عصر کرد

آخرين مطالب

یادداشت؛

امنیت در عصر جدید مقالات

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - امنیت از قدیمی ترین واژه ها و نیازهای انسانی است که با هبوط آدم خلق شده و به نوعی حیات انسان را از خود متاثر نموده است.
 در حقیقت اگر انسان زندگی اجتماعی را هم انتخاب نمی کرد باز تهدیدات امنیتی با اشکال مختلف او را رها نمی کردند. اما زیست نوین انسانی که تفاوت ماهوی با زندگی انسان در عصر سنتی دارد با تنوع و گسترده گی خود مقوله انسان و امنیت را وارد فاز جدیدی کرده است .
امروزه انسان به دلیل فراخ بودن حوزه زندگی و نیز گسترش نیازهای او بیشتر از هر عصر و دوره ایی به وجود امنیت برای خود و جامعه نیازمند است. زیرا با وسیع شدن عرصه حیات انسانی یقینا عوامل تهدید کننده او هم گسترده و متکثر شده است .
بعد از جنگ جهانی اول و دوم که تلفات گسترده انسانی زیادی به بار آورد و امکانات شهری و زیستی بسیاری از دول درگیر در جنگ منهدم شدند چهره خوفناک و پرهزینه جنگ خود را بیشتر نمایان کرد .
از سویی دیگر رشد تکنولوژیهای نوین و فراهم نمودن امکانات متنوع باعث شد تا دولت های متخاصم کمتر از ابزارجنگی به صورت مستقیم بهره ببرند بلکه از روشها و ابزارهای دیگری برای ضربه زدن به هم استفاده کنند. انتقال بیماریهای اپیدمیک و کشنده به درون کشورها، نا امنی اقتصادی به اشکال و انواع گوناگون آن تنها نمونه هایی اندک از ابزارها و اشکال های نوین ناامنی در جوامع می باشند .
ناگفته پیداست که این تهدیدات دیگر با تحکیم امنیت نظامی و انتظامی قابل دفع شدن نیست. مقصود ازبیان فوق اشاره به این نکته است که امروزه عوامل بر هم زننده امنیت متنوع و متفاوت و بلکه پیچیده ترشده است .
اما با این تفاسیرسیر تطور و تکوین گفتمان های غالب در محیط بین الملل در حوزه امنیت اکنون به گفتمان تضمین امنیت اقتصادی ( economic security) رسیده است. یعنی دیگر از ابعاد و اسرار امنیت در حوزه نظامی و امنیتی و سیاسی و انسانی عبور کرده و به تحکیم مبانی امنیت اقتصادی روی آورده اند. به شکلی که کشورهای توسعه یافته تمام تلاش خود را معطوف به تضمین منافع اقتصادی کرده اند .
اما با تأسف باید گفت در خاورمیانه هنوز جان انسانها در ابتدایی ترین شکل آن در امنیت به سر نمی برد. احساس ناامنی در خاورمیانه امکان هر گونه حرکت و زندگی آرام را از شهروندان سلب کرده و آرمان بزرگ آنها زیستن در امنیت است.
اما در این منطقه آتش گرفته و در این فضای بحرانی یک جزیره امن و با ثباتی وجود دارد که به گواه دوست و دشمن یک استثناء مثال زدنی است. جمهوری اسلامی مقوله امنیت ملی را به عنوان اصلی ترین و زیربنایی ترین نیاز کشور به درستی تعریف کرده و درپاسداشت آن بسیار هم موفق بوده است. حال باید پرسید چرا درخاورمیانه آشوب زده ایران یک استثناء موفق در تامین امنیت است؟ پاسخ این سوال را باید در علل آشوب زدگی خاورمیانه جست.
بطور کلی بسط و گسترش منازعات منطقه ای محصول چند عامل بنیادی از جمله؛ میل به گسترش خواهی و تلاش برای استیلای جهانی از سوی قدرتهای فرا منطقه ای، نبود روحیه همگرایی و عدم تعامل فرهنگی در میان برخی از ملت های منطقه، عدم پاسخگویی و وجود ساختارسیاسی متصلب و...است.
مجموع عوامل فوق تولید بحران و ناامنی را به سرحد خود رسانده به طوری که روزانه حجم وسیعی از اخبار تولیدی در شبکه ها و رسانه های خاورمیانه به اخبار جنگ اختصاص دارد .
اما ایران به لطف نگاه راهبردی و استراتژیک به مقوله امنیت و بهره جستن از بنیادی ترین مقوله های امنیتی یعنی مردم نیاز امنیتی کشور را به بهترین نحوه ممکن تأمین کرده و راه را بر هرگونه عوامل بحران زا و برهم زننده این نعمت بنیادین مسدود نموده است .
مشارکت مردم به شکل نهادینه شده در فعالیت های سیاسی مدنی و اجتماعی به منظور بسط و گسترش سرمایه های معنوی و اجتماعی جامعه از اساسی ترین برنامه های راهبردی در راستای صیانت از امنیت ملی است که در ایران اسلامی به بهترین شکل ممکن در حال انجام است .
در ایران حفظ امنیت آحاد شهروندان در اقصی نقاط کشور فارغ از هر نژاد و قومیتی خود دلیل روشن و آشکاری در نگاه مساوی به شهروندان می باشد . چرا که در برخی از کشورهای مدعی آزادی بیان و رعایت حقوق شهروندی ما شاهد فقدان امنیت فردی و اجتماعی شهروندان رنگین پوست هستیم تا جایی که در این کشورها به کرات مشاهده شده ناقض حقوق شهروندان خود پلیس می باشد .

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/22908/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

80 بسته پوشاک به ایتام شهرستان پاوه اهداء شد

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

دومین جشنواره ملی عکس سنندج آغاز شد

آغاز به کار دومین جشنواره عکاسی در سنندج

پوشش بیمه‌ای برای کودکان زیر 7 سال استان کرمانشاه رایگان شد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

شاگردان محرم آماده برای جدال با پیکان

عنایتی با پیکان جوانان مقابل تیم محرم

غیرمنتظره؛ چه بلایی بر سر صلاح آمده!

غیبت ادامه‌دار عراقی‌ها در اردوی مس رفسنجان

اولین واریزی مالک جدید به بازیکنان پرسپولیس

سندروم ژاوی همه‌گیر شد؛ تمدید 3ساله کونسیسائو

برنامه بازی‌ها را برای همه تغییر دهند نه فقط رئال

بلینگام بازی با سوسیداد را از دست داد

زمان بازگشت بهترین گلر دنیا مشخص شد

پیکان رکورد کاهش سن فوتبال ایران را جابجا کرد!

(ویدئو) بازگشایی صعب‌العبورترین گردنه کردستان پس از پنج ماه

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

گردنه تته پس از 5 ماه بازگشایی شد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

آخرین تمرین پرسپولیس برای بازی حذفی

درگیری اسطوره‌های یونایتد و آرسنال بر سر برونو!

پرسپولیس با دو مصدوم مهم مقابل آلومینیوم

پاسخ کوبنده مدیر تراکتور به یک برنامه تلویزیونی

ستاره چلسی فصل را از دست داد، آرژانتین نگران کوپا!‏

سالگرد زادروز یوهان کرویف؛ منتخب حرکات دوران بازی نابغه هلندی

ژاوی اشک خوان لاپورتا را در آورد

6 اردیبهشتِ زیبا؛ روز زیبای سنه نازار

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به‌صورت رسمی از روز شنبه اجرا می‌شود

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

بکارگیری منشی‌های خانم در این استان ممنوع شد!

عمل به آموزه‌های قرآن، نسخه شفابخش نجات بشریت است

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

بکار گیری منشی های خانم ممنوع شد

ششم اردیبهشت، روز سنندج

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت