عصر کرد

آخرين مطالب

/یادداشت/

حمایت از فرهنگ کُردها، ضامن توسعه فرهنگ ملی فرهنگی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - هر فرهنگی که از قدمتی تاریخی بهره مند است، میراث دار تمدن، اندیشه و باورهایی است که گذر زمان موجودیت و پایداری آن را در مسیر واقعی خود به منصه ظهور رسانده است؛ چنین فرهنگ هایی به جهت یکپارچگی که به صورت درون زا در خود دارند از اصالت و پایداری مستقل و بدون وابستگی، برخوردار هستند.
به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، فرهنگ کُردها از غنایی نشات می‌گیرد که تنها بخشی از این فرهنگ، سرشار از مجموعه آیتم‌ها و برنامه‌های هنری منحصر به فرد است که گذشت زمان عیار آن را بالا برده است.
فرهنگ ریشه‌ای کُردها ستاره درخشان و روشن است که در آسمان جهانی فرهنگ و هنر نور افشانی می کند و حمایت از این فرهنگ ناب، تاریکی‌ها و سیاهی‌ها را در هم می نوردد و جلا و روشنایی را آشکار می سازد.
این فرهنگ مانا علاوه بر زبان شاخص، پوشش زنده و پویای مردمانش که نشان از قدمت تاریخی کردهاست، با داشتن هنرهایی چون موسیقی، رقص کردی، دف نوازی، صنایع دستی و ... اینک در جهان فرهنگ و هنر یکه تازی و آقایی می‌کند.
کُردها همواره در طول تاریخ، غیور، دلیر، شجاع، مهمان نواز و خونگرم بوده اند و این ویژگی های ذاتی، اعتبار و کارایی فرهنگ متمدن آنان را فزونی بخشیده است.
لزوم حمایت از فرهنگ کُردها
اخیراَ اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از اماکن تاریخی، گردشگری و ورزشی استان کردستان بازدید کردند ضمن قدردانی از این حضور، ذکر نکاتی در این زمینه جهت توسعه فرهنگی کردستان ضروری به نظر می رسد و ماحصل این نکات این است که توسعه امکانات و زیر ساخت ها، حمایت از فرهنگ کردها و تقویت برنامه های هنری (در برنامه ریزی‌های ملی)، توجه به صنعت گردشگری و صنایع دستی، و زدودن نگاه امنیتی از کردستان و توجه به برنامه های نویسندگان بومی، اهالی قلم و رسانه از مهمترین آیتم‌های توسعه فرهنگی کردستان است.
شناخت فرهنگ کُردها
برای شناخت بهتر و بیشتر هر قوم و ملتی مطالعه آثار و احوال آن قوم و روند شکل گیری فرهنگ آنان، امری بدیهی و روشن است. تنها از این طریق است که غنا و قدمت فرهنگی یک قوم مشخص و نمایان می‌شود که بدیهی است فرهنگ کُردها در این زمینه بخشی از تاریخ به شمار می آید. در این زمینه کتاب یار مهربان و صادق تاریخ، گواه این مدعاست.
نگاه ویژه به مراحل اجرای برنامه‌های فرهنگی
یکی از مسائل اساسی که در قرن اخیر در اکثریت کشورهای جهان به عنوان موضوع رسمی مورد کنکاش قرار گرفته است توجه به حوزه فرهنگ و برنامه‌ریزی در جهت توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و سپس انجام کارهای فرهنگی بوده است.
پژوهشگران فرهنگی بر این باورند که رسیدگی به مسائل حوزه فرهنگ به صورت تخصصی در نگاه اول نیازمند تقویت و تجهیز زیرساخت های و امکانات فرهنگی است. پس از آماده شدن زیرساخت های فرهنگی، در نگاه دوم توجه به اصل برنامه ریزی و مدیریت فرهنگی لازمه پیاده کردن تخصصی مسائل حوزه فرهنگ می‌باشد.
در مرحله و نگاه سوم، انجام عملی کارهای فرهنگی در اجتماع که دارای بازده مثبت است و تاثیرات مهمی را از خود به جا می‌گذارد این مرحله را به عنوان شالوده و شریان کار فرهنگی نمایان کرده است.
هرچند امروزه از سوی پژوهشگران مراحل جدیدی مانند تجارت و صادرات کالاها و برنامه‌های فرهنگی و نیز اقتصاد فرهنگی مدرن مطرح می‌شود که از سوی کشورهای پیشرفته در حال انجام است، هر چند این کشورها علی‌رغم نداشتن قدمت و تاریخ طولانی مدت، تنها به دلیل انجام دقیق و برنامه محور این مراحل ویژه و مدیریت کار آمد فرهنگی به خودکفایی در حوزه فرهنگ رسیده‌اند.
جامعه‌ای که می خواهد به آرمان های فرهنگی مطلوب برسد باید مراحل فوق که به آن اشاره شد را به نحو احسن انجام دهد و در تکمیل این مراحل، نظارت مناسب بر اجرای صحیح آن اعمال شود.
بنابراین توجه به زیرساخت‌های فرهنگی استان کردستان از اوجب واجبات است به خصوص در برخی شهرستان‌های این استان کمبود زیرساخت‌ها فرهنگی و ورزشی به نسبت جمعیت آن، بی شمار است.
مطالبه گری جامعه بر اجرای برنامه های فرهنگی
امروزه ریشه‌ای ترین مشکلی که حتی علت اصلی شکل گیری اکثریت مشکلات اجتماعی جامعه است مسئله فرهنگی است.
مولفه‌های هویت بخشی که در جامعه وجود دارد متفاوت است و می‌بینیم که در جوامع امروزه، با محوریت رسانه‌ها و ماهواره و بالاخص در حال حاضر فضای مجازی، به دلیل عدم اجرای مناسب و صحیح مراحل فرهنگی که به آن اشاره شد، مولفه هایی به عنوان عناصر هویت بخش به جامعه تزریق می شود که شکاف و فاصله زیادی با عناصر هویت بخش قومی، بومی و منطقه ای آن جامعه دارد؛ به گونه‌ای که فرهنگ های قدمت دار را دچار تغییراتی جدی کرده است و به آرمان های فرهنگی این جوامع آسیب های زیادی وارد کرده است و اگر این معضل همچنان پابرجا بماند جایگزین فرهنگ های قدمت داری خواهد شد که با هزاران مشقت و سختی و در نبود امکانات حداقلی گذشته، سینه به سینه به دست آیندگان امروزی رسیده بود.
لذا جامعه امروزی خواستار توجه به فرهنگ اصیل جامعه است و این توجه نیازمند اجرای صحیح مراحل برنامه های فرهنگی است و جوامعی که از ناحیه واردات فرهنگی بیگانه، دچار خسران شده‌اند، جز با همت و تلاش وافر در اجرای دقیق مسائل حوزه فرهنگ بومی و لزوم احیای فرهنگ اصیل خود، به این مهم نخواهند رسید.
بنابراین حمایت از فرهنگ کُردها و برنامه‌های هنری آنان در برنامه ریزی های ملی و توجه به اماکن گردشگری و صنایع دستی استان، در کنار زدودن نگاه امنیتی به کردستان از مطالبات جدی سرزمین اصالت و فرهنگ است.
توجه به برنامه‌های نویسندگان بومی، اهالی قلم و رسانه در حوزه فرهنگ
توجه به آثار نویسندگان بومی که در حوزه فرهنگ و تاریخ کردستان فعالیت می کنند موجبات اتگیزه، دلگرمی و تداوم مسیر فعالیت را نمایان می کند و زمینه‌های توسعه فرهنگی را فراهم می آورد.
نویسنده: علی حیدرآقایی
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/23989/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اوسمار: یادتان نرود با تیم سوم لیگ بازی داشتیم

خلاصه بازی النصر 3 - الخلیج 1

مورایس: اگر من را نخواهند می‌روم

مورایس: چرا این سؤال‌ها را از تیم‌های دیگر نمی‌پرسید؟

اوسمار: امروز باید صدرنشین می‌شدیم

اوسمار: تا آخرین لحظه برای قهرمانی می‌جنگیم

اوسمار: از نتیجه ناراحتم اما جنگیدیم

خلاصه بازی دورتموند 1 - پاری سن ژرمن 0

امیری: هنوز 15 امتیاز باقی مانده

اوسمار: هر بازی شرایط متفاوتی دارد

استقبال هواداران نساجی از بازیکنان این تیم

واکنش کاپیتان سپاهان به «دل پرخون هواداران اصفهانی از بدنه فدراسیون»

ویسی به کمیته انضباطی فراخوانده شد

دورتموند برنده راند اول؛ پاریسی‌ها امیدوار به کامبک در خانه

کمک به فقرا به عنوان یک الگو در جامعه نهادینه شود

تیک آف تماشایی هواپیما در هوای بارانی کرمانشاه + فیلم

کنایه تند نورافکن به ناکامی پرسپولیس!

درویش با یحیی گل‌محمدی دوباره تماس گرفت

شوت امباپه به تیر دروازه دورتموند برخورد کرد

واکنش جواد نکونام به برکناری خطیر

ضربه سر فابیان رویز، خطرناک از کنار دروازه دورتموند به بیرون رفت

شوت خطرناک فولکروگ در چهارچوب نبود

شوت دمبله از روی دروازه دورتموند به بیرون رفت

واکنش خوب دروازبان دورتموند روی شوت دمبله

شکایت باشگاه سپاهان از پرسپولیس

پرسپولیس، پرتماشاگرترین با بلیت 300 هزار تومانی

سوانح جاده‌ای در خراسان رضوی یک کشته و 21 مصدوم برجا گذاشت

بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه تا پایان نیمه نخست سال

معاون سیاسی استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

اتهام مدیرعامل پرسپولیس به بازیکنان سپاهان

واکنش تند درویش به درگیری سپاهانی‌ها با بانوان

آغاز رسمی مذاکرات پرسپولیس با 10 بازیکن

موقعیت خطرناک برای دورتموند و شوت مارسیل سابیتزر که ثمری نداشت

هادی محمدی: امید به صورت دابو ضربه زد

رزاق پور: قدر فرصت‌ها را ندانستیم

جو فوق العاده دیوار زرد دورتموند

فقط صدای رضا عنایتی!

شکایت پرسپولیس از سپاهان به دلیل اهانت به بانوان

سند برکناری علی خطیر از مدیریت استقلال

کارشناس داوری فوتبال: قضاوت ضعیف حیدری، بازی پرسپولیس و سپاهان را بی‌کیفیت کرد!

کریمی: فدراسیون باعث شد از کورس قهرمانی جا بمانیم

هادی محمدی: امید عالیشاه نباید آنطور می‌زد!

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بین کردستان با اتاق‌های مشترک ایران و چهار کشور خارجی

توزیع 500 بسته پوشاک در بین فقرا و نیازمندان کردستانی

باخت تیم جوانان زاگرس مهاباد در مرحله دوم مسابقات فوتبال

همدلی سازمان منطقه آزاد، نهادها و اصناف برای بهبود شرایط کارگران/ امضای تفاهم نامه تنظیم امور کار درجزیره کیش

داستانک/ آداب و رسوم الکی

شاعرانه/ بگو به باران ببارد امشب

باقری: گل استقلال خوزستان خطا بود

صداقت: تیم ذوب آهن موقعیت های زیادی داشت