی است و رفع می شود.
جلال شریعتی افزود: مسئولان کشور با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب و با دیدی کلی و بررسی تمام جوانب در زمینه برجام تصمیم گیری کرده و نتایج حاصل از آن نیز به نفع ملت ایران و قابل قبول برای همه احزاب و گروه ها است.
وی با بیان اینکه مسئولان، گروه های سیاسی و احزاب مختلف کشور در زمینه برجام توافق نظر دارند و آن را یکی از دستاوردهای بزرگ نظام تلقی می کنند، یادآور شد: آنچه امروز از مسئولان انتظار می رود اینکه همچنان وحدت و انسجام میان خود را حفظ کرده و به مخالفان برجام اجازه عملی شدن نقشه های آنها را ندهند.
رئیس شورای اسلامی شهر سنندج گفت: به طور قطع وفاق و همگرایی میان مسئولان و سیاستمداران در میان آحاد مختلف مردم نیز ساری و جاری می شود و امنیت و آسایش کشور بیش از پیش تضمین خواهد شد.
** امروز همگرایی بین مسئولان بیشتر از هر زمان دیگری لازم است
یکی از فعالان سیاسی کردستان گفت: ایران اسلامی امروزه در شرایط بسیار حساسی قرار دارد و لازم است مسئولان همگرایی و وفاق داشته باشند که این همبستگی در زمینه برجام باید بیشتر از گذشته باشد.
محمد الله مرادی اظهار داشت: در این برهه حساس که دشمنان با هم متحد و در حال تغییر موضع خود در برجام هستند، مسئولان کشور باید با همگرایی و وحدت اجازه ندهند دشمنان به اهداف شان برسند.
** وفاق ملی در خصوص توافق برجام دشمن را نا امید می کند
دبیر حزب اعتدال و توسعه کردستان نیز با بیان اینکه دیدگاه های مختلفی در زمینه برجام وجود دارد، گفت: انسجام فکری، همگرایی و وفاق مسئولان و تشکیل گفتمان مشترک در زمینه برجام و منافع مورد نظر کشورمان در این توافق، نقشه های مخالفان برجام را نقش برآب می کند.
مسعود الماسی اظهار داشت: بالا بودن همگرایی و وفاق میان مسئولان در زمینه برجام با توجه به فتوای رهبر معظم انقلاب می تواند به افزایش منافع ملی در این زمینه بیانجامد.
عضو هیات رئیسه شورای هماهنگی اصلاح طلبان کردستان یادآور شد: امروز مقامات اروپایی و آمریکا در این زمینه چالش جدی با هم دارند و این مساله خود یکی از موفقیت های برجام است.
توافق برجام یکی از موفقیت های تاریخی ملت ایران در مسیر پیشرفت و توسعه بوده و ملت و دولت هزینه های زیادی برای رسیدن به این مرحله از آن داده اند و همگرایی جمعی و اتفاق نظر مسئولان درباره این مقوله مهم می تواند به نتایج مطلوب تر بیانجامد.
گروه های مختلف مردم نیز از مسئولان انتظار دارند در این زمینه با هم وفاق کامل داشته باشند و این همگرایی مسئولان برگ برنده ای در پیشبرد اهداف عالی جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی به ویژه موضوع دستیابی به انرژی هسته ای صلح آمیز است.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/26064/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد