عصر کرد

آخرين مطالب

فقر کار، زمین شناس کردستانی را مهاجر کرد اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - جوامع پیشرفته دنیا در ایجاد فرصت اشتغال برای دانش آموختگان دانشگاهی که برای آموزش آنها هزینه زیادی شده و سال ها از عمر این افراد صرف تحصیل، پژوهش و مطالعه شده، نسبت به سایر افراد، پیشتاز تر هستند اما این روزها تنها دکترای رشته زمین شناسی با گرایش منابع آب زیرزمینی در کردستان، بخاطر بیکاری مشغول کارهای خدماتی در استانی دیگر است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، صلاح الدین کامرانی دانش آموخته مقطع دکترا از دانشگاه خوارزمی که کلیپی از شرایط و محیط کارش در فضای مجازی بازتاب گسترده ای داشته است، او که می تواند در صورت توجه و بکارگیری در رشته تخصصی و تحصیلاتش برای جامعه مفید تر باشند و از دانش خود در راستای تعالی جامعه و خدمت رسانی استفاده کند، این روزها در انبار شرکتی در اهواز کارهای خدماتی انجام می دهد.
در جامعه ما برخی از این افراد تحصیل کرده به سبب اینکه در جایگاه واقعی خود نسیتند، همواره در معرض آسیب های گوناگونی از جمله جذب آنها در مراکز خارج کشور(فرار مغزها)، سرخوردگی های اجتماعی و ... قرار دارند.
چند روز پیش پیامی تصویری از این جوان مریوانی در فضای مجازی بازنشر شد که همین موضوع دستمایه پیگیری خبرنگار ایرنا مرکز کردستان برای یافتن او و راهی برای برقراری ارتباط و شنیدن درد دل هایش شد.
این جوان صلاح الدین کامرانی نام دارد و می گوید دارای مدرک دکترا در رشته زمین شناسی گرایش منابع آب زیرزمینی از دانشگاه خوارزمی تهران است و از مدتی قبل از سر ناچاری و بیکاری در انبار مواد شیمیایی شرکت حفاری نفت ایران در اهواز مشغول کار شده و کارهای خدماتی می کند هر چند خودش این کار را انتخاب کرده ولی معتقد است می تواند در حوزه خودش برای کشور و استان و شهرستان زادگاهش بیشتر مفید باشد.
خبرنگار ایرنا گفت و گوی اختصاصی با این جوان انجام داده که مشروح آن را در ادامه می خوانید:
متولد سال 1368 در شهرستان مریوان در استان کردستان است و در سال 1390 با رتبه ممتاز در رشته زمین شناسی دانشگاه خوارزمی تهران مدرک کارشناسی خود را گرفت.
مدرک کارشناسی ارشد را نیز در رشته زمین شناسی گرایش آب های زیرزمینی در سال 92 در دانشگاه شیراز گرفت و سپس در همین رشته در سال 96 موفق به کسب مدرک دکترا از دانشگاه خوارزمی تهران شد.
کامرانی پس از فراغت از تحصیل ازدواج کرد و برای یافتن شغلی به این در و آن در زد اما تلاش هایش بی نتیجه بود.
او گفت: در استان کردستان به دستگاه های اجرایی زیادی مراجعه کردم اما برغم اینکه اولین دکترای این رشته در استان هستم اما هیچ ارگانی حاضر به پذیرش و بکارگیری من در هیچ شغلی نشد.
کامرانی افزود: خواستم در معابر مرزی شهرستان زادگاهم (مریوان) که از قدیم کار کولبری وجود داشت، بروم اما از مدتی پیش مرزها بسته شده و من هم نتوانستم کاری پیدا کنم.
وی با اشاره به اینکه خانواده پدریش نیز از بضاعت مالی رنج می برند، اضافه کرد: پدرم در حالیکه باید مخارج زندگی خانواده پنج نفری را تامین کند در شهرداری مریوان (بخش کاگری) مشغول است و من ناچار باید کار می کردم.
وی می گوید: به همت یکی از دوستانم اکنون به صورت کارمزد در انبار مواد شیمیایی شرکت حفاری نفت ایران در اهواز به صورت کارمزد مشغول هستم اما هنوز خانواده ام در مریوان ساکن هستند.
کامرانی با گلایه از مسئولان استان کردستان اظهار کرد: در این استان با توجه به وجود 34 طرح سد مخزنی شامل 12 طرح در حال بهره برداری، هشت طرح اجرایی و 14 طرح مطالعاتی نتوانستم کاری پیدا کنم و اینک 600 کیلومتر دورتر از خانواده ام مجبورم کاری که هیچ سنخیتی با مدرکم ندارد را انجام دهم البته بابت یافتن این کار خدا را شاکرم.
وی با اشاره به اینکه چندین مقاله علمی چاپ شده در نشریات داخلی و خارجی دارد، افزود: هم اکنون سه مقاله ISI چاپ شده، 2 مقاله پژوهشی منتشر شده و 2 مقاله در مرحله داوری دارم که علاقمندان و متخصصان می توانند با جستجوی اسمم عنوان این مقالات را از طریق سایت های اینترنتی پیدا کرده و از آنها بهره ببرند.
کامرانی گفت: برای فرار از بیکاری موفق به کسب فرصت مطالعاتی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (آمریکا) شدم اما با توجه به اینکه دولت این کشور قانون محدودیت برای ورود اتباع ایرانی وضع کرد، این فرصت را نیز از دست دادم.
وی از مسئولان خواست به جای ابراز نگرانی از فرار مغزها، به فکر ایجاد کار و اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی باشند.
او می گوبد: پس از انتشار تصاویرش در فضای مجازی برخی از مسئولان و دستگاه های اجرایی با وی تماس گرفتند اما تاکنون نتیجه ای در این خصوص حاصل نشده است.
بدون شک انسان های ساعی و تلاشگری مانند کامرانی که برای تربیت و تحصیل آنها صددها میلیون تومان هزینه شده تا به این مرحله برسند، باید مانند سرمایه ای برای این مملکت حفظ و از دانش و تخصص آنها در جایی که کارایی بیشتری دارند، استفاده شود.
آدرس و شماره تلفن صلاح الدین کامرانی نزد ایرنا مرکز کردستان محفوظ است.
به گزارش ایرنا، براساس آمارهای رسمی به خصوص نتایج حاصل از سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395 نرخ بیکاری در استان کردستان حدود 12.5 درصد اعلام شد.
آب های زیرزمینی در بخش هایی از استان کردستان از جمله دشت های ممنوعه قروه و دهگلان در شرق این استان در حال کاهش است که خطر فرونشست زمین را افزایش می دهد.
مصرف اصلی آب در این مناطق در حوزه کشاورزی زیاد است هر چند جهاد کشاورزی تلاش کرده با تغییر الگوی کشت و شیوه مصرف آب تا حدودی مصرف را کنترل کند اما این تلاش ها هنوز موجب نشده روند کاهش آب های زیرزمینی این منطقه متوقف شود.
دشت دهگلان به مساحت 780 کیلومتر مربع با افت سطح آبخوان به میزان 37 متر ، دشت قروه به مساحت 169 کیلومتر مربع با افت سطح آبخوان به میزان 18 متر و دشت چهاردولی قروه به مساحت 321 کیلومتر مربع با افت سطح آبخوان به میزان 18.3 متر مواجه بوده است.
کردستان دارای هشت دشت به مساحت یک هزار و 627 کیلومتر مربع است که بدلیل برداشت بی رویه آب، دشت های این استان دارای بیلان منفی و با کسری مخزن مواجه است. از مجموع دشت های استان دشت های قروه، دهگلان و چهاردولی جزء دشت های ممنوعه هستند.
این متخصص کردستانی که در حوزه آب های زیرزمینی تحصیل کرده و با استان آشنایی بهتری دارد، می تواند یکی از دانش آموختگانی باشد که در زمینه کنترل افت آب های زیرزمینی به استان کمک کند.
3020/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/22918/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«زندگی به شرط خنده»، در راه شبکه آی‌فیلم

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

«ابله» آماده نمایش و پخش شد/ «آخرین شیهه» در جشنواره آمریکایی

رشته‌های نوپا آینده ورزش کشور را رقم می‌زنند

صدای آرامش بخش رودخانه در میان کوه‌های روستای بهرام آباد + فیلم

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

سردار آزمون به میلان رسید

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

پنالتی و گل اول پرسپولیس درست بود؟

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس